Några tyger som förmår reflektera även basen är svårt att finna, men för lite högre frekvenser fungerar faktiskt galon rätt bra.
Att säga att ett tyg är motsatsen till en vägg skulle jag inte hålla med om dock. Det finns gott om tyger som reflekterar en hel del. Motsatsen till en vägg skulle jag tycka var en icke-vägg, alltså ett hål ut i ingenting. Ett tjockt och tätt tyg ligger emellan väggen och en icke-vägg, skulle jag vilja säga. I japanska hem finns ibland väggar (tunna, av cellulosaliknande material) som ligger närmare en icke-vägg än vissa tjocka tyger gör, faktiskt.
Genomskinliga industriridåer (eller tjocka gummidukar) reflekterar avsevärt mycket mera (även vid ganska låga frekvenser) än de flesta tror, men inte tillräckligt. Dock faktist i nivå med eller till och med bättre än de flesta vanliga fönsterrutor!
De senare är ju dock sällan så stora, utan utgör bara en begränsad del av en vägg, så en normal fönsterförsedd vägg är i regel bättre än en industriridå.
Carlssonhögtalare är som bekant påtagligt beroende av att väggen bakom dem ger stöd även långt ned i basregistret. Många väggar fungerar skapligt, men allra bäst är en betongvägg >3 dm tjock, eller liknande.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).