Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
rylandes skrev:Någon större försäljningstalang eller räv bakom örat skymtade jag aldrig hos Stig, även om det naturligtvis kan ha funnits där.
Han var vid den tiden fortfarande ambivalent till stereo och menade att han egentligen föredrog mono. Men hade tagit fram dom efter påstötning från Sonab.
--
rylandes skrev:Någon större försäljningstalang eller räv bakom örat skymtade jag aldrig hos Stig, även om det naturligtvis kan ha funnits där.
Han var vid den tiden fortfarande ambivalent till stereo och menade att han egentligen föredrog mono. Men hade tagit fram dom efter påstötning från Sonab.
--
petersteindl skrev:Är du verkligen säker på detta? Vilket år var detta? Var det 1975? Fanns OA116 och OA2212 på marknaden?
rylandes skrev:petersteindl skrev:Är du verkligen säker på detta? Vilket år var detta? Var det 1975? Fanns OA116 och OA2212 på marknaden?
Naturligtvis är jag säker på detta. Det var första gången jag var där så det bör ha varit i samband med eller strax efter OA116 introduktion.
Jag som du pratade med en del Sonab folk och fick då intrycket av en "besvärlig" relation då Sonab ville ha fram fler produkter och snabbare än Stig. Vilket är naturligt. Samt möjligen av annan typ.
--
rylandes skrev:Jag var där med Lasse Eriksson från Sonab.
Vi (bl.a. Lasse, Simon och jag) hade under en längre tid diskuterat vad "marknaden ville ha".
Att täcka upp olika "hål" i sortimentet.
Lasse ville att dessa synpunkter skulle komma från mig som en representant från en av de större återförsäljarna.
En av många punkter vi berörde var mer "baskapabla" högtalare.
Detta var mitt i discovågen och alla lyssnar inte på klassisk musik.
Detaljerna i samtalet är dimmiga, det är ju så länge sedan. Förutom det där med monohögtalare. Det fastnade eftersom det var så överraskande.
--
grafpro skrev:Ber genast om ursäkt om jag upprepar saker som redan avhandlats, tråden är lång och jag har faktiskt inte läst allt. Men jag fick artikeln idag och var intresserad av mätmetodiken - och blev mycket förvånad!
L4 har alltså mätts med tonsvep och fast mikrofon i rum, impedanskurva och filtrets elektriska kurva. Det är allt! Varför? Det ser ut som en artikel i någon hifitidning från femtiotalet, då gjorde man så.
Av alla intressanta akustiska egenskaper hos en högtalare har enbart tonkurva över 300Hz i rum mätts, dessutom på ett enda sätt, med tonsvep och fast mikrofon. Den metod som ger de mest svårtolkade och osäkra resultaten.
Allt annat man kan vara nyfiken på saknas och kommenteras inte ens:
Tonkurva i direktljudet (ekofritt eller med FFT och gateing)?
Tonkurva under 300Hz (utomhus med mik på marken, eller simulerat, eller med mik i lådan)?
Elementens tonkurva i närfält?
Elementens distorsion?
Högtalarens distorsion?
Filtrets akustiska verkan?
Högtalarens tonkurva i rum med utjämning (svept smalbandigt brus, brus med smalbandsanalys, FFT med utjämning)?
Högtalarens tonkurva i rum, med rörlig mik och brus och utjämning över tid (suveränt enkelt, billigt och begripligt - skulle i en enda mätning på fem minuter ha ersatt nästan hela artikeln)?
Avstämningen av basreflexen?
Att artikeln blir lång och till synes utförlig beror ju på att tonkurvemätningen måste kompletteras med åtskilliga mätningar i olika vinklar och avstånd för att försöka eliminera mätfel och förstå resultatet. Mycket skrik för lite ull, som det heter.
Nu vill jag inte vara näsvis, men om man skriver en kritisk recension så får man stå ut med att bli recenserad.
Ni som var med: varför används inga mätmetoder och inga analysmetoder senare än ungefär 1950? Det har hänt en del sedan dess.
Alexi skrev:Om det finns någon här som är duktig på att mäta och inte har några branchanknytningar som på ideel basis kan hjälpa LTS med att utföra sådana mätningar i Stockholm, så är jag övertygad om att LTS skulle vara mycket intresserade av detta.
Missade två kriterier... Vara intresserad och ha tillgång till mätutrustning.paa skrev:Alexi skrev:Om det finns någon här som är duktig på att mäta och inte har några branchanknytningar som på ideel basis kan hjälpa LTS med att utföra sådana mätningar i Stockholm, så är jag övertygad om att LTS skulle vara mycket intresserade av detta.
Du menar Svante, alltså?
petersteindl skrev:För att knyta an till tråden så tycker jag Grafpros invändningar till stor del är berättigade. Men, man tager vad man haver och kokar soppa på en spik.
Mätutrustningen är dock av senare modell än 1950Skulle tippa lika gammal som James Bond var i böckerna
![]()
mvh
Peter
Tengil skrev:petersteindl skrev:För att knyta an till tråden så tycker jag Grafpros invändningar till stor del är berättigade. Men, man tager vad man haver och kokar soppa på en spik.
Mätutrustningen är dock av senare modell än 1950Skulle tippa lika gammal som James Bond var i böckerna
![]()
mvh
Peter
Vi får hoppas att lyssningsintrycken uppgraderas om mätreslultaten blir bättre, så det inte blir obalans
jansch skrev:Alltså..... Det gör ju inget att utrustningen är gammal, förutom att en adekvat mätmetod för ett vanligt lyssningsrum kräver nog lite processorkapacitet oxå.
Svante skrev:jansch skrev:Alltså..... Det gör ju inget att utrustningen är gammal, förutom att en adekvat mätmetod för ett vanligt lyssningsrum kräver nog lite processorkapacitet oxå.
Utrustningen i fråga har nog ingen processorkapacitet i vanlig mening alls. Trots det visar mätnigen det som den är avsedd att visa.
jansch skrev:Svante - Det var det som var meningen med mitt inlägg. Dvs att mätutrustning från t.ex. 1960-talet (slutet av 60-talet, det hände nåt där) och framåt i tiden ger likvärdigt mätresultat. Detta förutsätter givetvis likadan mätmetod.
Skillnaden är väl att man t.ex på 80-talet fick betala oerhört mycket mer för grejorna.
JAG tycker man istället diskutera mätmetod. Kan någon i korta ordalag beskriva HUR mätningen gick till?
Jag menar OM man nu mätte med FAST mikrofonplacering i normalt lyssningsrum (var det inte nån som skrev det?).
körde man t.ex. med brus och tersfilter/oktavfilter?
Jag inbillar mej att t.ex mick avstånd var relativt stort för man mätte väl i lyssningsposition?
Flyttade man mätpunkten och flyttade man högtalarna till alternativa placeringar?
Vad hade man för "writing speed"
rylandes skrev:petersteindl skrev:Är du verkligen säker på detta? Vilket år var detta? Var det 1975? Fanns OA116 och OA2212 på marknaden?
Naturligtvis är jag säker på detta. Det var första gången jag var där så det bör ha varit i samband med eller strax efter OA116 introduktion.
Jag som du pratade med en del Sonab folk och fick då intrycket av en "besvärlig" relation då Sonab ville ha fram fler produkter och snabbare än Stig. Vilket är naturligt. Samt möjligen av annan typ.
--
IngOehman skrev:rylandes skrev:Någon större försäljningstalang eller räv bakom örat skymtade jag aldrig hos Stig, även om det naturligtvis kan ha funnits där.
--
Jag kände honom ju inte på den tiden, men att han visat stor motvilja mot
att göra "specifika stereohögtalare" och att påtryckningarna kom från Sonab
stämmer med vad han berättat för mig.
Men icke desto mindre kan det ju ha varit nyttigt för honom att påtryckning-
arna kom. Som jag förstod honom så insåg han ju värdet, alltså upplevelse-
mässigt, med stereo egentligen först i och med arbetet med 70-talarna.
Vh, iö
Bill50x skrev:Återigen ett långt inlägg om vad herr Carlsson tyckte och tänkte - i en tråd som handlar om en test av Larsen 4.
Varför är det så svårt att hålla sig till ämnet? Finns det ingen vetenskaplig regel som styr detta?
ALL diskussion om vad SC tyckte och tänkte - använd den nya splittade tråden till detta. Tackar!
/ B
Johan_Lindroos skrev:Bill50x skrev:Återigen ett långt inlägg om vad herr Carlsson tyckte och tänkte - i en tråd som handlar om en test av Larsen 4.
Varför är det så svårt att hålla sig till ämnet? Finns det ingen vetenskaplig regel som styr detta?
ALL diskussion om vad SC tyckte och tänkte - använd den nya splittade tråden till detta. Tackar!
/ B
Bill50x, det kan vara värt att notera att inläggen i så gott som samtliga fall inte ens handlar om Larsen 4!Då skulle man kunna säga att vare sig man skriver om Carlsson eller alltmöjligt förutom Larsen 4,att i princip ingen håller sig till ämnet.
Johan_Lindroos skrev:Bill50x skrev:Återigen ett långt inlägg om vad herr Carlsson tyckte och tänkte - i en tråd som handlar om en test av Larsen 4.
Bill50x, det kan vara värt att notera att inläggen i så gott som samtliga fall inte ens handlar om Larsen 4!Då skulle man kunna säga att vare sig man skriver om Carlsson eller alltmöjligt förutom Larsen 4, att i princip ingen håller sig till ämnet.
Naqref skrev:Svante skrev:jansch skrev:Alltså..... Det gör ju inget att utrustningen är gammal, förutom att en adekvat mätmetod för ett vanligt lyssningsrum kräver nog lite processorkapacitet oxå.
Utrustningen i fråga har nog ingen processorkapacitet i vanlig mening alls. Trots det visar mätnigen det som den är avsedd att visa.
Men den visar i det aktuella fallet inte alltid det mätpersonen vill mäta.
Svante skrev:Jo, nog visade det var mätpersonen ville mäta, det är jag rätt övertygad om, men kanske inte vad någon annan ville mäta.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: smorgar och 2 gäster