Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-08 14:58

rolfzetterberg skrev:Okej då Erik,på sid 8 längst ner talas det lite om trevägaren.Tycker i alla fall att den borde ha varit med på en bild och fått samma betoning som de andra,eftersom jag tror att det var Stigs avsikt att lansera denna variant först.I patentansökan nämns den ju bara som ett alternativ till de olika fyrvägarna och tvåvägaren,eller var det Stigs avsikt att egentligen lansera en fyrvägare?

Det lär ha funnits (och finns) protoper även till fyrvägssystem, ja. :)

/Erik

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-03-12 15:25

Händer det någe mer här då? :)
Back in black!

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-12 18:35

Till helgen eller i början av nästa vecka bör det finnas lite mer att berätta. :)

/Erik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-13 05:11

Hej

Jag vill ge lite info. Rolfzetterberg skrev:
Stig hänvisar på sid2 till Snell type 1 som ett exempel på en konstruktion där mellanreg sitter lågt och styrs av en reflektor.Kan inte hitta någon sådan. Snell har ju en bostavsserie-type A,D,KII,E11 osv.Men någon type 1 kan i alla fall inte jag hitta. Kom kanske inte i produktion pga Peter Snells bortgång 1984.

I början på 80-talet var jag importör av Snell högtalarna till Sverige. Jag kände Peter Snell personligen. Information angående Snell fick Stig Carlsson oftast från mig.

Snell Type 1 var Peter Snells första högtalarkonstruktion. Både mellanregister/bas och diskantelementet var placerade på front och längst ner på lådan vid golv och vägg/högtalarvägg. Denna högtalare hade en reflekterande liggande bräda/fläns längst ner under högtalarelementen och parallellt jäms med golv. På så sätt gick den plana ”golvytan” upp och fram till diskantmembranet. Detta var för att minimera störande golvreflexer från både mellanregister och diskant.

Efter Type 1 kom Snell Type A som var en trevägare med baselementet monterat på lådans undersida och riktad ner mot golv.

Tillverkningskostnaden på Type 1 högtalare var för hög och därför lade man ner produktionen efter några år och satsade istället på Type C, Type E, Type J och på minstingen Type K. Själv gillade jag aldrig Type K som kostade som Carlsson OA 50.

Dessa nämnda högtalare konstruerades av Peter Snell. Type E2 fick en bakåtriktad diskant av Peter Snell och likaledes Type C2 och Type A2 och även A3.

Övriga modeller kom efter Peter Snells bortgång. Kevin Voecks kom in som konstruktör efter Peter Snell.

Efter Stig Carlssons 70-talsserie kom trevägaren och OA51. Tanken från Stig Carlssons sida var från början att lansera trevägarna på ett tidigt stadium. Fyrvägarna fanns också i pipelinen.

Det var först långt senare som OA 50 och OA 52 kom till. Jag har skrivit om detta på en annan tråd.

Handtaget fanns där för att Stig själv skulle kunna flytta högtalarna, ganska behändigt faktiskt. Dom var synnerligen tunga dom där lådorna.

Högtalarna skall stå på golv mot vägg. Den bakåtriktade diskanten har snarast alla andra tagit från Stig Carlsson.

Jag håller på att skriva om Stig Carlssons designkriterier och de olika diskanternas funktion och detta kommer så småningom i ett inlägg på Peter Steindl?-tråden.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-13 09:22

Tack för ett intressant inlägg Peter!

Det är alltid kul att läsa om Stigs skapelser så jag ser med stort intresse fram emot ditt fortsatta berättade i din tråd. :)

/Erik

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-03-14 04:17

Helt sjukt intressant! Jag håller med, utan att ha koll på Snell's skapelser!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-16 18:12

Inte mycket att berätta, men jag har skurit till dämpmaterial och så här blir det nog till att börja med vad gäller placeringen av det:

Bild

:)

/Erik

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-03-24 00:17

Till alla som är intresserade av Snell-högtalare kan jag meddela att det nyligen har öppnats en sajt:
http://www.snell.no/
Där finns också en bild av den "mystiska" Snell type 1. Tyvärr lite dålig kvalitet,men man ser i alla fall någorlunda hur det är tänkt.

Tjuig och envis som en gris måste jag nog också återvända till mina tidigare frågor om den bakåtriktade diskanten och handtagen.Troligen ställde jag mina frågor lite fel så jag blev kanske missförstådd,så vi tar om det hela.
När det gäller diskanten,så undrar jag fortfarande-varför just en TRATTdiskant och ingen vanlig dome?En sådan är ju mera riktad och sprider sämre.Vad var avsikten med detta?
Handtagen förbryllar mig fortfarande.Om man tittar lite närmare på hur de sitter,så ser man att det bara finns ett handtag på varje låda(på en finns inget alls) och de sitter lite olika med tanke på tyngdpunkt.Visserligen kan man då använda basreflexöppningen för den andra handen om man t.ex ska lyfta högtalaren,men nog verkar det lite skumt med bara ett "draghandtag".Ska man släpa runt med den på golvet,eller?
Men det som stör mig allra mest(hemska tanke) är nog att inte hade väl Stig tankar på att ha med handtag på den färdiga högtalaren?
Nu ska jag inte tjata mer om handtagen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-26 18:58

Tar man lådan bakifrån så duger det nog alldeles utmärkt med ett handtag och ett tag i portöppningen.

Ang den begränsade spridningen hos horndiskanten så var den nog avsiktlig för att ljudet från hornet inte skulle kontaminera direktljudet från den framåtriktade diskanten.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-26 19:18

Naqref™ skrev:Tar man lådan bakifrån så duger det nog alldeles utmärkt med ett handtag och ett tag i portöppningen.

Hua :oops: :oops: :lol:

Du får sova i ett av rummen där jag inte har några 51 or... :wink:
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-26 20:59

Det har hänt en hel del med högtalarna nu. Har dock haft så fullt upp med dem att jag inte haft ork att uppdatera under byggandets gång. Men här kommer en snabbgenomgång av allt som gjorts. :)

Till en början tog jag tag i tillverkningen av topphornen. Här kom min nya tallriksslip verkligen väl till pass. Med hjälp av lite 12mm MDF och 45x45mm trekantsläkt samt en halvtimmes arbete vid tallriksslipen så såg det ut på följande vis (dålig bild):

Bild

Och här med hornet liggandes ovanpå en Scan-Speak D2905/9700:

Bild

Bild

Därefter började jag tillverka de "reflektorklossar" som ska sitta i hornen. Det första försöket där jag först laminerade 3 lager 21mm planhyvlad furu misslyckades jag med men efter ett nytt försök där jag tillverkade varje bit för sig innan jag limmade ihop klossarna blev resultatet mycket bättre.

Bild

Efter att jag fått klart topphornen fortsatte arbetet på basdelarna. Basrelfexrör kapades till av 63mm PVC-rör (58mm innerdiameter) och limmades på plats. Dämpmaterialet skars till den form som jag till slut bestämt mig för och placerades på sin plats:

Bild

Därefter limmades frontstyckena äntligen på plats:

Bild

Nu återstod bara att slipa lådorna samt limma märka upp fästhål för baselementen på de triangelformade bafflarna och limma dit dem:

Bild

Bild

/Erik

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-26 22:57

imponerande! jag kommer inte ihåg om du redan nämnt hur urvalet av element gick till

Där finns också en bild av den "mystiska" Snell type 1.

jesus, hur kom han på den layouten?? type e är dock en formfavorit
Bikinitider

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-26 23:08

Elementvalet ja...

Vad gäller baselement så fick jag reda på, efter att ha läst IÖs minnesartikel om Stig Carlsson, att ett element med metallmembran var att föredra i det speciella arrangemang som det här används i. Bra sådana fanns från Visaton eller Seas. Seaselementet har längre slaglängd och är välbeprövat, så jag körde på det. Att IÖ i sin artikel dessutom berättade om ett tidigare 8-tums aluminiumelement från Seas och hur väl det verkade passa Stigs 3-vägare, gjorde inte saken sämre. :)

Vad gäller diskant så handlade det mest om att få tag på en 1-tums dome som skulle klara en delning på 1400-1500hz, ha rimligt goda spridningsegenskaper samt kosta rimliga pengar. Valet föll då på Seas 27TDFC som är välbeprövat med så låga delningsfrekvenser. Anledningen att jag använder Scan-Speak 9700 på bilderna är att jag ännu inte fått hem mina Seasdiskanter, men ändå vill få ihop dem och få dem spelbara. Även denna diskant är ju välbeprövad med låga delningsfrekvenser men kostar lite väl mycket för att leka med. :)

/Erik
Senast redigerad av Erik_Johansson 2008-03-26 23:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-26 23:35

nämen, han är ju me överallt den där iö :)

angående filtret, har du lärt dig stig carlssons mätmetod, den där som tog 40+ minuter tror jag det var, att genomföra?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-26 23:52

Nej det har jag inte! :)

Men det ska nog gå ändå... 8)

/Erik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-27 02:17

Hej rolfzetterberg :)

Stig Carlsson nämnde angående handtaget att han ville ha högtalarna så att han själv kunde flytta omkring dessa utan att behöva anlita andras hjälp. Det var väsentligt för honom. Om handtaget skulle finnas kvar i produktion var egentligen inte någon nödvändighet utan det fick designer eller produktion i så fall bestämma. Det bör nämnas att Stig Carlsson hade en del olika bord och trallar med hjul som var synnerligen användbara.

Angående den bakåtriktade diskanten var det ett absolut designkriterium att diskanten för reflekterat ljud inte skulle kunna inverka på direktljudstonkurvan d v s det som Nagref påpekat. Det var också tänkt att man enkelt skulle kunna koppla ur den som jämförelse. Dessutom hade Stig Carlsson inte helt bestämt sig för en eller två diskanter eller i vilken riktning den eller möjligtvis dessa skulle peka åt. Han ville börja med att prova att den ena skulle peka snett uppåt och bakåt utåt in i samma hörn mot taket som högtalaren. Den högra högtalarens diskant skulle således peka upp mot det högra hörnet mot taket.

Mätmetoden som tog mycket lång tid och med högsta upplösning tog den längre tid än 40 minuter var med en B&K mikrofon monterad på en roterande bom. Jag tror det var 1/8 tums mikrofon. Ibland körde han igång mätningen och sedan gick vi ut och åt middag. Då vi kom tillbaks efter någon timme så kunde mätningen fortfarande fortgå. Bomen var placerad med sin mittpunkt ungefärligen på lyssningsposition och roterade med en arm på ungefär 1 meter. Diametern på den cirkulära rörelsen blev då ungefär två meter. Den roterade inte rakt upp utan med en vinkel. Jag minns inte vilken vinkel det var men ungefärligen 30 grader från vertikal rotation d v s rotationen var mer i höjdled än i horisontalled. Det var alltså en mätmetod som integrerade mätpunkter längs en cirkulär båge.

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-27 02:32

jamendåså.......

Då äter vi middag medan Naqref mäter på Eriks högtalare ;)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-03-27 15:08

Den där hornhistorien verkar ju bli jättefin! :)
Back in black!

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-03-27 20:54

Grymt imponerande jobb.
Är också grymt impad av att bara komma på iden, och dessutom våga...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-27 21:39

Idag gjorde jag den sista slutmonteringen. Bilderna är som vanligt inga höjdare men de talar för sig själva. :)

Bild

Bild

Bild

/Erik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-27 22:00

Hur låter dom då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-27 22:04

paa skrev:Hur låter dom då?

Filter existerar inte ännu. Det ska mätas lite i helgen är det tänkt. :)

/Erik

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2008-03-27 22:20

Erik_Johansson skrev:
paa skrev:Hur låter dom då?

Filter existerar inte ännu. Det ska mätas lite i helgen är det tänkt. :)

/Erik

Åhhh... vänta enda till helgen.. åhhh!!!
Sjukt spännande detta projektet. *thumbs up*
Mac Mini, PS3, Wii --> DENON 2808 --> Panasonic 42", Ino Audio Pi60.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-27 22:24

Jag kopplar av och njuter av att de är klara. :)

Det har varit rätt stressigt den senaste tiden för att hinna klart till helgen.

/Erik

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-03-27 23:10

Borde väl kunna köras lite "första skott" med en viss herres digitalfilter. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-27 23:20

Det var planen tror jag... :wink:

/Erik

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-03-27 23:32

Erik! Grymt kul & imponerande! :) Du siktar på DIY Gbg '08 hoppas jag? Svåröverträffat högtalarprojekt blir det nog...
11010000

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-27 23:35

Får väl se hur de låter... det värsta som kan hända är ju att elementen blir tillgängliga för något annat framtida projekt och att man om så är fallet förhoppningsvis lär sig varför det inte fungerade.

Men jag hoppas på det bästa. :)

/Erik

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-03-28 16:44

Skitläckert,verkligen.Men det är ju bara en 2-vägare än så länge,har du tänkt att nöja dig med det eller blir det mer?

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-28 16:50

Om jag känner mig själv rätt så kan det bli större syskon i framtiden. :wink:

/Erik

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati