Fortfarande ingen ordning på namnen..

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Dynamic

Fortfarande ingen ordning på namnen..

Inläggav Dynamic » 2006-11-27 07:49

Läste den här tråden på CarlssonPlanet:

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... php?t=2967

Och där kunde man läsa:
Jag var på mässan igår. Då frågade jag Larsen om det var dom nya OA-60. Han sa att det var OA 58.2.

Det var i lördags han hade fått denna info av Larsen, varför är Larsen så satans envis och vägrar låta den ha sitt rätta namn?
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-27 08:26

Ring och fråga. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-11-28 13:14

var av en händelse inne på hifiart`s hemsida och kunde skönja samma problem där som hos Käre John de kallas för 58 även där :evil:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-11-28 13:43

Jag var på Hifi Skåne för ett par veckor sedan. Där heter de 58 mk2, tydligen helt i enlighet med konstruktörens önskemål.
Det verkar (om jag fattat det hela rätt) som om stiftelsen bestämt att de ska heta OA60 medan konstruktören bestämt att de ska heta OA58 mk2 (eller 58.2). En frontalkrock således. Rätta mig gärna om jag har fel men det är så jag tolkar det hela, baserat på vad jag läst här samt vissa handlares ord.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-28 13:56

Stranne skrev:Jag var på Hifi Skåne för ett par veckor sedan. Där heter de 58 mk2, tydligen helt i enlighet med konstruktörens önskemål.
Det verkar (om jag fattat det hela rätt) som om stiftelsen bestämt att de ska heta OA60 medan konstruktören bestämt att de ska heta OA58 mk2 (eller 58.2). En frontalkrock således. Rätta mig gärna om jag har fel men det är så jag tolkar det hela, baserat på vad jag läst här samt vissa handlares ord.

Alltså: Konstruktören av högtalaren i fråga heter Ingvar Öhman, som konstruerar åt Carlssonstiftelsen, och tillverkaren heter John Larsen, som tillverkar på licens från Carlssonstiftelsen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-11-29 05:43

OM nu högtalarna heter OA60, så kan det väl vara läge attt trycka upp nya broschyrer som demonstatörerna kan ta med sig,, för nu står det OA58 på dem och högtalaren kallas för en AO58.

Inte kan det vara SÅ svårt att lösa detta... Fast det känns nästan som nån INTE vill...
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-11-29 06:01

Zalve skrev:OM nu högtalarna heter OA60, så kan det väl vara läge attt trycka upp nya broschyrer som demonstatörerna kan ta med sig,, för nu står det OA58 på dem och högtalaren kallas för en AO58.

Inte kan det vara SÅ svårt att lösa detta... Fast det känns nästan som nån INTE vill...

Det är väl det som är problemet, att demonstratörerna (i det här fallet Larsen själv) av någon underlig anledning inte vill.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-11-29 10:08

Larsen tycker förvisso av en rad olika anledningar att namnbytet är en dålig idé, men ställer ändå upp på att byta namn på den.
-Om... han inte behöver stå för de kostnader som namn/modell-bytet drar med sig.

Dessa kostnade innebär att alla hans inkomster för nästkommande 70 högtalarpar eller fler kommer att gå åt för att täcka detta och nå "break even" bara för förändringen...

Detta i en situation där ekonomin är lite ansträngd efter ett halvårs totalt produktionsbortfall i väntan på det nya baselementet som utvecklats av Stiftelsen Stig Carlsson.

Larsen "bråkar" alltså inte för bråkandets skull utan agerar utifrån sunda företagsekonomiska överväganden.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-11-29 10:13

Jo, problemet stavas SEK! Men man kan tycka att såväl SSC som Larsen har ett intresse av att komma överens och hålla en gemensam linje! Båda är förtjänta av att det säljs högtalare och om inte vi entusiaster som är Carlssons bästa ambassadörer fattar vad som pågår blir det heller inga rekommendationer till bekanta!

Tyvärr killar, jag har förlorat förtroendet!

/Jocke

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-29 12:49

avr7000 skrev:Dessa kostnade innebär att alla hans inkomster för nästkommande 70 högtalarpar eller fler kommer att gå åt för att täcka detta och nå "break even" bara för förändringen...

...

Larsen "bråkar" alltså inte för bråkandets skull utan agerar utifrån sunda företagsekonomiska överväganden.

Då undrar jag om han räknat rätt. Jag har svårt att tro att han säljer högtalarna med mindre bruttomarginal än en tusenlapp. Att det då skulle kosta 70 papp att ändra på namnet känns som en överskattning. Ja, om han nu inte gör allt sitt material hos en reklambyrå på Fina Gatan, för då räcker 70 tusen inte långt...

Man kan ju också göra förändringen lite grann i sänder, börja med att märka lådorna med rätt beteckning, likaså i allt pressreleasematerial, brev och annan information. Dyrare trycksaker etc kan vänta, ev ändras med penna vid överlämnandet till konsument. Man kan trycka upp etiketter att sätta över felaktiga beteckningar på manualer osv.

Det går om man bara vill. Hela den här hanteringen ger ett mycket oproffsigt intryck, och det med en produkt som med rätt marknadsföring skulle kunna bli en folkhögtalare. Rimlig i pris, ganska snygg, mycket lättplacerad, lättdriven osv.

Storyn om OA58/60 visar tydligt att en bra produkt inte säljer sig själv. Det krävs vettiga och duktiga krafter fortsättningsvis också.

/ B

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-11-29 17:01

Vad kostar det att säga att det är en OA60 och de inte brytt sig om att ta fram nya broschyrer ?

Vad kostar det i i negativ publicitet om att SSC och Larsen inte kan bestämma sig osv?

En skitsak som borde kunna fixas över en kafferast.
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-11-29 17:31

Visst! Kaffe kan göra underverk! Tror att den goda recensionen av 58-an kan spela in också. Det är ju bara f-n att inte ha något att sälja sedan! :?

/Jocke

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-11-30 02:10

Ett A4 ark med information om det egentliga namnbytet och ändringarna från OA58 i samband med broschyrerna med infon om OA58 skulle väl inte vara nån omöjlighet? Man skulle inte heller vara tvungen att göra nya innan de gamla är slut.
Jag tror alla skulle uppskatta det istället för att bli lurade från 3 håll om vad det egentligen är för högtalare de kikar på.. :P
Tub - nu på burk

Poe

Inläggav Poe » 2006-12-01 14:46

Vad kostar det att säga att det är en OA60 och de inte brytt sig om att ta fram nya broschyrer ?

Antagligen ännu mer förvirring.

Återgå till Carlsson Illuminati