av petersteindl » 2007-11-21 03:27
Hej subsand
Du skulle bara veta hur många som har frågat sig just denna fråga.
Stig C konstruerade alla sina högtalare utifrån konceptet att åstadkomma den kontrollerade ljudspridning som Stig C helst ville ha. Det ger den önskvärda kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud i vanliga bostadsrum. 60-talarna var rundstrålande och 70-talarna var mer riktade d v s hade högre kvot mellan direkt och reflekterat ljud.
Självklart är det så att diskanterna i OA 2212 bildar en slags linjekälla med större spridning vertikalt än horisontellt. Dock var diskanterna satta i en båge och där varannan diskant på denna båge hade en annan vertikal lutning än sin granne. Takreflexen var en viktig reflex att ha för Stig i motsats till t ex B&O som inte vill ha någon reflektion från taket.
Stig var alltid extremt noggrann med vinklarna på ljudutstrålningen från högtalarelementen. Jag nöjer mig tills vidare med detta svar eftersom ett komplett svar dels inte finns, dels skulle ta för lång tid att skriva om den fanns. Men jag kommer att belysa ämnet mer på tråden Peter Steindl? Under Generellt om hifi.
MvH
PS