Dilemma angående OA60

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
JimmyN
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2006-10-16
Ort: Skara

Dilemma angående OA60

Inläggav JimmyN » 2006-10-31 01:54

Tjena

Jag är mitt i ett projekt där jag ska flytta mig själv, sambon och katterna 65 mil söderut, närmare bestämt till Skara.

Jag vill ha en "ny" stereo till den nya lyan men den nya idén jag har är att jag faktiskt inte vill ha ett system där man sitter i en sweetspot och lyssnar kritiskt mellan två stora golvare. Min nya filosfi är att musiken ska komma i första rummet, inte anläggningen. Jag har beskrivit detta i LEXrasta,s tråd angående OA-60. Men som jag förstår är det lögn att försöka provlyssna OA60 i butik, då det flesta butiker har ackustik-tak och en massa behandling som inte fungerar med OA-konceptet. Hur ska jag då veta om det är högtalaren för mig eller inte? Det känns klart udda att valsa in i en butik, konstatera att "ja det låter skit, men det kanske blir bättre hemma".

Tänkte skriva ner några krav som jag faktiskt har. Någon som hört OA-60 kanke kan försöka svara.

* Jag vill ha riktig bas. Med det menar jag något som faktiskt kan kännas som en vettig golvare. Inget stativarljud där hela fundamentet saknas. Basen skall även vara välartikulerad. Jag lyssnar mycket på musik som innehåller trummor och kontrabas. T.ex country Jag vill kunna skilja instrumenten åt. Stampa-takten-faktorn måste finnas där.

* Jag vill att dom ska klara en volym som gör att det är roligt att lyssna på musik. Jag menar abolut inte PA men om man ska lyssna på AC/DC eller musik som faktiskt kräver lite volym för att leva ut så ska det funka. Ägde ett par stativare ett tag och jag retade mig verkligen på att det inte gick att spela alls på dom utan att dom började bottna och tappa kontrollen. Det spelar ju egentligen ingen roll om det är rock eller inte. Jag har hört tillräckligt mycket musik omickat och live för att veta att det faktiskt är lite volym i helt vanlig sång i ett rum.. Speciellt med flera musikanter. Detta hänger ju såklart även på stärkaren men en förutsättning är ju att högtalaren har lite att ge också.

Kan OA60 vara något för mig? Kan jag avgöra dessa parametrar i butik även om jag såklart kommer missa en del av spridningen och själva ljudbilden?

Visst finns det ett HiFi-punkten i skövde som har Carlsson OA-60?

Jag nöjer mig med frågor såhär till att börja med så kanke det går att bygga på sedan.

Tack på förhand.
Mvh
Jimmy

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-31 09:10

Till frågorna:

1. Ja, absolut.

2. Ja. OA60 är kanske inte lika fullt ljudtryckskapabla som oa52.3, men helt acceptabelt.

Hifipunkten i Trollhättan har ett carlsson-rum i det närmaste färdigställt med hårt tak, men deras exemplar av oa60 är sålda och inväntar nya från Larsen Hifi. Hur det är i Skövde vet jag inte, men de har inget lyssningsrum utan dämpat tak, vad jag vet. Vill du lyssna carlsson i Trollhättan, så PM:a mig gärna så fixar vi. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35510
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-10-31 10:00

Vee-Eight skrev:2. Ja. OA60 är kanske inte lika fullt ljudtryckskapabla som oa52.3, men helt acceptabelt.

Hur mycket skiljer sig egentligen Sd och Xmax för baselementen i dessa båda högtalare?

För övrigt kan jag påminna om att stor förstärkare brukar betyda stort ljud.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk
 
Inlägg: 3790
Blev medlem: 2006-05-03

Inläggav LEXrasta » 2006-10-31 12:17

Jag säger bara kör hårt..Jag tror att du kommer blir kempe nöjd med OA-60.Dom går att rocka riktigt hårt med om man vill.Jag brukar spela skiten ur mina trummhinnor ibland och då med bla Rage against the machine.Sen om man blir sugen att lyssna på Kari bremnes så funkar det jäkligt gött det med...

/Danne 8) 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-31 12:28

paa skrev:
Vee-Eight skrev:2. Ja. OA60 är kanske inte lika fullt ljudtryckskapabla som oa52.3, men helt acceptabelt.

Hur mycket skiljer sig egentligen Sd och Xmax för baselementen i dessa båda högtalare?

För övrigt kan jag påminna om att stor förstärkare brukar betyda stort ljud.


Iof, har inte någon info på de nya basarna iof. Jag fick en känsla att oa58:an inte riktigt mäktade med lika mkt som oa52.3 och oa51.3. Mao, rent subjektiva åsikter.

Givetvis, oftast är det förstärkaren som biter i gräset först. Alltid bra att ha mycket pulver. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
petern
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-01-10
Ort: Bagarmossen

Inläggav petern » 2006-10-31 12:47

Är verkligen oa60 en "rockhögtalare"? Har aldrig hört den, men jag tycker carlssonhögtalare i allmänhet kommer till sin rätt vid annan slags musik. Den där tyngre rocken tycker inte jag funkar lika bra som "andra sorters musik". Vet inte om jag hjälper dig något i dina funderingar - det var i alla fall meningen :lol:
/Peter

Användarvisningsbild
JimmyN
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2006-10-16
Ort: Skara

Inläggav JimmyN » 2006-10-31 13:03

petern skrev:Är verkligen oa60 en "rockhögtalare"? Har aldrig hört den, men jag tycker carlssonhögtalare i allmänhet kommer till sin rätt vid annan slags musik. Den där tyngre rocken tycker inte jag funkar lika bra som "andra sorters musik". Vet inte om jag hjälper dig något i dina funderingar - det var i alla fall meningen :lol:
/Peter


Det gör inte så mycket att det inte är en högtalare som lämpar sig för snabb metal då jag i allra första hand lyssnar på glesare musik med lite färre transienter. Men jag skulle på något vis inte kunna leva med en högtalare som låter rent illa om man matar den med "fel" musik.

LEXrasta skrev:ag säger bara kör hårt..Jag tror att du kommer blir kempe nöjd med OA-60.Dom går att rocka riktigt hårt med om man vill.Jag brukar spela skiten ur mina trummhinnor ibland och då med bla Rage against the machine.Sen om man blir sugen att lyssna på Kari bremnes så funkar det jäkligt gött det med...

/Danne Cool Cool


Det låter ju bra! Jag har inte lyssnat något på nyare Carlsson så jag vet ju inte hur karaktären är. Men jag tror att min förutfattade mening ligger i att pappa hade ett par riktigt gamla SONAB som man inte kunde spela något med basinehåll på för då lät dom PAPP PAPP PAPP. Intrycket sitter kvar även om jag såklart förstår att OA60 är en något modernare konstruktion :)

Vee-Eight skrev:Till frågorna:

1. Ja, absolut.

2. Ja. OA60 är kanske inte lika fullt ljudtryckskapabla som oa52.3, men helt acceptabelt.

Hifipunkten i Trollhättan har ett carlsson-rum i det närmaste färdigställt med hårt tak, men deras exemplar av oa60 är sålda och inväntar nya från Larsen Hifi. Hur det är i Skövde vet jag inte, men de har inget lyssningsrum utan dämpat tak, vad jag vet. Vill du lyssna carlsson i Trollhättan, så PM:a mig gärna så fixar vi. Smile


Kalas! Tack för svaret. Hör av mig om det blir aktuellt med en liten utflykt västerut. Ska bara etablera mig först. Lär mig dialekten osv :)

Mvh / Jimmy

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-31 14:12

Hej Jimmy!

Jag har personligen inte hunnit lyssna på OA60 ännu. Men jag kan ju komma med några synpunkter ändå tänkte jag. OA60 har ju varsitt 6,5-tumselement som säkert är ganska långslagiga i den nya versionen. Men ändå, man kan inte förvänta sig "jordbävningsbas" i en såpass liten högtalare. Naturlagarna sätter stopp helt enkelt.

Själv är jag basnarkoman och kan inte få nog av lågdistorderande och välartikulerad djup bas. Enligt min mening behöver man ha långt långt större högtalarsystem för att kunna tillfredsställa mitt eget behov. Du kanske hamnar någonstans mittemellan mig och en normallyssnare?

Det verkar hursomhelst så att du vill ha lite mer och djupare bas än de flesta. Ett sätt att tänka är att du skaffar OA60 som du i senare skede utökar med kompetenta separata bashögtalare (obs, minst två stycken behövs av rumsakustiska skäl). Då bör du även tänka på att skära bort basen från OA60 så att de inte behöver fläkta en massa luft i onödan. Sniklösningen är att använda sig av en hembioförstärkares inbyggda delningsfilter för ändamålet. Basen tas då sedan hand av bashögtalarna istället.

Så du kan alltså börja med OA60 och senare komplettera med extra bashögtalare om du känner att du har behov av det. Å andra sidan kan du ju köpa i stort sett vilka högtalare som helst och göra på motsvarande vis.

Tänk även på att många bashögtalare som säljs är kraftigt undermåliga vad gäller ljudtryckskapacitet, lågfrekvensegenskaper, och möjligheten att på bra vis kunna högpassfiltrera sidosystemen. Jag brukar kalla dem för "subbwåffrar", undvik dylika.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
JimmyN
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2006-10-16
Ort: Skara

Inläggav JimmyN » 2006-10-31 14:23

Tack för ett bra svar Johan!

Det kanske rentav finns något vettigt DIY-projekt man kan ge sig på angående basen? Några tips där? Skulle vara trevligt om det finns något färdigt koncept som man kan bygga direkt. Gärna två stycken så man får bättre kontroll på basen i rummet.

Hur avancerat måste ett HP-filter vara för ett par OA60? Jag menar spontant så blir ju tanken helt enkelt en konding av rätt dimension och kvalité i serie med högtalaren.

Mvh / Jimmy

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-31 14:31

Bra hembyggebaslådor är enkelt att göra själv.

Ett högpassfilter vid 80 Hz bör inte ske passivt i högeffektsdomänen, det görs bäst med aktiva delningsfilter som jobbar på låg signalnivå, exempelvis i hembioförstärkare jag skrev om ovan (dock är det inte superavancerade filter, men kan duga som första steg). Baslådorna måste man förstås driva med en separat förstärkare, det finns normalt inte inbyggt i hembioförstärkare.
//Johan Lindroos

OlA-68
Mr. Muzic
 
Inlägg: 3212
Blev medlem: 2004-12-26

Inläggav OlA-68 » 2006-10-31 15:40

petern skrev:Är verkligen oa60 en "rockhögtalare"? Har aldrig hört den, men jag tycker carlssonhögtalare i allmänhet kommer till sin rätt vid annan slags musik. Den där tyngre rocken tycker inte jag funkar lika bra som "andra sorters musik". Vet inte om jag hjälper dig något i dina funderingar - det var i alla fall meningen :lol:
/Peter

nu skall jag ju inte stå här och hälla bensin på en falnad låga men jag köpte ett par oa-58 när det begav sig och har dem faktiskt i min ägo fortfarande första serieproducerade paret faktiskt...
dessa beställde jag efter att ha hört QOTSA på bra volym och upptäckt att där fanns mer att höra.
jag tycker att 58-an är vansinnigt bra till hård rock
mao OA-60 kan ju knappast vara sämre
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
JimmyN
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2006-10-16
Ort: Skara

Inläggav JimmyN » 2006-11-09 14:34

Så nu är flytten genomförd. Åkte i förrgår till Skövde med förhoppningen att få lyssna på OA-60 på HiFi-punkten. Han hade dock bara OA-58 inne. Han sa t.om att dom nya "inte finns än". Okej? Sedan följde den väntade diskussionen om 58.2 kontra 60 bla bla. Jaja.. bestämde mig för att lyssna på OA-58 som jag inte hört tidigare bara så att jag kanske kunde få en liten uppfattning om vad det rörde sig om för grundljud.

Lokalen var det lilla lyssningsrummet som har akustiktak. Enligt säljaren så spelade det ingen roll bara man ställde högtalarna nära väggen. Hmm.. Högtalarna uppkopplade på Primare I30 och vad jag tror var DVD30.
Hade inte med mig egen musik så han tog fram en "demo-skiva". Som tur var så var det en skiva som jag även har hemma. Life Storys från Svalander.

Låten var en akustisk låt med Allan Taylor som heter 'Beat Hotel'. Gitarr, mörk djup stämma och bas om jag inte minns fel. Instrumenten lät ganska levande och stora. Ljudet fyllde rummet lite mer än vad jag är van vid men absolut inte som jag hade tänkt mig. Kan iofs vart takets fel. Basen blev jag lite förvånad över. Den var mycket djupare än vad jag trott att den skulle vara. Högtalarna är ju rätt små. Den stora besvikelsen för mig låg i nedre mellanregistret och diskanten. Instrumenten lät ju som jag sa stora, fylliga och klangen var varm. Dock var Mr. Taylors röst riktigt kall och tunn, samt lät lite instängd. Jag har hört låten massor med gånger på mina Wharfedale Emerald och irriterade mig kraftigt på hur låten lät i OA-58. Diskanten upplevede jag också som lite skrikig eller tunn med dålig sammankoppling till övriga register. Nä det var inget för mig.

Nu visst ju inte säljaren när han skulle få in OA-60, men ni som hört den.
Hur tycker ni den skiljer sig från 58'an?

Mvh
Jimmy

Användarvisningsbild
-distortion-
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: 2005-05-22
Ort: Nej

Inläggav -distortion- » 2006-11-09 17:03

Hifi-Art mannen sa samma sak om OA60, "att de inte finns".
Det verkar som om alla handlare är övertygade om att OA60 är en helt annan högtalare än 58.2 och att OA60 inte finns och kanske inte kommer i produktion. Borde inte de som säljer Carlsson ha mer korekt information än oss konsumenter egentligen? Det luktar dålig kommunikation! 8O
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35510
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-11-09 17:58

-distortion- skrev:Hifi-Art mannen sa samma sak om OA60, "att de inte finns".
Det verkar som om alla handlare är övertygade om att OA60 är en helt annan högtalare än 58.2 och att OA60 inte finns och kanske inte kommer i produktion. Borde inte de som säljer Carlsson ha mer korekt information än oss konsumenter egentligen? Det luktar dålig kommunikation! 8O

Så länge Larssen inte får in någon info om OA60 på sin hemsida så lär förvirringen bestå.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster