Tips på center till OA 58.2

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
NisseE

Tips på center till OA 58.2

Inläggav NisseE » 2007-06-15 16:14

Har ett par center/surroundfunderingar:

- Vilken centerhögtalare kan vara lämplig till OA 58.2? Har läst på Carlssonplanet att en är på G, men det lär väl dröja. Helst liten, billig och bra :D Kan även tänka mig att bygga själv.

- Hur fanken placerar man lämpligast? TV'n är en 32 tums CRT-kloss. Under, i bänken är hifiprylarna. Kan man placera bakom/ovan på/mot väggen eller kan man "dela den i två" och ha på varsin sida om TV-eländet?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-15 18:01

Frågan är om en centerkanalshögtalare behövs öht med carlsson. Sitter man inte så värst många i bredd gör det eg detsamma. Jag tror att man förlorar mer i att hitta rätt klang och integration med resten än vad man vinner med en särskild centerhögtalare.

Testa och kolla.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
NisseE

Inläggav NisseE » 2007-06-15 21:46

Intressant! Man kanske inte behöver nån surrounduppkoppling överhuvudtaget ....

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2007-06-15 22:00

Ciao!

Ett tips/rek som finns på Carlsson Planet,

http://www.carlssonplanet.com/hardware.php#hogtalare

Kör själv hela Gale 30xx serien (frontar, center & surrounder) i ena
hemmabion med Ok resultat.

MVH
// 'karneolen'
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-15 22:43

NisseE skrev:Intressant! Man kanske inte behöver nån surrounduppkoppling överhuvudtaget ....

Jo, surroundhögtalare behövs ju, men vad jag menade var att carlsson-burkarna (iaf de jag lyssnat) har lyckats pricka mitten. Så sätter man centerkanalen så att den spelas på fronthögtalarna bör man klara sig. Som sagt, testa med eller utan centerhögtalare (dock inte utan centerkanal ;) ).
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
NisseE

Inläggav NisseE » 2007-06-16 10:29

Kan man köra centerkanalen i frontarna? Jag har, som du kanske förstår av frågan, inte fördjupat mig särskilt mycket i surroundfrågan :oops:

Jag tänkte prova en surroundförstärkare för att se och lyssna på några musik-dvd - kanske kan det vara nåt, tänte jag. Annars fortsätter jag som vanligt med två-kanal.

Därav min fundering om val av center OCH placering av densamma. Den kommande Carlssoncentern ska väl placeras mot/på vägg nedan eller ovan skärmen antar jag.

Därtill vill man väl att det ska vara estetiskt tilltalande. Att placera en fykantig burk av annat märke ovan eller framför en TV-kloss känns inte lockande. Det blir väl enklare med plattTV kanske. Tackar dockför tipsen med Gale - billiga men HiFiklubben tycks ha plockat bort dem från sortimentet.

Har någon händelsevis byggt nån snygg nätt center med lite INO A-stuk?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-16 10:45

Jag säger som V8, ställ in receivern på att mixa in centerkanalen i huvudhögtalarna.
Om man inte sitter alltför mycket off side i förhållande till TV:n så kan en centerhögtalare i allra bästa fall smälta in i ljudbilden så den inte stör, men att förbättra saken gör den inte. Däremot är det väldigt lätt till att den strålar som en punktformig monokälla i mitten som alltför enkelt kan pekas ut.
Börja i stället med att skaffa minst fyra, men ännu hellre sex (eller åtta) trevliga surroundhögtalare. Två högtalare bak är alldeles för få, och medför att öronen uppfattar det som att ambiensen utstrålas av just två punkter i rummet. Med flera bakhögtalare så blir ljudeffekten från varje enskild högtalare så låg i förhållande till helheten så dom går inte att urskilja ur ljudfältet och allt blir så oerhört mycket naturligare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-16 10:45

Ja, centern skall kunna gå att mixas in i frontkanalernas signal, på de allra flesta biostärkare. Leta i manual och inställningar så skall det allt gå. Att slippa centern är ju det ultimata estetiska lösningen. ;)

Hur den kommande centern från carlsson kommer se ut vet jag inte. Jag har en känsla av att den lanseras mer pga att folk förväntar sig en center, mer än att den kanske verkligen behövs.

Gale heter Argon numera i sverige, vad jag vet.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
NisseE

Inläggav NisseE » 2007-06-16 10:56

Tackar för tipsen - skall kolla i manualer. Tog för givet att man måste ha en center ..........

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-16 11:01

Måste och måste; testa och se om du behöver ngn. ;)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-06-16 11:09

Problemet med att köra utan center är ju att reccivern begränsar dynamiken när man använder phantom-center.

Kan nån som känner till detaljerna utveckla lite?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-16 11:21

Sanny_X skrev:Problemet med att köra utan center är ju att reccivern begränsar dynamiken när man använder phantom-center.

Gäller inte det bara DD (iofs så är det ju vanligast)?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Carlsson Illuminati