Loppisfynd - OA 4.2

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Loppisfynd - OA 4.2

Inläggav Fjonkalicious » 2007-09-03 11:35

Var på loppis i helgen. Den största rushen hade lagt sig och gick mest och strökollade bland elektroniken. Under ett par svarta skitburkar stod ett par OA4.2 i jakaranda. 20:- senare var dom mina. Jakaranda är mitt favoritträslag och jag har en hel del möbler i jakaranda hemma så det passar ju ypperligt.

Har "nyligen" flyttat till ny lya och har inte börjat meka allvarligt med ljudet i densamma. Har funderat på att köpa lite riktiga hifiprylar men har inte kommit loss. Nåväl, öppnade förrådet och drog fram en gammal pioneer förstärkare. Några minuter senare så fick jag ljud i burkarna. Eftersom jag aldrig tidigare lyssnat på en OA högtalare så var det en aning spännande.

Tills hifi har inhandlats så kommer att OA stå kvar (hade en temp. JVC bergsprängare modell stor dammsugare tidigare 8O ).

Det har sedan igår uppkommit en del frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Har provat att söka lite, men resultaten är många.

Hur gör jag med placering? Nu är dom bara framställda snabbt och jag kan tycka att basen tenderar till att bli lite "stående våg". Kanske beror detta på ålder/högtalartyp?

Hur gör jag en besiktning av högtalarens kondition? Tror inte den är den bästa, loppisar har ofta en tendens att förvara saker fuktigt.

När jag kopplade in dom igår så lät ljudet helt ok, höger högtalare lät lite tunnt i bredbandselementet, vänster hade mer anslag och "ljud" helt enkelt. Nu till det spännande, idag så är det TVÄRTOM! Varför?

Jag lyssnar mestadels på elektronisk/modern eller sing/songwriter musik, har lite svårt att se OA komma väl till pass?

Tackar för allt feedback.

/Fjonkalicious

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2007-09-03 12:13

Kolla först och främst grundläggande saker som huruvida kanterna på bredbandselementen är spruckna eller ej, att du har ljud från alla diskanter, etc.

OA4 Typ 2 är väl ingen jättespännande högtalare ljudmässigt men det går ju inte att komma ifrån att det är en svensk klassiker. :)

/Erik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-09-03 12:41

Erik_Johansson skrev:Kolla först och främst grundläggande saker som huruvida kanterna på bredbandselementen är spruckna eller ej, att du har ljud från alla diskanter, etc.

OA4 Typ 2 är väl ingen jättespännande högtalare ljudmässigt men det går ju inte att komma ifrån att det är en svensk klassiker. :)

/Erik

Tack för inlägget. Jag är medveten om att denna modellen inte var någon superhit(läst lite på carlssonplanet). Men kul ändå tycker jag.

Skumkanterna verkar hela men två diskanter på den ena låter inte :(

När jag hittade dom så var dom sockerbitsihopkopplade med de andra högtalarna dom låg under. Så dom har nog varit lite halvt misshandlade genom åren.

Om inte annat så är dom förbannat vackra i fanéret. :D

/Fjonken

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-03 12:49

Det är ju många som bytt upp sig på diskanter, så ett par orginal som låter borde ju inte vara svåra att hitta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2007-09-03 13:48

Är det 8 ohmare så har jag nog några liggande som du skulle kunna få för fraktkostnaden.

Skumkanter säger du... jag blir fundersam om det är originalelementen då de hade kantupphängning i veckat textilmaterial.

Bild

/Erik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-09-03 14:39

Erik_Johansson skrev:Är det 8 ohmare så har jag nog några liggande som du skulle kunna få för fraktkostnaden.

Skumkanter säger du... jag blir fundersam om det är originalelementen då de hade kantupphängning i veckat textilmaterial.

/Erik

Hej igen Erik,

Mitt fel. Skumkanter var kanske fel benämning. Dom är ju klädda med tyg som gör att man inte ser helt super. Jag kikade i bra ljus och allt (vad jag kunde se) ser bra ut. Började försöka ta loss tyget för att besiktiga lite närmare men det verkade inte gå? (lossade fyra skruvar, inte de tre som sitter utanför). Elementen är iaf de som du har på bild där, känner igen konen i mitten tydligt.

Hur avgör jag om det är 8ohmare?

Tackar för all trevlig support ni ger här! :D

/Fjonkalicious

Edit: stavfel

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2007-09-03 14:44

Det är tydligen 2st 8 ohms och 1st 16 ohms diskant i OA4. Jag vet att jag har 8 ohmare och borde även ha 16 ohmare liggandes... om jag bara visste var. :D

Hursomhelst står impedansen tryckt på membranet om jag minns rätt. Brukar gå att se genom det tunna tyg som oftast sitter framför membranet om man har bra belysning.

/Erik

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-09-03 17:35

Jag gjorde också ett "fynd" av ett par sådana i valnötsfaner.
Jag rekommenderar att du coatar bredbandselementens upphängningskanter. Det finns nog idag inga använda sådana som inte behöver denna åtgärd. På CP finns beskrivning för detta, som du tydligen redan har läst? Själv använde jag mig av vulkmedel inköpt hos en cykelhandlare. Denna kant blev seg och böjlig, utan att vara kladdig. Jag kan inte heller påstå att jag hörde någon avgörande ljudskillnad, vare sig till det bättre eller sämre.
Likaså så följde jag nedanstående idé från annan OA-4 ägare.
2 st 15 cm långa , diameter 5 cm rör i en OA 4 ger ett Fb på 40 Hz...
-Det är vad jag tänker testa i mina i alla fall...

Jag nöjde mig dock med ett basreflexrör, som ökade baskvoten en aning. För att åstadkomma detta kan man t.ex. skruva fast en extra bottenplatta under den ordinarie med ett upptaget hål centrerat till ett av de ordinarie (det som sitter under diskanterna). Sätt också på gavlar som fötter, på denna extra bottenplatta, liknande OA-14, så blir det i mitt tycke ett estetiskt lyft.

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2007-09-04 07:36

Soulman: Vilket märke var det på det vulmedel du använde? Jag provade att "coata" ett gäng nittisjutior med solution (vars märke jag inte kommer ihåg för stunden), resultatet var snudd på ospelbart när efter en tid. Det var lixom som om det "klibbade" så fort konen rörde på sig, hördes extra tydligen när man svepte igenom lägre frekvenser då elementet "klickade" till för varje konrörelse.

Provade att spela elementet med varierande signaler under många timmar utan förbättring. Det hela löste sig slutligen med att jag löste upp vulklösningen med förtunning upprepade gånger, nu går elementen att spela med i varje fall.

Vill varna alla för denna "kur" samtidigt som jag hemskt gärna ser en lösning på problemet med trötta nittisjutior med delvis perforerade kanter.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-09-04 11:25

Erik_Johansson skrev:Det är tydligen 2st 8 ohms och 1st 16 ohms diskant i OA4. Jag vet att jag har 8 ohmare och borde även ha 16 ohmare liggandes... om jag bara visste var. :D

Hursomhelst står impedansen tryckt på membranet om jag minns rätt. Brukar gå att se genom det tunna tyg som oftast sitter framför membranet om man har bra belysning.

/Erik

Jag kikade nu och det visar sig att det är två 16 ohms diskanter som inte fungerar(på en och samma högtalare). Har du sådana så är jag naturligtvis tacksam för hjälp.

Mvh

Filip

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-09-04 20:32

Vulklösningen jag använde heter som följer:
Vulklösning: Weldtite products Ltd, Barton -on-Humber, DN18 5RP.
Det är en 15g tub, som jag köpte för många av, av en lokal cykelhandlare, så om du delger mig din adress, så kan jag skicka en tub. Eller om du vill köpa ett par oanvända 9710'or av mig, så har jag ett par sådana. Ursäkta "Kaffekoppen"/annonsvarning.

Återgå till Carlsson Illuminati