OA-58.2 hemma! Bilder och intryck.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

OA-58.2 hemma! Bilder och intryck.

Inläggav bomellberg » 2007-03-20 13:04

I lördags hade jag en liten sälj-/köpsejour som inleddes med att mina gamla fina QRS Tellus lastades in i bilen för transport till Höör. De såldes till en hifi-intresserad snubbe (hej Lasse) som bjöd på en fika och lite hifi-snack. Mycket trevlig kille. Extra kul att höra att han var mycket nöjd med ljudet efter att ha kopplat in dem till sin nya Thule-stärkare.

Efter att ha lämnat Höör lastade jag in familjen i bilen och besökte Hifi Skåne i Malmö och pratade en stund med en annan Lasse, som tydligen haft ett nära samarbete med John Larsen och sålt i princip hälften av alla Carlsson som lämnat Skillingaryd. Jag hade ju ringt och bokat mina OA-58.2 i torsdags och han hade snällt hållt dem till mig, trots påtryckningar från andra kunder! Tack så mycket Lasse!

Väl hemma igen började det roliga:

Bild
-Får jag öppna pappa? Undrar Ludvig.

Bild
-Oj, är de till mig?

Bild
Kan de här små sakerna verkligen vara något att ha?

Bild
Emil hjälpte också till.

Bild
Ett ramspänt tyg med lite isolering i för att få ner lite efterklangstid.

Bild
Duken ska upp på väggen, men inte förrän en projektorduk införskaffats. Tyget kommer från tiogruppen och är designat av Birgitta Hahn.

Det första som hände efter inkoppling var att Ludvig ville dansa disco och då brukar jag sätta på "Just can't get enough" med Depeche Mode. Rackarns att han hade varit och dragit upp volymen till +10dB. Normal lyssning brukar ske vid -45dB så det dundrade på rätt bra. Efter en halvtimmas tröstande kunde dansen börja...

Ett första intryck är att de är lite vassa jämfört med mina Tellusar, som jag tycker har ett förföriskt mellanregister/diskant. Jag hoppas att de mjuknar lite efter lite inspelning. För övrigt tycker jag att de låter mycket bra och man häpnar över att en så liten låda kan prestera såpass mycket bas som de ändå gör. Nu ska vi bara inreda lite i det nya vardagsrummet så att det blir lite mysigt också.

/Bosse
Senast redigerad av bomellberg 2012-12-20 10:21, redigerad totalt 3 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-20 13:39

Tänker direkt kopiera din "tavla" :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-03-20 15:57

Kopiera på bara. Jag är absolut inte den första att göra detta så att kalla det för "min" är att ta i. Men kanske den första som gör det med detta tyg?

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2007-03-20 17:45

Dom ska helst inte så nära ett hörn som den högra av dom gör på bilden. Jag skulle nog försöka centrera dom lite mer mot mitten.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-03-21 10:15

Jag kan tyvärr inte flytta in den så värst mycket, kanske bara 5-10 cm, sedan kommer den in i projektorbilden och det vill jag inte.

Men jag har ju naturligtvis experimenterat med uppställningen lite grand och tycker inte att sidoförskjutningar märks över huvud taget. Jag har iofs inte ställt högtalarna inne i hörnen, då hade jag troligen märkt en liten basförhöjning, eller kanske inte? Högtalarna spelar tillsammans med mitt rum på ett fantastiskt sätt och jag är fortfarande imponerad av hur denna lilla låda kan ställa till med så stoooor ljudbild.

Jag tryckte på rätt så rejält igår med både Jan Johansson, Porcupine Tree och massor med gamla synth-klassiker. Man vill liksom inte sluta lyssna!

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-03-21 12:43

Grattis till dina nu och fina högtalare :D ang hörn så har min kompis ett par oa-58 och den ena högtalaren står i ett hörn och det är ingen direkt märkbar skillnad om han flyttar ut högtalaren ett par decimeter från hörnet,givetvis så står den inte helt intryckt i hörnet utan ett par decimeter från hörnet..
Men visst är det ett stort och imponerande ljud i oa-60!! 8)
Du ska bara veta hur det är att spela dom med rörförstärkare 8)

/Danne
Senast redigerad av LEXrasta 2007-03-22 00:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-03-21 22:57

vansinnigt söta ungar :)
men du får nog plugga igen det där el-uttaget ser det ut som

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-03-22 14:00

Har också lamino med fotpall, oj vad den låter bra! :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-03-22 14:17

boyafraid skrev:vansinnigt söta ungar :)
men du får nog plugga igen det där el-uttaget ser det ut som

Tack, det värmer! Men alla ungar är ju sötast i världen när man frågar deras föräldrar.

Eluttagen är petskyddade, men jag har såklart pluggar att trycka i. Har ni förresten sett uttagen tidigare? 1 st vanligt jordat + 2 euro. Finns även som 4 euro, som jag funderar på att sätta bakom sängen.

Länk (nederst på sidan): http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=4779

boyafraid skrev:Har också lamino med fotpall, oj vad den låter bra! :)

Ja, de har tydligen någon slags extra dämpande fårskinn. Våra svenska får lär ha större dämpfaktor än de i hifi-kretsar annars så rosade australiensiska.

Användarvisningsbild
TONTJUVEN

Inläggav TONTJUVEN » 2007-03-31 18:35

Vad har ni testat för olika förstärkare till OA58.2/60 och vad har ni fått för intryck?

wintersun

Inläggav wintersun » 2007-04-02 12:55

TONTJUVEN skrev:Vad har ni testat för olika förstärkare till OA58.2/60 och vad har ni fått för intryck?

Denon 1905 här - helnöjd!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-04-02 12:56

TONTJUVEN skrev:Vad har ni testat för olika förstärkare till OA58.2/60 och vad har ni fått för intryck?

Jag kör med ett H/K Signature 2.1. Räcker mer än väl.

Återgå till Carlsson Illuminati