Ovanstående är inte detsamma som att anklaga er för att vara idioter, men det är ruskigt nära, inte sant?

Vad jag vill säga är att diskussionen som förs här i tråden är rätt klantig, om vi vill åt svaret på frågan i rubriken....
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
PerStromgren skrev:"Om jag förstår rätt så är alla i den här tråden idioter!"
Ovanstående är inte detsamma som att anklaga er för att vara idioter, men det är ruskigt nära, inte sant?
Vad jag vill säga är att diskussionen som förs här i tråden är rätt klantig, om vi vill åt svaret på frågan i rubriken....
BPM skrev:Jag vill flika in att jag tycker Larsen annars betér sig hedervärt. Deras hemsida är full av referenser till SC, och inspiration ifrån Stig och meningar som "designade efter Stig Carlssons unika idéer". Ingenstans nämns dock uttrycket ortho-acoustic eller någon böjning.
BPM skrev:
Jag tycker frågan som ställdes för länge sedan av IÖ i tråden är intressant, och tyvärr fortfarande obesvarad.
Hade t.ex du, Peter, döpt ditt företag till Bremen Ortho-acoustic om Stig fortfarande hade varit i livet? Om inte är det ett erkännande av att Ortho-acoustic ÄR starkt förknippat med Stig Carlsson. Är svaret JA på frågan, blir den naturliga följdfrågan: Vad tror du att Stig hade tyckt om saken?
Lagar hit och dig, men jag tror att många är nyfikna på svar på just dessa specifika frågorna.
phloam skrev:Vad jag inte förstår är om SCC är tänkt att driva Carsson vidare som ett företag och skydda OA för egen användning enbart, eller är det tänkt att stiftelsen ska främja användningen av OA för att få fler att använda det och sprida välljud?
phloam skrev:
Det senare hänger ju på att OA ur just Stigs perspektiv är väl definierat och resulterar i just välljud (för att något ska kunna kallas OA med rätta).
BPM skrev:phloam skrev:
Det senare hänger ju på att OA ur just Stigs perspektiv är väl definierat och resulterar i just välljud (för att något ska kunna kallas OA med rätta).
Där är ju ett av problemen!
Exakt vad Stig tyckte skulle definieras som orthoakustiskt vet ju bara Stig. Det kan inte heller vara skrivet i sten då det, inte minst baserat på olikheten i hans konstruktioner, förändrades med tiden.
Om det ska baseras på mängden "välljud" så blir det minst sagt problematiskt att objektivt göra bedömningen.
Om ordet orthoakustik (eller former därav) ska kunna användas fritt så måste det ju vara fritt och inte enbart vara ok för en begränsad skara. Frågan är vad dessa aktörer skulle tycka om det dök upp en massa andra på marknaden som kallar sina konstruktioner orthoakustiska men som man INTE vill förknippas med. Jag tror det skulle förändra inställningen drastiskt..
Exakt vad Stig tyckte skulle definieras som orthoakustiskt vet ju bara Stig. Det kan inte heller vara skrivet i sten då det, inte minst baserat på olikheten i hans konstruktioner, förändrades med tiden.
Om det ska baseras på mängden "välljud" så blir det minst sagt problematiskt att objektivt göra bedömningen.
Om ordet orthoakustik (eller former därav) ska kunna användas fritt så måste det ju vara fritt och inte enbart vara ok för en begränsad skara. Frågan är vad dessa aktörer skulle tycka om det dök upp en massa andra på marknaden som kallar sina konstruktioner orthoakustiska men som man INTE vill förknippas med. Jag tror det skulle förändra inställningen drastiskt..
Om ordet orthoakustik (eller former därav) ska kunna användas fritt så måste det ju vara fritt och inte enbart vara ok för en begränsad skara.
dimitri skrev:phloam, bra tanke att användning av benämningen OA bör bli "approved by SSC" för kommersiella syften (rena DIY projekt går förstås fria men gärna med kudos till SC)
SSC har att förvalta två juveler, Carlsson och OA. BPMs inlägg är klockrena, och mer så ju fler urkunder som presenteras, ironiskt nog
phloam skrev:...Nu menade jag inte att det är användingen av OA som beteckning ska vara "approved" utan bara själva produkten (t.ex. högtalare från Larsen, Bremen samt alla andra seriösa OA-produkter).
...
dimitri skrev:phloam skrev:...Nu menade jag inte att det är användingen av OA som beteckning ska vara "approved" utan bara själva produkten (t.ex. högtalare från Larsen, Bremen samt alla andra seriösa OA-produkter).
...
fine with me. Hur ser du på användningen av OA i företagsnamn, oaktat att inga produkter ännu finns färdiga? Är det fritt fram?
phloam skrev:Naturligtvis helt fritt det också (se ovan), eftersom det viktiga är att det finns ett givande, fruktbart samarbete mellan seriösa högtalarproducenter och SCC. Då ska det inte vara nåt problem att SCC ger sitt erkännande att användas i reklamsyfte osv. Då vet också konsumenten att man inte köper nån fuskgrej utan produkter i Sigs anda.
Vee-Eight skrev:Vad är det för mening att SSC skulle vara "certifierande" när kunnandet inte längre finns inom stiftelsen och att styrelsen mer eller mindre aktivt ställer sig fientlig till externt kunnande? Styrelsen kanske innehåller personer som kände, och rentav var vän med, SC. Men jag kan inte säga att den utgör ngn imponerande skara människor med kunskap om OA.
De verkar mest intresserade av att pinka revir och sura över brända broar.
MagnusÖstberg skrev:Vee-Eight skrev:Vad är det för mening att SSC skulle vara "certifierande" när kunnandet inte längre finns inom stiftelsen och att styrelsen mer eller mindre aktivt ställer sig fientlig till externt kunnande? Styrelsen kanske innehåller personer som kände, och rentav var vän med, SC. Men jag kan inte säga att den utgör ngn imponerande skara människor med kunskap om OA.
Dom får väl bli bättre och om det så behövs knyta an personer med kunskap till sig. Och det på ett sätt utan att bli skrivna på näsan att man saknar kunskap, jag ser det som att man kan komplettera varandra.
I grund och botten tror jag att samtliga som är intresserade av OA har sin grund i det intresset från Carlsson.
Men det där med att pinka revir är något samtliga behöver sluta med om det skall leda till något mer än brottningsmatcher i sandlådan.
BPM skrev:Om SSC skulle ha möjlighet att utgöra instans för "certifiering" av OA så vore det toppen. Den möjligheten skulle nog i hög grad snabbat på utvecklingen av OA och då de, som sagt, har mandat att tala i Stigs sak så finns inget att invända emot.
Tyvärr är ju, som påtalats här, ordet ortho-acoustic inte skyddat så oavsett man får en stämpel av SSC eller inte så kan vem som helst ändå använda sig av det. I och med det så faller poängen lite, även om ett "godkännande" av SSC skulle ge en fribiljett ur alla diskussioner om den moraliska aspekten.
SSC är inte heller ett household name på samma vis som orthoakustik eller OA så tycker man att användande av uttrycket inte är ett inkräktande med motiveringen att folk inte vet vad det är/förknippar det med SC så säger ett godkännande av SSC ännu mindre. För att det ska finnas en poäng med att SSC ska certifiera något så måste ju certifieringen få ett värde, och så länge ortho-acoustic inte är skyddat och möjligt att tilldela endast de som förtjänar det blir det urvattnat.
Problemet för SSC blir väl också den förmodade kritikstorm som skulle komma ifrån de som inte skurit senapen.
Hursomhelst är det, om en certifiering verkligen är vad som önskas, ingen större poäng att diskutera kriterier utan SSC:s direkta inblandning.
Med andra agendor kan det såklart ändå vara intressant. Jag ser det inte som att någon motsätter sig ett utvecklande av eller letande efter de ljudideal som var Stigs.
Vee-Eight skrev:Vad är det för mening att SSC skulle vara "certifierande" när kunnandet inte längre finns inom stiftelsen och att styrelsen mer eller mindre aktivt ställer sig fientlig till externt kunnande? Styrelsen kanske innehåller personer som kände, och rentav var vän med, SC. Men jag kan inte säga att den utgör ngn imponerande skara människor med kunskap om OA.
Vee-Eight skrev:MagnusÖstberg skrev:Vee-Eight skrev:Vad är det för mening att SSC skulle vara "certifierande" när kunnandet inte längre finns inom stiftelsen och att styrelsen mer eller mindre aktivt ställer sig fientlig till externt kunnande? Styrelsen kanske innehåller personer som kände, och rentav var vän med, SC. Men jag kan inte säga att den utgör ngn imponerande skara människor med kunskap om OA.
Dom får väl bli bättre och om det så behövs knyta an personer med kunskap till sig. Och det på ett sätt utan att bli skrivna på näsan att man saknar kunskap, jag ser det som att man kan komplettera varandra.
I grund och botten tror jag att samtliga som är intresserade av OA har sin grund i det intresset från Carlsson.
Men det där med att pinka revir är något samtliga behöver sluta med om det skall leda till något mer än brottningsmatcher i sandlådan.
Då har de att leverera. Som jag ser det så har större delen av aktivitet runt Carlsson och OA skett utanför SSC.
BPM skrev:"Peter"
Du blåmarkerar "Ordet är tänkt att beskriva upplevelsen av det ljud"..och du väljer därmed att plocka de bitar som passar. Hela meningen lyder
"Ordet är tänkt att beskriva upplevelsen av det ljud som skapas av Stig Carlssons högtalare"..
Där har vi det ju! Klockrent! "Skapas av STIG CARLSSONS högtalare".. Du skriver det själv.
Hur kan det tolkas som annat än att just SC:s högtalare är de som med rätta kan beskrivas som ortho-akustiska? Det står ju inte att det är upplevelsen som skapas av Bremenhögtalare, eller Larsen eller vad som helst.
Du verkar ju vara en slipad herre så jag är även helt övertygad om att du utan vidare förstår vad syftet med SSC:s bestridande av andras användande av uttrycket Ortho-acoustic handlade om alldeles oavsett hur du väljer att tolka texten när du förklarar dig här. Oavsett lag och ordvrängeri så finns en moralisk tveksamhet i det. Samtidigt innebär hela grejen att en påstådd (det var säkert så, det är inte det jag menar) god vän till SC inte väljer att lyssna till dem som har fått förtroendet att föra Stigs talan nu när han inte kan göra det själv. Hmm..
Jag tycker frågan som ställdes för länge sedan av IÖ i tråden är intressant, och tyvärr fortfarande obesvarad.
Hade t.ex du, Peter, döpt ditt företag till Bremen Ortho-acoustic om Stig fortfarande hade varit i livet? Om inte är det ett erkännande av att Ortho-acoustic ÄR starkt förknippat med Stig Carlsson. Är svaret JA på frågan, blir den naturliga följdfrågan: Vad tror du att Stig hade tyckt om saken?
Lagar hit och dig, men jag tror att många är nyfikna på svar på just dessa specifika frågorna.
En fråga JAG SJÄLV tycker är rätt intressant är vad som skulle hända om en liten lingontillverkare bygger en högtalare med ett utpris på 900:- och som låter anskrämligt skulle kalla den ortho-akustisk? Och som säljer i mängder? Rent lagligt skulle det ju tydligen gå..
Skulle ni alla då börja ondgöra er över hur man släpar Stigs minne i smutsen?
Att vissa här har eget intresse i saken står ju klart, men gäller det verkligen att ni tycker att ALLA ska ha samma möjlighet eller anses att vissa är MER lämpade att använda sig av uttrycket än andra? Då blir det lite märkligt..
Jag tror att både ägg och Larsenhögtalare är bra nog att göra namnet Stig Carlsson rättvisa men det är inte grejen.
SSC, via patentombud skrev:”Ortho-Acoustic” är ett ord skapat av Stig Carlsson såsom ett kännetecken för hans högtalare.
Ordet är tänkt att beskriva upplevelsen av det ljud som skapas av Stig Carlssons högtalare när dessa (som konstruktörens avsikt är) placeras mot vägg.
Sammansättningen ”ORTHO-ACOUSTIC” var inte beskrivande för ljudåtergivning eller ett normalt sätt att beskriva högtalarkonstruktioner när Stig Carlsson skapade denna och har heller inte kommit att bli det.
ORTHO-ACOUSTIC besitter med andra ord särskiljningsförmåga.
Nattlorden skrev:BPM skrev:sebatlh skrev:BPM: Hur blir det med OD-11 då?
Det är en Carlsson men den var inte ortoakustisk. Alltså är det inte så simpelt som att ljudet ur Stig Carlssons högtalare är ortoakustik.
Dun dun duuuuuuuun. Dramatisk musik
Jag förstår inte sambandet. Poängen är att begreppet orthoakustik är starkt förknippat med Stig Carlsson, och inte vilka högtalare han själv tyckte var det. Vad som är orthoakustik rent tekniskt är upp till var och en att bedöma.
Nä, det skrevs ju inte, det som skrevs var:
"Ordet är tänkt att beskriva upplevelsen av det ljud som skapas av Stig Carlssons högtalare".. OD-11 är också en delmängd av Stig Carlssons högtalare. Det står inte "Ordet är tänkt att beskriva upplevelsen av det ljud som skapas av vissa av Stig Carlssons högtalare"..
( Petimäterhumor med ett stänk allvar alltså. )
BPM skrev:PerStromgren skrev:"Om jag förstår rätt så är alla i den här tråden idioter!"
Svaret på frågan i rubriken? Den frågan är ställd i onödan. Naq kallade L4 orthoakustisk i sitt bemötande av testet i MoLt, Peter har döpt sin firma till Bremen Ortho-acoustic.. Man får förmoda att de redan har en klar bild av vilka komponenter som ska ingå i något orthoakustiskt.
Vidare har ju alla rätt att svänga sig med uttrycket hur de vill, och i vilka sammanhang som helst. Därmed finns inget behov av en "standard".
"Nattlorden"
Du har rätt. Jag missade den kopplingen.
...
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Axorion och 6 gäster