Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
avr7000 skrev:Prova en markskiva (det är väl en sån där ganska hård sak som är ca 60 mm tjock) centrerat bakom var högtalare...
Mvh
Stefan
Glebster skrev:avr7000 skrev:Prova en markskiva (det är väl en sån där ganska hård sak som är ca 60 mm tjock) centrerat bakom var högtalare...
Mvh
Stefan
Hej,
Bakom, är inte finéssen med Larsen att de ska stå dikt an vägg? Med lite tur blir det tid för lite test ikväll i diverse positioner...
Mvh
Filip
'Glebster skrev:avr7000 skrev:Prova en markskiva (det är väl en sån där ganska hård sak som är ca 60 mm tjock) centrerat bakom var högtalare...
Mvh
Stefan
Hej,
Bakom, är inte finéssen med Larsen att de ska stå dikt an vägg? Med lite tur blir det tid för lite test ikväll i diverse positioner...
Mvh
Filip
Naqref™ skrev:2. Sätta en diffusor bakom lyssnaren. Det kan vara en "riktig" diffusor men kan nästaqn lika gärna vara en CD/DVD/BD/Pocket-hylla.
paa skrev:Naqref™ skrev:2. Sätta en diffusor bakom lyssnaren. Det kan vara en "riktig" diffusor men kan nästaqn lika gärna vara en CD/DVD/BD/Pocket-hylla.
Ethan Winer:
"We also saw that a shelf full of books is not much of a diffussor, no matter what you may read on the internet"!
Från "All about diffussion" på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=4nzmBhkR4JQ
paa skrev:Naqref™ skrev:2. Sätta en diffusor bakom lyssnaren. Det kan vara en "riktig" diffusor men kan nästaqn lika gärna vara en CD/DVD/BD/Pocket-hylla.
Ethan Winer:
"We also saw that a shelf full of books is not much of a diffussor, no matter what you may read on the internet"!
Glebster skrev:Kul att en av konstruktörerna, om jag förstått rätt, dyker upp. Nederländerna är ett trevligt ställe, gott om weissbier och bra mat!
Den slutgiltiga placeringen är inte ännu gjord, som jag kort nämnde ovan. Kunde bara konstatera att ljudet överenstämmer mer med det jag strävar efter och därmed också konstatera att jag är på rätt väg.
Var hade du valt att placera skivorna (på ett ungefär)?
Naqref™ skrev:paa skrev:Naqref™ skrev:2. Sätta en diffusor bakom lyssnaren. Det kan vara en "riktig" diffusor men kan nästaqn lika gärna vara en CD/DVD/BD/Pocket-hylla.
Ethan Winer:
Det var en bra youtube-video.
Även om en bokhylla full med böcker inte är en bra diffusor så är det dock bättre än en kal vägg och ännu bättre är det med en icke full bokhylla. Det är det senare jag föreslår även om jag inte uttryckte det så.
bobo skrev:En aha-upplevelse och tankeställare! Inte trodde jag att lyssningsrummet hade SÅÅN stor betydelse!
Här blir det till att jobba med inredning och väggar!![]()
/Bobo
Glebster skrev:Naqref™ skrev:paa skrev:Naqref™ skrev:2. Sätta en diffusor bakom lyssnaren. Det kan vara en "riktig" diffusor men kan nästaqn lika gärna vara en CD/DVD/BD/Pocket-hylla.
Ethan Winer:
Även om en bokhylla full med böcker inte är en bra diffusor så är det dock bättre än en kal vägg och ännu bättre är det med en icke full bokhylla. Det är det senare jag föreslår även om jag inte uttryckte det så.
Fantastisk film ju haha, var beställer man lättast boken "Master handbooks of accoustics"?
petersteindl skrev:Glebster skrev:Naqref™ skrev:paa skrev:Naqref™ skrev:2. Sätta en diffusor bakom lyssnaren. Det kan vara en "riktig" diffusor men kan nästaqn lika gärna vara en CD/DVD/BD/Pocket-hylla.
Ethan Winer:
Fantastisk film ju haha, var beställer man lättast boken "Master handbooks of accoustics"?
Hej Glebster
Master handbooks of acoustics av F. Alton Everest tycker jag är en mycket bra bok. Adlibris har den. Men hos Amazon står detta: Currently unavailable. We don't know when or if this item will be back in stock. Anledningen till detta är att det kommer en ny version där även Ken Pohlman är inblandad. Den skall komma i Juli 2009. Se nedan.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0071360972
http://www.amazon.com/Master-Handbook-Acoustics-Alton-Everest/dp/0071603328/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1243964111&sr=8-1#productPromotions
MvH
Peter
Glebster skrev:Då har jag provat att placera två markskivor mellan högtalarna på frontväggen och det låter bra, rent av mycket bra.Till skillnad från när de satt på bakväggen skulle jag beskriva skillnaden som att det nu är mer kontrollerat i det övre registret än tidigare samt att det låter mer naturligt.
Har också finjusterat avståndet mellan högtalarna och funnit att de är ganska känsliga om man vill ha den 'perfekta fantombilden'. Hur som helst, nu sitter den som en smäck!. När jag fått upp skivorna på väggen (de står nu lutade mot) så ska jag laborera med avståndet mellan högtalare och vägg. I dagsläget har jag ungefär 40mm.
Vi tillfälle tänkte jag summera mina tankar beträffande Larsen 6 men det får bli under kategorin "Köpråd".
Än en gång, tack så mycket för alla inputs och teorier. Nu vet man lite mera om rumsakustik, trevligt!![]()
Mvh
Filip
Johan_Lindroos skrev:Glebster skrev:Då har jag provat att placera två markskivor mellan högtalarna på frontväggen och det låter bra, rent av mycket bra.Till skillnad från när de satt på bakväggen skulle jag beskriva skillnaden som att det nu är mer kontrollerat i det övre registret än tidigare samt att det låter mer naturligt.
Har också finjusterat avståndet mellan högtalarna och funnit att de är ganska känsliga om man vill ha den 'perfekta fantombilden'. Hur som helst, nu sitter den som en smäck!. När jag fått upp skivorna på väggen (de står nu lutade mot) så ska jag laborera med avståndet mellan högtalare och vägg. I dagsläget har jag ungefär 40mm.
Vi tillfälle tänkte jag summera mina tankar beträffande Larsen 6 men det får bli under kategorin "Köpråd".
Än en gång, tack så mycket för alla inputs och teorier. Nu vet man lite mera om rumsakustik, trevligt!![]()
Mvh
Filip
Var det någon som föreslog att du skulle ställa absorbenterna mellan högtalarna? (inte jag i alla fall)
Det du behöver är MER absorption. Då duger det inte med så lite som du har. Mer vanliga saker och möbler är botemedel. Något som är väldigt fult är mängder av absorbenter, tycker jag. Fast jag själv lever inte precis som jag lär, eftersom jag inte störs av det, jag föredrar ljudkvalitet före estetik. Annars kan man bygga HELA väggar av absorbenter med tunt tyg framför, och t o m sätta upp tavlor framför. Fast det är heller inget jag rekommenderar dig att göra, ... det är också sådant man kan lattja med när man har större högtalarsystem.
Hur långt var det från resp högtalare till höger respektive vänster sidovägg? (det kanske står?) Om det är under 1 m föreslår jag att du sätter absorbenterna där istället, på den plats där du skulle se högtalarna om du skulle sätta upp en spegel. Men FLER absorbenter ska du ha. Eller välj själv om du vill ha fler möbler istället. Kala "snygga" rum hjälper föga för ljudet. Man kan även strategiskt placera ut fåtöljer o dyl, på "bra" platser.
Rummet jag spelar i är relativt litet både till ytan och till takhöjd (3,6x2,5x2,1).
Glebster skrev:
Förstareflexen på sidoväggarna är svåra att placera absorbenter vid då det på ena sidan sitter en altandörr och andra en garderob. Dock har jag strategiskt placerat en fåtölj 'in the line of fire' på endera sida som till viss del borde reducera förstareflexen.
celef skrev:Glebster skrev:
Förstareflexen på sidoväggarna är svåra att placera absorbenter vid då det på ena sidan sitter en altandörr och andra en garderob. Dock har jag strategiskt placerat en fåtölj 'in the line of fire' på endera sida som till viss del borde reducera förstareflexen.
garderober brukar vara gynsamma då dom oftast är fullproppade med mjuka tygmaterial av olika sort, om man öppnar garderobsdörrarna när man spelar så blir dessa fina absorbenter
Glebster skrev:Då har jag provat att placera två markskivor mellan högtalarna på frontväggen och det låter bra, rent av mycket bra.Till skillnad från när de satt på bakväggen skulle jag beskriva skillnaden som att det nu är mer kontrollerat i det övre registret än tidigare samt att det låter mer naturligt.
Mvh
Filip
Ethan Winer:
Naqref™ skrev:När det gäller bakväggen så bör den vara odämpad...
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster