Scanspeak..Hur monterarad ni ihop elementen igentligen?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
doggydoggen

Scanspeak..Hur monterarad ni ihop elementen igentligen?

Inläggav doggydoggen » 2008-02-10 10:38

Blir lite brydd på hur ihopmonteringen av dessa scanspeak 8542 är utfört igentligen..
speciellt efter att jag läste thor gravelsens uppmätning av dessa högtalare..och han fick stora variationer elementen imellan..

Det som förbryllar mig är att på dom magneter/motorer jag demonterat
så är ihopsättningen rent av katastrofisk..exempelvis så hade ett element skurit och man förstod rätt omgående att ägaren till dessa högtalare borde ha fått en reklamation..

spalten i motorn/magneten var väldigt dåligt centrerad största öppning var 1,4mm och minsta var 0,7mm..det resulterade ju till..
Visst fungerade när allt var nytt..
men nå´n spelmån fanns det ju inte så efter hand som elementet åldrades och avikelser skedde i centering av talspolen.."skrap"..tvärnit åsså var det elementet till historian..:)

Denna avikelse i spalt gör väll att man får ojämn magnetkraft på talspolen??
och borde rimligtvis bli samma fenomen som om man har en motor med en dålig magnet..tappar kraft..jag vet inte hur pass det påverkar?

kan ju vara en av annledningarna till att thor gravelsen fick så olika mätvärden på dom högtalare han mätte upp?

av alla magneter jag mätt så har bara 1 element varit exakt..dvs 1,05mm runt om

Nu vet jag ju inte hur viktigt detta är..men en föruttsätning är ju att talspolen får plats iallafall..:)

Dogge

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-02-10 10:58

Vad förväntar man sig när det är handmonterat av en glad dansk:
Bild
För säkerhets skull så att ingen ska ta upp så skriver jag: Personen på bilden har inget med tråden att göra och jag är ironisk. Det finns säkert en och annan dansk som inte dricker ett par starköl till lunch varje dag :twisted:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-10 11:26

Ooohhh... Var det han som gjorde det? :)

Har erfarenhet av två tillfällen när polstycket släppt från 8542 i 51/52. har inträffat under trasport så de har nog utsatts för en hel del "våld"!

/J

Återgå till Carlsson Illuminati