Vad anser ni ingår i begreppet ortoakustik?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2012-12-29 15:05

jonasp skrev:Larsen har ju bidragit till nyproduktion av OA51-klonerna. Att lägga ner Larsenserien är givetvis otänkbart men jag tror inte John är negativ till att bidra till att klassikerna lever vidare. Tvärtom skulle jag säga!

Jag tror/hoppas också det. Samma tillverkare skulle kunna tillverka två högtalarlinjer, Carlsson och Larsen om det skulle innebära större intäkter i slutänden, även om Larsenlinjen skulle sälja mindre ett tag. Det kanske bara är bra att avtalet mellan SSC och Larsen inte är uppsagt formellt.
Skulle detta vara möjligt? Svara SSC, John, Anders, Ingvar, snälla
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-29 15:06

Ranefjord skrev:Precis som Dimitri skriver kan man som utomstående inte dra ngåra slutsater av denna tråd gällande rätt eller fel. Det enda vi vet är att det finns prestige och ekonomiska intressen inblandat Jag ser diskussionen om "OA" som ytan för ett helt annat syfte, medvetet eller inte.

Man skulle kunna leka med tanken på att SSC kontaktar Larsen och föreslår nyproduktion av 50-serien. Skulle Larsen vara intresserad? Skulle Larsen vilja samtillverka både 50-serien och L-serien? Skulle Larsen lägga ner produktionen av L-serien i förmån för 50-serien? Jag tror inte att Larsen är intresserad av något av alternativen. Jag tror att Larsen vill tillverka Larsenhögtalare.

Hur skulle Larsen uppfatta en nyproduktion av 50-serien av annan tillverkare? Skulle han tycka att det var trevligt eller skulle han uppleva det som en konkurrrenssituation?

I samma situation, hur skulle eventuella köpare uppfatta Larsen och Carlsson? Vilka skulle vara mest konkurrenskraftiga?

Vem tjänar på konfliken?

Då kanske SCC skulle kunna bestämma sig för om de egentligen vill vara ett vinstdrivande företag som lever på att sälja OA under konkurrens, eller om de vill vara en stiftelse som.... ja, vad det nu var de ville....?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-29 15:10

SCC:s styrelse, består ju av ett härligt gäng sympatiska herrar. :|
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2012-12-29 15:15

SCC:s styrelse, består ju av ett härligt gäng sympatiska herrar.

Hur många har egentligen träffat personerna bakom ssc? Man bör inte bedöma någon person genom att läsa om vad andra personer tycker om personen i fråga.

Stig Carlsson hade väl respekt för dem? Varför skulle inte vi andra kunna ha det?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-29 15:39

Tror nog den respekten berodde på att dessa personer då inte var inblandade att driva en Stiftelse utan att de är mycket musik och lyssningkunniga.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2012-12-29 16:04

Tror nog den respekten berodde på att dessa personer då inte var inblandade att driva en Stiftelse utan att de är mycket musik och lyssningkunniga.

...och det är väl precis vad som behövs om man ska kvalitetssäkra beteckningen Ortho acoustic? :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-29 16:13

hifikg skrev:Skulle 52-orna kosta som ett par L8?

Det beror ju på hur man önska att sälja dom. Men en rimlig gissning är att de landar närmare L8 än L6.2. Det sista paret gick väl för 21kkr? Det är några år sedan nu...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Maarten

Inläggav Maarten » 2012-12-29 16:15

dimitri skrev:
jonasp skrev:Larsen har ju bidragit till nyproduktion av OA51-klonerna. Att lägga ner Larsenserien är givetvis otänkbart men jag tror inte John är negativ till att bidra till att klassikerna lever vidare. Tvärtom skulle jag säga!

Jag tror/hoppas också det. Samma tillverkare skulle kunna tillverka två högtalarlinjer, Carlsson och Larsen om det skulle innebära större intäkter i slutänden, även om Larsenlinjen skulle sälja mindre ett tag. Det kanske bara är bra att avtalet mellan SSC och Larsen inte är uppsagt formellt.

Intressant! De borde försöka göra ett försök, men då under väldigt tydliga och öppna former. Så att inte gammal skit o brist på tillit (av olika orsaker) ställer till det igen. Annars är nog chansen liten att det går bra!
Men om man värnar om SC borde man väl försöka? För nåt gott bör komma ur denna tråd.
Att verklighetsuppfattningarna / historieskrivningarna skiljer sig är uppenbart, men det har jag sett massor av ggr på faktiskt och det är bara något att beakta om/när man ingår samarbeten.

Sedan; Ranis, kom ihåg att Larsen har tillverkat Carlsson. Jag tror att du hoppar över några steg i din hypotes. Jag hade kunnat tro på den om jag inte visste om delar av historien, men nu känns den förenklad. Eller så vet du något som jag inte vet?

Pappabas & Phloam: Ni tillför synvinklar som ifall fler tog dem till sig så skulle trådarna kanske inte belamras med snabba / förenklade reaktioner?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-29 16:15

dimitri skrev:Anders är öppen med att han konstruerar högtalare som är ortoakustiska men utan att benämningen förekommer i reklam eller produktbeskrivningar. (Anders, rätta mig om jag har fel)

Du har inte fel. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-29 16:20

dimitri skrev:

Jag tror tillverkningsbiten är det minsta problemet. John har gjort högtalare åt andra och det finns inget som inte säger att han kan göra det åt SSC igen. Frågan är snare om hur marknadsföring och försäljning skulle se ut. Och om personkemin kan fungera för ett sådant samarbete. Det är nog det senaste som är största stötestenen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-29 16:23

Ranefjord skrev:Hur många har egentligen träffat personerna bakom ssc? Man bör inte bedöma någon person genom att läsa om vad andra personer tycker om personen i fråga.

Jag har träffat en del i SSC men även om man träffar en person så betyder det inte att man känner dom. En del kan leva hela liv tillsammans utan att de förstår varandra.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-12-29 16:26

Ranefjord skrev:

...och det är väl precis vad som behövs om man ska kvalitetssäkra beteckningen Ortho acoustic? :)

Inte nödvändigtvis. Ponera att det går att göra en högtalare som låter exakt som en OA-högtalare men som är väsenskilld teknisk från det Stig avsåg. Skulle dessa herrar kunna lyssna sig till att det inte är en OA-högtalare då? Skulle det vara enda kriteriet för att få kalla något OA? Eller finns det tekniska förklaringar som gör att de inte är OA?

Jag skulle först vilja hävda att det går att göra dylika högtalare och att de inte räknas automatiskt som OA och i vissa fall definitivt inte är det. Det är delvis därför denna diskussion startades. Hur ska man definiera en OA-högtalare (tekniskt)?

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-12-29 17:20

dimitri skrev:Inte riktigt. För min egen del är den som nyttjat tillmälen som Svansen, Undersåtar, i ett desperat nödläge och behov att kasta pinnen åt ett annat håll.

i mina ögon ger det intryck av att vara i ett desperat nödläge och försöka avleda uppmärksamhet när man fäster större vikt vid användandet av vissa ord än hårda bevis i form av dokument som belyser ursprungshändelserna. Den ende jag har sett använda orden Svansen och Undersåtar här i tråden är Peter Steindl. Jag tycker att alla borde vara tacksamma för att dokumenten är sparade av Peter S och presenteras så att var och en kan få chans att bilda sig en egen uppfattning om vad som egentligen har hänt.
Men du har givetvis rätt att välja vilken information du bygger din verklighetsuppfattning på själv.

dimitri

Inläggav dimitri » 2012-12-29 17:40

single_malt skrev:i mina ögon ger det intryck av att vara i ett desperat nödläge och försök avleda uppmärksamhet när man fäster större vikt vid användandet av vissa ord än hårda bevis i form av dokument som belyser ursprungshändelserna. Den ende jag har sett använda orden Svansen och undersåtar här i tråden är Peter Steindl. Jag tycker att alla borde vara tacksamma för att dokumenten är sparade och kan presenteras så att var och en kan få chans att bilda sig en egen uppfattning om vad som egentligen har hänt.
Men du har givetvis rätt att välja vilken information du bygger din verklighetsuppfattning på själv.

Hej Patrik, upptäckte precis att det är du, glad att du är tillbaka.
Jo, jag är inte i ett desperat läge helt enkelt för att jag inte har något att vinna eller förlora på det ena eller det andra i debatten, konflikten. Det är bra att dokumenten publicerades, för de som kan bilda sig en egen uppfattning. Jag kan inte det dock, mängden rök skymmer sikten för mig. Återstår andra sätt, rätt så primitiva, medges. Jag inbillar mig inte att ha förstått verkligheten, reagerar snarare reflexmässigt när jag ser Svans och Undersåte i ett inlägg

P.S. tycker som BPM att vissa av dokumenten kunde förblivit opublicerade, t.ex den om dödsboet. trots att den antagligen är en allmän handling och tillgänglig hos domstol

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-12-29 17:51

dimitri skrev:Hej Patrik, upptäckte precis att det är du, glad att du är tillbaka.
Jo, jag är inte i ett desperat läge helt enkelt för att jag inte har något att vinna eller förlora på det ena eller det andra i debatten, konflikten. Det är bra att dokumenten publicerades, för de som kan bilda sig en egen uppfattning. Jag kan inte det dock, mängden rök skymmer sikten för mig. Återstår andra sätt, rätt så primitiva, medges. Jag inbillar mig inte att ha förstått verkligheten, reagerar snarare reflexmässigt när jag ser Svans och Undersåte i ett inlägg

P.S. tycker som BPM att vissa av dokumenten kunde förblivit opublicerade, t.ex den om dödsboet. trots att den antagligen är en allmän handling och tillgänglig hos domstol

Tack för välkomnandet :) Fast jag har hängt här ett tag nu.
Jag ser inte heller skogen för alla träd men jag reagerar kanske på andra mönster än du gör. Mönster som jag känner igen och uppenbarligen fortsätter att ställa till problem.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-29 18:19

Ranefjord skrev:

Har du lyssnat på OA5-MMX?

De har godkänt den, fast konstruktören själv önskar göra förbättringar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2012-12-29 18:24

Att lägga ut bouppteckningen här strider troligen mot personuppgiftslagen, oavsett att det är en offentlig handling. Bouppteckningar kan beställas av vem som helst hos skatteverket, men för publicering på Internet gäller särskilda bestämmelser.
Senast redigerad av Daniel_A 2012-12-29 18:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2012-12-29 18:25

Patrik, du hade din uppfattning klar redan innan denna tråd skapades. För min egen del ser jag bara kunniga människor som desperat tvingar in andras åsikter och ingen vinner på dig som försvarsadvokat.
För vissa inblandade slutar inte osämjan med denna tråden..bara ämnet.

Så nästa gång är ämnet ett annat och då är du där med.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-29 18:26

Naqref skrev:
dimitri skrev:

Jag tror tillverkningsbiten är det minsta problemet. John har gjort högtalare åt andra och det finns inget som inte säger att han kan göra det åt SSC igen. Frågan är snare om hur marknadsföring och försäljning skulle se ut. Och om personkemin kan fungera för ett sådant samarbete. Det är nog det senaste som är största stötestenen.

Måste lägga +1 på den där.

Larsen är i mina ögon en entrprenör som absolut inte skulle ha någon emot att producera Carlsonhögtalare under rätt förutsättningar.

Det är faktiskt möjligt att han är det bästa valet för SSC och dessutom kanske det är lättare för honom nu när inte alla ägg ligger i samma korg. SSC får hely enkelt betala för de prototyper de vill ha gjorda tills de har en produkt de vill marknadsföra.

Jag skulle nog tro att det bästa vore om SSC själva såg till att det blev en annan exploatör än Larsen dock. Men produktionen kan han stå för, det innebär ju inget risktagande i sig och konkurrerar inte heller med hans verksamhet (som ger bröd på bordet).
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-29 18:26

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:Är utseendet på OA-52 mönstersskyddat? Om jag startade tillverkning av en högtalare som var till förvillelse lik OA-52 skulle någon jaga mig då och vem vore denne någon? Tillverkningen förläggs till tyska Bremen. Tänk en Bremen OA-52-KG

OA-52 är inte mönsterskyddad. Det finns dock copyright på design, som det alltid finns. Denna copyright d v s upphovsrätt har Lars Lallerstedt. Huruvida någon annan äger designen vet jag inte riktigt. Om Lars Lallerstedt har någon form av veto vet jag inte heller. Hur denna typ av juridik ser ut har jag ingen aning om.

Mvh
Peter

Givetvis. Upphovsrättslagen e jag ju hyfsat påläst på, fast jag har alltid koncentrerat mig på den del som handlar om bilder. Upphovsrätten borde kanske vara delad mellan herrar Carlsson och Lallerstedt, för inte kunde väl Lallerstedt göra en låda helt fritt liksom? När det gäller bruksföremål så skiljer juridiken sig lite jämfört med bilder, t ex när det gäller att göra exemplar för privat bruk (vilket man får när det gäller bilder). Det får man alltså inte göra med hjälp av någon utomstående när det gäller bruksföremål. Vill jag kopiera OA52 för eget bruk så får jag snällt snida till dem själv, så frågan är hur okej en del grupp-projekt har varit.

Framställning av exemplar för privat bruk
12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.
Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.

Lars Lallerstedt är industridesigner och har full upphovsrätt på sitt arbete. Det är bara att gå igenom hans arbete d v s vad Lars Lallerstedt levererat i form av ritningar och skisser. Stig Carlsson överlät formgivningsarbetet helt till Lars Lallerstedt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2012-12-29 18:45

Larsen är i mina ögon en entrprenör som absolut inte skulle ha någon emot att producera Carlsonhögtalare under rätt förutsättningar.

Nu är dock läget sådant att Larsen själv har valt att inte tillverka Carlssonhögtalare. Tror du verkligen att han skulle sluta med Larsenhögtalarna om tillfället gavs att tillverka Carlssonhögtalare? Jag tror inte det. Det finns ingen anledning för honom.

"Under rätt förutsättnigar"
Vad skulle det innebära? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-29 18:50

Varför skulle han sluta?

Edit: Du verkar inte riktigt veta alla turer, vad var det han slutade att tillverka? Vilken modell var det som han inte gjorde?

Jag kan svara: Ingen! Det fanns ingen modell som SSC ville ha produktionssatt.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-12-29 20:05, redigerad totalt 2 gånger.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-29 19:15

Jocke skrev:...
hifikg skrev:
Jocke skrev:...Så klart kan man bygga bättre högtalare nu. ...

Tveksamt, i varje fall för dem som inte vill avsätta ett särskilt anpassat rum för sitt musikintresse. Nytillverkning av 50-serien skulle kunna bli starten på en ny våg av ljudintresse för den breda allmänheten. Med god marknadsföring så vore det inte omöjligt. Vad skulle priset bli för 50-modellerna idag månne? Skulle 52-orna kosta som ett par L8? Gissar att priset inte får dra iväg alltför mycket om det ska bli en "folkhögtalare". Kanske finns det EU-pengar att hämta (sätt upp fabriken i något stödområde), bra ljud borde vara en mänsklig rättighet.

OA52 som "folkhögtalare"??? Kom igen...! :roll:

Så klart har det hänt en hel del på 30 år. Datorer ger möjlighet att snabbare, enklare och med större precision och kvalitet såväl designa som producera allt möjligt - tex högtalare! :)

Tycker vidare att det är bra om frågetecknen rätas ut så att alla inblandade vet vilka villkor som gäller innan man börjar fundera på var fabriken ska lokaliseras!^^

Har du hört ett par 52-or i god form? Ta det ljudet och plussa på den goodwill som Carlsson besitter och det kan bli årets julklapp. Kanske inte 52-an som nog blir för dyr, men en hyfsat bra Carlsson för lagom pengar att starta med. Jag skulle köpa ett par till min dotter, så slipper hon se så gamigt på mig ett tag (hon får mina när jag dör) ;-)

Bra om datorer och moderna maskiner kan bidra till mer kostnadseffektiv produktion förstås. Kanske någon i Kina kan göra det rationellt och till bra pris. Däremot är jag skeptisk till att någon vaskat fram väsentligt bättre ljud under de trettio åren.
Senast redigerad av hifikg 2012-12-29 19:16, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2012-12-29 19:16

Naqref skrev:
Ranefjord skrev:

Inte nödvändigtvis. Ponera att det går att göra en högtalare som låter exakt som en OA-högtalare men som är väsenskilld teknisk från det Stig avsåg. Skulle dessa herrar kunna lyssna sig till att det inte är en OA-högtalare då? Skulle det vara enda kriteriet för att få kalla något OA? Eller finns det tekniska förklaringar som gör att de inte är OA?

Jag skulle först vilja hävda att det går att göra dylika högtalare och att de inte räknas automatiskt som OA och i vissa fall definitivt inte är det. Det är delvis därför denna diskussion startades. Hur ska man definiera en OA-högtalare (tekniskt)?

Nu har jag svårt att se att det är ett problem. Det är det ljudande resultatet som är viktigt. Den tekniska vägen dit är egal, bortsett från t ex patent och mönsterskydd. Jag struntar i om det är basreflex eller slutet, huvudsaken är att det låter bra.

Lasse

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-29 19:22

dimitri skrev:tre medlemmar som är djupt involverade i frågan, Anders, Ingvar och Peter. Alla tre beskyller någon annan i trion för att fara med lögner. Anders och Peter är duktiga med att presentera citat, dokument, underlag. Ingvar framstår stundom som mindre förtroendeingivande genom att han förlitar sig huvudsakligen på sitt minne vilket inte alltid är så "ackurat" och blir då tacksam munsbit. Alla tre för fram en idé eller föreställning att den andre (de andra) har en hemlig agenda, inte rent mjöl i säcken, agerar för egen vinning. Alla tre säger sig värna om arvet efter SC.
Alla tre månar om att övertyga läsarna om riktigheten i sina positioner, för annars hade de inte debatterat offentligt. Det är lätt att säga "må läsaren bilda sig egen uppfattning". Men det är svårt att göra som läsare. Det enklaste hade varit att säga att var och en har 331/3 % rätt. Vilka andra verktyg har läsaren att ta till för att bilda sig en uppfattning.
Hur förhåller sig de tre till OA som ord, begrepp, princip. Ingvar säger att han INTE tillverkar ortoakustiska högtalare. Peter har benämningen OA i sitt företagsnamn. Anders är öppen med att han konstruerar högtalare som är ortoakustiska men utan att benämningen förekommer i reklam eller produktbeskrivningar. (Anders, rätta mig om jag har fel)
Det här med lögner. Jag tycker inte att en person som hävdar något han/hon är förvissad om ljuger. Det kan vara dåligt minne, felaktig information osv. Det sagda må vara osant men inte lögn. Enligt mitt sätt att se. Att ljuga är att medvetet vilja vilseföra, ung som uppsåt i domstol.
Många urkunder har blivit offentliga i tråden. Tyvärr hjälper de inte mig att extrahera sanningen, dvs vem av de tre har mer rätt än de (den) andra.
Alla tre är duktiga skribenter för att inte säga (på gränsen till) karismatiska vilket gör att läsare som vill bilda sig en uppfattning måste besitta motsvarande förmåga att läsa, att avkoda signalen.
Så vad återstår, det gamla vanliga alltså att alla tre är lika goda kålsupare?
Inte riktigt. För min egen del är den som nyttjat tillmälen som Svansen, Undersåtar, i ett desperat nödläge och behov att kasta pinnen åt ett annat håll.

edit: det tog mig en bra stund att skriva inlägget. Vill bara tillägga att jag gillar Ranefjords inlägg

Nej Dimitri, jag har inte benämningen OA i mitt företagsnamn. Bolaget ifråga har namnet Bremen Ortho-Acoustic AB. Det är alltså inte Bremen OA AB.

OA kan betyda många olika saker, t.ex. Overeaters Anonymous http://www.oa.org/ eller Oskar Andersson eller Osteoarthritis eller helt enkelt OA som en industristandard http://www.oa.com/.

Jag undrar en sak, varför är det så svårt för många att ta till sig klara fakta på detta forum?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-29 19:23

Att tillverka högtalare har väl bara varit en del av John's arbete under de senaste 30 åren? Redan för tre år sedan började han tala om pension... Inte kan det ha blivit så mycket bröd på bordet av Carlsson-produktionen heller. Nu säljs tydligen Larsen-högtalarna i större upplagor än några Carlsson någonsin gjort. Det är vad som skrivits här på faktiskt. Undrar hur stora serier det kan vara realistiskt att tänka sig för en eventuell nyproduktion av Carlsson-högtalare? Knappast lika många som de tidigare rundorna... De som har stort intresse av nya Carlsson har kanske skaffat sig kloner eller ser möjligen fram mot ett realiserande av trevägaren. Hur många kan de tänkas vara? Några hundra? Bremen-högtalarna lär väl också inkräkta på samma marknadssektor.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2012-12-29 19:34

Anders: här kan du läsa om vad ortoakustisk innebär.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ortoakustisk

Lasse

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-29 19:42

RogerGustavsson skrev:Att tillverka högtalare har väl bara varit en del av John's arbete under de senaste 30 åren? Redan för tre år sedan började han tala om pension... Inte kan det ha blivit så mycket bröd på bordet av Carlsson-produktionen heller. Nu säljs tydligen Larsen-högtalarna i större upplagor än några Carlsson någonsin gjort. Det är vad som skrivits här på faktiskt. Undrar hur stora serier det kan vara realistiskt att tänka sig för en eventuell nyproduktion av Carlsson-högtalare? Knappast lika många som de tidigare rundorna... De som har stort intresse av nya Carlsson har kanske skaffat sig kloner eller ser möjligen fram mot ett realiserande av trevägaren. Hur många kan de tänkas vara? Några hundra? Bremen-högtalarna lär väl också inkräkta på samma marknadssektor.

Stefan borde kunna ge ett bra svar över hur många Carlssonkloner till bra pris det sålts.

Frågan är om dessa kloner, fast med varumärket Carlsson ditklistrat på en etikett och med betydligt högre pris, skulle säljas i några mängder.

Alla som värnar om Styrelsen och SSC har ju full möjlighet att donera pengar till Stiftelsen. Om var och en som värnar skänker t.ex. tusen eller 5 tkr så hedrar ni Stig Carlssons minne och det med råge. :)

Skänk en slant.

Det kan troligtvis lättast göras genom att gå in på CarlssonPlanet.

http://www.carlssonplanet.com/fundraiser.php

Där har ni Per Gulbrandsens eget kontonummer :) Det är hur lätt som helst.

En sak till:
CarlssonPlanet skrev:Förbehåll: Varken denna sida eller någon länk på någon av CarlssonPlanets sidor som leder hit ska ses som en begäran eller ett krav att donera pengar.

Det är alltså frivilligt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-29 19:58

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Att tillverka högtalare har väl bara varit en del av John's arbete under de senaste 30 åren? Redan för tre år sedan började han tala om pension... Inte kan det ha blivit så mycket bröd på bordet av Carlsson-produktionen heller. Nu säljs tydligen Larsen-högtalarna i större upplagor än några Carlsson någonsin gjort. Det är vad som skrivits här på faktiskt. Undrar hur stora serier det kan vara realistiskt att tänka sig för en eventuell nyproduktion av Carlsson-högtalare? Knappast lika många som de tidigare rundorna... De som har stort intresse av nya Carlsson har kanske skaffat sig kloner eller ser möjligen fram mot ett realiserande av trevägaren. Hur många kan de tänkas vara? Några hundra? Bremen-högtalarna lär väl också inkräkta på samma marknadssektor.

Stefan borde kunna ge ett bra svar över hur många Carlssonkloner till bra pris det sålts.

Frågan är om dessa kloner, fast med varumärket Carlsson ditklistrat på en etikett och med betydligt högre pris, skulle säljas i några mängder.

Alla som värnar om Styrelsen och SSC har ju full möjlighet att donera pengar till Stiftelsen. Om var och en som värnar skänker t.ex. tusen eller 5 tkr så hedrar ni Stig Carlssons minne och det med råge. :)

Skänk en slant.

Det kan troligtvis lättast göras genom att gå in på CarlssonPlanet.

http://www.carlssonplanet.com/fundraiser.php

Där har ni Per Gulbrandsens eget kontonummer :) Det är hur lätt som helst.

En sak till:
CarlssonPlanet skrev:Förbehåll: Varken denna sida eller någon länk på någon av CarlssonPlanets sidor som leder hit ska ses som en begäran eller ett krav att donera pengar.

Det är alltså frivilligt.

Mvh
Peter

Men då skänker man ju pengar till PG och inte SSC. Eller gäller handlingsförlamningen även anskaffandet av konto?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

dimitri

Inläggav dimitri » 2012-12-29 19:59

petersteindl skrev:
Nej Dimitri, jag har inte benämningen OA i mitt företagsnamn. Bolaget ifråga har namnet Bremen Ortho-Acoustic AB. Det är alltså inte Bremen OA AB.

OA kan betyda många olika saker, t.ex. Overeaters Anonymous http://www.oa.org/ eller Oskar Andersson eller Osteoarthritis eller helt enkelt OA som en industristandard http://www.oa.com/.

Jag undrar en sak, varför är det så svårt för många att ta till sig klara fakta på detta forum?

Mvh
Peter

Oj, vilket goddag yxskaft svar!

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati