IngOehman skrev:Nu är helt ute och cyklar. Brevet ifråga, och mycket annat ni tar upp,
skrevs för att verka för ett bildande av SSC. Peter stod på samma sida.
Syftet var att skydda de materialla tillgångarna och unskaps-dito, att
kunna verka för en sorts överlevnad av SC i form av SSC.
Ni verkar idag för motsatsen.
Vh, iö
Ingvar, är det inte dags att rannsaka dig själv och styrelsens arbete istället för att söka massa syndabockar utanför och hos andra.
Om jag citerar sådant som du i egen person skrivit och du klagar på det som jag skrivit, ja då är det ju dina egna ord du klagar på. Den som är ute och cyklar är ingen annan än den jag vänder spegeln mot. Gillar du inte det du ser, ja då får du sluta cykla och kamma dig lite så skall du se att du kan titta in i spegeln och gilla det du ser.
Vad gäller syftet med stiftelsen så har jag anledning att ta upp det ganska noggrant, men det har inget med denna tråd att göra.
Det finns dock två syften som du nämner, nämligen att skydda och verka för en sorts överlevnad. Ingvar, vad är det för knasiga syften? Båda dessa är ju kontraproduktiva för framåtskridande arbete med inspiration och glädje och går stick i stäv med Stig Carlssons intentioner och de intentioner jag hade med Stiftelsen då jag drog igång den och under det man kallar för gravöl på Stigs begravning frågade vilka av de närmast sörjande som ville vara med och starta en Stiftelse. Redan vid vårt samtal då du talade om den tragiska nyheten att Stig inte längre fanns hos oss kläckte jag idén med att starta stiftelse för Stig och du var entusiastisk trots den sorg som vi båda kände. Ingvar, jag jobbar framåt – inte i sidled och ej eller bakåt. Beskyddarverksamhet och konstjord andning har aldrig varit min grej. Det tillhör sjukhusvården då den är som sämst. Inser du inte att SSC inte åstadkommit något vettigt på 14 år? Ni behandlar patienten som en sjukling och inte som ett nyfött barn. Då Stig var entusiastisk var han som ett nyfött barn.
Det här är från Stigs 60-årskalas 1985 som Wille Lilliehöök hjälpte till att organisera fram. Fotografierna är tagna av Lars-Göran Hedström som ingick i Stigs innersta ktrets. Han var ordförande i LTS och var huvudskribent i Molt under ungefär 15 år.
Här är Stig Carlsson med krongurka

och Wille syns till höger om Stig och mannen med ryggen mot kameran är Bertil Alving. Han som sitter till vänster i bild känner du. Han har OA-52 placerade som jag placerar äggen. På den tiden hade jag Ljudbutiken och han var kund och vän till Stig.
Det är sorgligt att se något förfalla. Men SSC har bäddat för det under alla år. Likt sjuka mödrar kväser ni allt runt omkring er. Du är ju med på varje styrelsemöte eller i stort sett varje styrelsemöte och även om det i dagsläget på pappret inte står att du ingår i styrelsen så finns du där på möten och ordföranden ville ju rösta in dig igen. Har denna omröstning inte skett?
Jag har i alla fall tänkt föra vidare det ortoakustiska arv som Stig Carlssons grundidéer angående ljudåtergivning i bostadsrum bygger på men som aldrig fullt ut förverkligats. Det är detta som var Stigs innersta och yppersta önskan, nämligen att driva fram det ortoakustiska till nya höjder. Stig Carlsson hade sitt sätt att försöka komma vidare på och jag har mitt sätt. Grunden är densamma, men utförandet kommer att skilja sig lite eftersom jag har tillgång till kunskap som Stig aldrig hade tillgång till medans han levde.
Stiftelsen har inte ens förmått förvalta Stigs grundidé, än mindre att utveckla och fullborda det Stig Carlsson ville göra och strävade efter i 20 år för att fullborda. Intentionerna som skrevs i dessa brev till Kammarkollegiet har inte på någon punkt fullföljts och det väsentligaste d v s det som skulle bli kronan på Stigs verk har inte ens påbörjats efter 14 långa år. Det är ynkligt. Inser du inte det?
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.