Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
petersteindl skrev:Finns det idag något bra spackel som man kan användas istället för att gera? Jag förmodar att det är risk för sprickor och fula kanter som paa tänker på. D v s går problemen att enkelt minimera?
PS
Jocke skrev:
PS. Det är ju faktiskt baffeln som man ser (mest). Om bakstycket är infällt utan gering kvittar ju - ingen ser det!
Naqref™ skrev:Med reservation för mätfel.
Restvinkel mellan topp och baffel = 55 grader. Klingan ska vinklas in 27.5 grader vid sågning.
Restvinkel mellan front och baffel =46 grader. 23 grader invinkling av klingan.
Restvinkel mellan sidoyta och baffel =66 grader. 33 graders invinkling av klingan.
Densen skrev:En fråga från en icke snickarkunnig.
Går det inte att förhindra rörelser med lister invändigt?
Lackering invändigt har nog större effekt.Densen skrev:En fråga från en icke snickarkunnig.
Går det inte att förhindra rörelser med lister invändigt?
karneolen skrev:Om jag inte missminner mig så är inte måtten korrekta på den lådan.
De skall vara 430x250x300 och på den är det 430x248x296 om jag
inte missminner mig.
// UGN
wendel skrev:Tror fö inte att skillnaderna i dessa mått har någon avgörande betydelse.
bassman skrev:Jag skulle nog fanera med tunt hårt faner tex Ek 10 cm ut från fogen slipa ner kanten till noll sedan spackla-spackla-slipa-lacka, det skulle nog hålla emot rörelse riktigt bra.
/robban
Naqref™ skrev:wendel skrev:Tror fö inte att skillnaderna i dessa mått har någon avgörande betydelse.
Medhåll. Ska man vara petig så är det en annan fråga. Djupet är faktiskt 248.3 mm exakt (målmåttet) fick jag höra av någon som kollade i orginalritningarna.
bomellberg skrev:I produktbladet står det att de är tillverkade av "special high quality 16 mm birch chipboard", vilket får mig att tänka på såna där limmade och pressade skivor av träflagor.
paa skrev:bassman skrev:Jag skulle nog fanera med tunt hårt faner tex Ek 10 cm ut från fogen slipa ner kanten till noll sedan spackla-spackla-slipa-lacka, det skulle nog hålla emot rörelse riktigt bra.
/robban
Hade jag fanerat med ek, så bleve det olja på det, och sen vore det klart och proffsigt direkt. Skall man gå på med färg utanpå faneret så krävs det otroligt mycket mer arbete, innan det eventuellt skulle kunna duga.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst