Modifieringstips OA52 / 51

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Mombasa

Modifieringstips OA52 / 51

Inläggav Mombasa » 2006-02-17 14:36

Hallo!
"Just joined" som det heter. Imponerande aktivitet på forumet måste jag medge - och vilken kompetens! :P
Min kompetens? Tja, spelade storband med Larsen i Sk-ryd på 80-talet och köpte de enligt hans utsago sista 52:orna av honom innan dom las ner (första gången?). Han var glad lika glad som jag när han till sist hittade en perfect match för elementen. Det blev svart pianolack som gravöl.
Jag har inte rört dom sen dess men spelat desto mer på dem.
Pratade med honom för nåt år sen och han tipsade då om en modd som skulle göra susen.
Kan någon vänligen tipsa om "senaste rönen" för vad jag borde göra, vilken skillnaden är, ungefärlig kostnad och vem som gör den?
Spelar f.ö. på Thorens 320, musical fidelity cd, Sentec SCA1 (?) och ett GAS slutsteg. Således ingen "fantasianläggning".

Har åxå ett par likaledes orörda (nåja, målade med svart hammarlack...tsss....) 51:or. Vad skall man göra med dem?

mvh
/Mombasa, 3 mil från Skillingaryd

Användarvisningsbild
Dynamic

Re: Modifieringstips OA52 / 51

Inläggav Dynamic » 2006-02-17 15:06

Mombasa skrev:Kan någon vänligen tipsa om "senaste rönen" för vad jag borde göra, vilken skillnaden är, ungefärlig kostnad och vem som gör den?
Spelar f.ö. på Thorens 320, musical fidelity cd, Sentec SCA1 (?) och ett GAS slutsteg. Således ingen "fantasianläggning".

Har åxå ett par likaledes orörda (nåja, målade med svart hammarlack...tsss....) 51:or. Vad skall man göra med dem?

mvh
/Mombasa, 3 mil från Skillingaryd

Det bästa du kan göra för dom är att uppgradera dom till Oa52.3, satser finns att köpa på www.larsenhifi.com.

Oa51´orna kan du ju alltid sälja till mej :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-17 15:08

Jo, det storbandet har jag hört.... John Larsen har en egen hemsida , www.larsenhifi.com och där finns lite information. www.carlssonplanet.com är också en källa till Carlsson-högtalare. OA-51 kan jag "ta hand om" om du tycker de är i vägen....

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-17 15:11

Hej Mombasa och hjärtligt välkommen!

Det har funnits lite uppgraderingsprojekt på Illuminatin, varav ett kan läsas om här.

Obs! Skall kanske läsas med en humoristisk nypa salt... :wink: Men mitt bland skojjigheterna så finns en korrekt beskrivning på hur man går till väga.

Jag själv är ägare till ett par oa51.3, som jag uppgraderade i somras. Innan dess så spelade jag på grundutförandet, bortsett från att basen var av den senare typen dvs Scanspeak 18w/8545-00, som sitter i .3-modden. På detta vis spelade jag i ett par år och det funkade mkt bra, trots allt. Till sist så kände jag att jag hade råd med en uppgradering till .3 fullt ut och jag är mkt nöjd. Jag ser ingen annan anledning (knappt en ekonomisk sådan ens) att inte uppgradera. Nu skall man inte vara slav under de döda tingen, men man är så nära man kan komma att vara tvungen och skyldig att uppgradera dem. :D

Larsen säljer moddningssatserna till oa52 och oa51.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Mombasa

Snabb respons!

Inläggav Mombasa » 2006-02-19 11:56

Oj vad ni var på hugget! Jag tackar för tipsen.
Det får bli en kontakt med Larsen tror jag.
mvh
/Mombasa

Återgå till Carlsson Illuminati