Ge dem en chans till.
Jag köpte ett par på Tradera. Upptäckte genast att någon skruvat loss dämpkorgens skruvar, så att den ena korgen fallit ner i lådan. Nu är den korgen provisoriskt fastskruvad.
Först ställde jag lådorna på golvet intill en vägg så som det rekommenderades på den tiden. Ok ljud, luftigt, men återhållen diskant och bumlig bas.
Sedan hängde jag upp dem på väggen med lådornas övre kant 80 cm upp från golvet. Tog dessutom bort metallnätet. Nu blev det bättre. Ännu luftigare, stramare bas och klarare diskant.
Fast visst märks det att högtalaren är från förr. Den översta diskanten finns inte där och basen är fortfarande luddig. Men musikaliskt är det. Som budgetvintage tillsammans med en vintagereceiver är resultatet helt klart godkänt. Bäst låter V1 på akustisk musik av lite äldre inspelningsdatum. Jag har gamla 60/70-talare med Hootenanny Singers och det svänger bra.
Härnäst ska jag inspektera elementen. Det har jag inte hunnit ännu p g a allt lyssnande och experimenterande med placering. Därför undrar jag: Vad händer om jag monterar elementet utifrån. Nu är det ju monterat från insidan.