Claes skrev:Konflikten om ortoakustik handlar bland annat om vad begreppet ortoakustik innebär och vem eller vilka som har kompetens och rätt att avgöra vilka högtalare som är ortoakustiska. Även andra närliggande frågor har diskuterats. Exempelvis vad personen Stig Carlsson tyckte och tänkte samt vad han skulle kunna förmodas tycka och tänka i dag om han fortfarande var med oss. Eller vad Stiftelsen Stig Carlsson har gjort, inte har gjort, borde ha gjort och bör göra. Ytterligare delfrågor har handlat om formella och moraliska skyldigheter och rättigheter inklusive vem som sagt, skrivit och menat vad. Dessutom har det framförts påståenden om dolda och moraliskt förkastliga motiv.
Ur ett psykologiskt perspektiv intresserar det mig hur du som läst om detta på Faktiskt.se uppfattar saken. Observera att min fråga inte handlar om vem/vilka du anser ha rätt eller fel i fråga om ortoakustik och närliggande delfrågor.
Det som jag, och säkert många med mig, noterat är att det frapperande ofta fabuleras i trådar som på något sätt knyter an till OA.
Detta kan man lägga märke till utan att läsa speciellt hårt.