Carlsson och hörn och Stockholm

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
barpet

Carlsson och hörn och Stockholm

Inläggav barpet » 2006-12-18 21:32

Hej,

i min research kring carlsson-högtalare har jag stött på formuleringen att de inte gör sig bra när de står i hörn - varför är det så? Vad räknas som ett hörn, är en bredvidstående bokhylla att betrakta som ett 'hörn'? hur långt ifrån ett hörn måste den stå?

Anledningen till att jag frågar är att det i min lilla lägenhet inte finns så många ställen där jag skulle kunna ha ett par carlssons, därför skulle jag vilja ha era synpunkter kring denna fråga.

En annan mindre fråga: Är Hi-Fi Art det bästa stället i Stockholm att provlyssna carlsson-högtalare?

mvh Barpet
(`´)

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-12-18 21:53

det är väl det enda stället förutom gignosmässan men skynda dig
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2006-12-19 11:25

Hej!

Hörnplacering ger en extra bashöjning som inte är avsiktlig.

Bästa lyssningsstället är hemma hos någon. Carlssonhögtalare låter allt för ofta illa i affärer som skiljer sig mycket från vardagsrum som lyssningsrum betraktat.

mvh

Martin

Användarvisningsbild
barpet

Inläggav barpet » 2007-02-01 15:43

Dellstig skrev:Hej!

Hörnplacering ger en extra bashöjning som inte är avsiktlig.

Bästa lyssningsstället är hemma hos någon. Carlssonhögtalare låter allt för ofta illa i affärer som skiljer sig mycket från vardagsrum som lyssningsrum betraktat.

mvh

Martin

En följdfråga:

hur viktigt är det att de står längs samma vägg? kan man kompromissa genom att ställa dem enligt nedan mkt enkla skiss? (*=högtalare) och då för att undvika placering alltför nära ett hörn.

|
|*
|
|____________*___

Hoppas det framgår vad jag menar.
(`´)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-01 16:03

barpet:

Bra fråga... Jag testade liknande uppställning i min gamla studentlya och upptäckte inget som störde. Högtalarna hamnade sedan på samma vägg pga övrig möblering och jag tyckte att stereoperspektivet blev mindre diffust. Kan ha varit ngn tonal skillnad också med lite mindre mellanregister i det första fallet.

Tipset är att låna hem och testa helt enkelt. Man behöver inte flytta ut högtalarna mer än 30-40cm från sidoväggarna. Blir perspektivet för smalt så flytta sittplatsen lite närmare.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-01 16:10

Om man väljer att placera dem så så kan man med gott samvete byta plats på höger och vänster högtalare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-01 16:16

Naqref™ skrev:Om man väljer att placera dem så så kan man med gott samvete byta plats på höger och vänster högtalare.

Just det, det var det jag gjorde! Tror det var du som tipsade om det! Jäklar... det var ett tag sen... 8O :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till Carlsson Illuminati