Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Nattlorden skrev:paa skrev:Nattlorden skrev:Vilket fusk med fräs!![]()
Det är bara att köpa en, en fräs är en självklarhet för varje högtalarbyggare!
Hört talas om black week?
Jag har fräs, jag har inte handhavandeegenskaper.
paa skrev:Nattlorden skrev:paa skrev:Det är bara att köpa en, en fräs är en självklarhet för varje högtalarbyggare!
Hört talas om black week?
Jag har fräs, jag har inte handhavandeegenskaper.
Här en liten kurs på youtube som är som gjord för dig, dom talar t.o.m ett språk som du förstår!
Handöverfräs - allt du behöver veta om handöverfräsar:
https://www.youtube.com/watch?v=DB0GNEMVgjc&t=6114s
paa skrev:Det finns ett tänkvärt talesätt:
Övning ger träning!
Nattlorden skrev:Fast det är inte teorin som är problemet, utan att få händerna att utföra det. Jag är inte konstnärlig för fem öre, så minsta lilla det behöver "känsla" så är jag rökt...
Chris71 skrev:Broeli skrev:Jag har kommit över ett par OA-51 i originalutförande som jag ämnar bygga om till .N. Är det enklast att förlänga eller byta ut basreflexröret? I mina lådor mäter de 25 cm.
Det beror på som allt annat, självklart kan man ta till det rullade pappret tricket som jag tycker mest är en tillfällig fix.
Om högtalaren har fanér så bör man ju vara försiktig men det går ju att demontera det gamla röret och sen montera ett nytt med korrekt längd, beroende på vart man bor så finns rör på HiFi-kit bla.
Fritt ut minnet så är röret 68mm i diameter och i .N bör längden bli 29cm-ish efter ombyggnad.
Broeli skrev:Denna skål av ullfilt som ska sys ihop och som man tidigare kunnat köpa bitar till via Larsen, vilket inte känns så aktuellt just nu, finns här någon som sitter på några bitar och kan tänka sig att sälja eller som vet en bra filtkran?
avr7000 skrev:Filten behöver verkligen inte "sys" ihop.... Det var Kristian![]()
Får du inte tag i någon filt så sätt ihop högtalarna ändå. Filten ligger lite på feel good kontot.
Om jag inte minns fel så är elementet ventilerat genom polstycket och man kan ju stoppa dit en bit "täckjacksfoder" (vit syntetisk högtalardämpning) för att omöjliggöra att andra isolationsfibrer tar sig in i högtalarens magnetsystem.
avr7000 skrev:Filten har aldrig funnits i OA51 innan vi stoppade dit den i OA51.N
avr7000 skrev:OA51 har ju tjockare "baffel" än OA52 i o m sin ring...
Magnet på Wavecor är lite mindre och sedan är ju OA51 helt fullproppad med gullfiber bakom element vilket inte kavitet bakom element på OA52 är
avr7000 skrev:Ja det är ingen större skillnad....
I OA52.2 ligger filten som en ring runt element med en hålplåtsremsa som gör att element fortfarande kan "andas"....
i OA51.N ligger det bara som en "disktrasa" bakom elementet
petersteindl skrev:På 80-talet kom filten från Tesserakt som fick sådant av Hiraga. Den filten kunde inte levereras på 90-talet och då letade vi efter ersättare. Så, det labbades i 2 omgångar.
STDI skrev:petersteindl skrev:På 80-talet kom filten från Tesserakt som fick sådant av Hiraga. Den filten kunde inte levereras på 90-talet och då letade vi efter ersättare. Så, det labbades i 2 omgångar.
Det fanns ingen filt i OA52 som tillverkades under 80-talet. Det var först i OA52.2 från 1996 som filten fanns.
Carlssonplanet skrev:SVÅRFUNNEN FILT, KRÄVANDE MJUKVARA
Och sällan har väl så mycket noggrant mätnings- och lyssningsarbete föregått presentationen av en ny högtalare. Bara att hitta rätt sorts dämpfilt för placering bakom baselementen tog Stig Carlsson två år!
radelius skrev:Jag står i valet och kvalet om jag ska haka på Bliesmatåget. Jag har förstått det som att man kan spela högre än med sb26 utan irriterande dist. Om man nu som jag aldrig egentligen spelar så högt att det varit ett problem är det ändå värt tusenlappara upp till 25A?
På vilket sätt upplever ni att det är en förbättring?
Ödmjukast//Staffan
radelius skrev:Tack för ett utförligt svar Chris. Är det samma skillnad med lilla T25A är det fantastiskt och då kan man inte motstå.
Någon annan som kan "vittna" om denna?
//Staffan
data_foggen skrev:Ett musiktips i denna tråd.
Spelar denna på 51N + basstativen och fån-ler.![]()
https://open.spotify.com/track/5DZ66qLdWNqZ3398yFSgBA?si=FZVbFVK1SSmAi7wzNK9DEg&context=spotify%3Aalbum%3A4KXveMitPW0ejB2mH2m32X
Jon Ekstrand - Yes Yes Yes
med enkla medel mättes det ner till 28Hz
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster