Totalrenovering OA116 (nästan)

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-04-12 14:15

Johan_H skrev:
faulhund skrev:Redan uppfunnet är ju någon slags mer eller mindre solid kon över elementet för att göra det mer rundstrålande:...

Läckert att se! Många av elementen är ju estetiska upplevelser, i synnerhet de första med uppåtriktade element med "jättekantareller" ovanpå. Man riktigt ser hur de har tänkt: ljudet ska studsa på tratten och spridas.

Man (jag) skulle dock behöva leva och lyssna med ett sånt element ett tag för att höra vilken skillnad de gör. Jag tror att vi har en stor del av rumstolkningen vid högre frekvenser än mellanregistret (nåt med våglängden och huvudets storlek), alltså borde rundstrålande mreg iofs vara kul men inte vad man är ute efter för ett Carlssonliknande ljud.

Om man använder något mera rakstrålade element typ T22 i Carlssonhögtalare skulle de kunna funka lika bra i konstruktioner som hade en pinne i mitten (typ OA5)?, där pinnen spred ljudet, men som Peter S ev säger blir det inte samma där ljudet går raka vägen från elementet, eller där ljudet studsar in i plana ytor som med OA116.
___

I de nya OA5 MMX har ju pinnen rationaliserats bort (Y-placerade diskanter), då får man en annan funktionsprincip för diskantarrayen?

Av det lilla jag läst om OA5 MMX är folk ganska lyriska. Inte tu tal om saken att ljudet kan bli bättre av moderna element med högre verkningsgrad och lägre dist, kanske uppväger detta små nyanser i spridningen pga att diskantelementen är mer rakstrålande...?

Pinnen gör ingen nytta för spridningen. Den fanns där för att hålla upp nätet om man sätter tunga saker på högtalaren skall nätet inte sjunka ner. :D Så sa Stig, när jag frågade honom en gång för mycket länge sedan. I typ 2 behövdes egentligen inte pinnen eftersom anordningen var styvare men den fick ändå vara kvar, vilket den ju även var i OA14 :) Jag tror OA-116 och OA-2212 hade också pinnen eftersom ytan på nätet var större och nätet kunde bukta ner om något tungt placerades på högtalarna, men OA-12 hade ingen pinne. Ljudmässigt var det ingen modell som behövde pinnen för ljudets skull :mrgreen: Det finns många saker i Carlssonhögtalarna som har tillmätts större betydelse än vad Stig avsåg och även helt annan betydelse än vad Stig Carlsson avsåg :) Det påminner lite grann om denna roliga sketch 8) Avant garde

Vad gäller diskantplaceringen, så gillade Stig inte sina OA-14 därför att just två diskanter pekade mot lyssnaren för direktljudet. Två diskanter för direktljudet mot lyssnaren är enligt Stig det sämsta alternativet därför att kamfiltereffekten i direktljudet är som störst med 2 diskanter.

OA-14 är just den högtalaren som Stig först skulle ha åtgärdat om 70-talarna hade fortsatt säljas och just detta med att använda 2 diskanter för direktljudet hade Stig definitivt ändrat på.

MvH
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2010-04-12 18:40, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-04-12 14:34

Johan_H skrev:Vet Du hur Stig C tänkte?

Jag brukar ibland se diskanterna som trädgårdsslangar med mer eller mindre spridning; att de sprutar vattnet/ljudet antingen som ett väl spritt "moln" eller som en vass "pinne" rakt fram, eller allt däremellan. :)

Tre "pinn"-diskanter mot lyssnaren skulle kanske i viss mån kompensera för varandras bristande spridning, men de bakre skulle kunna ge ljud med besynnerliga reflexer om de också hade "pinn"-karaktär när de var tänkta att ha "moln"-karaktär?

Skulle det gå att uppfinna nån enkel teknik att sprida ljudet från alltför rakstrålande diskanter, typ nån sorts lins som man ibland ser på diskanthorn etc?

Ja, ganska mycket. Vi hade mycket kontakt och från tidigt 70-tal och umgicks därefter fram till 1997.

Jag har skrivit en liten del om mina kontakter med Stig Carlsson i Peter Steindl?-tråden, från sid 2 till sidan 10 ungefär.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=458091#458091

Jag hade tänkt forsätta skriva i mån av tid och inspiration. Jag återkommer no i denna tråd angående Stig Carlssons kriterier på ljudspridningen på diskanterna.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-04-13 00:09

Johan_H skrev:Skulle det gå att uppfinna nån enkel teknik att sprida ljudet från alltför rakstrålande diskanter, typ nån sorts lins som man ibland ser på diskanthorn etc?

Det jag svarade om olika "trattar" ovan var ju inte linser utan reflektorer. Så nu har jag korrigerat det innan Svante gör det ...
Kul att se, att det mesta verkar ha funnit tidigare, t.o.m. innan jag var född: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 311#820311
Men som B-20 ha ett "lock" över elementet kan väl inte vara någon vidare?
Jag erinrar mig ha sett en skiss ur en carlssonsk patentskrift, en rund, väggmonterad låda med elementet uppåt. Basreflexöppningen var ett hål i den ihåliga konsolen! Kan någon hitta den igen?

Jag kan bara instämma i att uppmuntra Peter att skriva sina memoarer (och Stigs, eftersom han själv tydligen inte gjorde det!). Men den skildring som Kjell Stenssons introduktion ger ett utsökt prov på lär vi inte kunna få: De som lärt känna Stig ur en lärares eller äldre väns perspektiv är ju inte mer i livet, tyvärr. De var mästarna; vi är studenterna ... i bästa fall Enkelschüler, som det så vackert heter på tyska.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-04-13 00:21

petersteindl skrev:... Jag har skrivit en liten del om mina kontakter med Stig Carlsson i Peter Steindl?-tråden, från sid 2 till sidan 10 ungefär.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=458091#458091

Fantastiskt, vilken story! Har läst några texter, sparar några. Sånt här ska avnjutas under viss sinnesfrid... :)
___

faulhund skrev:... Det jag svarade om olika "trattar" ovan var ju inte linser utan reflektorer.

Just för min del är det inte petnoga med såna detaljer, den jag undrade över var om det enkelt gick att sprida diskanten från ett mer rakstrålande diskantelement.

Men det låter som om det vore enklast om det blev rätt med en gång, dvs med rätt element... :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-04-13 00:42

faulhund skrev:
Johan_H skrev:Skulle det gå att uppfinna nån enkel teknik att sprida ljudet från alltför rakstrålande diskanter, typ nån sorts lins som man ibland ser på diskanthorn etc?

Det jag svarade om olika "trattar" ovan var ju inte linser utan reflektorer. Så nu har jag korrigerat det innan Svante gör det ...
Kul att se, att det mesta verkar ha funnit tidigare, t.o.m. innan jag var född: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 311#820311
Men som B-20 ha ett "lock" över elementet kan väl inte vara någon vidare?
Jag erinrar mig ha sett en skiss ur en carlssonsk patentskrift, en rund, väggmonterad låda med elementet uppåt. Basreflexöppningen var ett hål i den ihåliga konsolen! Kan någon hitta den igen?

Jag kan bara instämma i att uppmuntra Peter att skriva sina memoarer (och Stigs, eftersom han själv tydligen inte gjorde det!). Men den skildring som Kjell Stenssons introduktion ger ett utsökt prov på lär vi inte kunna få: De som lärt känna Stig ur en lärares eller äldre väns perspektiv är ju inte mer i livet, tyvärr. De var mästarna; vi är studenterna ... i bästa fall Enkelschüler, som det så vackert heter på tyska.

Det finns en jämnårig (3 år yngre) med Stig och honom har jag fortfarande bra kontakt med. Jag lärde känna honom 1969/70. Det är ju naturligtvis Jon Idestam-Almqvist det är frågan om :)

Stig skulle vara 84 år om han levt idag. I år skulle han fyllt 85.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
svepet

Renovering OA 116 2212

Inläggav svepet » 2010-08-19 15:53

Hej!
Har följt resonemanget i denna tråd och blir mer och mer förvirrad.
Jag är en vanlig lyssnare som vill uppleva hur en rättmätig ljudbild ska vara/är tänkt av Stig Carlsson att vara. Musiksmaken har stor spännvidd: från klassisk till progressiv hårdrock (t ex Dream Theater)
Eftersom jag inte har någon ljudteknisk bakgrund förstår jag inte mycket av mätdata.
Det jag är intresserad av är hur jag på bästa sätt ska renovera mina högtalare d v s vilka olika alternativ har jag?
Jag vill gärna ha ett par eller fler specifikationer på högtalarelement, delningsfilter m m.
Snälla, hänvisa mig inte till renoveringstipsen på CarlssonPlanet. Det blir ännu mer förvirrat då vid jämförelse med ert resonemang i denna tråd.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-08-19 16:34

Välkommen svepet!

Vad är det för Carlssonmodell du vill ha renoveringstips på?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
P5

Re: Renovering OA 116 2212

Inläggav P5 » 2010-08-19 16:35

svepet skrev:Hej!
Jag är en vanlig lyssnare som vill uppleva hur en rättmätig ljudbild ska vara/är tänkt av Stig Carlsson att vara. Musiksmaken har stor spännvidd: från klassisk till progressiv hårdrock (t ex Dream Theater)
Eftersom jag inte har någon ljudteknisk bakgrund förstår jag inte mycket av mätdata.
Det jag är intresserad av är hur jag på bästa sätt ska renovera mina högtalare d v s vilka olika alternativ har jag?
Jag vill gärna ha ett par eller fler specifikationer på högtalarelement, delningsfilter m m.
Snälla, hänvisa mig inte till renoveringstipsen på CarlssonPlanet. Det blir ännu mer förvirrat då vid jämförelse med ert resonemang i denna tråd.

Jag har ett par OA116 som skall renoveras och jag kommer att ha följande prio:

1. Renovera original baselement (SC165 5.3 Ohm) och original mellanregister (SC165 16 Ohm) och låta diskanterna vara.
2. Om baselementen är utom räddning ersätter jag dem med Silverflute-elementet. Ingen filtermodd krävs.
3. Om mellanregistren är utom räddning ersätter jag dem med B65oaII. En mindre filtermodd krävs (motstånd för att kompensera den högre impedansen i originalelementet)
4. Om en eller ett fåtal diskanter är defekta skulle jag försöka leta reda på reservelement, dvs original Peerless MT24. Det borde gå, även om de är hårdvaluta.
5. Om ett stort antal diskanter är defekta (osannolikt) skulle jag ersätta dem med Obi T22oa och göra filtermodd enligt beskrivning på Hifikits hemsida.

(Om alternativ 4 och i synnerhet 5 uppstår skulle jag överväga att byta hobby)

EDIT: Ovanstående fall gäller alltså OA116. Ifall vi pratar OA2212 behövs ingen filtermodd för b65oaII i mellanregistret, i övrigt samma.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
svepet

Inläggav svepet » 2010-08-19 16:47

bassman skrev:Välkommen svepet!

Vad är det för Carlssonmodell du vill ha renoveringstips på?

Jag har ett par OA-116 och ett par OA-2212

Användarvisningsbild
svepet

Re: Renovering OA 116 2212

Inläggav svepet » 2010-08-19 16:48

P5 skrev:
svepet skrev:Hej!

Jag har ett par OA116 som skall renoveras och jag kommer att ha följande prio:

1. Renovera original baselement (SC165 5.3 Ohm) och original mellanregister (SC165 16 Ohm) och låta diskanterna vara.
2. Om baselementen är utom räddning ersätter jag dem med Silverflute-elementet. Ingen filtermodd krävs.
3. Om mellanregistren är utom räddning ersätter jag dem med B65oaII. En mindre filtermodd krävs (motstånd för att kompensera den högre impedansen i originalelementet)
4. Om en eller ett fåtal diskanter är defekta skulle jag försöka leta reda på reservelement, dvs original Peerless MT24. Det borde gå, även om de är hårdvaluta.
5. Om ett stort antal diskanter är defekta (osannolikt) skulle jag ersätta dem med Obi T22oa och göra filtermodd enligt beskrivning på Hifikits hemsida.

(Om alternativ 4 och i synnerhet 5 uppstår skulle jag överväga att byta hobby)

EDIT: Ovanstående fall gäller alltså OA116. Ifall vi pratar OA2212 behövs ingen filtermodd för b65oaII i mellanregistret, i övrigt samma.

MVH
Carl

Tack, Carl för snabbt svar!

jansch

Inläggav jansch » 2010-08-19 16:50

Svepet - Med tanke på vada du skriver och vad du vill uppnå föreslår jag att du renoverar originalelementen (eller med originalelement). OM du gör det har du full koll på renoveringen.

Vilka högtalare har du?

Diskanter
Har du OA116 eller OA2212 behöver du nästan aldrig åtgärda diskanterna. Har du tidigare modeller med MT20 kan det hända att några diskanter behöver bytas men det finns gott om dem så länge det inte är 16ohm:s.Lyssna m.h.a. ett papprör (hulhållspappersrör) på varje diskant. Vanlig musik går bra och framförallt röster.
Viktigt! Se till att inte tyget ligger emot membranet och att coata kanten på DÅLIGA exemplar och LYSSNA om det blir bättre.
Bäst är att långsamt svepa varje högtalare med sinus, då hörs bristerna.

Mellanregister och basar
6,5tums:Kanta om högtalarna om det är nödvändigt. "Nyp" i kanten och kolla om skumgummit är skört eller "kladdar", isåfall byt kanter till SKUMGUMMIKANTER. Du kan få det bra/snyggt gjort för 350:-/element.
8 tums 9710M: Kolla om spindeln är flat. Om inte, kan man med värme+vatten försöka justera. Svårt....men funkar ibland.
Coata kanten och se till att kanten är tät.

Filter
Carlsson högtalare har normalt bra kondensatorer men tunna spolar, framförallt på OA4, 5 och 6. Byt spolen till basen/mellanregistret.
OA6typ2: byt de 4 bipolära kondensatorerna på 10uF var till bättre (sitter i slutsteget.

Övrigt
Byt internkablage OM du känner för det....Jag byter oftast fast man hör ingen skillnad. OA116 och OA2212 har väldigt dåliga kabelskor! Löd eller kläm åtminstone ihop dom försiktigt

"Dekaltrimning"
Om du inte får ordning på finishen - lämna in dom för lackning på en köksluckefirma. Dom jobbar med rätt färg för träkonstruktioner.
Näten går att lacka med vanlig sprayfärg men buckla ut dom först.
En snygg låda låter ALLTID bättre än en ful......

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2010-08-20 07:16

faulhund skrev:
Johan_H skrev:Jag erinrar mig ha sett en skiss ur en carlssonsk patentskrift, en rund, väggmonterad låda med elementet uppåt. Basreflexöppningen var ett hål i den ihåliga konsolen! Kan någon hitta den igen?

Bild
Vassego :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
svepet

Inläggav svepet » 2010-08-20 09:34

Jansch, jag har OA 116 och OA 2212. Du kanske kan utveckla dina förslag ytterligare.
Tack för ditt svar.

jansch

Inläggav jansch » 2010-08-20 12:34

Svepet - jag vet inte riktigt vad jag ska utveckla....

Då du har OA2212 och OA116 gäller omkantning av elementen och var VÄLDIGT RÄDD om 16ohm:arna,mellanregistren i OA116, om dom är original! Dom är nog omöjliga att få tag på begagnade.

Visst kan man byta till SilverFlute 4ohms i basen, jag kör så på mina 2 par OA2212. Lite torrare och tyngre bas. Öhman har mätt att dom är lite tunnare än original, då mätt i annan låda. Jag har mätt med de monterade i OA2212 i mitt vardagsrum. Jag tycker dock att man ska behålla de gamla 5,3 ohm:arna för att kunna originalrenovera i framtiden.

JAG TYCKER INTE man ska göra den filterändring som salig Stig tog fram till OA2212. Den låter enligt mej sämre. OA2212 mäter snyggt och fint i mitt vardagsrum som den är (förutom min "rumspuckel" på några dB som jag har i övre basen med både original och SilverFlute).

Det finns en mängd praktiska tips vid renovering. Nästan viktigast är att ta bort baffeln på rätt sätt utan att skada lådan
-lägg lådan på sidan
-skruva ur skruvarna
-Lägg en plan brädbit med lite tyg/filt emellan på övre långkanten av baffeln.
-håll i/upp undre kanten med ena hanten
-knacka med hammare så baffeln släpper

Jo...en sak till... Tar du bort övrebafflarna på OA2212, tänk på att det finns en dold skruv i mitten ungefär.

Ring eller maila mej om du vill ha lite mer "kött på benen"

Janne 0705937878

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-08-27 14:25

Tack Frodrak!
Det var just den där carlssonska "lampan" jag tänkte på, när Johan_H diskuterade olika "svampar" för att göra diskantspridningen cylindersymmetrisk. Det visar ju att Stig tänkte även på det. Men "OA1" gjordes väl aldrig?
Jag har aldrig prövat någon svamp. Men jag fick tag i ett par Scan-Speak 12M3808, som har en textildome i stället för dammskydd och därmed riktig bra återgivning så långt upp som jag hör ... Naturligtvis räcker spridningen inte till när den sitter monterad rakt upp - men man kanske skulle pröva med en svamp i alla fall ... och slippa arrangemanget med kondisktanter och dess fruktade kamfiltereffekter!
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2010-08-27 18:40

faulhund skrev:Tack Frodrak!
Det var just den där carlssonska "lampan" jag tänkte på, när Johan_H diskuterade olika "svampar" för att göra diskantspridningen cylindersymmetrisk. Det visar ju att Stig tänkte även på det. Men "OA1" gjordes väl aldrig?
Jag har aldrig prövat någon svamp. Men jag fick tag i ett par Scan-Speak 12M3808, som har en textildome i stället för dammskydd och därmed riktig bra återgivning så långt upp som jag hör ... Naturligtvis räcker spridningen inte till när den sitter monterad rakt upp - men man kanske skulle pröva med en svamp i alla fall ... och slippa arrangemanget med kondisktanter och dess fruktade kamfiltereffekter!

Nej jag tror inte oa1 någonsin gjordes...

jag har grunnat lite på en liknande grej, fast med mindre element.
har 6 par DLS bilbredbandare jag funderade på. Också dra dit en liten ledspot på toppen av "svampen", torde kunna ganska dugligt som surroundhögatalare:)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2010-12-22 22:17

jansch: Kan man byta mt-20 mot Monacor utan att ändra i diskantfiltret? Frågan gäller OA 116. Är det, enligt dig, en förbättring värd pengarna? En sak till - vad tror du händer om man bara byter några av diskanterna?

/Peter

jansch

Inläggav jansch » 2010-12-23 00:48

Hittills har jag bara bytt till Monacordiskanter och mätt på OA6typ2 och OA14.
Jag "lovade" i höstas att testa Monacordiskanter i OA116 men det har inte blivit av ännu. Har haft alldeles för mycket att göra med att renovera OA6 (typ1:or), konstruera ett nytt slutsteg till OA6typ2 samt att skapa en ny mätplattform (måste nog köpa ett nytt gammalt hederligt Oscilloskop...USB oscilloskop går inte att "jordlyfta" rent)

Det finns inget som talar för att det skulle bli problematiskt med Monacordiskanter i OA116. I OA6typ2 har jag numer inga filterförändringar. I OA14 lägger jag bara på en 1uF. Detta är mer en mätmässig förändring än lyssningsmässig.(i praktiken marginell)

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2010-12-23 12:39

Tack jansch, det låter som du har lite julpyssel framför dig... Det blir nog ett byte så småningom för mig. Måste lyssna ett tag till med mt-20, än så länge tycker jag att det är väldigt stor skillnad på ljudet mellan olika inspelningar. En del inspelningar blir för "hårda" i diskanten.

/Peter

jansch

Inläggav jansch » 2010-12-23 15:26

kolla av diskanterna genom att lyssna på varje enskild diskant med ett papprör som "megafon". Låter alla lika är det ju bra.

Helst bör du köra med ett långsamt sinussvep mellan 1,0kHz och 10kHz. kör riktigt långsamt, sådär 15sekunder. Du har en ganska bra på nätet (VB-Generator Freeware). Hör du nåt misstänkt så tryck försiktigt lite snett på konen vid olika punkter så kan du konstatera om dom "väser". Oftast går då spolen mot polplattan.

Detta är jättesvårt att höra med vanlig musik annat än att "det låter vasst när jag spelar en viss låt". Detta då det ofta är väldigt frekvensberoende och smalbandigt.
Jag har just nu en OA6 diskant (MT20, 16ohm) där OA6:an låter fantastisk utom vid en låt från Jay Smith:s nya CD.
När jag sveper den är det mellan 1410 - 1470Hz och 2050-2100Hz som det riktigt "skräller" om sinustonen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-23 18:27

nolimitsoya skrev:Jag tycker det ser ut som att Peerless har en uppåtgående tendens hela vägen till ~12khz för att därefter falla av. Ino-diskanten faller svagt, men rätt jämnt hela vägen. Om jag i mitt huvud rätar upp Ino-kurvorna till ungefär det utseende Peerless har tycker jag inte spridningen ser så illa ut i jämförelse.

Ser jag fel?

edit: Och visst är det så att nya (diskant-)filter redan finns tillgängliga för alla sjutiotalarna samt OA5?

Du ser helt rätt, och T22-oa har aldrig avsetts användas med originalfilter.

Verkningsgraden är väldigt mycket högre och teck vare det har elementet
kunnat konstrueras utan att vara beroende av en kraftig resonans i den
övre oktaven. Det gör att den till skillnad från alla alternativ för 60- och
70-tals-modellerna, ger äkta 20 kHz-prestande, både för direktljudet och
för energikurvan (med rätt filter, självklart).

Och påståendet från Peter Steindl som funnits tidigare i tråden om att
jag skulle har varit på Peerless för att få dem att tillverka CT62 är helt
felaktiagt. Det element jag var där och diskuterade med dem var just
Obi T22, alltså ett element med neodymium magnet, ehuru planen på
den tiden alltså var att det skulle vara baserad på återanvändning av
vissa delar från CT62.

Jag har fortfarande kvar prototypen med neodymiumsystem nå'nstans
som de hann göra innan det kan order från högre ort att alla delar till
CT62-elementet,alltså även de jag avsåg återanvända i T22, skulle
skrotas. Detsamma gällde verktygen, "så att det inte skulle finnas nå'n
"risk" att CT62 skulle komma i produktion igen", vad nu det betyder. :?

Det som var bra med CT62 vad den låga distorsionen och den jämfört
mer MT20 och MT24 höga effekttåligheten. Det som var dåligt var den
fallande energikurvan som i kombination med verkningsgraden gjorde
att energiutputt i det övre registret inte räckte till.

Om man föredrar de äldre diskanterna framför CT62 eller tvärtom, är
lite som att välja mellan pest och kolera (eller några mildare åkommor
kanske gör liknelsen bättre). Hade jag tyckt att någon av åkommorna
var okej, hade jag inte ens påbörjat arbetet med Obi T22-oa.

Konstigare än så är det inte.

Och när det inte skulle gå att göra en relativt enkel lösning baserad på
CT62 så tyckte jag att det var lika bra att gå "all the way in", och börja
mer eller mindre helt från början - alltså med ett helt nytt schassie opti-
merat för montering ovanpå en plan yta, och med ett superlätt och tunt
pappersmembran med extrem kantdämpning för att verkligen klara ut-
sträckningen uppåt utan konstigheter. Det gjorde egentligen inte heller
CT62, även om de var bättre därvidlag än MT20/24, frånsett att energi-
kurvan föll förstås.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2010-12-23 21:51, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2010-12-23 19:19

Tack igen, jansch! Ska försöka följa dina instruktioner och se var jag landar. Antar att "nåt misstänkt" betyder "ljud som låter illa" när jag lyssnar med tongeneratorn?

Har lyssnat igenom från 1000 hz till 10000 hz nu. Hörde bara "pipsignalen". Inget som "lät illa", däremot måste jag vara riktigt nära då det närmar sig 9000 hz.

/Peter
Senast redigerad av petern 2010-12-23 20:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-23 19:28

det har säkert dryftats tidigare men vad var anledningen till att verktygen till ct62 skulle skrotas, är det vanligt att verktyg köps upp/kommer bort och nya batcher av fulelement dyker upp under falskflagg?
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-23 22:41

celef skrev:det har säkert dryftats tidigare men vad var anledningen till att verktygen till ct62 skulle skrotas, är det vanligt att verktyg köps upp/kommer bort och nya batcher av fulelement dyker upp under falskflagg?

Ett verktyg har en vizz hållbarhet d v z man kan använda det ett vizzt antal gånger tillz det är tillräckligt nedzlitet zå att det blir oandvändbart. Därefter måzte ett nytt verktyg tillverkaz. Finnz inte längre kundunderlaget zå att man bedömer att initialkoztnaden för verktygetz framtagande vara för stort i förhållande till efterfrågan, zå lägger man ned högtalarvarianterna/en som är avhängigt verktyget. D v z verktyget är redan zkrotmäzzigt då man lägger ned produkten.

Det är vad zom hände med CT-62.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-24 21:40

Det stämmer inte med vad Gert berättat för mig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-24 22:20

IngOehman skrev:Det stämmer inte med vad Gert berättat för mig.

Vh, iö

Kanske inte med vad Gert berättat, men det var det som dåvarande Försäljningschef Jann Evers berättade då både du och jag var på fabriken för några år sedan. Då handlade det om att de behövde investera i ett nytt verktyg och de behövde veta om det fanns långsiktig avsättning för elementen. Det kunde då inte ges någon forecast som var tillräcklig för dem att göra en sådan investering. De ville ha en långsiktig avkastning men det kunda bara ges en kortsiktig.

GOD JUL
Peter

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati