Nattlorden skrev:Obs! - Mätningarna är gjorda efter att örat hittat problem, inte tvärt om.
Exakt. Och nu har jag också hört Runrig på OA5-MMX!

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
jonasp skrev:Nattlorden skrev:Obs! - Mätningarna är gjorda efter att örat hittat problem, inte tvärt om.
Exakt. Och nu har jag också hört Runrig på OA5-MMX!
Nattlorden skrev:jonasp skrev:Nattlorden skrev:Obs! - Mätningarna är gjorda efter att örat hittat problem, inte tvärt om.
Exakt. Och nu har jag också hört Runrig på OA5-MMX!
Och.... ?
jonasp skrev:Nattlorden skrev:jonasp skrev:Nattlorden skrev:Obs! - Mätningarna är gjorda efter att örat hittat problem, inte tvärt om.
Exakt. Och nu har jag också hört Runrig på OA5-MMX!
Och.... ?
Det lät tyvärr väldigt illa. Det är ett bra testspår du har hittat för just detta fenomen (som är distorsion i området 2-3 kHz).
PappaBas skrev:Här kommer en sammanställning över de övriga mätningar vi gjorde![]()
Distorsionsmätning på F87:
Metod:
I nästa steg mätte vi distorsion från Obi F87. Detta gjordes med högtalaren liggande ned på den yta som vetter mot väggen, dvs med bredbandaren närmast golvet. Dämpmaterial adderades utanför mätstativet.Mätningarna utfördes på 90 dB, 96 dB samt 102 dB på ett avstånd om 0,5m.
Resultat distorsionsmätning F87 vid 90 dB @ 0,5m:
F87 0,5m 90dB Röd kurva: Grundton. Vit kurva: Andra ton Grön kurva: Tredje ton.
Tolkning: I kurvan syns grundton, andraton samt tredjeton. Förutom puckeln vid ca 500 Hz syns även att distorsionen stiger vid 2 kHz. Detta sammanfaller med regionen där frekvensgången börjar åla sig kraftigt. När man lyssnar på svepet under distmätningen låter högtalaren vassare redan vid denna nivå i området över 2 kHz. Distorsionen är knappt -40 dB eller 1% vid 2 kHz.
Resultat distorsionsmätning vid 96 dB @ 0,5m:
F87 0,5m 96dB Röd kurva: Grundton. Vit kurva: Andra ton Grön kurva: Tredje ton.
Tolkning: Nu har distorsionen stigit till ca -35 dB eller knappt 2% vid toppen ovanför 2 kHz. Här låter högtalaren rejält illa, det nyper till ordentligt i öronen. Tredjetonen ligger endast strax under i nivå jämfört med andratonen.
Resultat distorsionsmätning F87 vid 102 dB @ 0,5m:
F87 0,5m 102dB Röd kurva: Grundton. Vit kurva: Andra ton Grön kurva: Tredje ton.
Tolkning: Nu är distorsionen runt -30 dB eller ca 3,2%. Här låter det mycket illa, samtliga närvarande höll för öronen, och det vassa ljudet försvinner under 2 kHz. Man kan ifrågasätta om detta element alls kan användas bredbandigt på denna nivå, där högtalarelementet låter mycket illa! Detta motsvarar en ineffekt om ca 2W! För att högtalaren inte ska låta illa bör nivån vara 12 dB lägre (eller mer) över 2 kHz, vilket motsvarar en effekt om 0,2 W i det aktuella området?![]()
Diskussion av resultat för distorsionsmätning:
Dessa mätningar genererar tyvärr fler frågor än svar?!
Obi F87 lider av kraftiga distorsionsproblem i regionen över 2 kHz. På nivån 90 dB @ 0,5m låter det illa, och vid 96 dB @ 0,5m är ljudet direkt skärande. Elementet kan maximalt spela upp till 2 kHz, och måste dämpas mycket kraftigt över 2 kHz för att fungera. Elementet bör inte inmatas en åttaohmseffekt överstigande 0,2W över 2 kHz för att inte låta illa.
Därvidlag kan elementet klassas som ytterst resonant!
Detta beteende är helt konsistent med de lyssningsintryck som finns där det låter väldigt dåligt när volymen ökas.
Vidare kan man väl nästan ana det när man ser på värdena för Qes och Qms? Det rätt låga Mms antyder en väldigt lätt kon och det verkar som den bryter upp rejält?
Det rika övertonsregistret kan ju kanske låta gynsamt för vissa typer av inspelningar? Det kanske kan vara en förklaring till att det låter ok på t.ex orgelinspelningar och inspelningar där det inte händer så mycket? Man får så att säga en inbyggd rörförstärkardistortion?![]()
Slutsats av tonkurvemätning och distortionsmätning av F87:
Mätningarna verkar ge en ganska entydlig bild och av dessa kan man med rätt stor säkerhet dra slutsatsen att de problem med grötigt ljud som upplevts verkar härstamma huvudsakligen från Obi-F87.
Detta aktualiserar verkligen frågan om F87:s prestanda och lämplighet att överhuvudtaget användas i en sådan här konstruktion? Jag tycker det är mycket anmärkningsvärt då det explesivt är framtaget för detta ändamål?
Det beteer sig rätt långt ifrån att vara optimalt vare sig i MMX eller som ersättningselement?
Som det ser ut här är det i det närmaste felkonstruerat?
Nu börjar det verkligen bli intressant att få en förklaring hur konstruktören tänkte sig?
petersteindl skrev:Hur mycket kostar MMX? Är de dyrare än vad OA12 var?
MvH
Peter
grafpro skrev:Titta noga på distkurvorna: tredjeton ligger nästan genomgående under 0,1% (60dB under grundtonen). Att andraton vid högre volym går uppåt och över 1% (-40dB) låter faktiskt inte illa. Man kan testa sig själv med att starta en tongenerator i flera instanser och lägga ut en grundton plus flera övertoner. Andraton låter inte illa ens vid 2%, men tredjeton hörs så smått vid 0,1% och låter illa redan vid 0,3% (-50dB).
petersteindl skrev:Det jag skulle vilja ha sett är 4e, 5e och 6e ton samt 7e 8e 9e ton. Då kan man mer avgöra om disten är hörbart aggresiv eller inte. Speciellt om man jämför distförändring med nivåförändring. Finns det högre ordningens övertoner som sticker iväg? I så fall är det dessa som hörseln detekterar. Tonkurvan kommer säkerligen in och spelar spratt vad gäller det subjektiva omdömet. Vill man vara säker på att det är dist som är boven så bör man kontrollera detta noga.
grafpro skrev:Många andra element som vi allmänt anser låter rent och bra har mer dist än F87.
jonasp skrev:grafpro skrev:Titta noga på distkurvorna: tredjeton ligger nästan genomgående under 0,1% (60dB under grundtonen). Att andraton vid högre volym går uppåt och över 1% (-40dB) låter faktiskt inte illa. Man kan testa sig själv med att starta en tongenerator i flera instanser och lägga ut en grundton plus flera övertoner. Andraton låter inte illa ens vid 2%, men tredjeton hörs så smått vid 0,1% och låter illa redan vid 0,3% (-50dB).
Fast vid 102 dB, som motsvarar 96 dB vid 1 meter, når tredjetonen -50 dB. Vid samma område toppar andratonsdistorsionen smalbandigt -30 dB. Jag har diskanter som jag måste spela på vid nivåer om ca 120 dB - i samma frekvensområde - för att få så hög andratonsdist och då är ändå tredjetonsdisten betydligt lägre!
T ex Scan-Speak D2608 ligger på -43 dB vid 110 dB, 2:a-ton, vid 2 kHz... vid 3 kHz har dessutom distorsionen fallit kraftigt!
jonasp skrev:grafpro skrev:Många andra element som vi allmänt anser låter rent och bra har mer dist än F87.
Måste även kommentera detta. Disten vid 102 dB @ 0,5m når maximalt ca -30 dB eller 3,16%, vid en nivå som motsvarar 96 dB på en meter. Vilka element som har över 3% dist vid normal lyssningsnivå anses låta rent och bra, menar du?
ollen skrev:Eftersom 9710 har nämnts i tråden undrar jag om någon har tillgång till dess distorsions-uppgifter. Vad betyder t.ex. grafpros kommentar om "påtagligt" högre än F87? Gäller det hela frekvensområdet?
PappaBas skrev:Det måste ju vara meningslöst att använda ett bredbandselement som inte kan spela över 2 kHz?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster