Centerhögtalare till Sonab

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
mackinley
 
Inlägg: 308
Blev medlem: 2006-10-16
Ort: Hällevadsholm

Centerhögtalare till Sonab

Inläggav mackinley » 2007-01-16 17:10

Hej. Jag har visserligen ett surroundsystem men funderar på att använda mina Sonab i stället. Frågan är vad för högtalare som skulle passa som center. Jag har ett par OA14 och ett par OA12.

MVH
Daniel

Användarvisningsbild
maGot
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2006-11-12
Ort: Visby

Inläggav maGot » 2007-01-17 13:31

od11. Så har du hela serien :D

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1658
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Centerhögtalare till Sonab

Inläggav mangrove » 2023-07-06 20:58

Bumpelibump! :)

Har uppgraderat visningsapparaten i vardagsrummet (teven) och subben uppgraderades härom året men en ful fisk gömmer sig fortfarande i upplevelsen, nämligen centern. Just nu en halvstor Yamaha-pryl, men OA14 är frontarna, och ljudkaraktären är märkbart annorlunda. Jag tänker att OD11 vore optimalt (den får dessutom plats under televisionsmackapären), men har ingen någonsin skissat på ett alternativ? OD11 måste ju ställas på snedden (dessutom behöver jag bara en, någon som har en udda till salu?) och det är ganska fult.

Finns det några beräkningar på hur strömningsmotståndshållaren ("skoveln") ser ut i OD11, om man ska försöka få fram något med samma vinklar? Eller är det någon som har en ännu bättre idé?

Kermit116
 
Inlägg: 1301
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Centerhögtalare till Sonab

Inläggav Kermit116 » 2023-07-06 22:52

En kille som sålde ett par OA-51 till mig hade en Larsens SC som center till dom OA-51 som jag köpte, vet inte hur han gjorde sen för han hade köpt ett par OA-52 till vilka det följde med en center som byggts i några få ex och som jag tror avr7000 var uppfinnare till:
https://www.larsenhifi.com/product/larsen-SC/

Sen tror jag det finns ngn som tryckt ihop två OD-11 tror jag det var och ställt dessa i mitten. Hur signalen till detta fixades vet jag inte.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10283
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Centerhögtalare till Sonab

Inläggav distad » 2023-07-07 00:52

Det skulle vara intressant att höra 3 uppgraderade OA12 som frontar i en hemmabio, tror det skulle vara ganska bra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi
Mvh lorten

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7294
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Centerhögtalare till Sonab

Inläggav avr7000 » 2023-07-07 00:57

Det behövs ingen Center om man har Carlsson.....
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kermit116
 
Inlägg: 1301
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Centerhögtalare till Sonab

Inläggav Kermit116 » 2023-07-07 07:43

avr7000 skrev:Det behövs ingen Center om man har Carlsson.....

Förklara för den som inte förstår.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7294
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Centerhögtalare till Sonab

Inläggav avr7000 » 2023-07-07 12:10

Centerhögtalaren är till för att "nagla" fast dialog etc. där den hör hemma "mitt i bilden" i en situation där man sitter flera i bredd och där all inte sitter i "sweetspot" . (sitter man i sweetspot kommer ljudet i mitten att hamna i mitten med alla sorters stereohögtalare).

Eftersom Carlssonhögtalare har så mycket "toe-in" inbyggt i designen kan man lyssna på musik i ett bredare lyssningsfält i soffan med bibehållen upplevelse av stereobilden och detta fungerar på samma sätt om "man sitter i bredd" och kollar på film.

En "identisk" klangmässigt Carlssonhögtalare som center kan väl funka, och klangmässigt inkluderar här även att Carlssonhögtalare spelar upp i taket för att få rätt energibalans i diskantområdet över en större lyssningsyta ( motverka beaming i diskantområde).

Så visst.... t ex två st ihopknödda OD11 (till ett par av de andra i 70-tals-serien med samma element) skulle väl funka men vinsten är liten eller obefintlig jämfört med utan om man inte sitter långt ifrån centrumlinje mellan högtalare.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6647
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Centerhögtalare till Sonab

Inläggav goat76 » 2023-07-07 12:40

För mig är den allra största fördelen med en centerhögtalare att jag får bättre möjlighet att anpassa volymen, jag tycker dialogen ofta är mixad alldeles för lågt i de flesta videoproduktioner så jag brukar ha aningen högre volym i centerhögtalaren jämfört med de övriga kanalerna.

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1658
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Centerhögtalare till Sonab

Inläggav mangrove » 2023-07-07 13:57

Jag körde utan center (4.1) förut, men i och med att jag byggt ut hemmabion med både bak- och frontcenter till 6.1 har jag blivit lite fokuserad på att det ska vara en center, även om jag inte riktigt gillar känslan egentligen, det blir så knivskarp fokus i mitten, det är därför jag funderar på en diffusare reflekterande center som då dessutom borde centrera dialog etc på TV:n i stället för att tydligt komma från en punkt nedanför skärmen. Ska ta bort centern igen och testa faktiskt. Men inte idag. :)

Det är synd att inte fler TV-apparater (tror det finns några stycken) kan ställas om så att TV-högtalarna agerar center.

avr7000 skrev:Så visst.... t ex två st ihopknödda OD11 (till ett par av de andra i 70-tals-serien med samma element) skulle väl funka men vinsten är liten eller obefintlig jämfört med utan om man inte sitter långt ifrån centrumlinje mellan högtalare.


Varför två, varför inte bara en vriden 45 grader så elementen spelar rakt fram?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7294
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Centerhögtalare till Sonab

Inläggav avr7000 » 2023-07-07 15:51

mangrove skrev:
Varför två, varför inte bara en vriden 45 grader så elementen spelar rakt fram?


Går naturligtvis bra.... Gärna med en modernare T22 då så att inte diskant distar för mycket,
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7294
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Centerhögtalare till Sonab

Inläggav avr7000 » 2023-07-07 15:55

goat76 skrev:För mig är den allra största fördelen med en centerhögtalare att jag får bättre möjlighet att anpassa volymen, jag tycker dialogen ofta är mixad alldeles för lågt i de flesta videoproduktioner så jag brukar ha aningen högre volym i centerhögtalaren jämfört med de övriga kanalerna.


Detta är ju helt sant och relevant
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10283
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Centerhögtalare till Sonab

Inläggav distad » 2023-07-08 10:10

avr7000 skrev:
goat76 skrev:För mig är den allra största fördelen med en centerhögtalare att jag får bättre möjlighet att anpassa volymen, jag tycker dialogen ofta är mixad alldeles för lågt i de flesta videoproduktioner så jag brukar ha aningen högre volym i centerhögtalaren jämfört med de övriga kanalerna.


Detta är ju helt sant och relevant

För min del så kommer jag ha center "om" jag ska ha kvar min soffa. Om det inte blir soffa utan en fåtölj så blir det ingen center då jag egentligen gillar "stor ljudbild" bäst. Allt handlar hur boendet ser ut/storlek och blir uppbyggt kring det.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Trodde på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-Fi
Mvh lorten

nilsru
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-06-22

Re: Centerhögtalare till Sonab

Inläggav nilsru » 2023-07-09 19:48

En trevlig center (så pass trevlig att lag skaffade en extra i reserv) är Beolab 7-4, en aktiv center med diskantlinsen som ger bra spridning på diskanten. Kan placeras stående på golvet eller hängandes på väggen under TV:n. Jag har kört den med OA50 som frontar och den klangmatchar bra tycker jag. Man brukar kunna hitta den begagnad för 1000-2000 kronor. Den kräver lite trixande med kablaget för att få till 5V trigger, men det finns info på nätet om det. Inte Carlsson/Sonab, men skandinavisk:-)

bootstrap
 
Inlägg: 3234
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Centerhögtalare till Sonab

Inläggav bootstrap » 2023-07-09 22:33

mangrove skrev:Bumpelibump! :)

Har uppgraderat visningsapparaten i vardagsrummet (teven) och subben uppgraderades härom året men en ful fisk gömmer sig fortfarande i upplevelsen, nämligen centern. Just nu en halvstor Yamaha-pryl, men OA14 är frontarna, och ljudkaraktären är märkbart annorlunda. Jag tänker att OD11 vore optimalt (den får dessutom plats under televisionsmackapären), men har ingen någonsin skissat på ett alternativ? OD11 måste ju ställas på snedden (dessutom behöver jag bara en, någon som har en udda till salu?) och det är ganska fult.

Finns det några beräkningar på hur strömningsmotståndshållaren ("skoveln") ser ut i OD11, om man ska försöka få fram något med samma vinklar? Eller är det någon som har en ännu bättre idé?


Enligt Sonan broschyren kan 2 OD11 placeras ihop och användas som monohögtalare.


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster