Hej
Jag vill ge lite info. Rolfzetterberg skrev:
Stig hänvisar på sid2 till Snell type 1 som ett exempel på en konstruktion där mellanreg sitter lågt och styrs av en reflektor.Kan inte hitta någon sådan. Snell har ju en bostavsserie-type A,D,KII,E11 osv.Men någon type 1 kan i alla fall inte jag hitta. Kom kanske inte i produktion pga Peter Snells bortgång 1984.
I början på 80-talet var jag importör av Snell högtalarna till Sverige. Jag kände Peter Snell personligen. Information angående Snell fick Stig Carlsson oftast från mig.
Snell Type 1 var Peter Snells första högtalarkonstruktion. Både mellanregister/bas och diskantelementet var placerade på front och längst ner på lådan vid golv och vägg/högtalarvägg. Denna högtalare hade en reflekterande liggande bräda/fläns längst ner under högtalarelementen och parallellt jäms med golv. På så sätt gick den plana ”golvytan” upp och fram till diskantmembranet. Detta var för att minimera störande golvreflexer från både mellanregister och diskant.
Efter Type 1 kom Snell Type A som var en trevägare med baselementet monterat på lådans undersida och riktad ner mot golv.
Tillverkningskostnaden på Type 1 högtalare var för hög och därför lade man ner produktionen efter några år och satsade istället på Type C, Type E, Type J och på minstingen Type K. Själv gillade jag aldrig Type K som kostade som Carlsson OA 50.
Dessa nämnda högtalare konstruerades av Peter Snell. Type E2 fick en bakåtriktad diskant av Peter Snell och likaledes Type C2 och Type A2 och även A3.
Övriga modeller kom efter Peter Snells bortgång. Kevin Voecks kom in som konstruktör efter Peter Snell.
Efter Stig Carlssons 70-talsserie kom trevägaren och OA51. Tanken från Stig Carlssons sida var från början att lansera trevägarna på ett tidigt stadium. Fyrvägarna fanns också i pipelinen.
Det var först långt senare som OA 50 och OA 52 kom till. Jag har skrivit om detta på en annan tråd.
Handtaget fanns där för att Stig själv skulle kunna flytta högtalarna, ganska behändigt faktiskt. Dom var synnerligen tunga dom där lådorna.
Högtalarna skall stå på golv mot vägg. Den bakåtriktade diskanten har snarast alla andra tagit från Stig Carlsson.
Jag håller på att skriva om Stig Carlssons designkriterier och de olika diskanternas funktion och detta kommer så småningom i ett inlägg på Peter Steindl?-tråden.
Väl mött
PS