Byggbeskrivningen på popboxen publicerad på nätet

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Byggbeskrivningen på popboxen publicerad på nätet

Inläggav paa » 2007-05-12 10:39

Artikeln från RT nr 4 1964 i PDF:
http://www.fabas.se/ljudobild/projekt/index.php

Dessutom har dom felaktigt skrivit att RT-hornets byggbeskrivning ligger där fast det i själva verket är 70/80-hornet, RT-hornet är en annan konstruktion.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-05-12 11:41

Ja, det är trist när verkligheten förvrängs redan efter 30 år. Hur ska det då se ut om 50 år? Jag läste den korta artikeln på tidningens hemsida och kunde konstatera att åtminstone beskrivningen av hornets intåg i de svenska hemmen var lite skev. Vad jag kommer ihåg så hade Bo Classon och U Strange ett flertal artiklar under tidigt 70-tal som beskrev just RT.hornen. De fanns väl i två versioner. 70/80-hornet publicerades senare, under 1975 som också sägs i artikeln. RILA hornet fanns inte som ett eget horn vad jag kommer ihåg. Rila var lierat Frekvensia GT på den tiden och hade just börjat försäljningen av sin bulgariska 12" högtalare* som förövrigt fortfarande tillverkas och säljs. Det första horn som RILA/Frekvensia gjorde var faktiskt 70/80 hornet som de tillverkade och sålde utan att ha gjort något avtal med varken tidningen eller författaren/konstruktören.

Roligt, tycker jag att det var, att läsa artikeln från 1964, en bra artikel både kvantitativt och kvalitativt. Men så minns jag också tidningen, det var bra artiklar genomgående. Tänk bara på alla de modifieringar som G Finberg (om jag kommer ihåg namnet rätt) skrev tillsammans med någon (Hedberg ?) om hur att modifiera en Revox A77! En maskin som ansågs så gott som perfekt i många kretsar och de förbättrade resultaten ytterligare.

* (Rätt fantastiskt egentligen att elementet ffortfarande finns efter 30 år med tanke på alla andra element som har varit bra men trots det upphört.)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-12 13:38

PeterAkemark skrev:70/80-hornet publicerades senare, under 1975 som också sägs i artikeln.

Det publicerades även en artikel med modifiering av 70/80-hornet, signerad Bjarne Bäckström något år senare, vilken förtjänat att läggas ut tillsammans med orginalartikeln.

PeterAkemark skrev:Det första horn som RILA/Frekvensia gjorde var faktiskt 70/80 hornet som de tillverkade och sålde utan att ha gjort något avtal med varken tidningen eller författaren/konstruktören.
Jo men hela hornserien från 1975 är ju en rip-off av Klipsch La Scala!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-05-12 14:24

paa skrev:
PeterAkemark skrev:70/80-hornet publicerades senare, under 1975 som också sägs i artikeln.

Det publicerades även en artikel med modifiering av 70/80-hornet, signerad Bjarne Bäckström något år senare, vilken förtjänat att läggas ut tillsammans med orginalartikeln.

PeterAkemark skrev:Det första horn som RILA/Frekvensia gjorde var faktiskt 70/80 hornet som de tillverkade och sålde utan att ha gjort något avtal med varken tidningen eller författaren/konstruktören.
Jo men hela hornserien från 1975 är ju en rip-off av Klipsch La Scala!

Hur kan du påstå det?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-12 14:42

De stavar klipppunkten med 3 "p" :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-05-13 10:46

Svante skrev:De stavar klipppunkten med 3 "p" :)

Jag hittar den inte, var då?

Jo, nu ser jag också. Men det är väl ett sammasatt ord, klipp + punkt!

Roligt också när jag läste lite mer noga, det är en test av ett transformatorlöst slutsteg, belastningen är ju 798 ohm. Förmodligen det med två EL86 i kaskod-koppling. Alltså ett likadant som också användes i OA-6 högtalaren, den första modellen med rör-steg. Här finns alltså ett test av dess kapacitet, inte så särdeles stor uteffekt men tydligen helt tillräckligt!

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-05-16 08:11

Historiebeskrivningen i Ljud&Bild är bedrövlig. Eftersom jag fått figurera i de två senaste numren vill jag inför denna alerta krets göra ett par tillrättalägganden.

I aprilnumret skrev man att mina huvudprodukter var Förstärkare, tuners, och att jag "Hjälpte Stig Carlsson att realisera högtalarna"
Kvalificerat skitsnack, levererat av skribenten Jörgen Städje. Och inte blev det bättre när han i nästa nummer 5 skrev om Stig Carlsson att han var en absolut pedant, så till den milda grad att om inte Olle Mirsch hade hjälpt honom att realisera det hela i större skala hade han aldrig fått något klart och än mindre sålt.
Bedrövligt! Jag behöver inte här beskriva hur det var, det finns detaljerat i de artiklar jag skrivit i detta forum.

Olle Mirsch

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-16 08:28

Hur förhåller sig popboxen och OA-5 till varann? De förekom ungefär samtidigt om jag inte missminner mig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-05-18 13:59

perstromgren skrev:Hur förhåller sig popboxen och OA-5 till varann? De förekom ungefär samtidigt om jag inte missminner mig.

Jag skulle nog vilja säga att pop-boxen var en föregångare till OA-5 typ I dvs säga den som hade baffeln nedsänkt i lådan. OA-5 typ II, med baffeln upphöjd var då en vidareutveckling.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-25 12:48

Jag hade popboxar, som jag tyckte lät bättre än både OA-5 och OA-6 typ II (typ ett har jag inte hört vad jag kan minnas). Och jag byggde mig, tillsammans med min dåvarande flickvän och nuvarande hustru, ett RT-horn och kan intyga att det såg inte alls ut som i den där artikeln. Det var konstruerat så att hormynningen delvis bestod av väggen eller golvet, beroende på hur man placerade det. Det var gigantiskt och slaktades ganska snart. Lät inte särskilt bra tyckte vi. Hade tidningen med beskrivningen kvar länge men den försvann i en flytt för några år sen tyvärr.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-25 12:54

mapem skrev:Jag hade popboxar, som jag tyckte lät bättre än både OA-5 och OA-6 typ II (typ ett har jag inte hört vad jag kan minnas). Och jag byggde mig, tillsammans med min dåvarande flickvän och nuvarande hustru, ett RT-horn och kan intyga att det såg inte alls ut som i den där artikeln. Det var konstruerat så att hormynningen delvis bestod av väggen eller golvet, beroende på hur man placerade det. Det var gigantiskt och slaktades ganska snart. Lät inte särskilt bra tyckte vi. Hade tidningen med beskrivningen kvar länge men den försvann i en flytt för några år sen tyvärr.

Här finns en ritning på RT-hornet, i första versionen för 10" element:
http://www.lup-berlin.de/archiv/img/zip.jpg
(från: http://www.lup-berlin.de/archiv/Bausatz/index.html )
Men, troligen är väl de nyare konstruktionerna RT2 och RT3 så mycket bättre, att denna är helt ointressant.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-30 11:59

Ja! Ett sånt var det vi byggde. Ulf B Strange skrev artikeln i R&T tror jag, Klason var kanske konstruktören till hornet.

Om jag minns rätt fanns också byggbeskrivning till sidosystem. Slutna lådor med Philips 9710 och Peerless kondiskant tror jag.

Men vi använde som sagt hornet med popboxar som sidohögtalare, med samma element men med 9710 uppåtriktad, som bekant.

Återgå till Carlsson Illuminati