Hej, och tack för glada tillrop, och jag är glad att Du noterar att många bidragit till att göra diskussionen intressant!
Anledningen till att jag i detta steget inte återställer till originalskick är:
* Jag tror att mina Kolboxar är hemmamonterade, och det är oklart hur en sådan skiljer sig mot originalkolboxar betr "kulturskattsvärdet". Med lite tur kanske jag kan spåra högtalarens historia, återkommer i ärendet.
* Det finns ett rykte på långt avstånd att Stig Carlsson var mest intresserad av klassisk musik när han gjorde Kolboxarna. Själva högtalaren räcker inte till att ge tryck i den lägsta basen, därför gjordes rörförstärkaren med kraftigt baslyft längst ner (se tonkurvan ovan). Emellertid, om musiken byggde på starkare bas (som "popmusik"), räckte inte effekten på rörsteget (ca 15 W) till, i klartext, den jag pratade med tyckte inte Kolboxen lät bra på annat än klassisk musik.
* Högtalarelementen verkar av allt att döma funka, iallafall i den ena kolboxen, har inte hunnit börja med den andra än, de mäter 650-700 ohm, diskanterna mäter 16 ohm. Däremot funkar inte rörstegen, går väl att renovera, men i ett sånt projekt skulle jag nog välja att byta ALLT (kondingar och motstånd), dvs enklare att göra en ny förstärkare utifrån det extra kretskortet som följde med kolboxarna, och då är ändå "kulturskattsvärdet" oklart: Om man byter komponent efter komponent i ett rörsteg, hur länge kan man då säga att man restaurerar steget, och när har man gjort ett nytt steg?
* Kompromissen blev/blir att fräscha upp lådan utan att modifiera den, byta element till lågohmiga, och fixa elektronik med funktion enligt rörstegen med inbyggd frekvensanpassning. Detta ger ett antal fördelar:
-- Jag kan återgå till ursprungsskick, gm att montera tillbaka de äldre elementen.
-- Jag kan bygga ett nytt rörsteg lika det gamla. Det gamla sparas tillsammans med högtalaren för ev framtida beslut.
-- En modern Kolbox bör kunna funka för fler olika musikstilar.
-- En modern Kolbox skulle kunna ge ett unikt ljud, om Stig Carlssons designprinciper om "halvvågsdippen" stämde (återkommer med tankar om detta).
___
Det vore spännande att kolla hur långt man kom i att tillverka en modernare version av Kolboxen. Om "röret" väl finns, är det endast de tre våningsplanen som ska monteras dit -- enklare än en fyrkantig låda som alltid har 6 sidor. Ska kolla möjligheten till exjobb, projektjobb etc på lämpligt ställe.
Är Du intresserad av att bygga rörsteget är en väg att Du utgår från kretskortslayouten från mitt extra kretskort. Det var inte så enkelt att man bara lade kretskortet på en scanner och fick en perfekt kopia, men man kan denna väg få en detaljrik bildfil (.TIF) som man kan köra i ett bildbehandlingsprogram och kantförstärka, svartvita, och sen för hand fylla i dåliga kretsgator och sudda bort prickar där det inte ska vara nån koppar.
Kanske kan man gissa var komponenterna ska sitta utifrån ritningen i RTV 1959 nr 4 ovan, eller om jag skulle kunna ta saftigt med digitalbilder hur komponenterna sitter.
Mycket komponenter finns nog att få tag på, rör etc, men har inte kollat HUR mycket. Osäker på rörsocklar, trafos etc.
Lite spännande är det allt med sånt här!