Larsen 6 klara!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Rejäla röstresurser sett till lungvolymen..?

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-19 14:48

Greensleeves skrev:Ursäkta en finkänslig fråga, men finns det någon bland er hifi-hjältar som är utbildad operasångare, och som ämnar sjunga i perioder när ni inte provlyssnar på Larsen-burkarna, för att ni därigenom ska få en stabil, lättillgänglig referens i form av en mänsklig röst..? :) ...

Operasångerska:
Bild

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-03-19 15:23

Min såndär lille (som syns på min avatar) använder OA50:orna som bord att duka upp leksaksservisen på :? :evil: :lol:.

Hade vi inte planerat att sätta upp låga väggskåp, som tvingar mig att gå mot 51:or så hade nog sparkontot riktats mot L6, men om jag lyssnar på dem först så kanske möbleringsplanerna ändras istället 8)
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Greensleeves

En alldeles egen liten operasångerska...

Inläggav Greensleeves » 2008-03-19 18:14

Kaffekoppen m fl,

Hm... en liten operasångerska... ingen operasångare, alltså... ingen Placido Domingo, med andra ord... :)

Nåväl, den lilla är kanske, i sin åldersklass, i absolut världsklass..? :wink:

Som alltid gäller väl devisen: vi får nöja oss med det vi har, och, vem vet; den lilla har kanske röstresurser nog för att med lätthet hålla både ett och flera kvarter vakna under många ljuvliga nätter..? 8O
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Densen

Inläggav Densen » 2008-03-19 18:30

Allt pekar uppåt för Larsen, kul. :)
Lovordade konstruktioner, (det kommer snart tester i pressen). :)
Med "huv". :)
Försäljningen pekar uppåt, (kan väl i.o.f.s. inte annat efter 0-siffror).
Något som dock pekar nedåt, är förståss priset. Detta i positiv bemärkelse, enligt Larsens prispressade konstruktioner/tillverkning o.s.v. :)
Nya modeller i röret. :)
Förbättrad ljudåtergivning, jämfört med SC's skapelser. :)
Grattis till samtliga inblandade, inklusive kunder.

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2008-03-27 00:57

Larsen 6 i eik utførelse? (ek)

Med ferdigmonterte føtter?

(Liker ikke den løsningen som feks noen Carlsson hadde, hvor man anbefaler SD foten, men disse selges løse, og settes på løse under, og så når man flytter høyttalerne så løsner føttene..)

Har Jamtljud i Østersund den på sin bestillingsliste til butikkdemo?

Hvilken fabrikant er det på bass og diskantelement? SEAS?

Pris?
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-27 01:23

ArneL skrev:1. Larsen 6 i eik utførelse? (ek)

2. Med ferdigmonterte føtter?

(Liker ikke den løsningen som feks noen Carlsson hadde, hvor man anbefaler SD foten, men disse selges løse, og settes på løse under, og så når man flytter høyttalerne så løsner føttene..)

3. Har Jamtljud i Østersund den på sin bestillingsliste til butikkdemo?

4. Hvilken fabrikant er det på bass og diskantelement? SEAS?

5. Pris?

1. Försök påverka John till nästa batch. ;)

2. Extra option. Samma viktkalibrering som till Carlsson OA58/58.2 och Larsen 4

3. Tror det.

4. Thympany.

5. 12'000 SEK

Det finns några återförsäljare i Norge och kanske är de närmare än Ö-sund?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-03-27 08:42

ArneL skrev:...
...

Lösning: Limma fast SD-fötterna under högtalarna. :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
pysen

Inläggav pysen » 2008-03-27 09:35

ArneL skrev:Larsen 6 i eik utførelse? (ek)

Med ferdigmonterte føtter?

Har Jamtljud i Østersund den på sin bestillingsliste til butikkdemo?

Hvilken fabrikant er det på bass og diskantelement? SEAS?

Pris?

Nils -Gunnar på Jämtljud skulle ha Larsen6 hemma på 2-3 veckor när jag var där i helgen.
H/Pysen

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-27 13:53

En snabb fråga: hur påverkar SD-foten ljudåtergivningen från dessa högtalare?

Har en ungefärlig bild av effekten den har på konventionella högtalare men hur gagnas Carlsson/Larsen av fötterna?

Funderar nämligen på om det är en god idé att köpa dessa fötter och då diskussionen kom upp i tråden slänger jag in frågan.;)

Trevligt att Larsen 6 är på väg, sedan har det talats om ytterligare modeller. Är det modeller som blir storebror till Larsen 4/6 eller är det Center Surround till dessa som avses?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-27 15:15

Eftersom de är designade för att stå på SD-fötter (tror inte jag har hört dom ens utan) så torde den väsentliga frågan egentligen vara - Hur påverkas de av att vara utan fötter? ;)

De har samma effekt som för vanliga högtalare.

De modeller som är i pipen (nu är det dumt att lova för mycket ;) ) är främst Surround-Centern av L4 och L6. Sedan blir det väl en nivå upp kan vi gissa... 8)

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-03-27 15:27

Naqref™ skrev:
De modeller som är i pipen (nu är det dumt att lova för mycket ;) ) är främst Surround-Centern av L4 och L6. Sedan blir det väl en nivå upp kan vi gissa... 8)

Som med det mesta här i världen agerar ju dyrare storasyskon försäljning av småsyskon, vanligtvis, så det är ju en vettig strategi att åtminstone ha större modeller även om de kanske inte säljer stort.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-03-27 15:31

Min brors OA50.3 vaknade rejält efter montering av sonic design fötter! Basen blev fastare och mer definierad och på köpet fick man öppnare mellan röster osv. Det svåra var att väga in var under lådan fötterna skulle monteras så vikten fördelades rätt.

Min erfarenhet av SD-fötter är goda! Sedan har golvkonstruktionen en stor avgörande betydelse, ett lamellgolv som ligger på ett stumt betongvalv tar inte så mycket återkoppling som ett som ligger på regel..

Min brors golv är inte stabilt kanske därför det goda resultatet!

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-27 16:17

Naqref™ skrev:Eftersom de är designade för att stå på SD-fötter (tror inte jag har hört dom ens utan) så torde den väsentliga frågan egentligen vara - Hur påverkas de av att vara utan fötter? ;)

De har samma effekt som för vanliga högtalare.

Då får jag beställa ett paket fötter. De står på ett parkettgolv idag, skulle tro på reglar under detta och så betong under (husgrund). När det gäller placeringen av fötterna har jag uppfattat det som att en fot i varje högtalarhörn är det som gäller.

Vad det gäller större modeller kanske en gissning skulle vara en modell med större lådvolym och större bas/mellanregisterelement. Något åt samma håll som prototypen OA60.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-03-27 17:26

Dubbelhäftande tejp, t ex mattejp, är ett utmärkt hjälpmedel för att fästa SD-fötter under högtalarna. Med den metoden blir de, till skillnad från limmade fötter, dessutom flyttbara i det fall man behöver ändra viktfördelningen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2008-03-27 18:46

Vad er mattejp?

Både når det gjelder tape og lim; så løser, iallefall over tid, mange lim og klebemiddel opp skum, plast, eller gummi, eller i det minste kan de misfarve eller delvis ødelegge overflaten der dette settes.

Vannløselig kontaktlim, og det limet som brukes i byggtape tror jeg kan være skånsomt, men det er nettopp det jeg mener; at dette problemet, likedan plassering og vektproblematikk, bør man være forskånet for når man kjøper høyttalere til 6 eller 12 tusen kr.

Høyttalerne SKAL brukes på SD føtter, ergo BØR DISSE VÆRE MONTERT FRA FABRIKK.

Jeg kjøpte i dag PC-høyttalere til 200 kr; disse har gummiføtter ferdig montert..

Och jag fattar inte.. De flesta golv er ekparkett, då blir det snyggast och mest diskret med ek i høgtalarna?? Men tyværr, produsera inte i ek.. (Detta irriterande faktum gjelder många høgtalare, feks den lille mycket goda Dali Royal Menuet II som for sekerhets skull produseras endast i den rødliga faneren cherrywood (kirsebær), hvit, svart och blå..)
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

Användarvisningsbild
lennartj

Tæppe -tape?

Inläggav lennartj » 2008-03-27 19:27

Matta som man har på golvet heter tæppe på dansk, måske detsamme på norsk? Matt-tape är en dubbelhäftande tape oftast 5 cm bred med brunt skyddspapper (som man drar bort) och fäster exempelvis heltäckningsmatta med.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-27 19:52

ja vill se en larsen 666 i rå finish och med många element för sanslösa ljudtryck och avsedd för dödsmangel - varför ska allt vara så kärringoptimerat inom hifi?
Bikinitider

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2008-03-27 23:08

celef skrev:ja vill se en larsen 666 i rå finish och med många element för sanslösa ljudtryck och avsedd för dödsmangel - varför ska allt vara så kärringoptimerat inom hifi?

Kan inte göra annat än hålla med! :) Förutsatt att vi snackar en högtalare som fortfarande kan lira hifi någerlunda! :P

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-27 23:30

Tjöp ett par Bose 901. ;)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-28 00:20

som någon visst precis gjorde :D :wink:
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-28 14:06

Tjöp ett par Bose 901.

ja dom är ju manliga :?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-28 14:11

Köp 4 par då och stacka. Redan ett par går ju att ansluta till ett vägguttag (110Vac) så då borde 4 par (två i serie och parallellt med det andra seriekopplade paret) kunna kopplas in på 230Vac. :twisted:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-28 14:21

jaha du menar så, ja det kanske skulle kunna ge lite dödsmangel 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 14:31

Naqref™ skrev:Köp 4 par då och stacka. Redan ett par går ju att ansluta till ett vägguttag (110Vac) så då borde 4 par (två i serie och parallellt med det andra seriekopplade paret) kunna kopplas in på 230Vac. :twisted:

Blir inte det lite entonigt ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-28 14:44

Bamsefar skrev:Blir inte det lite entonigt ?

Tänkte inte på det. :roll: :wink:

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2008-03-28 17:45

Jag ger upp hifi och drar på Nidaros Bluesfestival i helgen istellet!

http://www.nidarosbluesfestival.com/

Tyverr kun http://www.nidarosbluesfestival.com/08_barnas%20bluesfestival.jpg pga at jag er ensam med barnen i helgen.. Men jag har varit der førut och Blues Brothers showet er mycket bra!
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-28 17:49

ArneL skrev:Jag ger upp hifi och drar på Nidaros Bluesfestival i helgen istellet!

http://www.nidarosbluesfestival.com/

Tyverr kun http://www.nidarosbluesfestival.com/08_barnas%20bluesfestival.jpg pga at jag er ensam med barnen i helgen.. Men jag har varit der førut och Blues Brothers showet er mycket bra!

Ja gratis är gott, och inte får du väl speciellt långt att resa heller!
Ha det så bra i vilket fall!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2008-03-28 18:02

Jag vill legga till at jag på samma hotellet och i samma sal var på koncert / show med inte mindre enn Kid Creole and the Coconuts. Det var åt skogen så otroligt mycket jettebra!! Killen har ju gjort show jettelenge i USA, så det var et proffsnivå ut av en annan verden! Jag fick handhelsad på killen, foran scenen, men jag drack lite for mycket ekstatiskbrensle så jag kommer inte det der ihåg så mycket, bara at det var så otroligt bra koncert!

http://www.kidcreole.com/

Bild

Flickorna fick mindre och mindre kleder utøver i koncerten!
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-03-28 23:02

ArneL skrev:Jag vill legga till at jag på samma hotellet och i samma sal var på koncert / show med inte mindre enn Kid Creole and the Coconuts. Det var åt skogen så otroligt mycket jettebra!! Killen har ju gjort show jettelenge i USA, så det var et proffsnivå ut av en annan verden! Jag fick handhelsad på killen, foran scenen, men jag drack lite for mycket ekstatiskbrensle så jag kommer inte det der ihåg så mycket, bara at det var så otroligt bra koncert!

http://www.kidcreole.com/

Bild

Flickorna fick mindre och mindre kleder utøver i koncerten!

Oh Annie, I'm not your daddy

Det svänger grymt :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2008-03-29 23:55

Ståpels! (Ner hårene reser seg på grund av mycket bra musik!) Blues Brothers konserten i dag (Bilder tatt med mobilkamera):

Bild

Bild

Bild
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati