OA-51 - FAQ

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA-51 - FAQ

Inläggav IngOehman » 2019-10-27 17:06

Jag har hört att folk har hört Stig säga både detta och motsatsen (till mig). Han kanske sagt båda två? Dum fråga - han har gjort det. :)

Fakta är dock att högtalaren med sina 16 liter kämpar BÅDE med att hålla nivån uppe i värmeregistret och att åstadkomma rimlig djupbas. :?

En förlängning med några cm ger ytterst liten sänkning av resonansfrekvensen, och vad är egentligen utgångspunkten?

Jag råkar veta att Stig INTE visste att det 8542-element som han dimensionerat OA-51 för, hade ett helt annat motorsystem (även med avseende på talspolen) än inte bara 8545 utan också senare producerade 8542! Inte ens de som arbetade på Scan-Speak i mitten av 90-talet (ingen av dem jag pratat med om saken i varje fall, vilket inkluderar deras officiella talesman) visste (/mindes) ju det motorsystem som 8542 hade när Stig dimensionerade OA-51!

Och Stig lekte ju aldrig med OA-51 med de senare baselementen, så hur de beter sig i samma låda vågar jag påstå att han faktiskt inte kunde bedöma.

Det hindrade honom självklart inte att till vissa kunna säga att porten kanske borde vara lite längre (till förmån för djupbasen) och till andra säga att den kanske borde vara lite kortare (till förmån för värmeområdet, och även ljudtrycksförmågan över fh). Jag tror jag ställde frågan ledande, om inte röret kunde vinna på att kortas lite (för att vinna i värmeområdet) och fick svaret ja. Det behöver inte betyda att han menade det, det kan vara den ledande frågan som drog fram ett ”ja”.

Man oavsett detta - jag tycker det är bäst att bortse ifrån det och istället utgå ifrån den fysiska verkligheten, och där ingår ju de nya* elementens egenskaper. Och gör man det vill jag hävda att det alls inte är självklart att ett kortare eller längre rör är bättre. Det beror på och det beror på mycket!

Och oavsett val så blir det gärna en kompromiss vars olika tänkbara balanser allihopa har för- och nackdelar. Vilken nackdel är ”minst dålig”?

Hmmm...


Vh, iö

- - - - -

*Med de nya elementen menar jag inte bara det allra nyaste, utan alla de som kommit fram sedan det 8542 som OA-51 faktiskt dimensionerades för. Det var ett element med SIGNIFIKANT högre impedans än de SS-elementversioner som kommit senare. De senare (inklusive dagens 8542) är ju såklart olika varandra, men ändå är de mera lika varandra motormässigt än de är lika den ursprungliga (well, version två var det faktiskt) 8542 som satt i OA-51.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Rasmusbdk
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-10-11

Re: OA-51 - FAQ

Inläggav Rasmusbdk » 2019-10-31 22:29

IngOehman skrev:Jag är inte säker på detta, men jag har för mig att den interna glasullen har en densitet på 15-18 kg/m^3 och att dämppanelerna för OA-52 ligger på 45-70 kg, medan dämppanelen i OA-51 hade lättviktigare glasull. Bara strax över 20, möjligen till och med lättare ändå.

Originaldämppanelen till OA-51 är en stor kompromiss, på flera sätt. Ett av problemen är att den behöver sitta med distans från högtalaren eftersom den annars kommer i konflikt med portens strömmande luft. Ett annat är att den är för liten. En tredje är att dess avstånd till väggen bakom varierar med invinklingen. Jag gissar (kan mäta senare) att vinkeln är cirka 12,5 grad.


Vh, iö


Mange tak! Det lader til, at det jeg skal bruge er 80 kg / m3. Er der mon nogen der kender et kommercielt produkt som har denne massefylde? Noget rockwool f.eks?
Og IÓ, fik du kigget på vinklen? Hvis du også gider tager et billede af beslaget, vil jeg være dybt taknemmelig :roll:

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: OA-51 - FAQ

Inläggav IngOehman » 2019-11-03 04:07

Du skall nog leta efter ”markskiva” snarare än ”väggisolering”. Då blir det lättare att hitta rätt. Ungefär rätt densitet räcker bra.

Inte ens vinkeln är så noga, den finns där bara för att absorbenten inte skall hindra användaren från att kunna vrida in högtalaren lite.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster