skiljer sig detta mer än i tidsdomänen?En reflex från en plan ljudvåg ger inte samma fenomen som från en sfärisk
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
skiljer sig detta mer än i tidsdomänen?En reflex från en plan ljudvåg ger inte samma fenomen som från en sfärisk
galder skrev:Det här delcitatet förstod jag inte riktigt.att amplituden blir lägre har jag lättare att acceptera i min tankevärd. Men jag har inte så lite brister på detta område, men växer, NÄR jag hinner sätta mig ner och tänka igenom det.ger lägre frekvens vid interferens
JM skrev:Peter har du några referenser där vi hör och differentierar olika destruktiva reflexer relativt direktljudet?
JM
galder skrev:Lite nya mätningar. Nöjde mig tillsvidare med följande, direktljud, tak-, golvreflex, bas, och diskant. Nu blir väl Peter nöjd, då jag lyckades få med en sammansatt bild på diskant, bas och direktljud.
Förutsättningar för mätningarna, vilka skedde på 1m avstånd i vinkel direktljud. Bas och diskant täckte jag över respektive när det andra elementet uppmättes, så det syns rester av de övertäckta elementen i mätningarna. Glömde dessvärre att sätta skalan på 2-300Hz, vilket programmet visar att under denna frekvens är de inte uppmätta som de skall.
Direktljud
[ Bild ]
Takreflex
[ Bild ]
Golvreflex
[ Bild ]
Direktljud, bas, diskant
[ Bild ]
galder skrev:Direktljudsmätningarna sker ju på 1m. Det ser annorlunda ut vid lyssningspositionen 3m, vilket du kan se på LTAS-mätningen.
Jag justerar ljudet efter den mätningen i första hand.
galder skrev:Nu pratar vi om personliga preferenser. En OA-konstruktion skall mäta rakt med LTAS. En house curve låter inte naturligt utan mer ”mörkt”, vilket föredras av en del. Den här konstruktionen har en tiltad beräknad kurva, då diskantplåten äter energi. Den spelar ju med typ halva domen. Så en lägre nivå i direktljudet skulle innebära en fallande kurva vid sweetspot. Visst är den känslig för programmaterialet nu, då ”modernt” inspelad musik låter väl diskantrikt. Men det beror ju inte på konstruktionen.
galder skrev:Mats... du besvärades ju av att du tyckte att diskantnivån låg så pass mycket högre än lägre frekvenser.
I sambnad med att jag skulle testa en förändring av lådkonstruktionen, så utförde jag en ny uppmätning i direktljud på 1m, 85cm högt.
Enda skillnaden är att jag ökade testsekvensen från 32k till 64k, och signallängdens utsnitt från ca 3ms till ca 12ms.
Lade på en syftlinje som stöd. tycker du nu då inte att skillnaden kanske trots allt inte är så pass stor?
Tänk också på att diskantnivån sjunker vid sweetspotmätning.
[ Bild ]
galder skrev:Ändringarna jag utför har syftet att försöka i möjligaste mån uppfylla kriterierna för OA-konstruktioner. Så det är bara positivt med påpekanden om avvikelser, vilka jag kanske inte är uppmärksam på, eller kanske rent av inte har kunskap om.
Efter en smärre justering så mäter det nu så här.
Har inte hunnit provlyssna så mycket ännu, men här någonstans skall jag nog ligga i nivåer.
Direktljud
[ Bild ]
Tak
[ Bild ]
Golv
[ Bild ]
LTAS
[ Bild ]
galder skrev:Området 3 - 5kHz kan jag nog ta ner en aning via justering av basfiltret. Men, det medför då en sänkning under 3kHz, vilken ju redan är lite låg.
Angående området 900 - 1800Hz, så hänger det samman med ett RLC pålägt för verkan under 1kHz, (se exempelbild nedan). Utan detta RLC så får man ett lyft om ca 5dB i området 400 - 800Hz,(beroende på mätmetod). Tyvärr så förde detta RLC med sig sänkningen vi ser ovan 900Hz.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster