avr7000 skrev:Dessa kostnade innebär att alla hans inkomster för nästkommande 70 högtalarpar eller fler kommer att gå åt för att täcka detta och nå "break even" bara för förändringen...
...
Larsen "bråkar" alltså inte för bråkandets skull utan agerar utifrån sunda företagsekonomiska överväganden.
Då undrar jag om han räknat rätt. Jag har svårt att tro att han säljer högtalarna med mindre bruttomarginal än en tusenlapp. Att det då skulle kosta 70 papp att ändra på namnet känns som en överskattning. Ja, om han nu inte gör allt sitt material hos en reklambyrå på Fina Gatan, för då räcker 70 tusen inte långt...
Man kan ju också göra förändringen lite grann i sänder, börja med att märka lådorna med rätt beteckning, likaså i allt pressreleasematerial, brev och annan information. Dyrare trycksaker etc kan vänta, ev ändras med penna vid överlämnandet till konsument. Man kan trycka upp etiketter att sätta över felaktiga beteckningar på manualer osv.
Det går om man bara vill. Hela den här hanteringen ger ett mycket oproffsigt intryck, och det med en produkt som med rätt marknadsföring skulle kunna bli en folkhögtalare. Rimlig i pris, ganska snygg, mycket lättplacerad, lättdriven osv.
Storyn om OA58/60 visar tydligt att en bra produkt inte säljer sig själv. Det krävs vettiga och duktiga krafter fortsättningsvis också.
/ B