Varför jag gillar Carlsson

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Varför jag gillar Carlsson

Inläggav LEXrasta » 2007-07-31 18:13

ja alltså jag är döv på höger öra men jag hör prefa på vänster öra,jag är faktisk väldigt känslig för ljud förändringar på mitt vänstra öra,eftersom jag varit döv hela mitt liv så har jag tränat upp mitt hörande öra ganska bra..

jag har alltid haft ett en stort intresse för musik men aldrig kommit överens med "vanliga" högtalare för man ska ju sitt i sweetspoten och då försvinner ju den högra högtalaren och det är ju ganska irriterande..

Kan tyckas att det är lite dumt att lägga pengar på hifi
när man är döv på ett öra,men mitt hifi intresse väcktes för snart 2 år sedan när jag för första gången fick höra OA-58

jag blev faktiskt (ingen överdrivt)helt såld på dessa små rara högtalare.
Nu helt plötsligt så behövde jag inte sitta mitt framför högtalara utan sitta pricis där jag ville utan att förlora den högra högtalaren.

Efter ett par månader så sålde jag mina 58:or och köpte mig ett par OA-60
Nånstans på vägen mot det prefekta ljudet lärde jag mig genom faktiskt.se att man inte behöver lägga en massa pengar på kablar och att det mesta som inte var högtalare,slutsteg,cd och förstärkare bara var ormolja.

TACK för den lärdommen

Nu vet ju inte jag hur stereo låter för jag hör ju i mono så det kan tänkas att en valigt hörande person inte gillar att sitta där jag gör,men jag sittar alltid höger om höger högtalare och jag sitter faktiskt väldigt mycket höger om höger högtalare men där låter det väldigt bra för mig..

Ska villigt erkänna att det känns märkligt att erkänna att man är halvdöv på ett hifi forum :? :D

Är det bara jag på faktiskt.se som är halv döv!eller finns det mer halv döva här på faktiskt som inte vågat erkänna det?

Ska även tillägga att mitt musik intresse har kommit tillbaka så nu spisar jag musik varje dag.Jag har lagt allt av hifi tänkande åt sidan nu och på så vis kommit fram till att min stereo låter kanon bra.
Helt underbart

/Danne

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-31 21:28

Vi finns väl inte här för att avguda hifianläggningar med våra otroliga guldöron, utan vi har väl hifianläggningarna för att njuta av musik, med dom öron vi har!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-31 21:43

Fast nog är det nått speciellt med calrsson. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-08-01 00:47

Tråkigt att du är har fel på ett öra, men tur att du kan njuta av musik ändå!
Jag har åxå en hörselskada som begränsar min njutning av musik och hifi. Jag är ljudkännslig som attans. Speciellt ljud i de övre frekvenserna, bas går lite bättre. Detta gör att jag kan lyssna på bakgrundsvolym plus lite till i mitt normala lyssnande. Ibland när jag är på humor kan jag dra på lite extra, upp till en mes-volym-nivå för normala personer. Detta är mycket tråkigt, jag har mycket svårt att åka hem till folk och lyssna på deras stereo, lyssna i affärer, bio, konserter mm. Visst, det finns hörselskydd för mer extrema volymer.. Men det är redan för högt på biografer t ex. och med hörselskydd kan man inte lyssna seriöst. Men med Carlsson behöver man inte dra på så mycket för att de skall låta bra, iaf. av den erfarenhet jag har av OD11 och OA12, de är ju inte konstruerade för värsta dunka-dunka heller. Nu håller jag på att bygga ett par OA51 kloner, hoppas dom låter bra utan att man behöver dra på för mycket!?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-08-01 00:52

Robinox skrev:Visst, det finns hörselskydd för mer extrema volymer.. Men det är redan för högt på biografer t ex. och med hörselskydd kan man inte lyssna seriöst.

Har du provat de här dyra gjutna propparna (minns ej vad tillverkaren heter)? De ska visst vara väldigt bra, fast de kostar ju några tusen.

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-08-01 01:13

Jo jag har liknande sådana som jag tror att du menar och det funkar på bio och så. Men ska jag lyssna på bra musik med bra ljud så kan jag inte ha sådana proppar i öronen, ljudet förvrängs ju för mycket. Och det är ingen mening med att ha proppar heller för jag tål inte mer för det, bara att jag kan höja volymen mer. Men det var kanske konserter och sådant du hade i åtanke som dessa proppar skulle hjälpa?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-08-01 02:53

Robinox skrev:Men det var kanske konserter och sådant du hade i åtanke som dessa proppar skulle hjälpa?

Precis.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 06:32

Jag har sedan jag gått in i väggen blivit otroligt känslig mot distljud. Blir superstressad av minsta lilla dist.

hifiguru@spray.se

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-01 09:37

Varför jag INTE gillar Carlsson: För att piP låter bättre än alla Carlsson-modeller! :mrgreen:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 10:08

Va! dessa pIP nu igen. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-08-01 10:26

Jag gillar Carlsson av följande anledningar:

- snygga
- lättmöblerade
- bred sweet spot (låter som en motsägelse)
- himla bra ljud (eller kanske himlabra ljud)
- svenska (det är få högtalare som kan sägas ha samma kulturhistoriska värde som Carlsson. Livsstilshögtalare men utan att kompromissa med ljudet)

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-01 10:34

Jag gillar Carlsson för att de har en förmåga att låta väldigt bra även vid sådana tillfällen som de flesta andra inte klarar - typiskt inslängda i ett litet rum på en mässa.

Har inte räknat antalet ggr som OA52.2 eller senare varit "mässans bästa ljud" för min del.

Jag gillar Carlsson för att de är ett säkert kort att rekommendera kompisar och kollegor.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-01 12:59

Hetsporren skrev:Varför jag INTE gillar Carlsson: För att piP låter bättre än alla Carlsson-modeller! :mrgreen:

Det verkar vara viktigt att repetera detta mantra... tvivlar du? 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-01 13:11

Vee-Eight skrev:
Hetsporren skrev:Varför jag INTE gillar Carlsson: För att piP låter bättre än alla Carlsson-modeller!

Kul man alltid kan räkna med anti-Carlsson-respons från forumets allra trevligaste moderator. :lol:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-01 13:16

meanmachine skrev:Va! dessa pIP nu igen. :wink:

samma konstruktör bakom båda :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-01 13:22

Brukade gilla -och rekommendera- OA50.2 för tio år sen, det var en mkt bra högtalare för pengarna. Då. Sen dess har inte mkt hänt, vill jag påstå...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-01 21:28

Hetsporren skrev:
Vee-Eight skrev:
Hetsporren skrev:Varför jag INTE gillar Carlsson: För att piP låter bättre än alla Carlsson-modeller!

Kul man alltid kan räkna med anti-Carlsson-respons från forumets allra trevligaste moderator. :lol:

:mrgreen:

Mja, du är också lika förutsägbar, vilket var min poäng. :wink:

Iaf, ämnet var ju anledningen till att man gillar carlsson, inte huruvida carlsson är bra eller inte. Hade det varit det senare så hade inte tråden vart i en entusiastdel.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-01 23:11

Vee-Eight skrev:Mja, du är också lika förutsägbar, vilket var min poäng. :wink:
Iaf, ämnet var ju anledningen till att man gillar carlsson, inte huruvida carlsson är bra eller inte. Hade det varit det senare så hade inte tråden vart i en entusiastdel.

Nej, det stämmer ju. Ville bara skoja lite (igen)... :oops:

Återgå till Carlsson Illuminati