Carlssonpirater?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-10-30 21:58

Det jeg lurer på nå, er hva denne teksten referer til:

"The Chorus way of listening to music will revolutionize future speaker designs" a statement that was true already 30 years ago."

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-10-30 22:00

realist skrev:Det jeg lurer på nå, er hva denne teksten referer til:

"The Chorus way of listening to music will revolutionize future speaker designs" a statement that was true already 30 years ago."

Hur gammal är OD-11? Den jobbar väl enligt samma princip som denna säger sig göra...........
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-10-30 22:03

Dette er nok en ekte Carlsson(Sonab)kopi ja!

You have now been introduced to the Chorus!

One more example of cutting edge technology brought to you
by a company that knows sound and has been on the forefront over 30 years.

Cabinet Transmission Line
Tweeter Uni-Drive
speaker system
Woofer
Frequency Range 39 Hz - 20,000 Hz ±3dB
Sensitivity 89.5 dB
Power handling 120 watts RMS
Impedance 6 O
Crossover 12dB network
Cabinet Weight 17 lbs each
Cabinet Size Depth - 11"
Width - 11"
Height - 11"
Cabinet Finish Black Woodgrain, Cherry

The Chorus is a tiny floor-standing cube that is smaller than one cubic foot. Despite the small stature, the speaker has tremendous sound with detail, wide image and great depth. The accuracy of the Chorus brings out the natural ambiance of the recording. As you sit down, relax and let your eyes close you think what you hear is real.

Morel USA has designed a new revolutionary concept called AEI (Acoustic Energy Impact) and the Chorus is the first speaker to utilize it. Using a special single 7" Uni-Drive speaker, a complex internal design and smart crossover makes it perfect for every room. The versatility and small size of the Chorus is not going to alter the décor of your room. They can be placed anywhere without sacrificing any sound quality. The Chorus way of listening to music will revolutionize future speaker designs.

Back to Floor Standing Speakers

Renaissance Audio Group 414 Harvard street ~ Brookline, ma 02446 - USA ~ tel 617.277.6663 ~ fax 617.277.2415 email info@renaudio.com
Copyright

Mere tekst:

"Imagine walking into a room filled with the sound of music. As
you walk around the room, you hear live music everywhere. You sit down, relax and let your eyes close. You begin to think
that what your hearing is real. You look for the source and
don't find it. All you see are music notes. Then suddenly you
discover two little cubes sitting on the floor. "

Bild
Senast redigerad av realist 2007-10-30 22:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-10-30 22:09

Skickade följande mail till Dick Olsher:

"Dear Dick,
I just wanted to put to your attention regarding your note, in your CES report, about the Renaissance Chorus speaker design.

The similarity is striking with the 30+ years old Stig Carlsson design with almost the exact same measurements both for size and weight and not to mention the design, or almost a direct knock off, of the baffle. The Renaissance Chorus is not that revolutionizing as it might appear.

Check out the website that is dedicated in honoring the heritage of the late Stig Carlsson http://www.carlssonplanet.com and especially the page regarding the OD11 dated back in the mid 70's http://www.carlssonplanet.com/od11.php?lang=en&

I would not be surprised if the Carlsson OD11 is still a better sounding speaker that the Renaissance version.

Best regards
/Staffan
Carlsson fan"

får se om han följer upp det hela.

/staffan

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-10-30 22:14

realist skrev:Det jeg lurer på nå, er hva denne teksten referer til:

vad är det du lurer på ? Texten "a statement that was true already 30 years ago." är min och syftar direkt på OD11 som väl revolutionerade högtalardesign redan under 70-talet

"The Chorus way of listening to music will revolutionize future speaker designs" är taget direkt från Renaissance sida om Chorus.

/staffan

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-10-30 22:17

Sendte samme link til produsenten, we will see what happens... :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-31 02:56

Är inte den här texten...
staffanw skrev:I would not be surprised if the Carlsson OD11 is still a better sounding speaker that the Renaissance version.

...en rätt trist spekulation, egentligen? :?

Eller missförstår jag vad det är du vill säga med den?

Jag bara frågar - vad är uttalandets syfte? Att kontakta någon för att berätta att man tror att de gjort ett dåligt jobb - utan att ens ha hört det de gjort, kan upplevas en smula agressivt av mottagaren. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-10-31 11:47

IngOehman skrev:Är inte den här texten...
staffanw skrev:I would not be surprised if the Carlsson OD11 is still a better sounding speaker that the Renaissance version.

Jag bara frågar - vad är uttalandets syfte? Att kontakta någon för att berätta att man tror att de gjort ett dåligt jobb - utan att ens ha hört det de gjort, kan upplevas en smula agressivt av mottagaren. :wink:

Vh, iö

Tror denne:
("I would not be surprised if the Carlsson OD11 is still a better sounding speaker that the Renaissance version.")

var ment til Dick Olsher, ikke produsenten av "kopien".

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-31 13:17

Jag tycker att vi begår ett logiskt fel om vi ska spana efter kopior och "göra ner" dom! Tänk på alla fyrkantiga lådor med innesluten luft - vad är dom kopior av? Det är ju inte särskilt orginellt i alla fall!

Vi borde glädja oss åt att konstruktörer, producenter och designers av högtalare söker andra vägar! Som i alla andra trender präglas nya produkter av upphovsmännens rötter och får en "touch" av Retro. Självklart sneglar man på andra lösningar om man inte är nöjd med det rådande tillståndet.

Att OA-idéerna/principerna tillämpas av olika fabrikat är väl bara intressant? Om fler tillverkare tänker "utanför boxen" kommer vi att se en yvig flora av olika tillämpningar som (i vart fall) är tänkta att "koppla bättre till rummet" där de avnjuts. Sedan återstår att se hur bra de lyckas!

Tycker det hedrar minnet av Stig att antalet tillämpningar växer. Man kan ju inte gärna klandra de tillverkare som faktiskt får ut produkter när inget annat finns att köpa!

Hellre mångfald än enfald!

/Jocke

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-10-31 14:00

Støtter jockes innlegg fullt ut. Men det er interessant om denne er utviklet på bakgrunn av SC sine ideer eller ikke. Hvis det er det, så burde etter min mening dette kunne finnes et eller annet sted i fabrikanten sin dokumentasjon. Selv tror jeg nok at od 11 ikke er helt ukjent for Chorus sine konstruktører, men igjen, dette er min høyst personlige mening og ingen feil om det var slik! :D Kanksje SSC kan finne det ut? Det ville utvilsomt være en posetiv erkjennelse av SC sitt livsverk om så skulle være tilfelle...

Chorus er en transmissionline-konstruksjon i følge produsenten....

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-10-31 16:50

Vh, iö

Syftet med uttalandet är att lyfta fram OD11 och SC och uppmuntra journalisten att försöka lyssna på några Carlsson/Sonab, snarare än att påstå att någon gjort ett dåligt jobb.

Förövrigt så skrev jag ju detta till journalisten som skrivit CES rapporten på sin sida och inte till producenten, men visst jag har inte lyssnat på Chorus så spekulationen är onödig.

/staffan
Senast redigerad av staffanw 2007-10-31 17:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-10-31 17:15

Jocke skrev:....................

Tycker det hedrar minnet av Stig att antalet tillämpningar växer. Man kan ju inte gärna klandra de tillverkare som faktiskt får ut produkter när inget annat finns att köpa!

Hellre mångfald än enfald!

/Jocke

Hmm,
Chorus marknadsförs med följande text:

"One more example of cutting edge technology brought to you
by a company that knows sound and has been on the forefront over 30 years."

vilket inte jag tycker är ett uttryck som direkt hedrar minnet av Stig, speciellt som han skapade OD11 långt innan detta företag grundades.

Men låter de bra och finns tillgängliga på marknaden så ska man väl inte klaga även om de kopierat en annans design. Att OD11 har blivit kopierad kan väl tolkas som en uppskattning av SC, men en referens till honom hade väl gjort att det vore helt ok.

/staffan

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-31 17:41

Jag har ingen aning om vad företaget bakom Chorus har ägnat sig åt i 30år - upplys mig!

Ingen snackar om plagiat vad gäller boxar, de påstås ändå alla vara helt unika! Att placera en uppåtriktad kub på golvet är knappast unikt för OD11 heller! Man kan knappast skydda en geometrisk form med patent eller mönsterskydd och kalla den sin egen!

Eftersom jag inte känner till fabrikatet närmare kan jag inte uttala mig om var konstruktören funnit sin inspiration till att bygga en kub - berätta mer!

/Jocke

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-10-31 18:09

Jocke,
om du tittar på bilden av Chorus utan skyddsgallret så är den slående lik en OD11 och det är bara tonbygeln som saknas. Ser till och med ut att vara samma gjutna plast, den enda skillnaden är väl att man använt ett s.k. uni-drive element med två motorer och diskanten placerad fysikskt i baselementet, men OD11 hade också diskante placerad framför basen om än lite längre fram och lite förskjutet.

Mönsterskydd hade nog gått att få på OD11, men ett ev. patent räckte väl inte längre än 17 år vid denna tidpunkt så om OD11 skapades 1973 gick patentet ut 1990 om det underhölls år från år.

Jag har inget mot att Renaissance kopierat/inspirerats av OD11, om det nu är så, men en referens hade väl inte skadat.

/staffan

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-31 22:09

Jag har ingen aning om ifall konstruktören ens känner till OD11. Fick den någon större spridning i världen?

/Jocke

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-10-31 22:24

Jocke skrev:Jag har ingen aning om ifall konstruktören ens känner till OD11. Fick den någon större spridning i världen?

/Jocke

Nä det vet väl ingen utom konstruktören och han, eller det företag han jobbar i, vill uppenbarligen heller inte skriva om det.

OD11 var väl den 70-talare som spreds mest över världen och om man läser CP's text om baffelnoch elementplaceringen:

"Modellens element är inte bara märkligt placerade nere i den sneda "hink" som plastbaffeln skapar. De är också riktade ur lådan på ett sätt som än idag saknar motsvarighet i hifi-världen, nämligen "på tvären" snett uppåt/utåt!"

och jämför med Chorus så behöver man nog inte vara raketforskare för ana var konstruktören har fått sin inspiriation.

Men som sagt förut spelar det väl ingen roll idag.

/staffan

Användarvisningsbild
lennartj

Qube

Inläggav lennartj » 2007-11-01 00:45

Varför gå över ån efter vatten, vi har ju en svensk liten kub med snett uppåtriktade element i produktion, nämligen
http://www.audiopro.se/templates/audio_ ... oducts=131
där man påpekar att den arbetar med rummet mm.
Jag har jämfört den med mina OD11 med nya element, och Quben är enligt min mening inte i närheten när det gäller detaljeringsförmåga mm.
Å andra sidan kostar den knappt mer än bara nya element till OD11.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-11-01 01:01

Visst är AP's Cube lik en OD11, men Chorus är ju en direkt kopia, med samma hink i baffeln, diskanten monterad framför basen och nästan samma mått.

AP's Cube är inte ens kubformad och har en traditionell baffel, om än snedställd, med två element i varsitt monteringshål.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-11-02 18:09

LEXrasta skrev:Ni kanske skulle be killen från Valutronic bygga framtida Carlsson modeller!

Han har ju redan börjat fila på ett par Carlsson kopior som han ska börja sälja!!

SQ-50 C

Carlsonhögtalrna innebar på 1960- och 70-talet en smärre revolution.
Rundstrålande diskant och uppåtriktat bas/mellanregister. Genom att ljudet reflekterades både mot väggar och tak blev placeringen av högtarna i princip godtycklig. Ljudet blev "musikaliskt" och fyllde rummet på ett behagligt sätt.

I oktober (provbyggen måste göras) släpper vi ritningen på SQ-50 C, en högtalare som syftar till att få samma okritiska placering av lådorna, samma luftiga och lättlyssnade ljud, oberoende av var man befinner sig i rummet, men med SQ-lådornas överlägsna ljudkvalitet och djupa basåtergivning.

http://www.valutronic.se/index3.html

/Danne
:) :D

Och nu har han börjat sälja....
http://www.valutronic.se/SQ-50C1.html

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-11-02 19:15

Skynda handla... :lol: :lol: :lol:
Back in black!

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-11-02 19:26

OJ har han börjat sälja..

Skynda skynda...

Kvalitet!!

/Danne

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-11-02 19:34

Grunnar inte så lite på hur hans C2 ska se ut.....

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-11-03 01:17

Det är ju iofs inte så många som försöker uppmuntra folk att bygga egna burkar! Högtalare är ju ändå en teknik som går att sätta sig in i!

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-03 19:56

staffanw skrev:

Syftet med uttalandet är att lyfta fram OD11 och SC och uppmuntra journalisten att försöka lyssna på några Carlsson/Sonab, snarare än att påstå att någon gjort ett dåligt jobb.

Förövrigt så skrev jag ju detta till journalisten som skrivit CES rapporten på sin sida och inte till producenten, men visst jag har inte lyssnat på Chorus så spekulationen är onödig.

Aha, jag missförstod och trodde du skrivit det till Renaissance. :oops:

Då tycker jag inte det var så allvarlig, även om det ju fortfarande bara är en spekulation (erfarenheter från en verklig jämförelse hade ju onekligen varit bättre info). Som jag förstod dig var dock syftet gott (att få någon att intressera sig för något, som kan vara värt att intressera sig för). En oskyldig spekulation alltså. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-11-03 21:07

ok,
spekulationen var ju onödig då jag inte hört Chorus, men de måste nog låta betydligt bättre än OD11 för att jag skulle ens fundera på dem och för $1195:- (SEK 8.400:-) får jag lätt två par nyrenoverade OD11 och ändå pengar över. Men som sagt det skulle ända vara intressant att höra Chorus i en test mot OD11 och alla vill ju inte ha begagnat.

/staffan

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-03 21:31

Stigs patent och mönsterskydd lär ha löpt ut för decenier sedan, så det är fritt fram för envar att åstadkomma tom kopior av hans högtalarkonstruktioner för den kommersiella marknaden.

För ett framgångsrikt företag gäller enbart att marknaden/potentiella kunder förknippar konceptet med just ens eget märke/fabrikat och hålla ångan uppe.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-11-04 01:01

Ett eventuellt patent på OD11 kunde maximalt leva till 1990, om avgiften betalades årsvis från 1973. O.B.S. att avgiften blev/blir högre och högre för varje år så att avgiften för att behålla patentet år 17 var betydligt högre än år 1. Det fanns visserligen olika sätt att göra denna period längre genom kompletteringar och ändringar av patentet, men detta är nog vanligare i USA än i Sverige, se "Patent Pending". 1997, om jag inte minns fel, ändrades de 17 åren till 20 som gäller idag.

Ett mönsterkydd lever maximalt i 25 år så det gick väl ut 1998 för OD11 d.v.s. strax efter Stigs bortgång.

Så visst är det otvivelaktigt fritt fram att kopiera OD11, men jag tycker att man kanske borde hedra förebilden med att t.ex. döpa alstret till Stig istället för Chorus.
Nu förutsätter detta att Chorus verkligen är en kopia och inte konstruerad av en tvillingsjäl till Stig som klurat på sin kammare och kommit fram till samma konstruktion 30 år senare 8)

/staffan

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-04 01:07

Det enda kluriga är väl om man hävdar att man kommit på idén själv, det räcker ju med en hänvisning till petentet för att visa att så inte är fallet.

Kul iallafall med någon som tror på typen, det kanske Carlssonstiftelsen också borde ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-04 03:30

Vem är den där typen som vi borde tro på menar du? :o

Om du pratar om OD11 så tror vi definitivt på den, och har
gjort ständigt. Vi delar nog dock Stigs uppfattning att det
är ett billighetsalternativ till de ortoakustiska högtalarna.

Även ett sådant kan vara mycket trevligt dock - och är! :wink:

För den spottstyver de för det mesta brukar betinga på
begagnatmarknaden (när de säljs av någon ovetande i
varje fall...) är det mycket trevliga, men de är ju inte helt
lätta att få tag på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-11-04 09:08

IngOehman skrev:Vem är den där typen som vi borde tro på menar du? :o

..........

Vh, iö

Undrar om inte Koppen menar "typen" som konstruerat Chorus och i så fall är nog "typen" i samma klass som jultomten och Big Foot t.o.m. Old Nessie är väl mer trolig säger en som faktiskt spanat när man bilat vid Loch Ness men aldrig tittar i skorsten på julafton. :lol:

/staffan

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati