Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
BPM skrev:Jag ser fortfarande inte problemet med att istället för att hävda att de egna produkterna bör kallas ortoakustiska säga att de inspirerats av Stig Carlssons orthoakustiska teorier eller ideal eller whatever. Vore inte det att hedra Stig lika mycket? Det vore även ärligare, då det inte finns det som efterfrågades här inledningsvis.
phloam skrev:...Att säkra eventuellt kommersiellt missbruk av ordet orthoakustisk eller Carlsson osv är egentligen en helt annan fråga än huruvida seriösa högtalarutvecklare ska få använda "orthoakustik" på olika sätt. ...
hifikg skrev:phloam skrev:...Att säkra eventuellt kommersiellt missbruk av ordet orthoakustisk eller Carlsson osv är egentligen en helt annan fråga än huruvida seriösa högtalarutvecklare ska få använda "orthoakustik" på olika sätt. ...
Vem avgör vem som är seriös?
hifikg skrev:Är utseendet på OA-52 mönstersskyddat? Om jag startade tillverkning av en högtalare som var till förvillelse lik OA-52 skulle någon jaga mig då och vem vore denne någon? Tillverkningen förläggs till tyska Bremen. Tänk en Bremen OA-52-KG
IngOehman skrev:Däremot tycker jag det är trist att varken den OA-51 eller de andra model-
lerna som togs fram, sattes i produktion av John. Men som sagt - expolatör-
en måste ju själv få bestämma vad som skall tillverkas. Om jag förstod det
rätt så var det AVR7000 som uppmanade John att inte tillverka OA-51. Och
detta innan ens högtalaren var helt färdigdimensionerad. Den prototyp som
var lovat att skickas till SSC för att allt skulle dimensioneras, blev helt helt
enkelt aldrig skickad.
[...]
Det kom hur som helst aldrig upp någon OA-51 prototyp (enligt det kon-
trakt som SSC hade med John Larsen så var arbetsordningen sådan att
John byggde prototyper enligt konstruktionsunderlag från SSC på de
modeller som han ville tillverka, och dessa prototyper tillställdes sen SSC
under utvecklingen av nya modeller) trots att den lovades skickas flera
gånger.
IngOehman skrev:Jo tre saker kan jag skriva, du påstår att jag "hoppat av som konstruktör"
vilket du har hittat på alldeles själv.
IngOehman skrev:Ett lite udda projekt var en högtalare som skulle involvera flera människor
som sagt sig vara intresserade av att delta i både konstruktion och andra
delar av ett "Carlsson-projekt". En högtalare som skulle involvera både lite
gammalt och lite nytt, och dessutom vara aktiv. Jag hade ringt och talat med
både Naqref och Ola68 som båda var mycket entusiastiska och som hade
flera goda ideer som inkorporerades i projektet, och så jag begav mig med
både entusiasm och ett antal högtalarelement som skulle kunna testas i det
projekt som vi diskuterat fram, ned till skåne för att vi skulle diskutera det
hela mera ingående med de inblandade.
Stämningen var lite konstig och den positivitet och entusiasm som funnits
när saken hade pratats om telefonledes med framförallt Anders, verkade nu
helt saknas.Jag försökte då berätta om alla de tänkbara möjligheter som
jag såg framför mig, och frågade hur de andra såg på saken, men möttes
mest av tystnad, och till sist så berättar Anders att han blivit förbjuden av
Peter Steindl att delta i projektet.
![]()
Ola stod dock värd med sedvanlig talang och vi försökte ha trevligt på andra
sätt under resten av kvällen, och det lyckades förstås, trevligt blev det ju,
men vilket antiklimax du lyckades skapa genom att döda detta projekt.![]()
IngOehman skrev:Att han inte sa upp avtalat är bekant och någonting som bekymrade SSC
under lång, lång tid - eftersom han sagt upp samarbetet och därför såg
ut att vilja vara kvar som exploatör - men utan att vilja fortsätta något
samarbete och tillverka högtalare.
Vad betydde det?
Detta var som jag uppfattade det något som ledamöterna i SSC tyckte var
högst bekymmersamt eftersom han ju därmed hindrade SSC från att söka
efter en ny exploatör. Flera brev skrevs för få besked om vad han menade
och ville. Jag tror även något helt enkelt klargjorde att SSC måste uppfatta
Johns kommunikation som en uppsägning av avtalet (för det var ju vad det
såg ut som) och då tror jag att John specifikt klargjorde att han INTE sagt
upp avtalat!
Så då fick SSC veta att det uttryckligen INTE var en uppsägning av avtalet,
bara av samarbetet i form av att tillverka högtalare. Jag tyckte det var hopp-
fullt och såg fram emot att få veta vad för skäl det nu fanns till att inte vilja
fortsätta tillverka högtalare så de kunde redas ut och allting kunde komma
igång igen, för jag gillade ju verkligen John och tyckte han gjorde ett strål-
ande jobb.
Någon i SSC antydde då att det måste vara fult spel - en strategi avsedd
att handlingsförlama SSC och samma person sa att han inte skulle bli för-
vånad om John började starta högtalarproducerade verksamhet agerade på
det där viset bara för att få SSC ur vägen.
phloam skrev: Om det nu råkar vara så att man inte har total ensamrätt på just ordet "ortho-akustik" så får man väl fixa det om man är så rädd för oseriösa exploatörer. Vad jag förstått är "Carlsson" och kombinationen "Carlsson Ortho-Acoustic" samt symbol inne för bedömning/godkännande/vilande så den biten är i stort sett i hamn(?).
Ranefjord skrev:74% av dem som har svarat i Claes tråd är positivt inställda till nyproduktion av Carlssonhögtalare. Denna tråd driver knappast utvecklingen åt rätt håll.
Som jag skrev tidigare i tråden. Ingen har lyckats producera något bättre "OA-ljud" än 50-serien än. Larsenhögtalare låter enligt mig sämre. Bremen pratar mest om sina ägg. Någon produktion lär vi troligtvis inte se. Varför inte bygga på ett redan vinnande koncept? Om vi vill se nya Carlssonhögtalare vore väl det smartaste att lägga ner bråket mot ssc och istället stödja dem.
Jag förstår att det är mycket prestige inblandat och för några även ekonomi. Det är klart att man inte vill ha ssc som konkurrenter. De tillverkar ju originalen. Ingen vill framstå som kusinen från landet, alltså den sämre kopian. För denna tråd handlar nog under ytan egentligen inte om beteckningen OA, utan om rädslan för konkurrens från Ssc.
Eller?
petersteindl skrev:hifikg skrev:Är utseendet på OA-52 mönstersskyddat? Om jag startade tillverkning av en högtalare som var till förvillelse lik OA-52 skulle någon jaga mig då och vem vore denne någon? Tillverkningen förläggs till tyska Bremen. Tänk en Bremen OA-52-KG
OA-52 är inte mönsterskyddad. Det finns dock copyright på design, som det alltid finns. Denna copyright d v s upphovsrätt har Lars Lallerstedt. Huruvida någon annan äger designen vet jag inte riktigt. Om Lars Lallerstedt har någon form av veto vet jag inte heller. Hur denna typ av juridik ser ut har jag ingen aning om.
Mvh
Peter
Förstår inte alls att det skulle finnas en motsättning mellan det som diskuteras här och nyproduktion av Carlssonhögtalare...
Menar du på fullt allvar att någon skulle kunna se dem som ett hot?
Ranefjord skrev:Förstår inte alls att det skulle finnas en motsättning mellan det som diskuteras här och nyproduktion av Carlssonhögtalare...
Man måste ställa frågan: "Vad är syftet med konflikten?" och "Vem tjänar på konflikten?"
Ranefjord skrev:74% av dem som har svarat i Claes tråd är positivt inställda till nyproduktion av Carlssonhögtalare. Denna tråd driver knappast utvecklingen åt rätt håll.
Som jag skrev tidigare i tråden. Ingen har lyckats producera något bättre "OA-ljud" än 50-serien än. Larsenhögtalare låter enligt mig sämre. Bremen pratar mest om sina ägg. Någon produktion lär vi troligtvis inte se. Varför inte bygga på ett redan vinnande koncept? Om vi vill se nya Carlssonhögtalare vore väl det smartaste att lägga ner bråket mot ssc och istället stödja dem.
Jag förstår att det är mycket prestige inblandat och för några även ekonomi. Det är klart att man inte vill ha ssc som konkurrenter. De tillverkar ju originalen. Ingen vill framstå som kusinen från landet, alltså den sämre kopian. För denna tråd handlar nog under ytan egentligen inte om beteckningen OA, utan om rädslan för konkurrens från Ssc.
Eller?
Konflikter som den vi ser här, kan inte lösas utan att träffas. Vi vet väl inte ens om konflikten är verklig?
Jocke skrev:...Så klart kan man bygga bättre högtalare nu. ...
Bra inlägg.Vee-Eight skrev:Ranefjord skrev:74% av dem som har svarat i Claes tråd är positivt inställda till nyproduktion av Carlssonhögtalare. Denna tråd driver knappast utvecklingen åt rätt håll.
Eller?
Jag håller med dig, men också inte. Jag är också positivt inställd till nyproduktion av Carlsson av SSC, men precis som jag skrev i den tråden så är jag däremot starkt tveksam att den sittande styrelsen är kapabel till det uppdraget. Inget ont om stiftelsen som sådan. Det är människorna bakom jag anser vara inkompetenta. Detta har gjort att identiteten som SC´s ställföreträdare, iaf i mina ögon, är raderat. Gör man inte en kraftig revidering av stiftelse och därmed dess styrelse så skulle inte SSC göra några orginal.
Tråden handlar inte om rädsla för konkurrens från SSC. Den finns inte. För konkurrens skulle det kräva att de, i sin nuvarande form, skulle vara kapabla till att bygga högtalare. In house har de ingen kompetens om OA, de har ingen exploatör alternativt marknadsföring och leverantör av högtalare. Tråden handlar om huruvida de konstruktionsprinciper man kan samla under hatten OA är konstruktionsprinciper eller bara ett simpelt varumärke. Sekundärt ger detta funderingar på hur man bäst förvaltar SC´s kunskapsarv; att låta OA som konstruktionsprinciper utvecklas av många, eller som varumärke låsas in hos SSC så att inte ovärdiga besudlar minnet av SC.
Det har gjorts försök att delta i SSC med kunnande, engagemang och entusiasm, men det har mötts av ointresse från SSC´s sida. Denna forumdel som tråden finns i är en följd av detta. Blir man tyst klassad som pajas så tar man tag i saker på egen hand. 7,5 år senare så har pajasarna gasat om*; vi kan visa på en mångfald fantastiska projekt som i sin tur lärt andra att utveckla koncepten och bli nördar. Samtidigt har inte ett smack hänt från SSC, inte mer än MMX, en utveckling av en 60-tals mono-högtalare.
Raljant måhända, men det är inte "vi" som sitter och surar.
*Vilket i sig är rätt intressant. Alltid har man fått veta, via Carlssonplanet, att det saknas pengar. Man längtar efter en miljonär som trots allt förnuft vill blåsa lite pengar på OA. Förutom Bremen, så är det entusiasterna, nördarna etc som betalat kalaset ur egen ficka. Bara av rent intresse. Detta ville inte SSC´s styrelse ha, eller veta av.
Harryup skrev:Jag har ingen agenda att skydda nån så för min del ser jag det inte som 3 olika versioner. Jag ser det som att flera än 3 har en version med olika mycket information i olika stycken medans det finns en annan hitills overifierbar version som möjligen är SSC's officiella eftersom denne person verkar vara eller anser sig vara knuten till SSC. Lite olika versioner beroende på vad som passar bäst för ögonblicket.
Visst har du rätt Dimitri i din tolkning av betydelsen av ordet ljuga, så jag ser fram emot att du skyddar andra i fortsättningen då IÖ utan bevis beskyller dessa för att ljuga. Visst skall det vara lika för alla?
Mvh/Harryup
Ranefjord skrev:Konflikter som den vi ser här, kan inte lösas utan att träffas. Vi vet väl inte ens om konflikten är verklig?
Konflikten är verklig. Den kan läsas i denna tråd.
Vissa kanske inte vill lösa konflikten, eftersom de kanske tjänar på konflikten.
dimitri skrev:Harryup skrev:Jag har ingen agenda att skydda nån så för min del ser jag det inte som 3 olika versioner. Jag ser det som att flera än 3 har en version med olika mycket information i olika stycken medans det finns en annan hitills overifierbar version som möjligen är SSC's officiella eftersom denne person verkar vara eller anser sig vara knuten till SSC. Lite olika versioner beroende på vad som passar bäst för ögonblicket.
Visst har du rätt Dimitri i din tolkning av betydelsen av ordet ljuga, så jag ser fram emot att du skyddar andra i fortsättningen då IÖ utan bevis beskyller dessa för att ljuga. Visst skall det vara lika för alla?
Mvh/Harryup
Jag skyddade inte någon speciell, alla tre slänger sig med ljugtillmälet. Varför tror du att det bara var Ingvar jag avsåg?
PerStromgren skrev:Ranefjord skrev:Förstår inte alls att det skulle finnas en motsättning mellan det som diskuteras här och nyproduktion av Carlssonhögtalare...
Man måste ställa frågan: "Vad är syftet med konflikten?" och "Vem tjänar på konflikten?"
Konflikter som den vi ser här, kan inte lösas utan att träffas. Vi vet väl inte ens om konflikten är verklig?
Ranefjord skrev:Konflikter som den vi ser här, kan inte lösas utan att träffas. Vi vet väl inte ens om konflikten är verklig?
Konflikten är verklig. Den kan läsas i denna tråd.
Vissa kanske inte vill lösa konflikten, eftersom de kanske tjänar på konflikten.
hifikg skrev:Jocke skrev:...Så klart kan man bygga bättre högtalare nu. ...
Tveksamt, i varje fall för dem som inte vill avsätta ett särskilt anpassat rum för sitt musikintresse. Nytillverkning av 50-serien skulle kunna bli starten på en ny våg av ljudintresse för den breda allmänheten. Med god marknadsföring så vore det inte omöjligt. Vad skulle priset bli för 50-modellerna idag månne? Skulle 52-orna kosta som ett par L8? Gissar att priset inte får dra iväg alltför mycket om det ska bli en "folkhögtalare". Kanske finns det EU-pengar att hämta (sätt upp fabriken i något stödområde), bra ljud borde vara en mänsklig rättighet.
Ranefjord skrev:Vissa kanske inte vill lösa konflikten, eftersom de kanske tjänar på konflikten.
Ranefjord skrev:Precis som Dimitri skriver kan man som utomstående inte dra ngåra slutsater av denna tråd gällande rätt eller fel. Det enda vi vet är att det finns prestige och ekonomiska intressen inblandat Jag ser diskussionen om "OA" som ytan för ett helt annat syfte, medvetet eller inte.
...
Vem tjänar på konfliken?
PerStromgren skrev:Ranefjord skrev:Förstår inte alls att det skulle finnas en motsättning mellan det som diskuteras här och nyproduktion av Carlssonhögtalare...
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 5 gäster