Nu har vi testat ett par åtgärder på diskanten. Basen är spikad, och sannolikt också diskanten. Ju mer man lyssnar desto mer övertygad är jag, och mätgurun. Vi har nu 2 av 3st diskantfilterkonfigurationer att välja mellan. Filter nr 1 som nu har ersatt ursprungsfiltret med ökat motstånd gentemot tidigare. Den rullar nu av lite mer. Filter nr 2 med ökad nivå i övre mellanregistret, (i detta fallet ca 3-7khz) med ca 0.5 dB. Filter nr 3 har skrinlagts, vilket var en ökning med ca 1 dB över hela mellanregistret. Detta avvek med en svag lyftning över detta område vid sweetspotmätningar, och mätgurun lät meddela att röster fick en anstrykning av att låta nasala, och att djupet i ljudbilden plattades till. Detta jämfört med filterutförande nr 1, Så den åtgärden är ej aktuell. Nu återstår yyterligare lyssningar med de olika filter utförandena nr 1 och 2, innan det kan sägas vara klart. Men i mitt tycke så blir det sannolikt så att jag stannar för filterutförande nr 2. Det finns ju en anledning till att jag tog fram det, vilket var att jag tyckte att filterutförande nr 1 saknade en aning av den skarpa detaljeringsgraden i de högre registren, vilket jag tycker filterutförande nr 2 löste.
Tyvärr så har mätgurun inte fått till några bra impedansmätningar ännu, men har köpt annan utrustning för detta syfte, dock inte hela riggen utan någon mätbox handlade det visst om. En ny sweetspotmätning har dock utförts av mätgurun. Men dessvärre är det något galet någonstans vid mätning av låga frekvenser. Jag gick tillbaks och tittade på mätningar av ett nytt filter för OA52, och de visade samma frekvenskurva med svag basnivå även med SS8545, oavsett att det elementet inte har skärningen nedåt i frekvens som L8. Vi får avvakta hur det utvecklar sig på den fronten.
En tanke som slagit mig är att för ca 10kkr, för element och filter, och ett par lådor skulle man kunna bygga sig ett par riktigt bra högtalare!
Dessutom varför inte uppgradera L6 och OA52/51 med detta element? För L6.2? skulle detta filter fungera rakt av dessutom.
Lägger upp några bilder, vilket alltid är trevligt i olika projekt.
En ny sweetspotmätning, där jag skar av under 400hz p.g.a. ovanstående redovisat problem.
Bilder där jag lagt simuleringar över elementleverantörernas frekvensmätningar med matchade skalor, men med avvikande bafflar. Detta visar att en simulering utan uppmätt impedans och frekvensgång ändå på ett bra sätt kan vara ett användbart hjälpmedel för framtagande av ett nytt filter. I detta fall kombinerat med sweetspotmätningar.
Extraherade en sweetspotmätning och använde dessa data till att få fram en medelvärdeslinje i syfte att få stöd att se eventuella avvikelser att titta närmre på.
Är sammanfattningsvis helnöjd med resultatet, och kan rekommendera byte av SS8545 till förmån för Satori. Lite extra jobb blir det med att ta fram en adapter p.g.a. lite olika mått. Men det går ypperligt att ta fram av en MDF-bit.
D2608

MW16P-8

Sweetspot 3m, 50dB på axeln, (400-20000hz), lite yvigare mätning.

Extraherade data, (400-20000hz), med medelvärde för frekvensområdet, 400-18000hz.

Faktiskt.se är faktiskt INTE SÅ fantastiskt, trots allt.