V-1, vad göra?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

V-1, vad göra?

Inläggav mapem » 2006-11-11 16:43

Hej på er

Jag har ett par Sonab V-1 i källaren, dvs Carlssons riktiga budgethögtalarkonstruktion med bara en 9710 i varje och inget mer. Är det något att ha tycker ni, eller ska jag sälja dem? Eller bara sälja 9710:orna och göra nåt kul av lådorna (i valnöt)?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-12 12:30

Tja... vill man inte ha dem pga designen eller av teknikhistoriska skäl så är det inte mkt till högtalare att skryta med. Man kan förvisso sälja 9710:an löst, jag har sett att man fått mer för den utan låda. Man kan iof använda 9710:an som element till ev gitarrförstärkare.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-11-25 09:57

Ge dem en chans till.
Jag köpte ett par på Tradera. Upptäckte genast att någon skruvat loss dämpkorgens skruvar, så att den ena korgen fallit ner i lådan. Nu är den korgen provisoriskt fastskruvad.
Först ställde jag lådorna på golvet intill en vägg så som det rekommenderades på den tiden. Ok ljud, luftigt, men återhållen diskant och bumlig bas.
Sedan hängde jag upp dem på väggen med lådornas övre kant 80 cm upp från golvet. Tog dessutom bort metallnätet. Nu blev det bättre. Ännu luftigare, stramare bas och klarare diskant.
Fast visst märks det att högtalaren är från förr. Den översta diskanten finns inte där och basen är fortfarande luddig. Men musikaliskt är det. Som budgetvintage tillsammans med en vintagereceiver är resultatet helt klart godkänt. Bäst låter V1 på akustisk musik av lite äldre inspelningsdatum. Jag har gamla 60/70-talare med Hootenanny Singers och det svänger bra.
Härnäst ska jag inspektera elementen. Det har jag inte hunnit ännu p g a allt lyssnande och experimenterande med placering. Därför undrar jag: Vad händer om jag monterar elementet utifrån. Nu är det ju monterat från insidan.

Bild

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-11-25 10:52

Får man fråga vad du gav för dem? Kul att veta, om jag skulle sälja dem. Mina är riktigt stiliga i valnöt. Med lite möbelpolish blir de som nya.

Kan ju annars ha dem på landet till Tandberg-recievern förstås. Tyckte de lät luftigt och musikaliskt hemma hos min mor.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-11-25 11:28

Hej Mapem.
Kul att du nämner Tandberg. Jag har mina uppkopplade på en TR 1000.
Jag betalade 156 kr för dem, eftersom de inte är helt okej. Säljaren sänkte priset när jag påpekade att de är defekta. Bra gjort av honom.
Om dina är fina i faneret och elementet är okej kanske du kan få uppemot 300 kr för dem. På en loppis här i Motala såldes i våras ett par fanerade för ca 200 kr. Man borde få mer för fanerade än lackade. Jag har sett annonser där man vill ha bortåt 500 kr, men det är nog att ta i.
Mina är ju vita och lite kantstötta, men fanering är på gång.
:)

Återgå till Carlsson Illuminati