OA51.N, N som i Naqref

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Imperial-Blomman

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-26 22:59

Ja har ingen egen handöverfräs men ja har tillgån t 3st :mrgreen:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-11-26 23:40

Nattlorden skrev:
paa skrev:
Nattlorden skrev:Vilket fusk med fräs! 8) :mrgreen:

Det är bara att köpa en, en fräs är en självklarhet för varje högtalarbyggare!
Hört talas om black week?

Jag har fräs, jag har inte handhavandeegenskaper. :mrgreen:

Här en liten kurs på youtube som är som gjord för dig, dom talar t.o.m ett språk som du förstår!
Handöverfräs - allt du behöver veta om handöverfräsar:
https://www.youtube.com/watch?v=DB0GNEMVgjc&t=6114s
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-11-27 00:05

paa skrev:
Nattlorden skrev:
paa skrev:Det är bara att köpa en, en fräs är en självklarhet för varje högtalarbyggare!
Hört talas om black week?

Jag har fräs, jag har inte handhavandeegenskaper. :mrgreen:

Här en liten kurs på youtube som är som gjord för dig, dom talar t.o.m ett språk som du förstår!
Handöverfräs - allt du behöver veta om handöverfräsar:
https://www.youtube.com/watch?v=DB0GNEMVgjc&t=6114s

Fast det är inte teorin som är problemet, utan att få händerna att utföra det. Jag är inte konstnärlig för fem öre, så minsta lilla det behöver "känsla" så är jag rökt... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-11-27 00:20

Det finns ett tänkvärt talesätt:
Övning ger träning!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-11-27 00:23

paa skrev:Det finns ett tänkvärt talesätt:
Övning ger träning!

Precis..... Tänk va mycket saker man kan som man inte kunde innan man testade att göra det bara.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

momotom

Inläggav momotom » 2024-11-27 09:02

Nattlorden skrev:Fast det är inte teorin som är problemet, utan att få händerna att utföra det. Jag är inte konstnärlig för fem öre, så minsta lilla det behöver "känsla" så är jag rökt... :mrgreen:

Men det är ju just därför man använder maskiner. De kräver ju ingen "konstnärlighet med känsla", de ska ju bara utföra ett maskinjobb. Det kommer du att klara galant, bara du kör igenom nga provbitar, och lär dig hur just din fräs funkar. Det finns liksom inget utrymme för subjektivt flum med en fräs, så länge man inte ska frihandsfräsa nga konstiga mönster etc.

Det svåra i ett snickeri är inte att maskinköra bitar, det svåra är de jobb som kräver handpåläggning. Att handputsa ett par hundra möbelkomponenter så att de ser likadana ut, där ligger konsten.

Broeli

Inläggav Broeli » 2024-12-08 10:31

Chris71 skrev:
Broeli skrev:Jag har kommit över ett par OA-51 i originalutförande som jag ämnar bygga om till .N. Är det enklast att förlänga eller byta ut basreflexröret? I mina lådor mäter de 25 cm.

Det beror på som allt annat, självklart kan man ta till det rullade pappret tricket som jag tycker mest är en tillfällig fix.
Om högtalaren har fanér så bör man ju vara försiktig men det går ju att demontera det gamla röret och sen montera ett nytt med korrekt längd, beroende på vart man bor så finns rör på HiFi-kit bla.

Fritt ut minnet så är röret 68mm i diameter och i .N bör längden bli 29cm-ish efter ombyggnad.

Tack för tipset om Hifikit. Det löste saken! Och tack för erbjudande om fräshjälp i Skåne men jag befinner mig dessvärre i Stockholm.

Denna skål av ullfilt som ska sys ihop och som man tidigare kunnat köpa bitar till via Larsen, vilket inte känns så aktuellt just nu, finns här någon som sitter på några bitar och kan tänka sig att sälja eller som vet en bra filtkran?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-12-08 18:32

Filten behöver verkligen inte "sys" ihop.... Det var Kristian :mrgreen:

Får du inte tag i någon filt så sätt ihop högtalarna ändå. Filten ligger lite på feel good kontot.
Om jag inte minns fel så är elementet ventilerat genom polstycket och man kan ju stoppa dit en bit "täckjacksfoder" (vit syntetisk högtalardämpning) för att omöjliggöra att andra isolationsfibrer tar sig in i högtalarens magnetsystem.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2024-12-09 01:02

Broeli skrev:Denna skål av ullfilt som ska sys ihop och som man tidigare kunnat köpa bitar till via Larsen, vilket inte känns så aktuellt just nu, finns här någon som sitter på några bitar och kan tänka sig att sälja eller som vet en bra filtkran?

Jag beställde en filt från HiFi-kit. De uttryckte det som att de var nästan säkra på att det var den filten som Larsen använde. Artikelnummer 014-0420.
OA-52.P, OA-51.N, OA-58.Satori och en helt hemmagjord variant av Larsen 6 SC.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-12-09 02:06

avr7000 skrev:Filten behöver verkligen inte "sys" ihop.... Det var Kristian :mrgreen:

Får du inte tag i någon filt så sätt ihop högtalarna ändå. Filten ligger lite på feel good kontot.
Om jag inte minns fel så är elementet ventilerat genom polstycket och man kan ju stoppa dit en bit "täckjacksfoder" (vit syntetisk högtalardämpning) för att omöjliggöra att andra isolationsfibrer tar sig in i högtalarens magnetsystem.

Man kan ju alltid slakta ett par 52.2 och plocka ut filten och slänga bort resten ;)

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-12-09 19:41

Ja kör Nålfiltsmatta av fårull å e nöjd m det.
Har även ett par magiska filtar liggandes.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-09 22:12

Man bör ha lite respekt för den filten. Nu har väl OA52 tjockare baffel än OA51, så det blir en längre luftcylinder bakom konen i OA52 och mer reflexer i den luftcylindern. Sedan utgör också magneten ett hinder för ljudvågorna bakom konen.

Vad gäller OA52, så skulle Stig aldrig släppt dessa för försäljning utan den absoptionsfilt av 100 % fårull som han använde.
Stig spenderade nog 6 månader av lyssnig och undersökningsarbete gällande den filten.

Personligen gillar jag heller inte för tjocka bafflar. I äggen har jag infört en fasning på 45 grader invändigt och runt basen. Fasningen börjar efter några mm och är överallt runt om utom vid skruvfästena. På så sätt blir det inte känsligt i utrymmet mellan magnet och baffel.

Personligen rekommenderar jag enkom en filt med 100% fårull, d v s inga fibrer i syntetiskt material blandat med fårullen.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-12-09 22:38

OA51 har ju tjockare "baffel" än OA52 i o m sin ring...
Magnet på Wavecor är lite mindre och sedan är ju OA51 helt fullproppad med gullfiber bakom element vilket inte kavitet bakom element på OA52 är

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-12-09 22:39

Filten har aldrig funnits i OA51 innan vi stoppade dit den i OA51.N

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-09 23:45

avr7000 skrev:Filten har aldrig funnits i OA51 innan vi stoppade dit den i OA51.N

Jag vet, det beror på att han provade filt på den positionen efter det att OA51 inte längre tillverkades.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-09 23:52

avr7000 skrev:OA51 har ju tjockare "baffel" än OA52 i o m sin ring...
Magnet på Wavecor är lite mindre och sedan är ju OA51 helt fullproppad med gullfiber bakom element vilket inte kavitet bakom element på OA52 är

Just det, ringen gör så att hålcylindern bakom basen blir längre. Har ni lyssnat med och utan fårullsfilt applicerad i OA51?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-12-10 01:24

Ja det är ingen större skillnad....
I OA52.2 ligger filten som en ring runt element med en hålplåtsremsa som gör att element fortfarande kan "andas"....
i OA51.N ligger det bara som en "disktrasa" bakom elementet

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-10 04:17

avr7000 skrev:Ja det är ingen större skillnad....
I OA52.2 ligger filten som en ring runt element med en hålplåtsremsa som gör att element fortfarande kan "andas"....
i OA51.N ligger det bara som en "disktrasa" bakom elementet

Ok, den bör placeras som en ring runt elementet i OA51, såsom på OA52. Stig provade även bakom elementet på OA52, men utan önskvärt resultat.

Vi hade löpande kontakt, Stig och jag, under de 2 perioder som Stig höll på med att utvärdera denna fårullsbit. Stig bad mig även leta efter ullfilt, men Jon hade bättre kontakter på sådant.

På 80-talet kom filten från Tesserakt som fick sådant av Hiraga. Den filten kunde inte levereras på 90-talet och då letade vi efter ersättare. Så, det labbades i 2 omgångar.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-12-10 10:02

petersteindl skrev:På 80-talet kom filten från Tesserakt som fick sådant av Hiraga. Den filten kunde inte levereras på 90-talet och då letade vi efter ersättare. Så, det labbades i 2 omgångar.

Det fanns ingen filt i OA52 som tillverkades under 80-talet. Det var först i OA52.2 från 1996 som filten fanns.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-10 10:26

Vad har hänt med Larsens lager av filt och annat?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-12-10 12:15

[quote="RogerGustavsson"]Vad har hänt med Larsens lager av filt och annat?[/quote

]det är under kontroll

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-10 17:17

STDI skrev:
petersteindl skrev:På 80-talet kom filten från Tesserakt som fick sådant av Hiraga. Den filten kunde inte levereras på 90-talet och då letade vi efter ersättare. Så, det labbades i 2 omgångar.

Det fanns ingen filt i OA52 som tillverkades under 80-talet. Det var först i OA52.2 från 1996 som filten fanns.

Japp, det är helt korrekt. Ser att mitt inlägg kan missförstås. Jag förtydligar nu istället.

OA-52 och OA-50 utvecklades under sommaren 1984 och på några månader fick Stig och Jon Larsen och designer Lars Lallerstedt fram golvhögtalarna OA-50 och OA-52. Det gick i rasande tempo.
Då labbades det inte med någon sådan filt. Produktionen i Skillingaryd ägdes först av Stilexo AB som ägde Carlsson Acoustic AB. Där producerades OA51.

Samma personer som tillverkade OA-51, fast nu i nytt bolag med samma namn producerade OA50 och OA52. Detta var 1984.
OA52 producerades fram till någon gång mellan 1987-89. De såldes i butik fram till 1989, men om jag minns rätt så var det från befintligt lager i butiken Direkt som OA52 såldes via butiken.
Produktionen hade dessförinnan upphört.

Fram till 1996 fanns ingen produktion av OA52 eller OA50 och inte heller av OA51.
Stig började labba med sina labb-exemplar av OA52 för att byta ut både bas och diskant och delningsfilterkomponenter och intern kabel samt filten.
Den första filten som Stig verkligen gillade och godkände var en filt som Tesserakt saluförde från 1987 då Tesserakt startade till 1989/90 då Tesserakt upphörde.

Så, OA52 hade inte filten, men första filten det labbades med var kring 1988-89.

Sedan under 90-talet fram till 1996 labbade Stig fram OA52.2.
Eftersom den ursprungliga filten från Tesserakt inte längre fanns att tillgå så letades det under lång tid ny filt. Det kändes lite hopplöst.
Däremot såldes uppgraderingssatser av OA52 under början av 90-talet. Det var Jon Larsen som gjorde. Det fanns olika versioner av uppgraderingssatser.
Huruvida filten ingick i någon uppgraderingssats vet jag inte, men jag har för mig att Jon gjorde kompletta uppgraderingar.

Uppgraderingarna var för övrigt den livlina som fanns då Stig och Jon kämpade för att behålla varumärket Carlsson. Har man inte marknadsfört ett varumärke under 5 år, så kan någon annan sno varumärket och det försöktes göras eftersom inga Carlssonhögtalare salufördes under en 5-årsperiod. Därför fanns det Carlssonhögtalare och eller Sonabhögtalare som inte hade med Stig Carlsson att göra. De såldes på stormarknader.

Dock, på grund av Uppgraderingssatserna så kunde Jon Larsen visa att varumärket Carlsson faktisk marknadsfördes inom den där 5-årsperioden.
Det var också i den vevan som Stig och Jon diskuterade ett licensavtal för OA52.2 och OA50.2. På så sätt kunde det då marknadsföras Carlssonhögtalare och inte enkom uppgraderingssatser.

På Carlssonplanet skriver de att det tog 2 år att få fram lämplig filt.
Carlssonplanet skrev:SVÅRFUNNEN FILT, KRÄVANDE MJUKVARA
Och sällan har väl så mycket noggrant mätnings- och lyssningsarbete föregått presentationen av en ny högtalare. Bara att hitta rätt sorts dämpfilt för placering bakom baselementen tog Stig Carlsson två år!

Huruvida sådan fårullfilt rätt applicerad i OA51 påverkar ljudresultatet vet jag inte. Det återstår för de hugade att ta reda på.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2024-12-11 21:37

Jag står i valet och kvalet om jag ska haka på Bliesmatåget. Jag har förstått det som att man kan spela högre än med sb26 utan irriterande dist. Om man nu som jag aldrig egentligen spelar så högt att det varit ett problem är det ändå värt tusenlappara upp till 25A?
På vilket sätt upplever ni att det är en förbättring?
Ödmjukast//Staffan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-12-11 23:34

Jag köpte filt från Tesserakt när jag byggde "Mini-Audiofilen" som presenterades i deras tidning. Jag körde först ett tag med täckjacksfoder i lådorna, men sedan skaffade jag den riktiga filten, och den gav oväntat stor hörbar förbättring. Jag skulle definitivt satsa på filten även i Carlssonhögtalare.
"Better safe than sorry" är en användbar devis.
Andra kallar det för "försiktighetsprincipen".

Vi skrev annars lite om filt i denna tråd:
viewtopic.php?p=2109411#p2109411
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-12-12 01:59

radelius skrev:Jag står i valet och kvalet om jag ska haka på Bliesmatåget. Jag har förstått det som att man kan spela högre än med sb26 utan irriterande dist. Om man nu som jag aldrig egentligen spelar så högt att det varit ett problem är det ändå värt tusenlappara upp till 25A?
På vilket sätt upplever ni att det är en förbättring?
Ödmjukast//Staffan

Jag kan bjuda på den ovetenskapliga och poetiska beskrivningen av vad som händer,

Då jag Juanth höll på och meckade 51or för glatta livet (förresten din låda) så hade vi ju minst 3 olika uppsättningar av element som fick visa vad de gick för och tack vare elektronisk delning så var det ju ganska lätt att ändra på saker, SB diskanten gör jobbet, den gör det bra och det är väldigt lite dist att irritera sig på vid normal lyssning så den fyller sina egna skor perfekt, en förbannat prisvärd diskant kanske till och med den mest prisvärda.

Jag hade sedan tidigare en alu diskant från SEAS som jag tycker mycket om och vet att andra oxå gör det, den spelade diskat och slajdade lite på strängarna när man vred upp lite på någon skön akustisk gitarrlåt, den är förbannat engagerande och kul att lyssna på utan att bidra med lyssningströtthet.
Sen var det dags att se var 8000kr Bliesma hade att komma med förutom utmaningar att få in den i hålet,
Första intrycket var lite, blev det inte mer för pengarna? Sen när man kopplade bort diskanten så hände något med hela mellanregistret från basen, det föll ihop som ett korthus trots att man knappt noterat Bliesmas närvaro, så då gjordes experimentet om i omvänd ordning. Bara Bliesma fick spela och det lät lite försiktigt och tillbakahållet men kanske i bästa fall korrekt, sen kopplades basen in och nu blev det ett färgsprakande fyrverkeri utan att man någonsin lyssnade på diskanten, sen för att gör om allt ytterligare en gång så började vi med bara bas och det lät som det brukade tills Bliesma adderades och sen var allt på plats där det skulle.

Den romatiskta bilden är att det är lite som att måla en akvarell, bra papper, fina penslar och vatten, men utan färgpalett blir det inte mycket till tavla.

Den höga känsligheten och den fenomenala spridningen gör att Bliesma tar en stor roll i helhetsintrycket inte bara genom att addera utan att lyfta upp egenskaper som kanske var för finstämda och nyanserade innan för att uppfatta, för mig var det första gången som jag upplevde att en diskant kan göra mer än att bara återge höga frekvenser på ett mer eller mindre korrekt sätt, det var lite mer av ett halleluja moment.
Naturligtvis är det en massa vetenskapliga och fysikaliska anledningar men det är inte mitt bestående intryck utan det var hur ljudet plötsligt lyfter och det slutar att vara låda med element och istället så blir det musik.

Att det görs på ett så subtilt sätt kändes märkligt men gör att jag aldrig skulle tveka på att använda en diskant från Bliesma igen om jag behöver något mer än en diskant.

Jag använde T34A kanske jag skall tillägga

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2024-12-12 10:37

Tack för ett utförligt svar Chris. Är det samma skillnad med lilla T25A är det fantastiskt och då kan man inte motstå.
Någon annan som kan "vittna" om denna?
//Staffan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2024-12-12 21:55

radelius skrev:Tack för ett utförligt svar Chris. Är det samma skillnad med lilla T25A är det fantastiskt och då kan man inte motstå.
Någon annan som kan "vittna" om denna?
//Staffan

Kan egentligen inte svara på det, men eftersom det går att spela så mycket starkare med T25 jämfört med SB, så är sannolikheten stor. Det är också sannolikt att man spelar lite starkare än vad man gjort tidigare när disten blir lägre.

Jag har ännu inte mer än tittat på mina T25, men kan garantera resultat med T34.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2024-12-19 18:15

Ett musiktips i denna tråd.
Spelar denna på 51N + basstativen och fån-ler. :D
https://open.spotify.com/track/5DZ66qLdWNqZ3398yFSgBA?si=FZVbFVK1SSmAi7wzNK9DEg&context=spotify%3Aalbum%3A4KXveMitPW0ejB2mH2m32X

Jon Ekstrand - Yes Yes Yes

med enkla medel mättes det ner till 28Hz
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
wicke

Inläggav wicke » 2025-02-25 11:42

data_foggen skrev:Ett musiktips i denna tråd.
Spelar denna på 51N + basstativen och fån-ler. :D
https://open.spotify.com/track/5DZ66qLdWNqZ3398yFSgBA?si=FZVbFVK1SSmAi7wzNK9DEg&context=spotify%3Aalbum%3A4KXveMitPW0ejB2mH2m32X

Jon Ekstrand - Yes Yes Yes

med enkla medel mättes det ner till 28Hz

Du har PM
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2025-03-08 14:26

Äntligen färdiga! Det tog rejält med tid innan Wavecor kunde ersätta de defekta elementen som först levererades, men till slut kunde renoveringen avslutas.
20250227_153745.jpg
20250227_153745.jpg (1.4 MiB) Visad 3308 gånger

De låter fantastiskt! Problemet är att jag under väntetiden lade vantarna på Hjalmar_Brantings OA-52.P och de låter ännu fantastiskare. Nu vet jag inte var jag ska ha 51:orna.
20250228_121540.jpg
20250228_121540.jpg (1.44 MiB) Visad 3308 gånger
OA-52.P, OA-51.N, OA-58.Satori och en helt hemmagjord variant av Larsen 6 SC.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati