Larsen L8, elementuppgradering, (absolutely)!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Larsen L8, elementuppgradering, (or not)!

Inläggav IngOehman » 2014-06-20 11:23

Detaljeratljud skrev:Eftersom bas och dess filterfunktion är L8 original, så är jag minst sagt förvånad att någon ens kan spekulera i att L8 varianten skulle låta basfattigt.
Det enda som förändrats där är ljudkaraktären i.o.m. samspelet med ett annat element.

???

Kan inte originalkonstruktioner vara basfattiga?

Varför kan de inte det?

Typiskt med den typ av koppling som används i L8 så blir det mycket mindre bas än om man kopplar som
man gör i de flesta högtalare av 2,5-vägstyp. Hela 6 dB mindre faktiskt.

Men framförallt - om ljudkaraktären ändras (som du skriver) så beror det ju på något, och typiskt är det
just tonkurvan som bestämmer en stor del av den hörda ljudkaraktären. I basområdet är förändringar om
så lite som em halv dB ofta klart hörbara eftersom phonkurvorna ligger så tätt där.

Och om ljudkaraktären från början vara riktig så borde en förändring inte vara önskad.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-20 13:52

Absolut så kan en originalkonstruktion vara basfattig, inte tu tal om det.
Men nu handlade det om att Satori skulle vara så mycket klenare så det skulle märkas av med klenare bas som en följd av det. Jag har för detta steg 1, endast bytt ut bas/mellanregistret, vilket då inte inverkar på lågbasen, mer än skillnaderna mellan elementen kan påverka. därför skrev jag som jag gjorde.

Att kopplingen är som den är, måste vara ett medvetet val, och jag tror inte att någon som lyssnat på ett par L8 är direkt missnöjd med basåtergivningens styrka.

Ljudkaraktären var just något jag ville förändra, till ett renare ljud, vilket Satori åstadkommer. Ljudkaraktären på L8 är nog riktig, såsom konstruktören tänkt sig med använda element. Men i vårat tycke så är detta utförande överlägset. Om det sedan också beror på tonkurveändringen så får det väl vara så då.
Kanske hade man kunnat behålla L8-filtret och endast lagt på en RLC, och då kanske bibehållit ljudet närmre originalet. Det är inget jag har tittat på, utan har gett -enligt mitt tycke- Satori de bästa förutsättningarna filtermässigt.

0.5dB ljudstyrkeförändring är urskiljningsbart skriver du. Är inte det en tumregel?
Samtidigt så är det ju skönt att man inte lyssnar på en enskild ton, utan musiken jag lyssnar på är mer komplex än så. Men visst är det bra att du nämner det, för min avsikt är att försöka justera eventuella tonkurve-oregelbundheter, när mätningarna dyker upp, i möjligaste mån.

Trevlig midsommar IÖ, och övriga.

Nu fick man lite tänkvärt att fundera över, tack.
Faktiskt.se är faktiskt INTE SÅ fantastiskt, trots allt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-20 15:00

Detaljeratljud skrev:Absolut så kan en originalkonstruktion vara basfattig, inte tu tal om det.
Men nu handlade det om att Satori skulle vara så mycket klenare så det skulle märkas av med klenare bas som en följd av det. Jag har för detta steg 1, endast bytt ut bas/mellanregistret, vilket då inte inverkar på lågbasen, mer än skillnaderna mellan elementen kan påverka. därför skrev jag som jag gjorde.

Att kopplingen är som den är, måste vara ett medvetet val, och jag tror inte att någon som lyssnat på ett par L8 är direkt missnöjd med basåtergivningens styrka.

Ljudkaraktären var just något jag ville förändra, till ett renare ljud, vilket Satori åstadkommer. Ljudkaraktären på L8 är nog riktig, såsom konstruktören tänkt sig med använda element. Men i vårat tycke så är detta utförande överlägset. Om det sedan också beror på tonkurveändringen så får det väl vara så då.
Kanske hade man kunnat behålla L8-filtret och endast lagt på en RLC, och då kanske bibehållit ljudet närmre originalet. Det är inget jag har tittat på, utan har gett -enligt mitt tycke- Satori de bästa förutsättningarna filtermässigt.

0.5dB ljudstyrkeförändring är urskiljningsbart skriver du. Är inte det en tumregel?

Vad tror du ordet "tumregel" betyder egentligen?

Nästan vem som helst kan uppfatta en tonkurveförändring om en halv dB eller större (ju större desto lättare) nästan var som helst i det
(för personen) hörbara registret.

Det är inte en tumregel, det är ett faktum.

Alltså något man lär sig genom att studera saken, det vill säga mänsklig hörsel. De skarpaste lyssnarna jag stött på har kunna urskilja för-
ändringar nedåt 0,1 dB.

Men - i basområdet är vi känsligare och uppfattar förändringarna som större än vid högre frekvenser (givet ett programmaterial som har
tillräcklig energi i basområdet självklart). Det beror på att det behövs en avsevärt mycket mindre nivåförändring i basen för att vi skall
uppfatta en given ökning av nivån. Detta yttrar sig även i de diagram som visar hörstyrkan, Fletcher/Munson-kurvor, eller phon-kurvor.

Detaljeratljud skrev:Samtidigt så är det ju skönt att man inte lyssnar på en enskild ton, utan musiken jag lyssnar på är mer komplex än så. Men visst är det bra att du nämner det, för min avsikt är att försöka justera eventuella tonkurve-oregelbundheter, när mätningarna dyker upp, i möjligaste mån.

Trevlig midsommar IÖ, och övriga.

Nu fick man lite tänkvärt att fundera över, tack.

Det var så lite, och trevlig midsommar själv! Du och alla andra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-06-20 15:52

En halv dB är dessutom ett vanligt steg på en finstegad digital volymkontroll, och det hörs ju tydligt när man stegar ett steg, att volymen ändrar sig lite.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-22 10:53

Finlir, i väntan på mätningar.

Förutsättningar för finlir.
Basta-simuleringar matchade mot elementtillverkares frekvensuppmätning, och enstaka Tombstonemätning.

Saknar impedans och motsvarande frekvensmätningar.

Men känner mig rätt så trygg ändå.

Jag zoomade in på sweetspotmätningen i ett tidigare inlägg. Där kan man då se en svag dipp runt området ca 3-4khz, och i högsta frekvensområdet över 10khz, avtar kurvan lite mer. Området runt 7khz ligger mer i nivå med frekvenser < 3khz. Så det gör det hela lite besvärligare.

Efter lite trixande med komponentvärden lyckades jag lyfta området 3-4khz nådon halv dB, vilket borde räcka? Sedan kan jag också lyfta området över 7khz med 0.5-0.8 dB, om det skulle behövas. Nu är ju uppmätning av sweetspot utförd med en sänkning av högsta diskanten med ca 1dB, från vad jag benämner nominell nivå. Plus att mikrofonen dippar i det allra högsta området, så det blir lite osäkrare då.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-06-22 11:02

IngOehman skrev: Men - i basområdet är vi känsligare och uppfattar förändringarna som större än vid högre frekvenser (givet ett programmaterial som har
tillräcklig energi i basområdet självklart). Det beror på att det behövs en avsevärt mycket mindre nivåförändring i basen för att vi skall
uppfatta en given ökning av nivån. Detta yttrar sig även i de diagram som visar hörstyrkan, Fletcher/Munson-kurvor, eller phon-kurvor.

Vh, iö

phon-kurva, det måste väl vara den här röda? Liknar nog Fletcher-Munson om jag ligger på mage. :D

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-22 11:09

:lol: :lol: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-22 11:11

Klockrent phon :D

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-22 13:30

En idealiserad simulering för att visa skillnaden med finliret.
OBS! Summeringen vid basen är ej fullständig. Därför avtar den, är väl bäst att tillägga.

Nu applicerade jag höjningen under 7khz, och sänkte även över 7khz.
Simuleringen är på 1m, så diskantnivån sjunker alltså ytterligare vid sweetspot.
Bara för att visualisera skillnaderna.

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-23 12:49

Vad är det du vill visa?

Och varför vill du visa det?

Och varför är skalorna inte 20 - 20 000 Hz och 50 dB på X-axeln?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-23 13:06

Vad är det du vill visa?

Och varför vill du visa det?

Och varför är skalorna inte 20 - 20 000 Hz och 50 dB på X-axeln?

Vad du var frågvis då IÖ.

Jag visar det jag skrev om. Men du kanske anser att det inte är något av värde?

Varför jag valde att visa det, var inledande info av helheten av projektet som börjar närma sig sitt slut.
Mer är/var tänkt att redovisas.

Skalorna är som de är p.g.a. att de ändå visar det jag avsåg på ett tydligt sätt.
Skulle det handlat om en uppmätning så lovar jag att de visas enligt vad du skrev.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-23 13:57

Jag förstår fortfarande inte vad du vill visa med kurvorna.

Vad betyder summeringen?

Det är uppenbart inte en akustisk mätning eller en simulering av akustisk
frekvensgång. Så vad är det du har summerat, och hur har du gjort det,
och varför har du gjort det så?

(Förlåt att jag är frågvis, men jag är ärligt nyfiken och menar verkligen inte
något illa med frågorna, tvärtom! Och skälet till frågorna är ju att jag inte,
i dina inlägg, kan se den information som jag söker.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-23 14:23

Inlägget du refererar till följde på ett tidigare inlägg. En knäppgök kom emellan. :lol:

Så här skrev jag i det tidigare inlägget.

"Förutsättningar för finlir.
Basta-simuleringar matchade mot elementtillverkares frekvensuppmätning, och enstaka Tombstonemätning.

Saknar impedans och motsvarande frekvensmätningar.

Men känner mig rätt så trygg ändå.

Jag zoomade in på sweetspotmätningen i ett tidigare inlägg. Där kan man då se en svag dipp runt området ca 3-4khz, och i högsta frekvensområdet över 10khz, avtar kurvan lite mer. Området runt 7khz ligger mer i nivå med frekvenser < 3khz. Så det gör det hela lite besvärligare.

Efter lite trixande med komponentvärden lyckades jag lyfta området 3-4khz nådon halv dB, vilket borde räcka? Sedan kan jag också lyfta området över 7khz med 0.5-0.8 dB, om det skulle behövas. Nu är ju uppmätning av sweetspot utförd med en sänkning av högsta diskanten med ca 1dB, från vad jag benämner nominell nivå. Plus att mikrofonen dippar i det allra högsta området, så det blir lite osäkrare då."

Alltså i väntan på uppmätningarna, (frekvens/impedans) som är tänkta att utföras av "mätgurun", som efter vad han meddelade igår försöker få till dem, så labbade jag lite med de till buds stående medlen, vilket inte är mycket. Någon sweetspotmätning, och mina Basta-simuleringar. Vad gäller Basta-simuleringarna så har jag försökt att verifiera dem mot elementtillverkarnas frekvensuppmätningar, (via lager på lager-bilder). I min mening lite trovärdigare än endast en simulering. Detta är således en temporär lösning tills impedans och frekvensmätningar inkommer. Under de förutsättningarna så kikade jag på nämnda sweetspotmätning, och utifrån den så justerade jag filterkomponenternas värde för diskanten, i ett försök att korrigera frekvensgången, inför mätguruns kommande mätgångar. Han ändrar efter mina instruktioner, innan mätningarna, så får vi se om de har avsedd verkan att åstadkomma en ännu rakare frekvensgång vid sweetspotmätningar.

Något måste man ju ta sig för medans man väntar, var min tanke.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-23 14:34

Jag förstår fortfarande inte.

Det är precis lika oklart som det var innan du skrev det där inlägget. Jag ser inte att det
innehåller några svar på några av mina frågor. Utom möjligen med avseende på en sak, du
antyder ju att de kurvor du visar skulle vara baserade på akustiska tonkurvor, vilket de ju
definitivt inte är i verkligheten.

Så vad menar du?

VAD är det man skall ha kurvorna till? Jag kan inte se att de visar någonting som kan ha (på
ett rimligt ackurat sätt) med någon existerande högtalares verkliga egenskaper att göra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-23 14:39

Nähä! Annars visar det filterändringarnas verkan på den simulerade frekvenskurvan enligt beskrivning.

Vi säger så här.

Jag redovisar inget förrens jag har något som går att relatera till en uppmätning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-23 17:00

För mig för du redovisa vad som helst, det finns inte tester eller experiment som är fel eller dåliga, men
jag är ändå nyfiken på att få veta vad de kurvor du visar, visar.

Att du kallar något för "den simulerade frekvenskurvan enligt beskrivning" är inte till så stor hjälp om man
vill veta vad det är du gjort för att få fram kurvan.

Det är en simulering, visst, men vad bygger simuleringen på? Att du matat in någon sorts data är klart, men
inte riktigt vad det är som du bett simuleringsprogrammet att simulera. Är indata mätningar? Är det kanske
ett schema (med elementens elektriska egenskaper och allt) och hur ser i så fall detta ut?

Jag bråkar inte, även om jag är rädd att du kan uppfatta det så. Är bara nyfiken och försöker få svar på det
jag undrar över.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-06-24 21:12

Jag vet att du är nogrann vad gäller detaljer, så det är ok att du frågar.

Mina simuleringar bygger på inmatade TS-data. Även korrigerade enstaka TS-data är använt, som är framtagna vid uppmätningar av flera element. Bafflar är dimensionerade och inlagda för simuleringar. Dessa simuleringars utskrift är lagda i bildlager med justerade skalor för kontroll av riktigheten, mot elementuppmätningar. Även extraherade data, (impedans/frekvenskurva) från elementtillverkares underlag är inmatat för användande vid simulering. Men min förhoppning är som nämnts otaliga gånger att mätgurun skall lyckas få till mätningar, som jag då kan använda för kontroll av projektet.

Hoppas att denna information tillfredsställde de flesta av dina funderingar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-24 21:36

Detaljeratljud skrev:Hoppas att denna information tillfredsställde de flesta av dina funderingar.

Skulle gissa att det svaret täckte ungefär 2% av frågan. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-25 01:06

Well... men 2 bra procent!

Hade dock varit roligare att få se på vilka data simuleringen är baserad.

Vh, iö

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-25 08:06

Detaljeratljud skrev:Bafflar är dimensionerade och inlagda för simuleringar.

Hur simulerar man sneda bafflar som de i Larsen/Carlsson?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-26 10:53

Det är som regel inga problem, svårigheten är att få med effekterna av den vägg som finns bakom,
på ett riktigt sätt. Och det blir inte lättare av att det finns dämpmaterial med i ekvationen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Re: Larsen L8, elementuppgradering, (absolutely)!

Inläggav Detaljeratljud » 2014-07-03 19:25

Nu har vi testat ett par åtgärder på diskanten. Basen är spikad, och sannolikt också diskanten. Ju mer man lyssnar desto mer övertygad är jag, och mätgurun. Vi har nu 2 av 3st diskantfilterkonfigurationer att välja mellan. Filter nr 1 som nu har ersatt ursprungsfiltret med ökat motstånd gentemot tidigare. Den rullar nu av lite mer. Filter nr 2 med ökad nivå i övre mellanregistret, (i detta fallet ca 3-7khz) med ca 0.5 dB. Filter nr 3 har skrinlagts, vilket var en ökning med ca 1 dB över hela mellanregistret. Detta avvek med en svag lyftning över detta område vid sweetspotmätningar, och mätgurun lät meddela att röster fick en anstrykning av att låta nasala, och att djupet i ljudbilden plattades till. Detta jämfört med filterutförande nr 1, Så den åtgärden är ej aktuell. Nu återstår yyterligare lyssningar med de olika filter utförandena nr 1 och 2, innan det kan sägas vara klart. Men i mitt tycke så blir det sannolikt så att jag stannar för filterutförande nr 2. Det finns ju en anledning till att jag tog fram det, vilket var att jag tyckte att filterutförande nr 1 saknade en aning av den skarpa detaljeringsgraden i de högre registren, vilket jag tycker filterutförande nr 2 löste.
Tyvärr så har mätgurun inte fått till några bra impedansmätningar ännu, men har köpt annan utrustning för detta syfte, dock inte hela riggen utan någon mätbox handlade det visst om. En ny sweetspotmätning har dock utförts av mätgurun. Men dessvärre är det något galet någonstans vid mätning av låga frekvenser. Jag gick tillbaks och tittade på mätningar av ett nytt filter för OA52, och de visade samma frekvenskurva med svag basnivå även med SS8545, oavsett att det elementet inte har skärningen nedåt i frekvens som L8. Vi får avvakta hur det utvecklar sig på den fronten.

En tanke som slagit mig är att för ca 10kkr, för element och filter, och ett par lådor skulle man kunna bygga sig ett par riktigt bra högtalare!

Dessutom varför inte uppgradera L6 och OA52/51 med detta element? För L6.2? skulle detta filter fungera rakt av dessutom.

Lägger upp några bilder, vilket alltid är trevligt i olika projekt.

En ny sweetspotmätning, där jag skar av under 400hz p.g.a. ovanstående redovisat problem.
Bilder där jag lagt simuleringar över elementleverantörernas frekvensmätningar med matchade skalor, men med avvikande bafflar. Detta visar att en simulering utan uppmätt impedans och frekvensgång ändå på ett bra sätt kan vara ett användbart hjälpmedel för framtagande av ett nytt filter. I detta fall kombinerat med sweetspotmätningar.
Extraherade en sweetspotmätning och använde dessa data till att få fram en medelvärdeslinje i syfte att få stöd att se eventuella avvikelser att titta närmre på.

Är sammanfattningsvis helnöjd med resultatet, och kan rekommendera byte av SS8545 till förmån för Satori. Lite extra jobb blir det med att ta fram en adapter p.g.a. lite olika mått. Men det går ypperligt att ta fram av en MDF-bit.

D2608
Bild

MW16P-8
Bild

Sweetspot 3m, 50dB på axeln, (400-20000hz), lite yvigare mätning.
Bild

Extraherade data, (400-20000hz), med medelvärde för frekvensområdet, 400-18000hz.
Bild

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-07-04 21:33

Fick en ny sweetspotmätning av mätgurun. Basen visar rimligare nivåer på denna. Åtgärd; byte från hemmabioreceiver till en äldre 2-kanalare. Sannolikt så var det något filter inställt på hemmabioreceivern.

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-07-05 07:55

Så här ser då den nya sweetspotmätningen, (3m) ut med filtervariant nr 2. Det går framåt med mätningarna. Hm, dippar det inte lite vid ca 1 khz? Har jag tagit ned nivån med RLC en anings för mycket? För dippen i elementets frekvenskurva ligger väl lite högre upp. Måste utredas!

Bild

Vilket låter alldeles förträffligt. Känns inte i nuläget som ett måste att också byta ut lågbasens SS8545 mot MW16P-8, men kanske att jag ändå gör det i en avlägsen? framtid.
Satt häromdagen och bara trollbands av http://www.carolynmalachi.com/ hennes kompletta samling. Den damen bjuder dessutom på ett av sina album i mp3-format på sajten, och är för tillfället i Norge och uppträder.

Skall nu lyssna in mig lite på de olika filtervarianterna nr 1 och 2, med skillnaden om 0.5 dB över frekvensområdet ca 2-7 khz. Det är lätt gjort att ställa om mellan dem. Man kan ju koppla in en brytare för de olika utförandena. Egentligen en dubbelbrytare då om man skall vara riktigt petig, då det handlar om med eller utan 0.5 och 2,2 uf på diskantfiltret. Kanske att jag också testar - 0.6 ohm på diskanten också, bara för att utröna så att jag inte har dämpat för mycket. Trevligt pyssel framöver m.a.o.

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-07-05 08:15

Kikade lite på en sweetspotmätning med trigger 1000hz utförd vid samma tillfälle som den ovan med trigger 400hz. Tycker inte att synvillan? att det dippar lite vid 1khz på denna mätning visar detta. Ber mätgurun mäta lite ytterliggare för utredning. Det går i sådana fall att korrigera med L + några tiondelar på RLC. Vilket lyfter området 600-1500hz.

Bild

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-07-05 12:42

Innan du börjar meka med länkar för att justera frekvensen med bråkdelar av dB hoppas jag att du samlat på dig massor av mätningar då mätmikrofonen flyttats i 0.1 eller 0,2 m inkrement i 3 dimensioner för att försäkra dig om att rumsakustiken inte ställer till något hyss just i den punkt du definierat som Sweetspot så att du inte gör en suboptmering som ger sämre frekvensgång i nästan hela rummet utom just i den enda position "gurun" har mätt.
För helhetsintrycket tror jag du bör ļägga mer energi på att få ut mer energi mellan 100 och 400 Hz. Jag misstänker att återgivningen nu uppfattas som mycket ren, men slank och borde ha mer kropp.

Du har möjligen ingen arkiverad mätning under samma förhållanden med högtalarna i originalskick?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-07-05 12:50

Och allra först tycker jag ni skall verifiera mätsystemet. Eller jag kanske har missat det, är det redan gjort?

Tidigare så talades det om några osäkerheter speciellt med avseende på nivån i basområdet. Mätningarna ser
ju ut att visa en extrem basfattighet, och även om jag inte känner högtalaren ifråga så bra att jag vet om det
vi ser ligger i högtalarens natur så tycker jag saken bör undersökas INNAN man försöker optimera högtalarna
på basis av vad man ser med den där mätutrustningen.

Om mätutrustningen är riktig är någonting väldigt fel, antingen med högtalaren eller med rummet eller med hur
delarna används tillsammans.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-07-05 16:07

Igen och igen!

Basen är fortfarande original och ser inte ut som den senaste sweetspotmätningen.
Skillnaden mellan den och den tidigare är att nivån i allra lägsta frekvenserna är betydligt rimligare än tidigare.

På en mätning utförd av Hifi o Mystik kan ni kanske ändå se att den inte ser ut så.

Bild

Mitt filter har inte heller denna berg och dalbana, och har mer kropp i ljudet än original.

Mätgurun skulle mäta lite mer omfattande framöver.

Just mina högtalare är dessutom personligen uppmätta av konstruktören. Jag har inte hört mätguruns, men har svårt att tro att de skulle avvika på något extremt sätt, liknande redovisade mätningar.

Jag råkade visst deleta omnämnd sweetspotmätning i mitt förra inlägg, när jag lade in H&M bilden. Lägger in den här nedan istället.

Bild

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2014-07-05 19:42

Sorry! Mycket dumt formulerat inlägg av mig ovan.

Självklart så skulle det ha kunnat se ut så i.o.m. filterändringen. Så ni har rätt som påpekade detta, ber om ursäkt.
Om man jämför den tidigaste sweetspotmätningen så ser man en svag tendens på den också med en svacka i basområdet. På denna mätning är den förstärkt. Använd triggerfrekvens skiljer radikalt mellan dessa mätningar, 80 resp. 1000hz. Kanske det kan vara det som ligger bakom svackan? Mätgurun skall mäta framöver när tid finns, så vi får se hur han lyckas då, om detta fenomen kvarstår.

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Re: Larsen L8, elementuppgradering, bas Satori

Inläggav Detaljeratljud » 2014-07-06 14:53

CASE CLOSED!

Både mätgurun och jag är överens om filterutförande. :)

För mig återstår nu att bara njuta av skapelsen, och för mätgurun när andan faller på, att utföra en större mängd mätningar för att bekräfta sakernas tillstånd.
Tack för VISAT intresse, och uppbygglig kritik, för att få lite struktur på ärendet.
Jag och mätgurun nöjer oss med detta utförande, oavsett underlagets brister och dokumentation.
Någon annan får väl ta fram ett utförande enligt faktiskts regelbok nr 1.

Rekommenderar ett byte av SS8545 till SATORI MW16P-8 utan att tveka.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati