Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
paa skrev:Kastar in en länk, verkar som Jimmbalaiah
här faktiskt klonat en OA52:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 550#486550
(OA51 finns i stort sett fullständigt beskriven här på faktiskt om man letar lite bland kloningstrådar och OA51-faq.)
avr7000 skrev:För att 51 finns![]()
![]()
Jag får kanske hem ett par OA52 och då skall jag väl kunna mäta lite åt dig om så blir fallet...
doggydoggen skrev:jag har ett par oa52.3..men har ju ingen aning om hur dom ser ut invändigt..klona ett par oa51 är nog lättare..därför folk gör det..:)
52.3:erna låter väldigt bra..
dom har lixsom pondus och förvånandsvärt bra bas.
/Dogge
celef skrev:jag har en ritning nånstans, ska se om jag kan hitta den och isf försöka översätta den till den digitala världen
Soulman skrev:Blir kostnaden mellan att bygga ett par OA52 jämfört med att köpa ett par Larsen 6, avgörande stor? Det kunde väl annars vara ett alternativ?
Eller det kanske är utmaningen, snickrandet som är det roliga?
Jocke skrev:Lite djupare bas i 52-an på bekostnad av mer dist i mellanregistret jmf med OA51 vill jag minnas att det är.
/J
Naqref™ skrev:Frågan är var du kan köpa t11 öht..
frilins skrev:Jocke skrev:Lite djupare bas i 52-an på bekostnad av mer dist i mellanregistret jmf med OA51 vill jag minnas att det är.
/J
Varför, det är samma element...
Skulle delningsfilter och låda göra detta?
Det låter väl inte troligt.
avr7000 skrev:För info och som jag skrev i den andra tråden så använde Stig (och naturligtvis föredrog) Scanspeak 18W8545 (kolfiberbelagda basen) och Vifa D25 AG-35-06... (aluminium dome)
Mvh
Stefan
frilins skrev:Varför är det så att många OA51 har blivit klonade men inte någon OA52 vad jag vet...? Får man inte ett större ljud i basregionerna med OA52 lådan?
frilins skrev:Tänker köpa de element som Stig Carlsson själv använde d.v.s. 8542, 115dt och det filtret eftersom detta är tänkt som ett nostalgi projekt.
Hörde OA52 för 25 år sedan och tyckte de var underbara men hade inte råd till ett par då...
RogerGustavsson skrev:Dessvärre blev väl just Peerless-diskanten bara sämre och sämre med åren och en av anledningarna till OA-52.2?
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Dessvärre blev väl just Peerless-diskanten bara sämre och sämre med åren och en av anledningarna till OA-52.2?
Sämre från tillverkaren, eller åldrades ogynnsamt?
(Intressant info om det gäller det senare, med tanke på att samma diskant sitter i Von Schweikerts original VR-4)
avr7000 skrev:Roger pratar om att orginaldiskanten från Peerless ev. blev sämre... (den från 80 talet) -inte metall-vifan som VR-4 hade
OlA-68 skrev:jag har ett par original 52.0 filter liggande intresserad
alltså för 8542 basen och 115 diskanten har även diskanterna
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst