Carlssons basreflexprincip

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
FS

Carlssons basreflexprincip

Inläggav FS » 2007-06-12 10:06

Jag efterlyser en, gärna enkel, redogörelse för funktionen i basreflexlösningen som SC använde i framförallt OA-5X men kanske även i de tidigare modellerna.

Varför 2 kammare?
    Varför den ena dämpad och den andra nästan odämpad?
    Vad händer när man minskar dämpningen i den 1:a?
    Och så vidare

Mvh,
Fredrik

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-06-12 10:10

Intressant, jag vill också veta! :D
Back in black!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-12 10:36

Nu är detta inte ett direkt svar på det du frågar men funktionssättet som omnämns här utgör grunden för den princip som används både i OA51 och OD11.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-06-13 10:19

Tack, det var en bra tråd!

Ökar man alltså den mekaniska resistansen, med gullfiber bakom elementet, för att sänka den mekaniska dämpningen (Qms) och därav kunna stämma av en "för liten" låda som att den vore stor?

I och med att jag har byggt mina egna OA-51:or så är jag extra intresserad av vad jag ska förvänta mig för resultat av för lite respektive för mycket dämpning.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-13 15:11

FS skrev:Ökar man alltså den mekaniska resistansen, med gullfiber bakom elementet, för att sänka den mekaniska dämpningen (Qms) och därav kunna stämma av en "för liten" låda som att den vore stor?

Nästan. Så här skulle jag formulera mig:
Man ökar den mekaniska resistansen, med gullfiber bakom elementet, för att sänka den mekaniska resonansvilligheten (Qms) och därav kunna stämma av lådan till ett element som e g var avsett för en större låda.

Rent praktiskt så rekommenderade SC till dem som tyckte att basen var för klen i OA51orna att man tog bort en bit dämpmaterial för lite volymiösare bas.

Användarvisningsbild
FS

Inläggav FS » 2007-06-14 11:56

Då e ja me :)

Pga lillpojkens klåfingrighet och ökande längd så har 51:orna flyttat från vardagsrummet till ett mindre rum med normal takhöjd, dämpning i form av tjock matta och, det viktigaste, en dörr som lillen inte kan öppna. Där drivs de av en gammal Onkyo-reciever som matas med en nästan lika gammal CD-spelare av samma märke plus vinyl från en Technics 1210. Kanske ingen utrustning en audiofil skulle dra på :) åt men jag tycker det låter :D med en 8O bas som kan få öronen att fladdra i takt med musiken. I vardagsrummet hörs/känns de lägsta frekvenserna tydligare vilket jag antar beror på att det lilla rummet (14kvm) helt enkelt är för litet för de längsta ljudvågorna. (?)

En kul grej som gör att man vill lyssna igenom alla gamla skivor är att vissa inspelningar som f.Carlssons verkat basfattiga överraskar med en tung bas långt ner i registren mina tidigare burkar inte förmådde återge.

Nu får OA50, som "dök upp" mitt i bygget av 51, agera vardagsrumshögtalare tillsvidare. Ena burken saknar dock halva skumkanten så de får spela försiktigt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-14 12:26

FS skrev:I vardagsrummet hörs/känns de lägsta frekvenserna tydligare vilket jag antar beror på att det lilla rummet (14kvm) helt enkelt är för litet för de längsta ljudvågorna. (?)

Finns inga rum som är för små för låga frekvenser. ;)
Däremot så ligger nog resonanserna lite för högt upp i frekvens för att man ska uppleva samma skjuts som man får vid dessa i ett större rum.

Återgå till Carlsson Illuminati