Ändra avstämmning oa-14.Klart..

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-09-23 22:46

Ragnwald skrev:I min ungdom byggde jag ett par basreflexhögtalare med 12"-element och hade just ingen aning om nånting.
Jag tyckte att 50 literslådor såg fint ut och basreflexporten blev enbart ett godtyckligt borrat hål i baffeln.
Jäklar vad bra det spelade, med ordentligt tryck i basen, jag blev nöjd, men knappast några toner i närheten av 20Hz.
LP-filter för skivspelare hade jag inte hört talas om. De höll och såldes så småningom vidare.:)

Vet inte hur jag ska tolka detta riktigt, om du menar att det inte finns nån djupbas i mina oa-14 eller om du skrev det rent allmänt bara.
Kan lova att jag vet va djupbas är för nåt, och att dom fortfarande levererar det på ett bra sätt :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-23 23:02

Tvivlar inte på det, det var inte så jag menade. Menar bara att det kan funka fint ändå, utan att egentligen göra rätt.

Eftersom jag nu mer sitter med fyra dedikerade subbasar i lyssningsrummet, så vet jag hur mycket deras koner måste slå för att åstadkomma något vid 20Hz, som kan liknas vid basupplevelse runt den frekvensen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-09-23 23:24

Ragnwald skrev:Tvivlar inte på det, det var inte så jag menade. Menar bara att det kan funka fint ändå, utan att egentligen göra rätt.

Eftersom jag nu mer sitter med fyra dedikerade subbasar i lyssningsrummet, så vet jag hur mycket deras koner måste slå för att åstadkomma något vid 20Hz, som kan liknas vid basupplevelse runt den frekvensen.

Oki,ett litet missförstånd från min sida då (sorry)
30hz återger dom då galant kan jag lova..
Senast redigerad av zapanasta 2010-11-22 23:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-11-17 16:13

Har återställt oa-14 lådorna, numera har dom orginalavstämmning.

Har ju ett par andra lådor till datorn nu så jag ville ha dessa orginal trots den lite tunna midbasen. Ps. lite djupare går dom allt med orginalavstämmning...

[url]http://www.minhembio.com/sollerön/282232/[/url]

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati