Johan_H skrev:faulhund skrev:Redan uppfunnet är ju någon slags mer eller mindre solid kon över elementet för att göra det mer rundstrålande:...
Läckert att se! Många av elementen är ju estetiska upplevelser, i synnerhet de första med uppåtriktade element med "jättekantareller" ovanpå. Man riktigt ser hur de har tänkt: ljudet ska studsa på tratten och spridas.
Man (jag) skulle dock behöva leva och lyssna med ett sånt element ett tag för att höra vilken skillnad de gör. Jag tror att vi har en stor del av rumstolkningen vid högre frekvenser än mellanregistret (nåt med våglängden och huvudets storlek), alltså borde rundstrålande mreg iofs vara kul men inte vad man är ute efter för ett Carlssonliknande ljud.
Om man använder något mera rakstrålade element typ T22 i Carlssonhögtalare skulle de kunna funka lika bra i konstruktioner som hade en pinne i mitten (typ OA5)?, där pinnen spred ljudet, men som Peter S ev säger blir det inte samma där ljudet går raka vägen från elementet, eller där ljudet studsar in i plana ytor som med OA116.
___
I de nya OA5 MMX har ju pinnen rationaliserats bort (Y-placerade diskanter), då får man en annan funktionsprincip för diskantarrayen?
Av det lilla jag läst om OA5 MMX är folk ganska lyriska. Inte tu tal om saken att ljudet kan bli bättre av moderna element med högre verkningsgrad och lägre dist, kanske uppväger detta små nyanser i spridningen pga att diskantelementen är mer rakstrålande...?
Pinnen gör ingen nytta för spridningen. Den fanns där för att hålla upp nätet om man sätter tunga saker på högtalaren skall nätet inte sjunka ner.

Vad gäller diskantplaceringen, så gillade Stig inte sina OA-14 därför att just två diskanter pekade mot lyssnaren för direktljudet. Två diskanter för direktljudet mot lyssnaren är enligt Stig det sämsta alternativet därför att kamfiltereffekten i direktljudet är som störst med 2 diskanter.
OA-14 är just den högtalaren som Stig först skulle ha åtgärdat om 70-talarna hade fortsatt säljas och just detta med att använda 2 diskanter för direktljudet hade Stig definitivt ändrat på.
MvH
Peter