Högre basnivå med SS8542 än 8545 i OA-51?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Flamenco

Högre basnivå med SS8542 än 8545 i OA-51?

Inläggav Flamenco » 2007-07-31 23:42

Jag har haft det stora nöjet att komma över ett par OA-51. :D Förvisso renoveringsobjekt, men lite pyssel kan vara kul ibland, och kan vara lämpligt att passa på med under de otaliga regnskurarna. Högtalarna saknade element, men jag hade sedan tidigare ett par Carlsson T-11oa, och hade turen att snabbt få tag i ett par omkantade Scan Speak 7-tums 18W/8542 (tack Waxxarn). Den förra (mycket trevliga) ägaren var lite av ett modd-freak, så delningsfiltret var ej komplett, men jag använde de filter waxxarn skickade med vid köpet av hans 8542’or som utgångspunkt att bygga ett par .3 filter (tror jag det blev). Nu till själva ärendet: Scan Speak 8542 ligger ju 1db högre i känslighet än 8545, så jag undrar (nu kommer ett motvallskärrings påstående) om det kan vara detta som gör att jag upplever basen som kraftig? Eller kan det ha att göra med att jag bytte drosseln i serie med basen från 0,5mH till 0,8mH? Hur går jag lämpligast tillväga med detta problem? Man kan, antar jag, dämpa basen 1db med ett motstånd? I sådana fall kanske någon kan delge mig kunskapen om värde på detta och placering i filtret. För den lite kraftiga basen kan väl ändå inte bero på att jag placerat dem på mina OA-4’or, (vilket jag gjorde p.g.a. att de har samma fanér och bredd som OA-51’orna.), (djupet skiljer endast 10mm mellan dem, så där står de ju bra.) som ju gör att högtalarna hamnar lägre än rekommenderade 60cm eller högre. Mina OA-4’or är trots allt lite högre (475mm) än normala 430mm, då dessa har fått basreflexrör inmonterat och i.o.m. detta lite högre fötter.

Tacksam för råd.

Jag kan väl också säga att intrycket jag fick vid provlyssning hos Waxxarn av hans kompletta .3 variant, efter endast en kort lyssning i min hemmiljö består, att de som det har framförts många gånger tidigare, låter alldeles förträffligt. Trots allt, med hänvisning till ovanstående synpunkt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-08-01 08:48

8542 ska ha 1,0 mH i serie med basen medans 8545 ska ha 0,8 mH i 51:an om jag minns rätt! 0,5 bör väl vara en spole paralellt med diskanten?

För övrigt tycker jag också att 8542 är ett utmärkt element. Upplever att det tom är starkare i mellanregistret än 45:an. Märks tex på kvinnoröster.

/Jocke

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-01 11:36

Korrekt Jocke angående drosselns värde på basen. Min ursäkt/bortförklaring är att kvällen var sen och en betydande trötthet hade infunnit sig efter ivrigt färdigställande av högtalarna, minnet slirade i.o.m. detta. Min avsikt är/var inte att behålla eller införskaffa ett nytt 8542, utan att uppgradera dem NÄR nu den nya 7” kommer (ver. .04 på uppgraderingssats?) kommer. Kanske får jag omvärdera beslutet om detta, då din åsikt om ljudkaraktären låter intressant, då jag i stort sett uteslutande lyssnar på kvinnliga sångerskor. Kanske din upplevelse beror på 8542’ans 1db högre känslighet? Det skulle vara intressant med andras åsikter om 8542’ans ljudkaraktär gentemot 8545, eller föralldel andra element. Kanske också borde sätta in drossel med 1.0mH i.st.f. som nu 0.8mH till att börja med?

Lite intressant läsning i sammanhanget:

http://www.linkwitzlab.com/x-mid_dist.htm

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-01 12:07

Nedanstående saxat från annan tråd låter intressant att prova.

Inlägg av avr7000
"Dock har jag testat att kanta om 8542-elementet med 8545'ans gummikant och gjort en liten "sugkrets" i filtret för att minska peaken och detta har gett ett ganska gott resultat. En OA51.3 med moddad 8542, T11 och OA51.3 filtret med en sugkrets till baselementet."

Undrar hur en sådan krets ser ut? Kanske är det den med 2.2uf och 4 Ohm, som han avsåg? Please svar önskas.

Inlägg av Jocke
"Subjektivt upplever jag dock att mellanregistret är betydligt bättre hos 8542 med tätad kalott."

Coatade med solution kanske?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-08-01 19:12

Jag tror att AvR7000 avsåg någon puckel vid c:a 1kHz - vet inte hur det fortskred. SS 7":are i Classic-serien är ju i grunden samma konstruktion med lite olika utformning av konen och val av konmaterial. Med ett undantag - talspoleinduktansen är lite olika. 8545 har 0,4 mH medans 8542 har 0,2 (därför skiljer spolen i filtret).

Tydligen är det så att element med högre induktans har större fördröjning. Vid lång våglängd är det ju inte "så" kritiskt men i mellanregistret kanske det ger sig till känna? Dessutom har ju 8545 en inverterad kalott som enligt IÖ är sämre.

Nu är det säkert som så att 8545 ändå är ett bättre element (i standardutförande) även om de är väldigt lika! Kalotten är tätad och den "elaka" uppbrytningen (kolla kurvorna!) är dämpad med coating. Sök på coating, det har diskuterats här några gånger! Jag använde vanlig PVA redan innen 51.3 fanns och det har gjort susen tillsammans med "sugkretsen"!

/Jocke

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-01 23:15

Tack Jocke för utförlig information och intressant argumenterande i frågan.

Åtgärder.
1. Jag fixar till filtret vad beträffar drossel (jag fick visst med några Jentzen audio cross-coil :D ) över basen.
2. Bygger också på filtret med den s.k. sugkretsen.
3. Provar nog också att coata kalotten.
4. Provar också med högtalarna på högre höjd enligt rekommendation. De står ju inte i hörn så placeringsmässigt så är det väl enda möjligheten.

Annat.
1. Jag har använt mig av lite ”hokus-pokus” :oops: i form av mässingsskruvar.
2. Satt dit ”dämpmatta” mellan vinge och låda.
3. Satt på dämpmaterial i form av skum på vingen. Jag kanske ändrar detta till tyg av estetiska skäl.
4. Tidigare ägare hade fyllt upp håligheter i distansringen och biten mellan bas – diskant.

Funderar också på någon form av galler, men ”vetskapen” om att t.ex. högtalartyg dämpar ljudet ca. 1% gör att man blir tveksam att i.a.f. använda detta. Kanske Carlssonsfabrikens galler kan vara något?

Möjligen kanske man skall fixa till den triangulära Carlsson skylten som tydligen satt på skumplastfronterna.

Har jag missat något (mer än att njuta av välljudet :wink: )?

Vilket tycker ni t.ex. är snyggast OA-51 vägghängda eller placerade på stativ? Skulle vara kul att se era olika lösningar. :P

Min nuvarande placering.

Bild

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-01 23:19

Vägghängda! :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till Carlsson Illuminati