Vad anser ni ingår i begreppet ortoakustik?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Vad anser ni ingår i begreppet ortoakustik?

Inläggav Naqref » 2012-11-13 10:18

Naqref skrev:Jag har mina tankar, Steindl har sina och IÖ hade kanske sina innan han gick över till att betrakta OA som ett varumärke.

Som av en händelse så har IÖs växling av ståndpunkt (princip -> varumärke) skett ungefär samtidigt som Bäcklunds väderkvarnsfightande i frågan. Kanske är det bekvämast att sitta Bäcklunds knä när det finns stora lager av element som bara värmer hyllorna.

Intressant att notera att brevet till Kammarkollegiet antyder att det var viktigast att man skulle föra arbetet vidare med OA. Det verkar ju vara precis motsatt det som har gjorts genom att gå tillbaka till 60-talets konstruktioner. Kanske är det så att modernare konstruktioner konkurrerar alldeles för mycket med Öhmans kommersiella verksamhet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-13 10:32

Nu är helt ute och cyklar. Brevet ifråga, och mycket annat ni tar upp,
skrevs för att verka för ett bildande av SSC. Peter stod på samma sida.
Syftet var att skydda de materialla tillgångarna och unskaps-dito, att
kunna verka för en sorts överlevnad av SC i form av SSC.

Ni verkar idag för motsatsen.

Naqref skrev:
Svante skrev:
IngOehman skrev:Jag vill än en gång påminna om att jag inte gör ortoakustiska högtalare.

Det är SSC som gör sådana, med metoder de finner vara lämpliga. Jag har ingen inblandning i bedömningen. Däremot så har jag ju, liksom säkert rätt många andra, en uppfattning om vad som i olika tider har kännetecknat Stigs ideer om hur musik skall återges.

?

Är det inte du som har konstruerat OA5 MMX?

Jo, men den uppfyller ju inte min punkt #4 och är därför inte att betrakta som OA.

Aha, det är du som bestämmer vilka högtalare som är ortoakustiska.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-11-13 10:44, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-13 10:36

Svante skrev:
IngOehman skrev:Jag vill än en gång påminna om att jag inte gör ortoakustiska högtalare.

Det är SSC som gör sådana, med metoder de finner vara lämpliga. Jag har ingen inblandning i bedömningen. Däremot så har jag ju, liksom säkert rätt många andra, en uppfattning om vad som i olika tider har kännetecknat Stigs ideer om hur musik skall återges.

?

Är det inte du som har konstruerat OA5 MMX? Och visst står väl "OA" i namnet för "ortoakustisk"?

Eller menar du att du har fått ett uppdrag att för stiftelsens räkning konstruera högtalaren?

Det är SSC som gjort alla bedömningar under konstruerande och lyssnande.
Jag har bara kommit med förslag. Och det är HiFi-kit som gör högtalarna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-13 12:22

IngOehman skrev:Nu är helt ute och cyklar. Brevet ifråga, och mycket annat ni tar upp,

Ni verkar idag för motsatsen.

Vh, iö

Ingvar, är det inte dags att rannsaka dig själv och styrelsens arbete istället för att söka massa syndabockar utanför och hos andra.

Om jag citerar sådant som du i egen person skrivit och du klagar på det som jag skrivit, ja då är det ju dina egna ord du klagar på. Den som är ute och cyklar är ingen annan än den jag vänder spegeln mot. Gillar du inte det du ser, ja då får du sluta cykla och kamma dig lite så skall du se att du kan titta in i spegeln och gilla det du ser.

Vad gäller syftet med stiftelsen så har jag anledning att ta upp det ganska noggrant, men det har inget med denna tråd att göra.

Det finns dock två syften som du nämner, nämligen att skydda och verka för en sorts överlevnad. Ingvar, vad är det för knasiga syften? Båda dessa är ju kontraproduktiva för framåtskridande arbete med inspiration och glädje och går stick i stäv med Stig Carlssons intentioner och de intentioner jag hade med Stiftelsen då jag drog igång den och under det man kallar för gravöl på Stigs begravning frågade vilka av de närmast sörjande som ville vara med och starta en Stiftelse. Redan vid vårt samtal då du talade om den tragiska nyheten att Stig inte längre fanns hos oss kläckte jag idén med att starta stiftelse för Stig och du var entusiastisk trots den sorg som vi båda kände. Ingvar, jag jobbar framåt – inte i sidled och ej eller bakåt. Beskyddarverksamhet och konstjord andning har aldrig varit min grej. Det tillhör sjukhusvården då den är som sämst. Inser du inte att SSC inte åstadkommit något vettigt på 14 år? Ni behandlar patienten som en sjukling och inte som ett nyfött barn. Då Stig var entusiastisk var han som ett nyfött barn.

Det här är från Stigs 60-årskalas 1985 som Wille Lilliehöök hjälpte till att organisera fram. Fotografierna är tagna av Lars-Göran Hedström som ingick i Stigs innersta ktrets. Han var ordförande i LTS och var huvudskribent i Molt under ungefär 15 år.
Bild

Här är Stig Carlsson med krongurka :) och Wille syns till höger om Stig och mannen med ryggen mot kameran är Bertil Alving. Han som sitter till vänster i bild känner du. Han har OA-52 placerade som jag placerar äggen. På den tiden hade jag Ljudbutiken och han var kund och vän till Stig.
Bild

Det är sorgligt att se något förfalla. Men SSC har bäddat för det under alla år. Likt sjuka mödrar kväser ni allt runt omkring er. Du är ju med på varje styrelsemöte eller i stort sett varje styrelsemöte och även om det i dagsläget på pappret inte står att du ingår i styrelsen så finns du där på möten och ordföranden ville ju rösta in dig igen. Har denna omröstning inte skett?

Jag har i alla fall tänkt föra vidare det ortoakustiska arv som Stig Carlssons grundidéer angående ljudåtergivning i bostadsrum bygger på men som aldrig fullt ut förverkligats. Det är detta som var Stigs innersta och yppersta önskan, nämligen att driva fram det ortoakustiska till nya höjder. Stig Carlsson hade sitt sätt att försöka komma vidare på och jag har mitt sätt. Grunden är densamma, men utförandet kommer att skilja sig lite eftersom jag har tillgång till kunskap som Stig aldrig hade tillgång till medans han levde.

Stiftelsen har inte ens förmått förvalta Stigs grundidé, än mindre att utveckla och fullborda det Stig Carlsson ville göra och strävade efter i 20 år för att fullborda. Intentionerna som skrevs i dessa brev till Kammarkollegiet har inte på någon punkt fullföljts och det väsentligaste d v s det som skulle bli kronan på Stigs verk har inte ens påbörjats efter 14 långa år. Det är ynkligt. Inser du inte det?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-13 12:34

IngOehman skrev:
Svante skrev:

?

Är det inte du som har konstruerat OA5 MMX? Och visst står väl "OA" i namnet för "ortoakustisk"?

Eller menar du att du har fått ett uppdrag att för stiftelsens räkning konstruera högtalaren?

Det är SSC som gjort alla bedömningar under konstruerande och lyssnande.

Vh, iö

Öhh, är det Hifi-kit som konstruerat högtalarna? Du skriver att Hifi-kit gör högtalarna. Vad menas med det? Är det att tillverka högtalarna, det rör sig om byggsatser, gör det inte det? Jag trodde de endast marknadsförde och sålde högtalarbyggsatserna och tillhandahöll färdigsnickrade lådor till dem som inte vill snickra själv.

Det enda du bidragit med är alltså att ha kommit med ett och annat förslag. Är det verkligen så? Är du nöjd med SSC:s bedömningar och lyssnande? Är du tillfreds?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-13 13:45

IngOehman skrev:Det är SSC som gjort alla bedömningar under konstruerande och lyssnande.

Vh, iö

Patetiskt!!!! :x
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-11-13 15:49

Pojkar pojkar!
Lyft blicken och kliv upp ur sandlådan. Den typen av anklagelser bär ingenstans. Det som behöver redas ut bör göras privat och i ett annat forum.

Som andra så klokt har påpekat så finns det inget kommersiellt värde i begreppet "Ortoakustik". Det kan möjligen fortfarande finnas ett visst värde i "Carlssonhögtalare" som begrepp.

* En öppen uppmaning till SCC.
Lägg ner den här striden om "Ortoakustik". Ni har inget att vinna och mycket att förlora.
Jag inser att inget har blivit som ni tänkt. Så är det, gilla läget.

Det finns idag ingen realistisk möjlighet för SCC att tjäna pengar på begreppet Ortoakustik. Koncentrera er istället på begreppet "Carlsson". Det finns ju idag en produkt som säljer genom Hifikit.
Gör fler eller släpp begreppet "Carlsson" till någon (om det finns) som vill betala för det. Ge denne möjlighet att utveckla produkter enligt eget huvud men inom fastställda ramar.

* Gör begreppet "Ortoakustik" till OpenSource enligt mjukvaruförebild.
Bidra till att det skapas en ramdefinition där inom ortoakustiken kan utvecklas och frodas. Både kommersiellt och DIY. Så förvaltar ni SC's arv på bästa sätt.

* Bygg broar till Larsen och Bremen.
Inse att tillsammans med DIY entusiasterna kan ni alla på detta vis göra den kommersiella kakan mycket större. Se historien med klåfingriheten och girigheten på Carlssonplanet som ett varnande exempel. Med käbblet riskerar ni skrämma bort entusiasterna. Då dör begreppet och varumärket.

* Ta tag i MMX. Gör 2.0. Det finns uppenbarligen en grupp icke nöjda kunder. Om det blir fler produkter så bör ni sätta koppel på den överentusiastiska marknadsföraren som har spridit en orealistisk bild av produkten.

* Fundera på om ni inte ska släppa den egna utvecklingen. Har det inte tagit för lång tid? Släpp ut det som finns som OpenSource så DIY gänget kan få fram fler produkter. Att göra själva eller säljas som byggsatser på tex Hifikit.

* Naqref har ju börjat med en ram. Utveckla den vidare. Den bör då kanske bli något mer inkluderande.

Slutligen. Jag tillhör ju personligen den grupp entusiaster som har mycket positiva minnen förknippade med Carlssonhögtalarna och ortoakustiken. Jag bidrar gärna i den mån jag kan. Men käbblet måste ta slut nu om inte vi alla andra ska "ruttna" på situationen och vända hela byken ryggen. Och då mina herrar, då finns det ett närmast obefintligt kommersiellt värde kvar.

Är det det vi vill?

---
Senast redigerad av rylandes 2012-11-13 17:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-13 16:26

Det där är väl alldeles för sent rylandes?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-13 16:31

IngOehman skrev:Nu är helt ute och cyklar. Brevet ifråga, och mycket annat ni tar upp,

1. Ni verkar idag för motsatsen.

Naqref skrev:
Svante skrev:

?

Är det inte du som har konstruerat OA5 MMX?

Jo, men den uppfyller ju inte min punkt #4 och är därför inte att betrakta som OA.

2. Aha, det är du som bestämmer vilka högtalare som är ortoakustiska.

Vh, iö

1. Så nu är det vårt fel att SSC inte har fullgjort sina uppgifter de senaste 14 åren? Och i princip att alla de pengar ni fick för att göra det ni skulle är borta. Inga stipendier är utdelade. Ingen vidareutveckling av det ortoakustiska konceptet har gjorts. Inga inspelningar är utgivna. I mina ögon liknar det där mest bedrägeri och att allmänna arvsfonden skulle kräva tillbaka pengarna som ni har spenderat från er personligen. Och detta är vårt fel för att vi motarbetar SSC? Snacka om skev självbild.

2- Nej. Tycker du att min punkt #4 är rimlig att ha som en av definitionerna av OA (nu bortser jag från senaste tidens tramsande där du vill ha OA till ett varumärke och istället återgår till vad du tyckte bla i de dokument som PS hänvisar till). ? Om så tycker du att OA-5mmx uppfyller detta krav?

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-11-13 16:31

Fjonken:
Nej varför det?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-13 16:43

Säger någon ortoakustik så tänker jag på Carlsson, så enkel är jag. Den som marknadsför sina högtalare som ortoakustiska rider på Carlssons renommé och får finna sig i att jämföras med Stigs konstruktioner. Då kommer alla till korta så här långt, men vem vet, en vacker dag kanske någon hittar nyckeln. Ungefär som att kunna återskapa en äkta Stradivarius. Förvisso kan vi njuta, minst lika mycket, av "vanliga" violiner/högtalare, men förväntar man sig Champagne så blir t o m det bästa mousserande vinet bara en kompromiss.

För övrigt skulle jag vilja ha en, trevlig, högupplöst bild på Stig, för att printa och hänga på väggen i mitt lyssningsrum. Hör av dig om du har en!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-13 16:44

rylandes skrev:Fjonken:
Nej varför det?

De flesta är redan ruttna på situationen, byken är fullsketen, inga pengar kvar, endast en sorglig högtalare som ingen vill ha. På 14 år.

Vad får dig att tro att man skulle ta sitt förnuft till fånga nu?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-13 16:55

Jag är helt enlig med din lista Rylanders på alla punkter.
Det är ju uppenbart det SSC borde ha gjort för länge länge sedan. Problemet är inte att de varit enbart passiva utan tvärtemot aktivt motarbetar andra och anser sig ha exklusivt tolkningsföreträde. Tycker faktumet att de säljer en högtalare för 10000 i byggsats med förespeglingen att den skall vara ortoakustisk (förrutom alla otroliga epitet konstruktören beskriver den med) när den inte är något av det.

Noterar att när det börjar bli varmt om öronen så vill IÖ inte kännas vid MMX? Så SSC tillsammans med hifikit har alltså kontruerat den med lite goda tips från dig? ^^ Elementet bara råkar vara ett som du själv har för att användas i ett annat sammanhang. Mig veterligen heter elementtillverkaren "Oem by Ino".

Läser man de målsättningar IÖ var med och författade vid skapandet av stiftelsen och relaterar dem till situationen i dag så tycker i alla fall jag att man devierat från den utstakade stigen ... man har gått ner sig i ett träsk skulle jag säga..

Jag tycker det behövs en nyorientering så det möjligörs att driva ortoakustik och minnet av Stig Carlsson och hans finurligheter frammåt.
Senast redigerad av PappaBas 2012-11-14 01:23, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-11-13 16:58

Fjonkalicious skrev:
Nej varför det?

De flesta är redan ruttna på situationen, byken är fullsketen, inga pengar kvar, endast en sorglig högtalare som ingen vill ha. På 14 år.

Nja, OA58 (.2) var väl ett steg i rätt riktning?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-11-13 17:09

Märkligt mycket bråk runt SSC. Det borde ju vara en värdig samling gentlemen som är satta att vårda ett viktigt arv, som knappast kan vara intresserad av en massa konflikter.

Det jag undrar mest över, är vad som hindrar dem att göra världen tjänsten att publicera Stigs inspelningar. Det kostar visserligen pengar, men borde kunna sälja bra på namnet och audiofilintresset!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-13 17:22

bomellberg skrev:
Fjonkalicious skrev:
Nej varför det?

Nja, OA58 (.2) var väl ett steg i rätt riktning?

Det var det. Men det steget togs inte av SSC utan av John Larsen. Ingvar har ju tidigare med näbbar och klor försökt att hävda att det var hans konstruktion (fast nu har vi fått reda på att han inte konstruerar OA-högtalare). När sanningen kom fram var det kanske inte lika kul.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=19959

Vem som färdigställde konstruktionen är numera höjt i dunkel. Kanske var det den salige SC som talade till IÖ...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-13 17:25

PerStromgren skrev:Märkligt mycket bråk runt SSC. Det borde ju vara en värdig samling gentlemen som är satta att vårda ett viktigt arv, som knappast kan vara intresserad av en massa konflikter.

Känns som deja vi all over again... :( Trodde att vi landade i förvissningen om att det inte är SSC som kommer att föra Stigs eftermäle vidare redan förra gången...^^

PerStromgren skrev:Det jag undrar mest över, är vad som hindrar dem att göra världen tjänsten att publicera Stigs inspelningar. Det kostar visserligen pengar, men borde kunna sälja bra på namnet och audiofilintresset!

Du tror att de finns?^^ Banden kan ha vittrat sönder i något fuktigt garage... eller digitaliserats och slängts strax innan hårddisken kraschade... Tror det finns goda skäl att de inte publicerats...

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-11-13 17:32

Fjonken! Jag uttrycker mig nog lite luddigt.

När jag pratar om att bygga broar mot Bremen och Larsen så menar jag naturligtvis inte ett kommersiellt samarbete. Det tåget har gått.

Nej jag menar en attitydförändring där man hejar på från sidolinjen och gläds åt att det marknadsförs ortoakustiska produkter från så många företag som möjligt. Se Stereo-Hifi handboken från mitten av 70-talet. Det finns hur många producenter som helst. Lönsamheten är naturligtvis en annan fråga.
Det kan möjligen också hjälpa SCC att få igång något annat.

Till frågan om jag har någon större förhoppning om att detta ska besannas? Nja. Hoppas kan man ju göra.

PappaBas tar upp en fråga som jag valde att undvika. Nämligen det som jag ser som huvudproblemet. Där SCC anser det självklart att allt ska kanaliseras genom dom. Det tåget har också gått. Om man tror det fortfarande är möjligt så har man nog stått med huvudet i sanden de senaste 20 åren.
Den inställningen saknar verklighetsförankring.

--

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-13 17:35

PappaBas skrev:Jag är helt enlig med din lista Rylanders på alla punkter.

+ 51
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-11-13 19:13

rylandes skrev:Fjonken! Jag uttrycker mig nog lite luddigt.

När jag pratar om att bygga broar mot Bremen och Larsen så menar jag naturligtvis inte ett kommersiellt samarbete. Det tåget har gått.

Nej jag menar en attitydförändring där man hejar på från sidolinjen och gläds åt att det marknadsförs ortoakustiska produkter från så många företag som möjligt. Se Stereo-Hifi handboken från mitten av 70-talet. Det finns hur många producenter som helst. Lönsamheten är naturligtvis en annan fråga.
Det kan möjligen också hjälpa SCC att få igång något annat.

Till frågan om jag har någon större förhoppning om att detta ska besannas? Nja. Hoppas kan man ju göra.

PappaBas tar upp en fråga som jag valde att undvika. Nämligen det som jag ser som huvudproblemet. Där SCC anser det självklart att allt ska kanaliseras genom dom. Det tåget har också gått. Om man tror det fortfarande är möjligt så har man nog stått med huvudet i sanden de senaste 20 åren.
Den inställningen saknar verklighetsförankring.

--

Bäste rylandes, mycket bra skrivit. Helt enig.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2012-11-13 19:21

Rylandes förslag är utmärkta. Tyvärr finns nog ingen mottagare av dessa goda råd. Jag tror vi måste inse att SSC har dött eller somnat efter ett kort och förvirrat liv. Dess "högtalarguru" med monumentalt ego har man nog inte heller mycket nytta av att försöka kommunicera med, varför man nu skulle göra det.

Kreativitet och kunnande finns däremot på många andra håll. Här bland forumdeltagarna! Låt oss strunta i SSC och gurun och fortsätta utveckla ortoakustiska högtalarkonstruktioner!

Naqrefs förslag till definitioner är på precis rätt abstraktionsnivå - en följdfråga: varför skulle tonkurva i diskanten inte behöva vara jämn?
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-11-13 19:26

grafpro skrev:Rylandes förslag är utmärkta. Tyvärr finns nog ingen mottagare av dessa goda råd. Jag tror vi måste inse att SSC har dött eller somnat efter ett kort och förvirrat liv. Dess "högtalarguru" med monumentalt ego har man nog inte heller mycket nytta av att försöka kommunicera med, varför man nu skulle göra det.

Kreativitet och kunnande finns däremot på många andra håll. Här bland forumdeltagarna! Låt oss strunta i SSC och gurun och fortsätta utveckla ortoakustiska högtalarkonstruktioner!

Naqrefs förslag till definitioner är på precis rätt abstraktionsnivå - en följdfråga: varför skulle tonkurva i diskanten inte behöva vara jämn?

Väl talat.... jag håller med! Nu kör vi!!!:-)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-13 20:09

grafpro skrev:Naqrefs förslag till definitioner är på precis rätt abstraktionsnivå - en följdfråga: varför skulle tonkurva i diskanten inte behöva vara jämn?

Direkttonkurvan bör vara jämn men kanske inte energitokurvan. Den är mer relatera till vad vi hör i diffusfält och så här skrev PappaBas:

PappaBas skrev:En energitonkurva som i alla fall i diskantområdet närmar sig det för ett diffusfält.

Diffusfältstonkurvan är inte rak och ska man ha en energitonkurva som liknar den man har i livesammanhang så ska den snarast vara likt diffusfältstonkurvan. Gör man energitonkurvan rak så kommer det låta lite för ljust nämligen. Det kan i vissa fall Larsen 8 lida av.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-13 20:33

avr7000 skrev: Nu kör vi!!!:-)

Strax. 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-13 22:04

grafpro skrev:Rylandes förslag är utmärkta. Tyvärr finns nog ingen mottagare av dessa goda råd. Jag tror vi måste inse att SSC har dött eller somnat efter ett kort och förvirrat liv. Dess "högtalarguru" med monumentalt ego har man nog inte heller mycket nytta av att försöka kommunicera med, varför man nu skulle göra det.

Bra skrivet, men jag vill gärna inflika att vi inte heller behöver konflikterna för att få korten på bordet. I detta fallet är det att sparka in en öppen, söndersparkad dörr. Man har nog fattat poängen och bråkandet har inget syfte, egentligen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-13 22:06

Vee-Eight skrev:
Naqref skrev:
Vee-Eight skrev:
Naqref skrev:
Vee-Eight skrev:
Naqref skrev:
petersteindl skrev:Vid ljudåtergivning är den psykoakustiska definitionen den mest relevanta och den tar hänsyn till reflexernas infallsvinkel mot lyssnaren i förhållande till direktljudets infallsvinkel och inom neurofysiologin finns svaret varför.

Man kan nog säga att det finns tre typer av tidiga reflexer;
1. Akustiska
2. Psykoakustiska
3. Ortoakustiska

Vad är då en ortoakustisk reflex?

Det är en av di tidiga reflexerna. 8)

Säg till när du kommer i närheten av en förklaring. ;)

Vassego!
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 699#666699

:D

Mja, isf så sorteras det ju in under #2 Psykoakustiska reflexer, vi upplever tidiga reflexer inom ett visst fördröjningsspann som ett slags klangförbättrande fenomen (preceedenceområdet) i våra hjärnor. Om jag missat ngt, vad skiljer #3 från #2?

Vill bumpa detta igen för att kanske få ett svar från Naqref. Pliiiiz? :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-13 22:14

Vee-Eight skrev:Bra skrivet, men jag vill gärna inflika att vi inte heller behöver konflikterna för att få korten på bordet. I detta fallet är det att sparka in en öppen, söndersparkad dörr. Man har nog fattat poängen och bråkandet har inget syfte, egentligen.

+1

Jag är rätt övertygad om att det finns kunskap och kompetens att föra SC´s idéer vidare. Frågan är om det finns en marknad för det, även bland entusiaster?

Det är en sak att fila på redan befintliga konstruktioner, de har ju ett värde i sig. Jag tänker då kanske mest på 70- och 80-talsversionerna även om det rent designmässigt är spännande med original Kolboxen.

Men nykonstruktioner typ MMX? Eller för den delen av utvecklade OA50x. På vad sätt skulle de få plats på dagens högtalarmarknad? Rent ljudmässigt, enligt min åsikt, inte alls. Det finns många kompetenta högtalare idag. Vilka andra kriterier kan då högtalarna uppfylla? Storlek? Placeringsokänslighet? Snygg design? Ja, nåt måste det vara, annars är det kört.

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-13 22:23

Bill50x skrev:
Vee-Eight skrev:Bra skrivet, men jag vill gärna inflika att vi inte heller behöver konflikterna för att få korten på bordet. I detta fallet är det att sparka in en öppen, söndersparkad dörr. Man har nog fattat poängen och bråkandet har inget syfte, egentligen.

+1

Jag är rätt övertygad om att det finns kunskap och kompetens att föra SC´s idéer vidare. Frågan är om det finns en marknad för det, även bland entusiaster?

Det är en sak att fila på redan befintliga konstruktioner, de har ju ett värde i sig. Jag tänker då kanske mest på 70- och 80-talsversionerna även om det rent designmässigt är spännande med original Kolboxen.

Men nykonstruktioner typ MMX? Eller för den delen av utvecklade OA50x. På vad sätt skulle de få plats på dagens högtalarmarknad? Rent ljudmässigt, enligt min åsikt, inte alls. Det finns många kompetenta högtalare idag. Vilka andra kriterier kan då högtalarna uppfylla? Storlek? Placeringsokänslighet? Snygg design? Ja, nåt måste det vara, annars är det kört.

/ B

Pratar man om OA som en princip så skall och bör den användas till att fungera som ett "ramverk" om hur man konstruerar framtida högtalare. Då borde det rimligtvis också vara såpass allmänt skriven och definierad att det maximerar nyskapande och utveckling. Annars blir det en sentimental historia där man försöker återskapa det SC hade och förmedlade, och det är omöjligt i längden då det finns ett fång självutnämnda experter på hur SC var och tänkte. Absurt i syftet att skapa ngt. Tror OA som sådant, med all respekt för ursprunget, är moget nog att lämna SC som person och får stå på egna fötter. Då behövs en slags självständighetsförklaring iom en genomtänkt definition av principen.

OA5mmx har jag aldrig sett som ngt annat än just som en hommage till 60-70-talens Carlssonburkar, så det har inte riktigt kommit i fokus för mitt intresse. Jag anser tex inte att OA5 är såpass värd att blåsa liv i igen. Å andra sidan skulle det vara kul med nyproduktion av OA12, men det är snarare retrointresset än ingenjören i mig som väljer i det fallet.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-13 22:30

Vee-Eight skrev:Pratar man om OA som en princip så skall och bör den användas till att fungera som ett "ramverk" om hur man konstruerar framtida högtalare. Då borde det rimligtvis också vara såpass allmänt skriven och definierad att det maximerar nyskapande och utveckling.

Precis min åsikt. Man bör mer prata om vad som önskas än hur det tekniskt ska utföras.

Jag återkommer till din fråga imorgon.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-13 23:23

Jocke skrev:
PerStromgren skrev:Det jag undrar mest över, är vad som hindrar dem att göra världen tjänsten att publicera Stigs inspelningar. Det kostar visserligen pengar, men borde kunna sälja bra på namnet och audiofilintresset!

Du tror att de finns?^^ Banden kan ha vittrat sönder i något fuktigt garage... eller digitaliserats och slängts strax innan hårddisken kraschade... Tror det finns goda skäl att de inte publicerats...

Tror att Bertil Alving har digitaliserat banden. Åtminstone har hans namn nämnts i det sammanhanget.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati