dimitri skrev:vem har (inte) rätt att producera högtalare baserade på Klippsch-, Onken-, Snells-, IÖs-, osv ideer?
Och OM man gör det, hur ohederligt det vore att inte redovisa sina inspirationskällor?.
Tycker det är hederligt och dessutom trevligt att
inspirationskällor redovisas.
Mig veterligt har både Olle Mirsch och Martin Persson liksom Audio Pro i ett sammanhang (och många andra) nämnt att de låtit sig inspireras av Stig Carlssons idéer. Det tycker jag är trevligt.
Att göra anspråk på att göra saker enligt (=i enlighet/överensstämmelse med) någons idéer är något helt annat.
Att t ex Peter Steindels högtalare är
inspirerade av Ino a2 lär väl ingen ha missat, och att han även i tanken låtit sig inspireras av bland annat Stigs idéer brukar han berätta om dessutom. Det tycker jag är både trevligt och ett sätt att hedra sina inspirationskällor.
Men - om någon självsvådligt gick ut i annonser och började göra anspråk på att deras högtalare vore byggda ENLIGT mina idéer, eller antyder i text att det
är Ino-högtalare de gör(!) så att tycker jag att det vore ett GRAVT övertramp - för nog är det min sak att bedöma den saken?
Det är en
väldig skillnad mellan att hedra någon

, och att försöka rida på någon annans rykte

.
Jg skulle vilja säga att de nästan är varandras motsatser.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).