Vad är detta och är det nåt att ha?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Vad är detta och är det nåt att ha?

Inläggav _Fredrik_ » 2007-10-17 23:02

Var nere i kompisens studio, där han erbjöd mig att ta någon av högtalarna nedan, om jag skulle använda dom. Så jag frågar er, är någon av dessa bra, alltså inte bara snygga? Det räcker inte. I så fall skulle dom ersätta mina nuvarande Dyaudio stativare.

Detta är väl en Carlsson, men vilken modell? Gallret sitter inte upphöjt som jag sett på andra modeller. Och kan den låta bra, förutsatt att den totalrenoveras? (gäller förstås både Carlsson och den andre)BildBild

Och så var det den här:BildGanska cool. Men vad är det för nåt?

Jag har inte lyssnat på någon av dom,ville kolla mer er innan jag släpar hem nåt.

Ursäkta för de skumma bilderna, är de första jag lägger in på forumet.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-10-17 23:08

Den första är en OA5 typ 1
och den andra är en Olle Mirsch högtalare...

Båda är naturligtvis bättre än valfri Dynaudiohögtalare :D

Nej nog skämtat.
Carlsson OA5 typ 1 står sig väl inget vidare mot moderna konstruktioner...

Mirsch burkarna kan säkert ge andra högtalare en match efter renovering under förutsättning att du gillar det ljud de presterar (har inte hört dessa men man kan ju gissa på " varmt ljud med en aning såsig ljudbild..." (i positiv bemärkelse då)

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2007-10-17 23:08

Den översta är en OA5 Typ 1 och ser ut att vara äkta med tanke på att den dåtida Sonab-loggan finns på högtalaren (kan ev. vara byggsatsversionen OA5K med tanke på de externa filterkomponenterna). Den undre vete sjutton vad det är. :)

EDIT: AVR7000 var snabbare... :)

/Erik

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-10-17 23:14

avr7000 skrev:Mirsch burkarna kan säkert ge andra högtalare en match efter renovering under förutsättning att du gillar det ljud de presterar (har inte hört dessa men man kan ju gissa på " varmt ljud med en aning såsig ljudbild..." (i positiv bemärkelse då)

Stefan
Se där! Dom är ju bra mycket snyggare än valfria stativhögtalare på sina stativ, som står en meter från väggen. Skulle det bli dyrt att låta någon renovera dessa burkar? Någon är förslagsvis någon på tex detta forum? Kanske lite konstig fråga, men jag har verkligen noll-koll på sådant. :oops:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-17 23:21

Carlssonlådorna skulle jag släpa hem. Mirch är intr värda att repa.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-10-18 09:18

Fantastisk sågning av Mirsch meanmachine...
Har renoverat ett antal par OM3-28 och något par OM61, har dessuom spelat dem mot OA5 II. Allt ljud är ju en fråga om tycke och smak men att såga dem rätt av är lite töntigt. Har du lyssnat själv?

Just den modell som finns på bilden har jag inte haft men skulle definivt inte dragit mig för att lägga jobb på dem. De ser ut som OM61 med en extra, framåtriktad, diskant, kan de heta OM71?
Om jag fattar saken rätt så är dessutom de Mirschar du har span på en av de största modellerna. Den serie som dessa tillhör de modeller som Olle Mirsch själv säger att han har lagt ner möda i konstuktionsjobbet på, i de trådar Olle M deltagit i verkar han mer skeptisk mot de senare lådorna (de med mer traditionell konstruktion från mitten av 80-talet)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-18 09:25

JAg har haft tre åar Mirsch

3-28 en om 61 och en som var väldigt ovanligt en typ av ambiencevariant.

Nåja! har lyssnat på dem alla tre om inte låtig mig imponeras alls av dessa men det är säker inga dåliga högtalare. Not for me!
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-10-18 09:56

OA5 typ 1 var väl inte helt lyckad eftersom baffeln var nedsänkt i lådan som därmed maskerade högtalarelementen. Typ 2 fick "nedböjt" galler, precis som popboxen (egentligen samma konstruktion), och låter mycket öppnare och friare.

Jag vet att ett par Mirsch OM 3-28 kan låta väldigt bra. De är definitivt värd att vårda och renovera. Min son har ett par i originalskick som används dagligen.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-10-18 10:23

Man skulle kunna tro att det är en OM71,men det är det nog inte.71an har en liten snedställd baffel med tonreglage.Möjligen kan det vara en Expert 4-90.Även den byggd av Olle Mirsch,förstås.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-10-18 10:43

Angående att reparera Mirsch-högtalaren.

Bilden är lite suddig men om jag får gissa fritt så är det en 10" Philips-bas i den.
En sådan är inte svår att "kanta om" själv om du bara får tag i nya skumkanter.

Se t ex här hur man kan gå tillväga.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17604

Om du ämnar lämna in dem på rep. så blir det så dyrt att det är en lite tveksam satsning, du vet ju inte hur de låter när de är färdiga och om du gillar ljudet...
Sådana reparationer av "billiga" (dvs icke på marknaden eftersökta = lågt pris) högtalare skall man bara göra om man gillar högtalaren och verkligen vill ha den kvar. Kostar du på dessa 1000 kr i renovering så får du förmodligen inte tillbaka dessa pengar om du sedan direkt vill sälja dem .

Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-10-18 17:16

AVR7000 har alldeles rätt, det är definitvi inte lönt att reparera genom att lämna in och försöka sälja i förhoppning om att inte gå back.
Jag lyckades få tillbaka det jag lagt ut när jag gick från Mirsch till JBL
resp Carlssons 70-talsserie (i olika rum). Men är man ute efter ett par juste brukshögtalare så är det ett gott alternativ tycker jag. Har också erfarenheten att det är halvknepigt att få tag på kanter med rätt mått, det går men jag fick fråga runt lite.
Undrar om det inte är den vanliga cirka 8 tummaren som sitter i högtalaren på bilden. Olle Mirsch berättade här på Faktiskt att det var någon elementfabrik i Eskilstuna som gjorde den.

Återgå till Carlsson Illuminati