Olika placering av hålen i mellanväggen=skilland på ljudet?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Robinox

Olika placering av hålen i mellanväggen=skilland på ljudet?

Inläggav Robinox » 2007-08-02 17:00

Vad tror ni om denna miss jag gjorde när jag sågade bort hörnen på mina lådor. Jag sågade bort fel hörn på den högra lådan, därmed hamnade hålen lite fel i mellanväggen som ni ser. Jag fick justera ena hålet så att basröret fick plats. Frågan är om detta har någon betydelse för ljudet. Kan det bli någon hörbar skilland tror ni?

Bild

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-02 22:10

Utan att veta något i sak egentligen så svarar jag ändå. :wink:

Attans! luftströmningen blir förståss annorlunda mellan lådorna, men jag skulle tro att det är viktigast att du har samma yta på hålen, vilket jag antar att du ligger nära i.o.m. justeringen för basreflexröret?
Det finns ingen möjlighet under stort besvär att byta ut lådavdelningen? :(
Jag förmodar annars att detta kommer att ligga som ett spöke i bakhuvudet och gnaga. Sade psykoterapeuten.
:wink:

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-08-03 00:24

Nej nu finns det igen chans att göra om mellanväggarna, har satt på baffeln. Smart o ställa frågan nu liksom.... men jag trodde inte att de skulle ha nån inverkan på ljudet, dock smög sig tanken på mig mer och mer på sista tiden och jag var tvungen att höra med er experter. Men eftersom det är kört för ev. modifiering så kan ni ju lika gärna skita i o svara, gör som ni vill...

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-03 07:52

Nu skall vi inte misströsta. Kan du inte experimentera genom att koppla in monoläge (om möjligheten finns) och lyssna om du hör någon skillnad. Skifta också plats (ja, jag vet att de inte är liksidiga) mellan dem, för att kompensera för olikheter i rummet. Min gissning; ingen skillnad i ljudkaraktär kan detekteras.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Olika placering av hålen i mellanväggen=skilland på ljud

Inläggav PerStromgren » 2007-08-03 09:18

Robinox skrev:Vad tror ni om denna miss jag gjorde när jag sågade bort hörnen på mina lådor. Jag sågade bort fel hörn på den högra lådan, därmed hamnade hålen lite fel i mellanväggen som ni ser. Jag fick justera ena hålet så att basröret fick plats. Frågan är om detta har någon betydelse för ljudet. Kan det bli någon hörbar skilland tror ni?

Vad är det för hål du pratar om? Är det hål i en skiva som sitter inuti lådan för att staga upp den? I så fall torde det vara mycket lugnt. Det viktiga är ju rimligen att de bägge hålrummen har samma tryck, vilket de ju måste ha. Det är frågan om hålen över huvud taget är beräknade till yta och placering. Vem har konstruerat lådan?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-08-03 10:32

Stig Carlsson :D :wink:

Du har ju ganska packat med Gullfiber bakom baselementet så om hålen i de två olika lådorna bara är rimligt lika stora så spelar placeringen (det lilla fel du lyckats åstadkomma) ingen roll.

Simma lugnt.

Mvh

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-03 11:50

avr7000 skrev:Stig Carlsson :D :wink:

Å tusan. :oops:

Ja, då är det säkert uträknat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-08-03 12:33

Ok tack för era lugnande ord. Men jag fattar inte hur jag kunde va så slarvig att jag sågade sådär uppåt (mellan)väggarna fel. Den totala arean av hål är ju i stort sett lika på båda lådorna trots att dom inte blivit placerade på exakt samma sätt. Men det kanske är som perstromgren sa att det är viktigast att det blir samma tryck i kamrarna. Jaja, det är som sagt inget att göra åt detta nu utan det blir bara till att leva med med det som det är.

Återgå till Carlsson Illuminati