Köpte just ett par OA58!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Baltazar

Köpte just ett par OA58!

Inläggav Baltazar » 2006-08-15 11:59

Nåväl, i går kväll rättare sagt.

Då jag fått önskemål av mina föräldrar(främst morsan) att de nog vill ha ett par golvstående burkar istf stativhögtalare som de har nu så tog det inte lång stund innan jag kom på den perfekta burken.

Hämtade i går kväll ett par 5 månader gamla 58:or i bok-finish och har nu på förmiddagen lyssnat på lite Infected Mushroom, Katie Melua och Laleh.
Jäklar i min låda vad bra dom låter! 8O Vilken bas och vilket lättlyssnat och relativt högupplöst ljud de presterar. Jag har lyssnat på dom ett par ggr tidigare på HiFI-art och på mässor och tyckt att de låtit alltifrån lite skrikigt(HiFi-art) till väldigt bra(lärarhögskolan sist) men jag tycker nog de låter ännu bättre här hemma. Nu står de ju nästan 60-70cm från väggen pga av svåranpassad möblering men de låter faktiskt väldigt bra ändå.

Visst, ljudbilden är inte min kopp kaffe men de låter ju faktiskt riktigt jäkla bra. För de 6k de kostar nya och med tanke på att jag sett priser mellan 3 och 4k beggade är de inget annat än ett fynd.
Den sociala ljudbilden ser jag som ett stort plus för mina föräldrar som inte har någon större lust att sitta i nån liten sweetspot utan hellre placera rumpan varhelst de känner för i vardagsrummet när musiken spelar.

Skulle jag kunna tänka mig ett par själv? Jag är ju van vid att lyssna på ett par pi60 + BS60 så jag saknar ju en hel del men om jag någon gång skulle behöva en relativt billig "extra-anläggning" skulle de här absolut vara mycket högt upp på listan.

Mvh

Användarvisningsbild
MickeE

Inläggav MickeE » 2006-08-18 19:25

Känner igen känslan, men i mitt fall var det ett par OA50.2 som fick stå för dem gapande munnarna.

Detta var ca ett år sen.

Nu sitter man här med "en-av-varje" i 80tals serien, varvid 52:orna i dagarna tu blir .3 uppgraderade.

Är man fast eller? :wink:

MVH Micke
Nu med 190kg Betong i Vardagsrummet

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-08-26 00:47

Halloj!

Jo, visst tusan låter det bra alltid. Numera köra jag mina BS60 som basmoduler till oa58, drivna av mitt rb-1080 och min 2105 driver oa. Lite på skoj sådär 8)
Faktum är att det rockar rätt så bra med basmoduler som komplement :twisted:

Jag är dock inte "fast" riktigt :wink:

Ino är trots allt rätt så jäkla bra och jag tror det är ett ljud som passar mig bättre. Kanske är det en vanesak? Lyssnar jag nån månad till så säljer jag kanske Ino-burkarna till förmån för ett par fina carlsson :roll: :wink:

mvh
Rule of Thumb...

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-26 03:05

Sälja Ino för Carlsson... yeah Right....

:wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-08-26 03:08

Hmm.. hur var det nu; är man uppe i 4 st räddade själar? 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-26 03:19

he he

vilka då?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-08-26 12:45

"Risken" att jag överger Ino är väldigt liten. Kanske kommer man ha en extrastereo med carlssonburkar i framtiden. Inte alls omöjligt faktiskt.
Att ersätta mina pi60 + Bs60 ska det mycket till innan jag ens överväger :)
Rule of Thumb...

Återgå till Carlsson Illuminati