avr7000 skrev:Jag såg dem live i måndags
De är stora då det är en till OA50 låda under OA50 lådan.
Väldigt snygga proportioner är det iaf.
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
avr7000 skrev:Jag såg dem live i måndags
juanth skrev:avr7000 skrev:Jag såg dem live i måndags
Väldigt snygga proportioner är det iaf.
Kermit116 skrev:Betr ljudbilden i OA-50 o -52 så säger/skriver jag som jag tror kg givit uttryck för ngn gång; släck i rummet och fundera inte på frågan så löser det sig.
Om där är någon som vet om ett par OA-50.1 som är mögliga o där vinylen släppt och där Folkhälsomyndigheten o den lokale smittskyddsläkaren kräver destruktion under hygieniska o strikt kontrollerade former så lägg ett PM t mig. Stig måste se det som förmildrande omständigheter om jag skulle köra en fräs i ett sådant exemplar.
Frågor:
1. Ska den extra nbacen sitta på in- eller utsidan?
2. Vet den samlade inteligentian hur den extra filter slingan ska göras?
Kermit116 skrev:Juanth, jag är inte säker på att Du o jag har samma sorts humor... (eller, det är kanske det vi faktiskt har)
Vilka fler lågt placerade högtalare har Stig konstruerat?
Rätt svar: OD-11!
Jag kan påminna om en episod som jag skrivit om på annat håll och där två carlssoniter träffas o lyssnar på ett par od-11 och parallellt ett par OA-51.N och där carlssoniterna fick hasa sig fram t högtalarna o lägga örat emot för att avgöra vilket högtalarpar som spelades. Nämndes inte ett ord den gången om "låg ljudbild".
Släck ljuset o fundera inte på frågan.
avr7000 skrev:FBK skrev:avr7000 skrev:
Elementen delar på arbetet i basen.
Basreflexsystemet (lådvolym, rörlängd rördiameter) påverkas inte.
Nbac17 är lite för klent i den lägsta basen. Om man kör två st med det ena med en ännu gynnsammare placering med avseende på speglande ytor har detta möjligheter att förbättra situationen.
Man skulle kunna ha elementet framåt med bara två speglande ytor, baffel och golv men detta skulle bli ganska fult och skulle garantera ett blixtnedslag från Kermit. Fördelen skulle vara att högtalaren skulle bli mer lättplacerad i relation till stereobänkar och hörn.
Att montera basen på sidan adderar ytterligare en speglande yta (baffel, golv och bakvägg) och ger då lite mer must i basen...
Eftersom elementen är likadana behöver man ingen extern box för att '"styra" det hela... Bara ett passivt filter som "kopplar in" den lägre basen vid lämplig frekvens.
Problemet med att högtalaren står på golvet, regnbågseffekt etc. kommer man ju inte åt med att göra på detta sätt...
Mina ska INTE stå på golv.Och detta låter ju mycket intressant.
Skall de inte stå på golv är det en annan lösning du tittar efter, typ typ Chris och Johans variant....
Bygger jag denna med filter etc. som den står på golv så blir det fel om man lyfter upp den...
Nattlorden skrev:Min erfarenhet av klagomål på ljudbilden från Carlsson-högtalare brukar gå att summera still att det sitts på fel avstånd ifrån - alternativt att de står med fel avstånd mellan dem. I princip detsamma, men vad som passar bäst att ändra på varierar ju. ( Skulle jag höfta, så skulle jag säga att de oftare hamnat för brett relativt lyssnaren. )
FBK skrev:avr7000 skrev:FBK skrev:Mina ska INTE stå på golv.Och detta låter ju mycket intressant.
Skall de inte stå på golv är det en annan lösning du tittar efter, typ typ Chris och Johans variant....
Bygger jag denna med filter etc. som den står på golv så blir det fel om man lyfter upp den...
Jaha, då var den lösningen borta då. För jag vill inte ha mina på golvet = låg ljudbild. Vill ha OA51 ljudbild. Då måste det bli OA50 med basstöd utanför lådan. Mina kommer för övrig till en början se ut som Kalejdokom DIY då det enkla stativet som jag ska bygga ska ha samma mått i bredd och djup. Sedan blir det basstöd längre fram då.
Ps. Och det där med Släck ljuset o fundera inte på frågan är inget för mig då jag vill kunna lyssna på musik utan att sitt i ett mörker jämnt därav så är det upp med högtalarna för det låter bättre.
avr7000 skrev:FBK skrev:Kermit116 skrev:Åsknedslag är inte att leka med.
Vet inte var avr7000 tog vägen ? Så det kanske blev så efter sågandet.... Undrar om jag förtog allt rätt..
Det kostar ju mindre att bara stoppa i ett element i varje låda än att köpa/bygga en låda på sidan av OA50 men undrar också över hur basreflexen hanterar 2 element...
det blev rörigt då jag inte kan sånt här...
Elementen delar på arbetet i basen.
Basreflexsystemet (lådvolym, rörlängd rördiameter) påverkas inte.
Nbac17 är lite för klent i den lägsta basen. Om man kör två st med det ena med en ännu gynnsammare placering med avseende på speglande ytor har detta möjligheter att förbättra situationen.
Man skulle kunna ha elementet framåt med bara två speglande ytor, baffel och golv men detta skulle bli ganska fult och skulle garantera ett blixtnedslag från Kermit. Fördelen skulle vara att högtalaren skulle bli mer lättplacerad i relation till stereobänkar och hörn.
Att montera basen på sidan adderar ytterligare en speglande yta (baffel, golv och bakvägg) och ger då lite mer must i basen...
Eftersom elementen är likadana behöver man ingen extern box för att '"styra" det hela... Bara ett passivt filter som "kopplar in" den lägre basen vid lämplig frekvens.
Problemet med att högtalaren står på golvet, regnbågseffekt etc. kommer man ju inte åt med att göra på detta sätt...
FBK skrev:En sak som jag funderat på är varför används inte denna dämpanel till OA50? Den där lilla skivbiten som sitter på högtalaren är just liten i jämförelse emot denna till OA51.N Det är väl tygbiten över diskanten som ska lugna ner det. Men jag undra hur det skulle låta med dämpanelen också..... skulle det döda ljudet eller bara lugna ner ?
[ Bild ]
[ Bild ]
4orna har fått både nya element och nytt filter. Elementen kommer ifrån Danska SB-acoustics och det känns betryggande. Verkar som de bara blir större och större.
...Dags för 4orna att få visa vad uppgraderingen till en 3a på slutet innebär. Så fort ljudet börjar fylla rummet märks det att detta måste vara en av de största uppgraderingar (utan att priset blivit avsevärt mycket högre) jag varit med om.
..
4.2 var en sådan högtalare där hon ibland kunde skära i öronen. På 4.3 är allt sådant borta och jag slås av vilket mjukt och fint ljud de har.
https://theaudioclubmagazine.wordpress. ... rsen-l4-3/
distad skrev:En sak som jag funderat på är varför används inte denna dämpanel till OA50? Den där lilla skivbiten som sitter på högtalaren är just liten i jämförelse emot denna till OA51.N Det är väl tygbiten över diskanten som ska lugna ner det. Men jag undra hur det skulle låta med dämpanelen också..... skulle det döda ljudet eller bara lugna ner ?
[ Bild ]
[ Bild ]
jooe skrev:Är det någon som provat att bygga OA50.SB?
Och är bifogad skiss på filtret ok?
jooe skrev:Är det någon som provat att bygga OA50.SB?
Och är bifogad skiss på filtret ok?
eljulio skrev:distad skrev:En sak som jag funderat på är varför används inte denna dämpanel till OA50? Den där lilla skivbiten som sitter på högtalaren är just liten i jämförelse emot denna till OA51.N Det är väl tygbiten över diskanten som ska lugna ner det. Men jag undra hur det skulle låta med dämpanelen också..... skulle det döda ljudet eller bara lugna ner ?
[ Bild ]
[ Bild ]
Audiophonics klass D-steg på bilden?
jooe skrev:Återanvände filtren från mina OA-14(B65+2xT22) som blev över efter Satorikonverteringen.
Två nya motstånd och två nya kondingar fick komplettera avlindade spolar och ett par orginal 10uf kondensatorer.
Städade bort de anslutningarna som hörde till tonbyglarna och genade lite med motståndet, inte så snyggt kanske men billigt.
Orginalfiltren från OA50 får vila tillsammans med orginalelementen.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster