simulera "vägg" med tjockt tyg

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

simulera "vägg" med tjockt tyg

Inläggav LEXrasta » 2007-01-08 01:37

Jag har ett litet placerings problem med mina OA-60. Som dom står nu är det bra men jag är inte helt nöjd,dom står nog långt ifrån optimalt nu ,men som planlösningen ser ut så är det nog det bästa..

Nu till min fråga:Kan man simulera en "vägg" med ett tjockt tyg som hänger bakom högtalaren?Blir det bra?specielt då med Carlsson högtalarna kommer det funka eller är den uppställning mer optimal som den är nu!?

Tv:n ska bytas ut mot en platt som ska sitta på väggen och hela hyllan ska bort...Den vänsta högtalaren kommer hamna 70cm från hörnet..

Bild

så här ser det ut nu...
Bild

/Danne
Senast redigerad av LEXrasta 2007-01-08 01:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-01-08 01:48

Nej det går tyvärr inte...

Principen för denna högtalare är att den skall stå nära vägg och akustiskt spegla sig i denna för att få den frekvensgång som det är tänkt...
Ett tyg, hur tjockt och tungt det än må vara fungerar inte alls på detta sätt, snarare tvärt om.

Mvh

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-01-08 01:53

avr7000 skrev:Nej det går tyvärr inte...

Principen för denna högtalare är att den skall stå nära vägg och akustiskt spegla sig i denna för att få den frekvensgång som det är tänkt...
Ett tyg, hur tjockt och tungt det än må vara fungerar inte alls på detta sätt, snarare tvärt om.

Mvh

/Stefan

Bra då fick jag svar på det nu slipper jag grubbla mer på det.
En fråga till bara om du kollar på den undre bilden så ser du att precis ovanför den högra högtalaren så sticker fönster karmen ut 10-15 cm över högtalaren och väggen försvinner vid den vänstra högtalaren tror du detta påverkar ljudet mycket?!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-01-08 18:35

Nej det skall inte behöva ha nån större inverkan på ljudet...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-01-08 19:56

Varför inte skjutdörrar. Satt ofta förr 50-talet, just mellan kök och angränsande rum. Riktigt snyggt, ljust och inget matos. :)
http://www.vitrum.se/vitrum_front.asp

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-01-09 00:07

Ragnwald skrev:Varför inte skjutdörrar. Satt ofta förr 50-talet, just mellan kök och angränsande rum. Riktigt snyggt, ljust och inget matos. :)
http://www.vitrum.se/vitrum_front.asp

Min kära säger blankt nej till det,Men jag förstår henne hon har ställt upp tillräckligt på mina hifi ideer.

/Danne

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-01-12 23:45

tyg blir nog svår, kanske kan man använda grov genomskinlig industriridå men jag är skeptisk

ett bra förslag är förstås att köpa en tredje högtalare, fast spegelvänd, och ställa den rygg-mot-rygg mot den högtalare som saknar väggstödet
Bikinitider

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-01-13 01:45

celef skrev:tyg blir nog svår, kanske kan man använda grov genomskinlig industriridå men jag är skeptisk

ett bra förslag är förstås att köpa en tredje högtalare, fast spegelvänd, och ställa den rygg-mot-rygg mot den högtalare som saknar väggstödet

Njaaaaaaaa vet inte det du!! Men tack för förslaget!! :?

/Danne

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-13 02:08

Några tyger som förmår reflektera även basen är svårt att finna, men för lite högre frekvenser fungerar faktiskt galon rätt bra. :o :wink:

Att säga att ett tyg är motsatsen till en vägg skulle jag inte hålla med om dock. Det finns gott om tyger som reflekterar en hel del. Motsatsen till en vägg skulle jag tycka var en icke-vägg, alltså ett hål ut i ingenting. Ett tjockt och tätt tyg ligger emellan väggen och en icke-vägg, skulle jag vilja säga. I japanska hem finns ibland väggar (tunna, av cellulosaliknande material) som ligger närmare en icke-vägg än vissa tjocka tyger gör, faktiskt. :o

Genomskinliga industriridåer (eller tjocka gummidukar) reflekterar avsevärt mycket mera (även vid ganska låga frekvenser) än de flesta tror, men inte tillräckligt. Dock faktist i nivå med eller till och med bättre än de flesta vanliga fönsterrutor! :o

De senare är ju dock sällan så stora, utan utgör bara en begränsad del av en vägg, så en normal fönsterförsedd vägg är i regel bättre än en industriridå.

Carlssonhögtalare är som bekant påtagligt beroende av att väggen bakom dem ger stöd även långt ned i basregistret. Många väggar fungerar skapligt, men allra bäst är en betongvägg >3 dm tjock, eller liknande.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Carlsson Illuminati