vad blir effekten av skumkantsbyte med fel kanter?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

vad blir effekten av skumkantsbyte med fel kanter?

Inläggav Ivil » 2008-01-01 13:57

Hej!
Jag har ett par oa50.(diskant från .2) som jag har själv bytt skumkanter på. Nu till det förfärliga...jag köpte slavbasar från fynda och tog skumkanterna därifrån! :D
Nu till ljudupplevelsen. Mina högtalare upplever jag som mycket ljusa (tror att det kan vara mellanregistret som saknas/har blirvit dämpade). Jag har jämfört dessa högtalare mot ett par oa50.3 och vi tyckte nog alla att ljudet lossnade betydligt mer från dem.

Hur troligt är det att min omkantning gör att högtalarelementen spelar med lägre mellanregister och att ett köp av B65oa II skulle minska min besvikelse?

Jag nyligen filtret till .2 och undrar då om jag måste byta filter för att anpassa B65oa II?
/Andreas

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-01 14:40

Det här har jag inte mätt på men det kanske du skulle ta och göra - mät resonansfrekvensen! Däremot har jag hört att en stor del av compliansen finns hos spidern och att kantupphängningen i huvudsak används för centrering. Om det här stämmer kommer det ju att bekräftas om resonansfrekvensen ligger någorlunda "rätt".

Det finns simuleringar av "misalignment", bla Tyrland -74, som ger på handen att avvikelse på +/-20% för bla compliansen kan tolereras för ett system.

Om man utgår från tillverkarnas uppgifter förefaller det ju vara helt ok med rätt stora avvikelser! Sedan kan ju naturligtvis kantupphängningen ha andra egenskaper som påverkar resultatet!

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-01 15:14

Tja, du har tillverkat ett helt annat element :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-01 15:37

Kaffekoppen skrev:Tja, du har tillverkat ett helt annat element :)

Ja, om egenskaperna på den nya kanten väsentligt skiljer sig från de ursprungliga!

/J

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-01 16:17

Det kan hända mycket. Cms och därmed fs kan ändras, men det spelar faktiskt inte så hemskt stor roll för det mesta. Jag gjorde en simulering på detta i någon annan tråd, hmm... Där var den.

Bild

En annan konsekvens av bytet kan vara att kantupphängningens absorption av vågrörelse i membranet ändras. Det kan få konsekvenser för membranuppbrytningarna och därmed tonkurvan lite högre upp i frekvens.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-01-01 20:19

finns det någon här som kommer från Luleåtrakten som vet hur man gör en sådan mätning och är sugen att exprimentera lite?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-01-01 20:21

Ivil skrev:finns det någon här som kommer från Luleåtrakten som vet hur man gör en sådan mätning och är sugen att exprimentera lite?

jag kommer från luleå men bor i sthlm :)

kanske bättre å fråga efter någon som bor kvar i hålan? :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-01 20:29

Om inte den där sorrounden du bytt till är mycket styv, tror jag att problemen som uppstått har uteslutande med förändringar av mellanregisterområdet att göra.

Kan nämna att SSC hänvisar sådana här frågor till legitimerade Carlsson-servicen; HiFi-kit. De kan omkanta nämnda element med den korrekta sorrounden, till en vettig kostnad.

Byte till B65oa-II skulle säkert lösa alla dina problem*, ja - men det kostar ju lite mera.

Vh, iö

- - - - -

*De med ljudet från högtalaren i varje fall. Och jag måste nog reservera mig för att du gillade högtlare från början också.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-01-01 20:40

Jag har tre par omkantade och tvp par beter sig just men mina od-11or har konstigt nog tunn bas. Kan detta ha betydelse. Eller har de bara tunn bas?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-01-01 20:43

"Om inte den där sorrounden du bytt till är mycket styv, tror jag att problemen som uppstått har uteslutande med förändringar av mellanregisterområdet att göra. "

Betyder detta att formen på sorrounden/skumkanten kan vara boven i dramat (än mer möjligt än att skumkanten är för hård).
Ursäkta mitt okunnande :D

Öhman, är du inblandat och i så fall får yttra dig om vad som kan väntas av den nya "bredbandaren?!" till b.la. oa-5. Kommer den att ta högtalarna till en ny nivå eller snarare bli en kulturräddning (att de återigen kan spela) ? (Kanske är en ful fråga att ställa... :roll: )

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-01 21:57

Inte ful alls.

Jag kan svara så bra jag kan.

Den nya bredbandaren (vars namn inte ännu är knackat i sten) kommer att vara så lik AD9710 som möjligt ur två avseenden, närmare bestämt:

1. Tonkurva och spridning i mellanregistermrådet.

2. Passning i lådan.

Ur andra kommer den att skilja sig en del. Närmare bestämt dessa:

1. Högre effekttålighet.

2. Lägre distorsion.

3. Längre slaglängd.

4. Större och snyggare avrullning över ~8 kHz (eftersom endast kolboxen använde det bredbandigt, och det var ändå ett 800-element som den nya inte avser ersätta).

5. Starkare motor och lika mycket tyngre rörligt system. (Således att verkningsgraden blir samma, strömningsdämpningen (som var en olycklig källa till distorsion) kan elimineras eller minskas, och slutligen så att högtalarens blir kapabel att spela djupare frekvenser än de ungefärligen 50 Hz som en OA-5 klarar. Gränsen sätts av att AD9710 helt enkelt är för motorsvagt för att orka driva basreflexsystemet. Samma motorsvaghet är orsaken till att strömningsdämpningen behövs för att kontrollera membranet så att det inte beter sig resonant och fult i basområdet.

6. Gjutet shassie för bättre värmeavledning.

7. Och lite annat smått och gott...

Om detta räcker för att du skall tycka att högtalaren tagits till en ny nivå vägar jag inte uttala mig om, men det kommer att räcka för att jag skall tycka det. :wink: I varje fall när det nya diskantelementet också är färdigt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-01-01 22:08

Gud var kul att höra!

Min farsa byggde sig ett par pop-boxar någon gång på 70-talet som på nått underligt sätt blev inkörsporten till carlsson för mig. Nu har jag räddat undan dessa högtalare som nu står i vår sommarstuga och spelar. Bör dessa element också fungera i den gammla popboxen? För visst är det samma element som i oa5?!

/Andreas

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-01-06 00:01

Hur skiljer sig filtret till B65 (II) mot .2 filtret? Jag har blivit erbjuden att prova ett par B65:or, men skiljer sig filtret så pass mycket åt att jag inte kan jämföra elementen utan att byta filter? (vill färsöka komma fram till om det är mina element som är "tunna")

Återgå till Carlsson Illuminati