RogerGustavsson skrev:Men KG! På faktiskt brukar vi kunna hjälpa varandra.
Det finns gränser

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Men KG! På faktiskt brukar vi kunna hjälpa varandra.
hifikg skrev:för bättre kan det knappast bli
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:för bättre kan det knappast bli
Det tror jag nog och det tror jag du också vet... Antar att Stig Carlsson heller inte stoppat där, trevägaren var det som skulle komma - om han nu varit vid god vigör. Han var väl ändå rätt intresserad av hur allt kunde förbättras? Bättre element än de som han hade tillgång till stod väl högt på önskelistan? De som det nu talas om är kanske ett steg i den riktningen? Att SC inte kan godkänna resultatet tror jag är mindre viktigt, andra kan vara väl så goda konstruktörer och lyssnare.
juanth skrev:Om jag får önska så vore en ny version av OA52.2 ett par som behåller soundet men har lägre dist. Tiden har sprungit ifrån dem på den punkten även om de fortfarande är ett par fantastiska högtalare.
Kraniet skrev:juanth skrev:Om jag får önska så vore en ny version av OA52.2 ett par som behåller soundet men har lägre dist. Tiden har sprungit ifrån dem på den punkten även om de fortfarande är ett par fantastiska högtalare.
Elementen i OA51 och 52 är ju desamma. Så elementen i den nya version av OA51 som presenteras här i Carlssondelen borde ju gå att använda. Men filtret skiljer sig väl mellan de två, så det behöver ju "fixas" då
paa skrev:Kraniet skrev:juanth skrev:Om jag får önska så vore en ny version av OA52.2 ett par som behåller soundet men har lägre dist. Tiden har sprungit ifrån dem på den punkten även om de fortfarande är ett par fantastiska högtalare.
Elementen i OA51 och 52 är ju desamma. Så elementen i den nya version av OA51 som presenteras här i Carlssondelen borde ju gå att använda. Men filtret skiljer sig väl mellan de två, så det behöver ju "fixas" då
Jo men lådvolymen skiljer ju avsevärt mellan OA51 och 52, kanske det nya elementet passar bättre i den ganska lilla OA51-lådan än i OA52-lådan?
Eller så passar det också bättre i den större lådan, det går ju inte att veta utan att simulera och eller mäta?
Kraniet skrev:OA52 står ju på golvet så det har mer stöd i basen än oa51. Sen blir det ju andra vinklar så jag antar det krävs annat filter av den anledningen. Carlsson var ju väldigt mån om att direktkurva och off-axis skulle vara rätt. Fasintegreringen i filtret las det väl även en hel del jobb på.
Vad jag förstår ang baselementet så användes samma element i oa51 och oa52. Rätt eller fel, men om ett nytt element passar i oa51-låda så borde det passa i oa52 också.
Med det sagt så tycker jag det ser ut som, i basta, att 8-ohms varianten av wavecorelementet skulle passa lite bättre i den större lådan*.
edit:* men. det kan finnas en anledning till att samma element används i en större låda och med lägre avstämning. Eftersom det finns mer basstöd från angränsningsytor så borde detta "hjälpa upp" den lägre underavstämningen så rätt tonkurva uppnås.
avr7000 skrev:Kraniet skrev:OA52 står ju på golvet så det har mer stöd i basen än oa51. Sen blir det ju andra vinklar så jag antar det krävs annat filter av den anledningen. Carlsson var ju väldigt mån om att direktkurva och off-axis skulle vara rätt. Fasintegreringen i filtret las det väl även en hel del jobb på.
Vad jag förstår ang baselementet så användes samma element i oa51 och oa52. Rätt eller fel, men om ett nytt element passar i oa51-låda så borde det passa i oa52 också.
Med det sagt så tycker jag det ser ut som, i basta, att 8-ohms varianten av wavecorelementet skulle passa lite bättre i den större lådan*.
edit:* men. det kan finnas en anledning till att samma element används i en större låda och med lägre avstämning. Eftersom det finns mer basstöd från angränsningsytor så borde detta "hjälpa upp" den lägre underavstämningen så rätt tonkurva uppnås.
Jag har köpt hem 8 Ohms varianten av element för att testa i OA52
lennartj skrev:För min personliga del skulle jag vara intresserad av en alternativ betydligt högre avstämning i basen, om den kan ge en rappare och mer välartikulerad återgivning än nu tillsammans med OB52 eller andra subwoofersystem.
Eller ska jag helt enkelt fortfarande högpassfiltrera OA52 vid 80 Hz med 18 dB/oktav med det nya baselementet?
lennartj skrev:För min personliga del skulle jag vara intresserad av en alternativ betydligt högre avstämning i basen, om den kan ge en rappare och mer välartikulerad återgivning än nu tillsammans med OB52 eller andra subwoofersystem.
Eller ska jag helt enkelt fortfarande högpassfiltrera OA52 vid 80 Hz med 18 dB/oktav med det nya baselementet?
avr7000 skrev:lennartj skrev:För min personliga del skulle jag vara intresserad av en alternativ betydligt högre avstämning i basen, om den kan ge en rappare och mer välartikulerad återgivning än nu tillsammans med OB52 eller andra subwoofersystem.
Det nya elementet ger som sagt mycket mycket rappare och mer artikulerad basåtergivning än SS 8545...
Jämfört med OA52 och slutna OB51 kan jag inte uttala mig om då jag inte jämfört...
Vi har kört slutna OB51 delade riktigt lågt (2 st) för att fylla på längst ner. (med OA51.N ofiltrerade)
Vill du ha riktigt atrikulerad och rapp bas (rappt ljud med realistiskt dynamik) skall du köra dina OB51 nära OA52 och dela vid 300 Hz.
Stefan
schmutziger skrev:avr7000 skrev:lennartj skrev:För min personliga del skulle jag vara intresserad av en alternativ betydligt högre avstämning i basen, om den kan ge en rappare och mer välartikulerad återgivning än nu tillsammans med OB52 eller andra subwoofersystem.
Det nya elementet ger som sagt mycket mycket rappare och mer artikulerad basåtergivning än SS 8545...
Jämfört med OA52 och slutna OB51 kan jag inte uttala mig om då jag inte jämfört...
Vi har kört slutna OB51 delade riktigt lågt (2 st) för att fylla på längst ner. (med OA51.N ofiltrerade)
Vill du ha riktigt atrikulerad och rapp bas (rappt ljud med realistiskt dynamik) skall du köra dina OB51 nära OA52 och dela vid 300 Hz.
Stefan
+1
8545 låter mindre/bättre/renare om den avlastas nedåt.
Jag har gjort en passivt delad bastillsats för att mitigera några tillkortakommanden som oa51 har, där en liten del är 8545 i fullregisterbruk
[ Bild ]
Det går att spela lite starkare än innan med.
schmutziger skrev:avr7000 skrev:lennartj skrev:För min personliga del skulle jag vara intresserad av en alternativ betydligt högre avstämning i basen, om den kan ge en rappare och mer välartikulerad återgivning än nu tillsammans med OB52 eller andra subwoofersystem.
Stefan
+1
8545 låter mindre/bättre/renare om den avlastas nedåt.
Jag har gjort en passivt delad bastillsats för att mitigera några tillkortakommanden som oa51 har, där en liten del är 8545 i fullregisterbruk
[ Bild ]
Det går att spela lite starkare än innan med.
avr7000 skrev:http://www.sbacoustics.com/index.php/products/tweeters/dome/sb26adc-c000-4/
Off axis respons på detta element är bättre än på något annat element jag tittat på...
Det har på gränsen till nog känslighet att köra med 4 Ohms Wavecor basen men eftersom man inte behöver trixa med RC länk för att få rätt energirespons högst upp räcker det...
Stefan
Tangband skrev:avr7000 skrev:http://www.sbacoustics.com/index.php/products/tweeters/dome/sb26adc-c000-4/
Off axis respons på detta element är bättre än på något annat element jag tittat på...
Det har på gränsen till nog känslighet att köra med 4 Ohms Wavecor basen men eftersom man inte behöver trixa med RC länk för att få rätt energirespons högst upp räcker det...
Stefan
Jo detdär är ett intressant element, undras bra hur det låter jämfört med hds diskanten eller Carlssons original-Vifa.
RogerGustavsson skrev:I Lennarts fall med Ino-filtret kan man inte ändra delningsfrekvens. Det finns däremot en justering av lågpassfiltrets kurva, "knäet" där avskärningen börjar. Den funktionen kan användas för att tillpassa topparna (det som huvudsakligen spelar över 80 Hz).
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster