Placering - vad får vara mellan?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
NisseE

Placering - vad får vara mellan?

Inläggav NisseE » 2007-04-20 10:52

Hur känsliga är Carlsson, ex vis 58/60, för vad som finns mellan dem?

Bör väggen som de står mot vara kal, ha tavlor eller dämpning? Kan det stå en TV-bänk mellan, eller ......?

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-04-20 10:59

Mr Himself hade en säng mellan sina högtalare uppe på sin vind enligt nån text nånstans. Det är verkar vara bra att ha nånting mellan högtalarna, men helst inget som "skymmer" ljudet, inget väldigt högt tätt inpåhögtalarna.
Prova får du se. Ställ nåt skrymmande nära ena högtalaren och känn efter hur ljudbilden förändras. Det är inte säkert det spelar nån roll heller.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
NisseE

Inläggav NisseE » 2007-04-20 12:45

Det är inte aktuellt att prova - av det enkla skälet att jag inte har några att prova med. ..... men jag har funderingar lite längre fram i pipen. Dels håller att rum på att fixas till /möbleras, dels finns det ju inga Carlsson mod 60 att köpa ännu.

Därför var jag intresserad av tips och råd.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-04-20 13:18

Jag hade min stereobänk imellan mina OA-60 innan men nu har jag flyttat min stereobänk så nu står högtalarna utan nåt imellan sig och jag tycker mig höra en liten skillnad(till det bättre)lite mer luftigare ljud.Men det kan ju vara ren inbillning från min sida,det ser ju luftigare ut aillafall :D :wink:

/Danne

Användarvisningsbild
afrika

Inläggav afrika » 2007-04-29 00:27

Lite irrelevant kanske, men jag har min uppstoppade räv mellan mina OA-14 :) Vet inte vad den gör med akustiken men snygg är den iallafall!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-29 00:37

afrika skrev:Lite irrelevant kanske, men jag har min uppstoppade räv mellan mina OA-14 :) Vet inte vad den gör med akustiken men snygg är den iallafall!

Respekt! Hoppas du tar ett kort av detta och slänger upp i hifi-konst-tråden. :D

Iaf; det viktiga med carlsson är väl att takreflexen är fri, att det inte mecklas med den. Jag vill nog personligen ha fritt mellan högtalarna, tycker det låter bäst (även om jag inte kan ha det så nu). Men det är ju inget som eg jävlas alltförmycket med själva "OA" i carlsson-nirvana. Det låter ju fortfarande anständigt. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-04-29 02:28

Jaaaa! Jag vill också se din räv! :D

Känns nästan som om man borde starta en separat tråd om uppstoppde djur mellan högtalare.

Användarvisningsbild
Alikzus

Re: Placering - vad får vara mellan?

Inläggav Alikzus » 2007-05-12 16:22

NisseE skrev:Hur känsliga är Carlsson, ex vis 58/60, för vad som finns mellan dem?

(Har läst hela tråden men det har tidigare bara diskuterats låga möbler)

Jag undrar också över detta, då jag funderar på att eventuellt byta till ett par OA-60 efter sommaren.

Hur illa fungerar de med ett datorbord á la Ikea emellan? (Bor i studentlägenhet á 24 kvm nämligen).

\\Alikzus

wintersun

Inläggav wintersun » 2007-05-12 22:51

Jag har en massa saker mellan mina OA60 och det låter alldeles utmärkt.

Återgå till Carlsson Illuminati