Larsen 6 och reflexer/dämpning

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-06-02 08:45

Prova en markskiva (det är väl en sån där ganska hård sak som är ca 60 mm tjock) centrerat bakom var högtalare...

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-06-02 12:27

avr7000 skrev:Prova en markskiva (det är väl en sån där ganska hård sak som är ca 60 mm tjock) centrerat bakom var högtalare...

Mvh

Stefan

Hej,

Bakom, är inte finéssen med Larsen att de ska stå dikt an vägg? Med lite tur blir det tid för lite test ikväll i diverse positioner...

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-02 12:46

Glebster skrev:
avr7000 skrev:Prova en markskiva (det är väl en sån där ganska hård sak som är ca 60 mm tjock) centrerat bakom var högtalare...

Mvh

Stefan

Hej,

Bakom, är inte finéssen med Larsen att de ska stå dikt an vägg? Med lite tur blir det tid för lite test ikväll i diverse positioner...

Mvh

Filip

I praktiken brukar de stå kanske 20-40mm ut från vägg ändå beroende på golvlister och liknande problem. 60mm är fortfarande inom rimlighetens gräns.

När det gäller bakväggen så bör den vara odämpad precis som JL skriver. Det man kan göra för att få den acceptabel psykoakustiskt är att göra någon av följande saker:
1. Se till att den är tillräckligt långt bort. Det betyder i praktiken minst 50cm mellan lyssnarens öron och väggen.
2. Sätta en diffusor bakom lyssnaren. Det kan vara en "riktig" diffusor men kan nästaqn lika gärna vara en CD/DVD/BD/Pocket-hylla.
3. Ha en lyssningsfåtölj med hög och bred rygg som når upp över öronhöjd. Då får man tidiga och relativt mjuka reflexer samt avskärming mot bakväggens hårda reflexer.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-06-02 12:47

Glebster skrev:

Mvh

Stefan

Hej,

Mvh

Filip
'

Jag tycker att du skall prova...

Hemma hos mig när jag kör mina L6 så hamnar de ca 50 mm ut från vägg (jag har ett lite speciellt regelverk byggt för mina OA51) och jag skjuter vid lyssning in mitt "OA51-elefantöra" bakom Larsen 6.

Larsen 6 låter makalöst bra hemma hos mig på detta sätt.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-06-02 14:36

Naqref™ skrev:2. Sätta en diffusor bakom lyssnaren. Det kan vara en "riktig" diffusor men kan nästaqn lika gärna vara en CD/DVD/BD/Pocket-hylla.

Ethan Winer:
"We also saw that a shelf full of books is not much of a diffussor, no matter what you may read on the internet"!
Från "All about diffussion" på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=4nzmBhkR4JQ
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-06-02 14:50

paa skrev:
Naqref™ skrev:2. Sätta en diffusor bakom lyssnaren. Det kan vara en "riktig" diffusor men kan nästaqn lika gärna vara en CD/DVD/BD/Pocket-hylla.

Ethan Winer:
"We also saw that a shelf full of books is not much of a diffussor, no matter what you may read on the internet"!

Ethan Winers påståenden är väl inte direkt tendensfria då han kränger diffusorer själv. Klart som korvspad att han vill misstänkliggöra bokhyllor pga detta. Men ändå, intressant filmsnutt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-02 16:09

paa skrev:

Ethan Winer:

Det var en bra youtube-video. :)

Även om en bokhylla full med böcker inte är en bra diffusor så är det dock bättre än en kal vägg och ännu bättre är det med en icke full bokhylla. Det är det senare jag föreslår även om jag inte uttryckte det så.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-02 16:51

Glebster skrev:Kul att en av konstruktörerna, om jag förstått rätt, dyker upp. Nederländerna är ett trevligt ställe, gott om weissbier och bra mat! :)

Den slutgiltiga placeringen är inte ännu gjord, som jag kort nämnde ovan. Kunde bara konstatera att ljudet överenstämmer mer med det jag strävar efter och därmed också konstatera att jag är på rätt väg.

Var hade du valt att placera skivorna (på ett ungefär)?

Mmmm helt ok öl (de är glada i Belgisk öl där) så jag köpte en kartong med lite blandad konfekt med mig hem. Maten var bra och vädret likaså. En sak var dock väldigt dåligt men det är lite OT så vi lämnar det därhän.

OnT: Var man ska placera skivorna beror lite på vad man vill åstadkomma. Vill man dämpa tidiga reflexer så är det effektivast att placera dom nära ljudkällorna eller ljudmottagaren. Framvägg eller bakvägg. Ska man dämpa andra tidiga reflexer (vilket jag inte nödvändigtvis säger att man ska) som sidoreflexerna så måste man öka ytan rejält på absorbenterna.
Är tanken att man ska få ner efterklangstiden så är det i princip egalt var man placerar dom i rummet. Något säger mig att det är det första som bör åstadkommas här och då är avr7000s förslag inte så dumt. Gärna med en enklare åtgärd av reflexen i bakväggen (bakom lyssnaren).

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-06-02 17:02

Naqref™ skrev:
paa skrev:

Ethan Winer:

Även om en bokhylla full med böcker inte är en bra diffusor så är det dock bättre än en kal vägg och ännu bättre är det med en icke full bokhylla. Det är det senare jag föreslår även om jag inte uttryckte det så.

Fantastisk film ju haha, var beställer man lättast boken "Master handbooks of accoustics"? :lol:

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2009-06-02 17:57

En aha-upplevelse och tankeställare! Inte trodde jag att lyssningsrummet hade SÅÅN stor betydelse!
Här blir det till att jobba med inredning och väggar! 8O
/Bobo
OA58.2
OA5 II som ev ska uppgraderas till OA5.3

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-06-02 18:09

bobo skrev:En aha-upplevelse och tankeställare! Inte trodde jag att lyssningsrummet hade SÅÅN stor betydelse!
Här blir det till att jobba med inredning och väggar! 8O
/Bobo

Välkommen till Faktiskt.se. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-02 19:42

Glebster skrev:
Naqref™ skrev:
paa skrev:

Ethan Winer:

Fantastisk film ju haha, var beställer man lättast boken "Master handbooks of accoustics"? :lol:

Hej Glebster

Master handbooks of acoustics av F. Alton Everest tycker jag är en mycket bra bok. Adlibris har den. Men hos Amazon står detta: Currently unavailable. We don't know when or if this item will be back in stock. Anledningen till detta är att det kommer en ny version där även Ken Pohlman är inblandad. Den skall komma i Juli 2009. Se nedan.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0071360972

http://www.amazon.com/Master-Handbook-Acoustics-Alton-Everest/dp/0071603328/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1243964111&sr=8-1#productPromotions

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-06-02 20:45

petersteindl skrev:
Glebster skrev:
Naqref™ skrev:
paa skrev:

Ethan Winer:

Hej Glebster

Master handbooks of acoustics av F. Alton Everest tycker jag är en mycket bra bok. Adlibris har den. Men hos Amazon står detta: Currently unavailable. We don't know when or if this item will be back in stock. Anledningen till detta är att det kommer en ny version där även Ken Pohlman är inblandad. Den skall komma i Juli 2009. Se nedan.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0071360972

http://www.amazon.com/Master-Handbook-Acoustics-Alton-Everest/dp/0071603328/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1243964111&sr=8-1#productPromotions

MvH
Peter

Skillnaden mellan ironi och allvar är hårtunn på faktiskt.se. :D Tack för tipset dock, jag tror faktiskt det kan vara intressant läsning om man vill gräva sig djupare i ljudvärlden.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-06-02 20:55

Då har jag provat att placera två markskivor mellan högtalarna på frontväggen och det låter bra, rent av mycket bra. :) Till skillnad från när de satt på bakväggen skulle jag beskriva skillnaden som att det nu är mer kontrollerat i det övre registret än tidigare samt att det låter mer naturligt.

Har också finjusterat avståndet mellan högtalarna och funnit att de är ganska känsliga om man vill ha den 'perfekta fantombilden'. Hur som helst, nu sitter den som en smäck!. När jag fått upp skivorna på väggen (de står nu lutade mot) så ska jag laborera med avståndet mellan högtalare och vägg. I dagsläget har jag ungefär 40mm.

Vi tillfälle tänkte jag summera mina tankar beträffande Larsen 6 men det får bli under kategorin "Köpråd".

Än en gång, tack så mycket för alla inputs och teorier. Nu vet man lite mera om rumsakustik, trevligt! 8)

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-06-03 00:42

Glebster skrev:Då har jag provat att placera två markskivor mellan högtalarna på frontväggen och det låter bra, rent av mycket bra. :) Till skillnad från när de satt på bakväggen skulle jag beskriva skillnaden som att det nu är mer kontrollerat i det övre registret än tidigare samt att det låter mer naturligt.

Har också finjusterat avståndet mellan högtalarna och funnit att de är ganska känsliga om man vill ha den 'perfekta fantombilden'. Hur som helst, nu sitter den som en smäck!. När jag fått upp skivorna på väggen (de står nu lutade mot) så ska jag laborera med avståndet mellan högtalare och vägg. I dagsläget har jag ungefär 40mm.

Vi tillfälle tänkte jag summera mina tankar beträffande Larsen 6 men det får bli under kategorin "Köpråd".

Än en gång, tack så mycket för alla inputs och teorier. Nu vet man lite mera om rumsakustik, trevligt! 8)

Mvh

Filip

Var det någon som föreslog att du skulle ställa absorbenterna mellan högtalarna? (inte jag i alla fall)

Det du behöver är MER absorption. Då duger det inte med så lite som du har. Mer vanliga saker och möbler är botemedel. Något som är väldigt fult är mängder av absorbenter, tycker jag. Fast jag själv lever inte precis som jag lär, eftersom jag inte störs av det, jag föredrar ljudkvalitet före estetik. Annars kan man bygga HELA väggar av absorbenter med tunt tyg framför, och t o m sätta upp tavlor framför. Fast det är heller inget jag rekommenderar dig att göra, ... det är också sådant man kan lattja med när man har större högtalarsystem.

Hur långt var det från resp högtalare till höger respektive vänster sidovägg? (det kanske står?) Om det är under 1 m föreslår jag att du sätter absorbenterna där istället, på den plats där du skulle se högtalarna om du skulle sätta upp en spegel. Men FLER absorbenter ska du ha. Eller välj själv om du vill ha fler möbler istället. Kala "snygga" rum hjälper föga för ljudet. Man kan även strategiskt placera ut fåtöljer o dyl, på "bra" platser.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-06-03 08:23

Johan_Lindroos skrev:
Glebster skrev:Då har jag provat att placera två markskivor mellan högtalarna på frontväggen och det låter bra, rent av mycket bra. :) Till skillnad från när de satt på bakväggen skulle jag beskriva skillnaden som att det nu är mer kontrollerat i det övre registret än tidigare samt att det låter mer naturligt.

Mvh

Filip

Var det någon som föreslog att du skulle ställa absorbenterna mellan högtalarna? (inte jag i alla fall)

Det du behöver är MER absorption. Då duger det inte med så lite som du har. Mer vanliga saker och möbler är botemedel. Något som är väldigt fult är mängder av absorbenter, tycker jag. Fast jag själv lever inte precis som jag lär, eftersom jag inte störs av det, jag föredrar ljudkvalitet före estetik. Annars kan man bygga HELA väggar av absorbenter med tunt tyg framför, och t o m sätta upp tavlor framför. Fast det är heller inget jag rekommenderar dig att göra, ... det är också sådant man kan lattja med när man har större högtalarsystem.

Hur långt var det från resp högtalare till höger respektive vänster sidovägg? (det kanske står?) Om det är under 1 m föreslår jag att du sätter absorbenterna där istället, på den plats där du skulle se högtalarna om du skulle sätta upp en spegel. Men FLER absorbenter ska du ha. Eller välj själv om du vill ha fler möbler istället. Kala "snygga" rum hjälper föga för ljudet. Man kan även strategiskt placera ut fåtöljer o dyl, på "bra" platser.

Hej,

Vänster högtalare cirka 1m till vägg, höger högtalare cirka 1,8m till vägg. Möjligt skulle jag kunna trycka in en eller max två skivor till på den främre väggen.

Förstareflexen på sidoväggarna är svåra att placera absorbenter vid då det på ena sidan sitter en altandörr och andra en garderob. Dock har jag strategiskt placerat en fåtölj 'in the line of fire' på endera sida som till viss del borde reducera förstareflexen.

Mvh

Filip

Edit: Stavfel...
Senast redigerad av Glebster 2009-06-03 12:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-06-03 08:25

Ja som repetitionsinfo:

Glebster skrev:
Rummet jag spelar i är relativt litet både till ytan och till takhöjd (3,6x2,5x2,1).

Det är ju väldigt litet och det kräver nog att man testar och labbar med lite speciallösningar då en massa extra "vanlig möblering" helt enkelt inte får plats...

Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-06-03 08:51

Stefan[/quote]

Hemma hos mig när jag kör mina L6 så hamnar de ca 50 mm ut från vägg (jag har ett lite speciellt regelverk byggt för mina OA51) och jag skjuter vid lyssning in mitt "OA51-elefantöra" bakom Larsen 6.

Larsen 6 låter makalöst bra hemma hos mig på detta sätt.

Mvh

Stefan[/quote]

Kan du beskrive forskellen i lyden når de står ret op af væg og hvad der sker når du flytter dem ud fra væg?
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-06-03 09:03

Som jag skrev så kan jag alltså inte hos mig ha dem mot väggen då det sitter en 45mm träregel på väggen...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-06-03 21:43

Glebster skrev:
Förstareflexen på sidoväggarna är svåra att placera absorbenter vid då det på ena sidan sitter en altandörr och andra en garderob. Dock har jag strategiskt placerat en fåtölj 'in the line of fire' på endera sida som till viss del borde reducera förstareflexen.

garderober brukar vara gynsamma då dom oftast är fullproppade med mjuka tygmaterial av olika sort, om man öppnar garderobsdörrarna när man spelar så blir dessa fina absorbenter
Bikinitider

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-06-03 22:02

celef skrev:
Glebster skrev:

garderober brukar vara gynsamma då dom oftast är fullproppade med mjuka tygmaterial av olika sort, om man öppnar garderobsdörrarna när man spelar så blir dessa fina absorbenter

Hehe, tack för tipset. Får börja köpa kläder i stenull. :?

Användarvisningsbild
KJG

Inläggav KJG » 2009-06-10 19:28

Mvh

Filip

Hej!

Några bilder på hur det ser ut med placering, markskivor och dylikt vore trevligt. Har själv L6 och älskar dem, har dock ej laborerat med placering och dämpning ännu och jag antar att man med lite justeringar kan få till bättre ljud.

Mvh

//KJG

Användarvisningsbild
KJG

Inläggav KJG » 2009-06-10 21:00

edit: dubbelpost
Senast redigerad av KJG 2009-06-17 20:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-15 19:03

paa skrev:

Ethan Winer:

Jag kan inte låta bli att fascineras när jag ser att någon demonstrera "hur
saker låter", på ett sätt som gör att man, när man tar del avdemonstrationen,
inte kan dra några andra slutsatser än att den som gör demonstrationen inte
har en susning eller ens minsta ledtråd till hur bra det kan låta, när man gör
rätt... :?

Men i övrigt så sa han ju faktiskt rätt många kloka saker.*

Men demonstrationen var något av det absurdaste jag sett, någonsin. Dock
kanske den kan tjäna som en förklaring till varför det är så illa ställt med
ljudkvaliteten på så många fonogram. :(

Är det verkligen så att någon tror att man fångar en musikalisk händelse på
det där viset??? 8O

Som att demostrera varför Kalles Kaviar är en så dålig produkt genom att
trycka upp den i näsan, efter att ha stekt den och blandat den med lingon-
sylt...

Ville han bara demonstrera interferenskaraktärerna hade en teknisk ljudkälla.
t ex i form av en rundstrålande högtalare som spelar brus, varit väldigt
mycket lämpligare. En stålsträngad gitarr skulle jag nog sortera som närapå
det sämsta möjliga valet av ljudkälla - både på grund av ett sådant instru-
ments grundtonssvaghet och dess spridningsegenskaper.

Kort sagt blev det platt fall och en knasfilm utan värde, trots att ambition-
erna med den nog förtjänar att applåderas. Så jag tar fasta på dessa och
applåderar, men jag råder ändå alla att helt bortse ifrån alla de där demon-
strationerna, som är fullständigt missvisande, av skäl som nämnts.

Vh, iö

- - - - -

*Tumregeln om förhållandet mellan en diffusors djup och användnings-
avståndet var dock (som alla tumregler) helt på tok. Sambandet är det
motsatta mot vad han påstod.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-06-16 10:58

Naqref™ skrev:När det gäller bakväggen så bör den vara odämpad...

Hvad vil du anbefale til væggen imellem højttalerne? Lige nu har jeg et vægtæppe på 170x240cm hængende der, men det er måske en dårlig ide?

Læste at Carlsson skrev at væggen ved højttalerne ville "forsvinde" fra højttalerene og op, altså i mit tilfælde fra 30-40cm og opad (OA-52)? Betyder det at med OA-51 forsvinder bare halvparten af væggen?

Det vil være noget vanskeligt for mig at fjerne vægtæppet så jeg ville sætte pris på lidt råd omkring sagen.... :)
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-16 11:56

Jag har själv en matta mellan högtalarna.

Bild

Har man mer normala riktade högtalare så bör man inte ha någon dämpning just där för det hävdas att den reflexen behövs för att "läka samman" ljudbilden p g a stereosystemets begränsningar. För riktiga orthoakustiska högtalare så är det faktiskt mindre kritiskt för de använder sig av en annan (psyko)akustisk effekt för detta. Nu vet jag inte hur det är med OA-52.2 men på OA-52.3 så är denna effekt lite undertryckt. OA-52LE är däremot bättre i detta hänseende. När vi lyssnade på dessa hemma hos mig så var de uppställda just som OA-50LE i bilden ovan och det var inga problem med ljudbilden.

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-06-17 16:45

Tak for det, endnu engang tak for excelent service/rådgivning!

:D
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-18 12:26

Naqref™ skrev:Jag har själv en matta mellan högtalarna.

Bild
Trevligt rum! Det är ju faktiskt fint med svarta Carlsoner.

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2009-06-18 13:05

... eller tänk dig svart PIANOLACK!!
OA58.2
OA5 II som ev ska uppgraderas till OA5.3

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-18 13:39

bobo skrev:... eller tänk dig svart PIANOLACK!!
:x

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati