petersteindl skrev:Jag väljer att posta detta inlägg i denna tråd eftersom det är här det hör hemma. Upprinnelsen är i stereosystemfeltråden.IngOehman skrev:petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:Jag talade dock om ortoakustiska högtalare - alltså sådana som SC eller SSC skapat. Ingenting annat. Vh, iö
Jag uppmanar alla att läsa det här som en partsinlaga i en pågående tvist. Inget annat.
Vore klädsamt om det framgick tydligare.
Eftersom IÖ inte är en del av tvisten, och inte heller en aktiv part i SCC faller det på sin egen orimlighet att hans inlägg skulle vara en partsinlaga.
Däremot kan det vara bra att veta att det finns olika syn på om ortoakustiska högtalare är en princip eller ett varumärke. Det finns alltså andra sätt på saken än den IÖ för fram ovan.
IngOehman sitter med i styrelsen för SSC. Då torde han vara en aktiv part i SSC.
Mvh
Peter
Det stämmer inte. Jag sitter inte i styrelsen för SSC.
Jag har ingen superbestämd uppfattning om vad ortoakustik är, även om
jag talat väldigt mycket med Stig om det. Men jag vet, igen efter att ha
talat mycket med Stig om det, att det var olika saker från tid till tid och
att det i varje tid var något som han själv definierade.
Men att det är ett kännetecken (en nästansynonym till varumärke) som
Stig hittade på för sina högtalare tror jag ingen förnekar. Jag tror heller
ingen påstår att det finns några objektiva gränsvärden för när en högtal-
are är ortoakustisk, Stig har till och med Kallat mina piP för ortoakustiska,
när han hörde dem i sitt hem, men det betyder ju inte att jag källar dem
så, eller hur?
Eftersom Stig ägde kännetecknet så var det också han som bestämde hur
det skulle användas. Så har det varit, och hur framtiden skall se ut lägger
jag mig inte i. Jag har andra saker som jag hellre engagerar mig i.
Däremot är jag ju lite nyfiken på varför så många plötsligt kastar sig som
vargar över ordet och vill använda det för att kränga sina egna högtalare.
Det tolkar jag som att de själva bedömer att det finns ett värde i namnet,
som de vill använda men inte betala för.
Många har genom åren intresserat sig för Stigs konstruktioner och de har
även inspirerats av dem och gjort egna varianter, inte bara Svenska till-
verkare utan även internationellt, men ingen har försökt använda Stigs
kännetecken.
Det säger ju inte att det inte är rätt att göra det nu, jag bara inte tycker
att det är en så lätt och självklart fråga, och jag vet ju vad både du och
SSC tycker.
Kanske borde alla kalla sina högtalar för ortoakustiska?
För vem anser sig göra akustiskt felaktiga högtalare?
Vh, iö
Vad gäller styrelsen för SSC så kan jag blivit felinformerad. Informationen kommer i och för sig från två styrelseledamoter i SSC. De kanske missuppfattat något, eller?![]()
Jag förnekar att Stig hittade på ortoakustisk som en ”nästansynonym” för kännetecken till sina högtalare. Hade det varit så, så hade OD-11 hetat OA-11. Ortoakustisk är ett allmänt kännetecken för en högtalarteknik som bygger på tankar i ortoakustiska banor.
Du behöver inte förneka något. Jag skrev inte "alla sina högtalare".
petersteindl skrev:Ja, det var Stig som bestämde när beteckningen ortoakustisk fick användas på hans högtalare. Då hans högtalare var byggda efter ortoakustiska principer så fick de beteckningen OA. Då hans högtalare inte var konstruerade så att de följde hans ortoakustiska principer så fick de inte beteckningen OA.
Det var ett kännetecken som han inte ville det skulle gå inflation i helt
enkelt. Konstigare än så är det inte.
petersteindl skrev:Carlssonhögtalarna må Stiftelsen Stig Carlsson ha ensamrätt till.
Ortoakustiken och teorin därbakom är ett begrepp inom ljudåtergivning som är beskrivande och besitter därmed ingen särskiljningsförmåga.
Tvärtom var Stig noga med att inte sätta några siffror på någonting,
utan uttrycka sig mjukt om allting sådant. Det var ingen norm som
någon annan kunde säga sig uppfylla och därmed snylta på Stigs
renomme. Däremot så kunde självklart vem som helst inspireras av
Stigs tankar så länge de inte bröt mot några patentskydd, och det var
det ju också många som gjorde.
petersteindl skrev:Ortoakustisk är inte ett varumärkeskännetecken. Då begreppet ortoakustisk används så är det i egenskap av en högtalarprincip som baseras på teoretiska grunder.
De har ju själv försökt registrera det som ett varumärke, eller miss-
förstår jag dig?
Kännetecken är för övrigt något som identifieras med känntecknets
ägare. Kännetecken behöver inte ens vara registrerade för att ha
ett skydd enligt rådande lag.
petersteindl skrev:En ortoakustisk högtalare skall uppfylla ortoakustiska principer och ortoakustiska tekniska krav för att konsumenterna idag skall anse högtalarna vara ortoakustiska.
Du skriver i ditt inlägg att alla borde kalla sina högtalare för ortoakustiska.
Nej det skriver jag verkligen inte!
Läs igen. Jag frågar om det verkligen är vad (t ex) du menar att alla
borde göra. Svante tar upp samma sak.
petersteindl skrev:Ändock vet du att det finns ortoakustisk högtalarteknik till skillnad från konventionell högtalarteknik.
Vad är "konventionell högtalarteknik"?
petersteindl skrev:Du vet också att man kan tänka i ortoakustiska banor. Du vet också att ortoakustiska banor inte handlar om att tänka på varumärken eller att tänka på att bygga vilka högtalare som helst oavsett konstruktionslösning.
Du leker med ord. Någon kan tala om att tänka i Volvo-banor. Det be-
tyder inte Volvo inte skulle vara ett varumärke - trots att den som talar
om volvo-banor antagligen tänker på egenskaper som volvo-bilar ofta
har. Kännetecken kan dessutom vara kännetecken även om de besk-
river något. Kännetecknet desmodromiska ventliler är t ex Ducatis
variant av en konjugerande ventilstyrning, och först var de väl också
tror jag. En vespa är en skoter, det vill säga en motorcykel med smal
midja, men ett varumärke är det också. Det tillhör Piaggio. Jeep är
en terränggående bil, och även om Landrover också gör sådana (och
av många kallas jeepar) så registrerar de inte varumärken jeep (som
syftar till antingen förkortningen general purpose, guvernment use
80" hjulpbas (P) eller möjligen seriefiguren Eugene the Jeep som hade
en överväldigande framkomplighet) som tillhör Chrysler, tror jag.
I många fall blir varumärken degenererade således att gemene man
inte längre känner ursprunget och uppfattar beteckningen som gene-
risk, men det betyder inte att andra än varumärkesinnehavaren tar
beteckningen i bruk för att bättra sitt sälj.
petersteindl skrev:Vad gäller betalning så har Bremen Ortho-Acoustic AB betalt en massa pengar för varumärkesregistreringen av Bremen Ortho-Acoustic som ju Bremen har fått registrerat hos PRV. Vad Bremen väljer att göra med detta registrerade varumärke återstår att se. Jag bedömer i alla fall ordet som svårtillgängligt.
Well, jag personligen har ingen bestämd uppfattning i frågan. Jag vet
inte heller vad Stig skulle ha tyckt (det som du i text härovan ser ut
att anse vara självklarheter, men för mig är det långt ifrån självklart).
Det jag är rätt säker på, är att Stig om han levt idag så hade har å
det bestämdaste motsatt sig att låta andra kalla sina högtalare för
ortoakustiska! De system som han tillät att kallas ortoakustiska hade
han inblandning i. Det gäller både LOAS och det gäller pop-boxen som
dels byggde på Stigs patent och som han dessutom specifikt godkände
konfigurationen på (och detta ur två perspektiv - det skulle vara till-
täckligt bra för att få kallas ortoakustiskt, och tillräckligt dåligt för att
inte konkurera med OA-5!).
Och om SSC ser det på samma sätt, så förstår jag att de driver den
linjen, för det är ju deras uppdrag, att fråga sig vad Stig hade tänkt,
och agera därefter.
petersteindl skrev:Så du menar att man kränger högtalare med just att använda namnet ortoakustisk? Det tror inte jag på. Hur många OA-5 MMX har det sålts på grund av att de kallas ortoakustiska? Den info jag fått är att det krängts ungefär 30 par sedan 2010. Jag vet inte vad du har för definition på att kränga högtalare. Det var 2-3 månader sedan jag fick den infon. Hur väl slog det ut på 80-talet? Företaget gick i konkurs. Hur väl slog det ut på 70-talet eller 60-talet? Företaget lades ner...
Jag vet inte vad du vill ha sagt med allt detta, men det ser ut som om
du skriver att kombinationen av att de kallats för Sonab, för Carlsson-
högtalare, hur de har låtit och att de anförts vara artoakustiska (för
allt detta gäller ju!) alltsammans ihop har skapat alla dessa nedlägg-
ningar och konkurser?
Jag tycker inte det är en rimlig framställning.
Jag vet dessutom att du lika bra som jag vet vad som i verkligheten
har orsakat de nämnda nedläggningarna och konkurserna.
Vad gäller info om MMX är du (igen) felinformerad. 100 lådbyggstaser
togs fram, och de är alla sålda och utöver det har det sålts massor av
löselement - och alla ritningar på lådorna, dämpning och delningsfilter
m m har ju funnits tryckta i Musik och Ljudteknik.
Så att bedöma hur många MMX som har byggts kan varken du eller
jag göra, men minst 100 rör det sig i varje fall om. Att artikelserien
inte bara stoppades från att tryckas i färg (vilket den skrevs för att
bli) och därutöver blev stoppad helt efter förberedelseartiklarna och
"del 1" (alla senare artiklar om utvecklingar och alternativa versioner
kom aldrig i tryck då möjligheten för författaren att bestämma vilka
ord som skulle användas upphörde i MoLt) har förstås haft sin betyd-
else det också.
Alla de spännande fokusartiklarna där konstruktionen skulle bli genom.
gången mera i detalj och där en rad alternativ skulle föreslås uteblev
helt enkelt.
petersteindl skrev: men det såldes många Carlssonhögtalare med Carlssonljudet. Då var det Carlssonhögtalare och Carlssonljudet som lanserades och marknadsfördes och tekniken bakom beskrevs som ortoakustisk och idéerna var ortoakustiska idéer.
Stig hoppades ju att det så småningom skulle finnas konkurrenter som började tänka i ortoakustiska banor, detta vet du väl? Du vet ju också mycket väl att det Stig hoppades på har inträffat.
Ja, i synnerhet på 70-talet. Och ingen av dem kallade resultatet från
sina tanker för ortoakusisk.
Han lyckades i sådan grad att till och med HiFi-handbokens högtalar-
mätningar var helt och hållet anpassad för att visa högtalares energi-
kurvor!
Och många var det som gjorde sina versioner av mer eller mindre
rundstrålande högtalare, anpassade till vanliga rum. Kallade någon
av dem sina högtalare för ortoakustiska?
Klart de inte gjorde. De ville ju stå för sina egna konstruktioner och
inte stå på någon annans axlar. Många som hade inspirerades av Stig
gjorde dock inte detta till någon hemlighet.
petersteindl skrev:Stig hade ju på sin tid byggt upp sitt ortoakustiska ljudlaboratorium och andra har motsvarande laboratorium idag, förutom SSC kanske.
Jag har aldrig hört Stig kalla sitt labb för ortoakustiskt.
Inte heller hade han någon specifikation för hur hans viktigaste mät-
rum (lyssningsrummet) betedde sig. Det var utformat så att han skulle
gilla det och han definieras sina mål efter hur högtalarna fungerade
där. (Tidigare hade ekokammare varit utgångspunkten för dimensio-
neringarna, och efteråt var det det nya rummet som var referens,
som han då sade sig föredra lyssningsmässigt, trots att mätningarna
i det blev rätt så annorlunda).
Det andra mätrummet kallade han för ett misslyckade, som inte alls
blev såsom han hade tänkt sig. "Det enda det duger för är att mäta
lösa element och direktljud utan rum", sa han. Det var meningen att
det skulle bli ett rum att lyssna i, men han gillade inte alls resultatet.
Utomhusmätmiljön tyckte jag på sätt och vis var mest intressant,
även om han inte dimensionerade för den, bara kollade resultatet.
Eko-kammare, ekofria kammare och andra mätfaciliteter finns på
många håll, även om jag nog är rätt så ensam om att ha en egen
ekokammare för energi-kurvemätningar.
Men det jag vill ha sagt är bara att jag noterar att du vill ha in ordet
ortoakustisk överallt. Ortoakustiskt lab. Dunka in att det skulle vara
något entydigt och nästan en norm som vem som helst kan avgöra
om de uppfyller.
Så är det inte, och så har det aldrig varit. Däremot är det självklart
att kännetecknet ortoakustisk är kopplat till vad Stig ville uppnå med
sina högtalare. Men det gör det ju inte automatiskt till en benämning
som vem som helst kan certifiera sig själv att tycka sig uppfylla.
Däremot kan självklart vem som helt anmäla att de har låtit sig inspi-
reraras av Stig och av hans uppfattning om vad som är ortoakustiska
högtalare.
Vh, iö