Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2011-10-16 12:02

Aha, någon uppdaterad version av D1001-04.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-10-16 16:30

Fjonkalicious skrev:
Jocke skrev:
paa skrev:Är väldigt nyfiken på de där organiska formerna.


Ja, någon liten hint hade ju varit kul nu! :)

paa skrev:Förresten, den nya RO4Y-basen som ska kunna funka i 20-25 liters låda skulle väl varit kul att testa i en sån där trevägare.


Vilket monster! 8O


Vilken vadå bas? URL me?


http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=266

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-12-17 13:54

Bild

Hur ska den önskade spridningen i diskantens nedre frekvensområde egentligen se ut, det verkar ju som man försöker minska spridningsvinkeln lite i det frekvensområdet?
Samtidigt har ju Naqref i en annan tråd påstått att det inte passar med en diskant en ortoakustisk högtalare med waveguide för att begränsa spridningen i sitt nedre frekvensregister (läs DXT-diskanten).
Varför då?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2011-12-17 14:41

paa skrev:[bild]

Hur ska den önskade spridningen i diskantens nedre frekvensområde egentligen se ut, det verkar ju som man försöker minska spridningsvinkeln lite i det frekvensområdet?
Samtidigt har ju Naqref i en annan tråd påstått att det inte passar med en diskant en ortoakustisk högtalare med waveguide för att begränsa spridningen i sitt nedre frekvensregister (läs DXT-diskanten).
Varför då?


Undrar var jag har sagt exakt. Minns tyvärr inte det men nevermind. Problemet är inte enbart att hänföra till det nedre området av diskanten. Problemet är att om man lyckas få konsekventa spridningsegenskaper för ett stort frekvensområde så finns det ingen waveguide som lyckas i hela det relevanta området. Man kommer får ett tapp i energikurvan vid de högsta frekvenserna som blir svårt att kompensera om man inte tar till verkligt udda riktning av diskanten. För tvåvägarna/trevägarna så hade Stig tänkt sig att dessa skulle kompletteras med en extra uppåt- och utåtriktad diskant. För de praktiska proverna så använde vi två motfaskopplade uppåtriktade diskanter. Det är samma lösning som sitter i Larsen 8 men lite mer förfinad där.

Nu lyckas i princip ingen waveguide heller att få konsekvent riktningsverkan neråt 1kHz utan det blir alltid lite mer energi neråt. För tvåvägarn så används så stora ytor att det inte blir något problem pss som i en liten waveguide. Alternativet är att inte ha någon waveguide öht och då sprider normala diskanter helt sfäriskt för de lägre frekvenserna och då är det inget problem längre.

Var detta begripligt?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-12-17 14:56

Nej inte helt i alla fall.
Jag förstår kanske att det kan vara problem om diskanten inte sprider tillräckligt i högsta registret, men jag kan inte förstå att problemet är löst om diskanten sprider helt sfäriskt (halvsfäriskt) i nedersta reistret, eftersom diskanten då i alla fall inte sprider perfekt i högsta registret, och basen inte alls matchar diskantens spridning i frekvensområdet runt delningen.


Så här skrev du i en annan tråd om DXT:

Naqref skrev:
paa skrev:
Naqref skrev:Förvisso har DXT-diskanten lite låg känslighet i den översta oktaven men om man tänker sig en mer normal högtalare där man kanske kommer ner till en systemkänslighet på kanske 88dB @ 2.83Vrms @ 1m p g a att man kompencerar lagom mycket för baffelsteget så ligger man inte så långt ifrån. Lägger man dessutom till ett lp-filter med brytpunkt strax över 20kHz så kan man öka känsligheten en aning i översta oktaven.
Tror ni DXT-konceptet kunde ha några poänger i ortoakustiska eller liknande högtalare?


Nej. Och det skenbart paradoxala är att det beror på att den sprider för bra men inte tillräckligt bra eller rätt. Då är det faktiskt lämpligare med en diskant som sprider sämre eller åtm med ett jämnare fall i större vinklar. Men det finns inget som säger att man inta kan vidareutveckla konceptet eller använda den i en annan systemkonfiguration.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2011-12-18 13:25

paa skrev:Nej inte helt i alla fall.
Jag förstår kanske att det kan vara problem om diskanten inte sprider tillräckligt i högsta registret, men jag kan inte förstå att problemet är löst om diskanten sprider helt sfäriskt (halvsfäriskt) i nedersta reistret, eftersom diskanten då i alla fall inte sprider perfekt i högsta registret, och basen inte alls matchar diskantens spridning i frekvensområdet runt delningen.


Det är helt rätt att man får skilja på beteendet nedåt och uppåt. Det kan finnas ett område där imellan där man kanske får ett lite mindre optimalt beteende rent orthoakustiskt. Man får önska att det området är rätt litet. I praktiken så är det inget som man besväras av speciellt ofta.

När det gäller bristen på spridning för basen och stor spridning för diskanten i övergången från det ena till det andra så behöver de inte ha matchande spridning. Man kan faktiskt argumentera för att det faktiskt är mindre bra om de har för likartad spridning. I a f i visst fall.

Exempel om basen sprider 180 grader upp till delningen och diskanten som tar över sprider exakt lika bra. Då får man en tonkurva i området som vid de aktuella frekvenserna är identisk över ett stort område framför högtalaren. Då kan man i princip likaväl rikta in elementen 25 grader som att vinkla ut dom 25 grader. Det blir ingen väsentlig skillnad. Men vi vet av praktiska experiment med högtalare som inte beter sig så att det är gynnsamt att vinkla in högtalarna ca 25-30 grader. Och det beror inte på att diskanten sprider dåligt i översta oktaven utan mer för att basen sprider lite sämre innan diskanten tar över.

D v s för att man ska kunna utnyttja TIT (time intencity trading) vid invinkling så måste basen sprida något sämre än diskanten i övergångsregionen.

TIT fungerar bara för direktljudet. Nu har huvudet i o m formen med öronen nästan rakt ut åt sidorna delvis en inbyggd TIT men den räcker inte och vad vi måste göra är att när man närmar sig ena högtalaren så måste den bli något mörkare i området runt 2kHz. Den högtalaren man avlägsnar sig måste bli ljusare.

När man har en massa reflexer från rummet så minskar behovet av att använda sig av TIT men det finns ändå som en relevant parameter för att få en stor sweetspot.

Vad som är viktigt är att det summerade direktljudet är konsekvent och ger en rak tonkurva över hela lyssningsområdet och att energitonkurvan är rimligt rak (det är e g den viktigaste parametern för att få kalla en högtalare OrthoAcoustic enligt Stig). Detta kombinerat med att man önskar en lagom effekt av TIT gör att spridningen för basen rimligen måste bli sämre innan delningen. Hur diskanten beter sig i det nedre området är däremot av mindre betydelse så länge energitonkurvan blir jämn.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

StefanH
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2010-08-30

Inläggav StefanH » 2011-12-20 13:25

Spännande projekt detta med dess udda utförande.

Med tanke på det positiva utlåtandet i följande tråd.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=46809

1. Så undrar jag hur ni bedömer denna högtalare jämfört med t.ex. OA51LEII.
Helst denna då jag har ett par (kloner). :)

2. Ni hade väl om jag minns rätt också långt? framskridna planer på att ordna till Waf-faktorn? Vilket är nödvändigt enligt mitt tycke.

3. Hur långt är projektet kommet?

Tillägg 21 dec

Hmm, kikade lite på 3-vägaren. Är inte egentligen Larsen L8 en modern variant av denna? Prismässigt går kanske 3-vägaren att som DIY-projekt komma undan lite billigare med. Men är det värt besväret? Visst det är kul att som hobby testa något "eget", men egentligen vad är vinsten i slutänden?
Skall se om jag hittar någon åtetförsäljare i Stckhlm av L8, när jag ändå vistas här.

Tillägg 22 dec

Har idag varit och lyssnat på L8. :)

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2013-01-03 11:39

Kanske varit uppe redan men här är ett mellanreg med ca 90-92 db/2,83V känslighet mellan ca 900-2000 Hz med fall från cA 1500, men kanske arrangemanget i trevägaren ger viss hornverkan i detta område och att det då skulle passa utmärkt?:
http://www.scan-speak-store.dk/en/90-d7608-920000.html

Billigt var det också; 565:-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-01-17 10:29

Är det 7" bas i gamla tvåvägstrevägaren?
Jobbas det med lite större bas i nya projektet?
Är nya trevägarna tänkta att göra de flesta spekulanter nöjda, utan att fundera vidare på subwoofers?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Inläggav Erik_Johansson » 2013-01-17 10:56

Jag kan bara tala för mig, då jag inte vet vad övriga funderar/filar på. Jag är ju lite ensamvarg som diskuterar med andra när jag känner att det behövs. ;)

Men min nästa iteration kommer att vara bestyckad med 6,5-7" baselement samt 3" mellanregister som i trevägsversionen kompletteras med en 3/4"-1" diskant. Tvåvägsversionen tänkte jag testa mest för skojs skull då alla delar kommer att vara gemensamma bortsett från att diskanten kommer att "saknas".

Framförallt tvåvägsversionen kommer vara i stort behov av extra diskantelement för reflekterat ljud har jag en känsla av. Jag har dock tänkt använda det konceptet även i trevägaren, fast förmodligen med en annorlunda filterfunktion för de extra diskanterna jämfört med tvåvägarna (som om jag tänker "rätt" kommer behöva mer tillförd energi uppåt i frekvens).

Nu kom jag på att jag glömde svara på din fråga. I första tvåvägsvarianten satt det Seas L18RNX/P. I den efterföljande trevägaren satt det L22RNX/P.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Inläggav Fostex » 2014-02-17 14:36

Händer någonting mer kring trevägaren?

Sprang precis på denna gamla godbit till tråd, shit vad detta är intressant!
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Inläggav Erik_Johansson » 2014-02-17 15:24

Det som händer är att jag är i stort sett klar med hur min nästa version ska se ut. Jag har elementen hemma efter att ha fyndat på Scan-Speaks utförsäljning förra året.

Men jag har en del att stå i innan jag kan börja bygga dem då vi väntar på vårt hus som levereras om 4 veckor och efter inflytt runt påsk kommer jag att ha "lite" att göra med tomt, övervåning, etc innan det blir dags att starta sågen och börja bygga högtalare. :)

Men lite lekpauser hoppas jag kunna ta i sommar. :P

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Inläggav paa » 2015-03-29 18:35

Händer det något med detta, eller kanske i det "hemliga avdelningen"?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Inläggav Erik_Johansson » 2015-03-30 07:23

Nej inget händer i någon annan avdelning. Det som hänt är att jag funderat tillräckligt för att känna mig "klar" kring hur jag ska göra min nästa version. Tidigare hade jag problemet att jag var tvungen att åka 20 mil tur och retur till föräldrarnas sommarstuga för att bygga. För ganska exakt ett år sedan flyttade vi in i nybyggt hus själva och det har sedan dess varit där fokus fått ligga. Förra året skulle huset målas, tomten finplaneras, gräsmatta anläggas, etc. Nu står altan först på listan över vad som ska göras. Väldigt roligt men det tar tid från andra intressen såklart.

Men för några veckor sedan hämtade jag faktiskt min bordscirkelsåg från sommarstugan, för att vi dåligt väder kunna arbeta med trevägarna. Så kanske kommer det att ske något i år. :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Inläggav hifikg » 2015-03-30 08:05

Har inte läst hela tråden, bara undrar lite. Är det här ett hobbyprojekt för dig själv eller är det tänkt att bli något kommersiellt av det hela?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Inläggav Erik_Johansson » 2015-04-07 13:36

I dagsläget är det ett hobbyprojekt. Vad det mynnar ut i får vi se. Hittills har min främsta drivkraft varit att själv ha dem spelandes hemma. Men visst vore det kul att kunna dela med sig av dem om resultatet blir det jag hoppas.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Inläggav rajapruk » 2017-10-25 09:55

Bump. Någon progress?

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Inläggav Erik_Johansson » 2017-10-29 22:55

Inte annat än på "pappret". Men skulle gissa att det är 6 mån - 1 år innan det finns tid nog att bygga ett par så komplicerade lådor som de jag har i tankarna. Fullt upp med hus och dotter. :)

Men nu med justersåg i garaget så finns helt andra möjligheter än när jag byggde de tidigare vilket gör det lockande att komma igång.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Potkin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-07-16

Re: Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Inläggav Potkin » 2018-07-30 19:38

Vågar man bumpa denna tråden igen?
Har sett mycket intressant ut tidigare här. Finns några ritningar att tillgå? För oss som är mindre begåvade, "men nog skulle klara att såga lite"
Mvh

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Inläggav paa » 2019-01-11 00:14

Erik_Johansson skrev:Inte annat än på "pappret". Men skulle gissa att det är 6 mån - 1 år innan det finns tid nog att bygga ett par så komplicerade lådor som de jag har i tankarna. Fullt upp med hus och dotter. :)

Men nu med justersåg i garaget så finns helt andra möjligheter än när jag byggde de tidigare vilket gör det lockande att komma igång.

/Erik

Och justersågen går bra?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Inläggav Erik_Johansson » 2019-01-16 08:17

Den går förträffligt. Dock går bygge av övervåning fortfarande före då barn nr 2 i oktober gjorde det lite trångbott på nedervåningen. :)

Alltid är det nåt. Lite frustrerande men nu är det nästan "bara" ytskikt kvar innan lite av all den tid man lägger kan gå till hobby (även om det är riktigt kul att bygga på huset också).

Alla element finns hemma och ett par alternativa varianter är klara i huvudet så varje gång någon skriver här blir man ju väldigt sugen.
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Inläggav rikkitikkitavi » 2019-01-20 10:08

Lustigt hur livet kommer mellan hobbies :)

Lycka till med barnen och utbyggnad.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Inläggav Erik_Johansson » 2019-01-21 14:22

Det vore dock synd att säga att övervåningsbygget inte är något av en hobby. Väldigt roligt och stimulerande är det åtminstone. Och några tusen timmars planering och informationsinhämtande precis som med övriga hobbyprojekt. Jag är ju sån att jag vill ha byggt klart varje moment i huvudet steg för steg innan jag gör det i praktiken. Så att man slipper gå på några minor. :)

Och dottern (3 1/2 år gammal) börjar tjata om att vi ska flyga med mina modellflygplan varje gång hon ser dem. Så snart hoppas jag kunna kombinera familj och hobbys. 8)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Inläggav paa » 2019-01-21 14:34

Du får berätta lite anekdoter om farbror Stig och hans underbara högtalare, så vill hon säkert hjälpa dig att få färdig en trevägare snart!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Inläggav Ronnie » 2019-04-19 18:02

Hej Erik!
Läste just igenom tråden om de här KNÄPPA högtalarna. Efter att ha hört OA-61 och OA5-MMX nyligen så tycker jag att det här Carlssoneriet är lite kul.
Om det tar emot att snickra knasiga mellanregistertrattar och du kan tänka dig att använda dig av plast (PLA) så står min 3D-skrivare gärna till tjänst! Den har snart stått och jobbat i två dygn i streck utan att gnälla. :D Den tar sig dock inte an större projekt än ca 20x20x20 centimeter.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Inläggav Prozac » 2022-01-25 16:36

Är man hemskt oförskämd om man bumbar upp denna spännande tråd? Blev dessa fantastiska skapelser klara?

Bild
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Inläggav Erik_Johansson » 2022-01-27 16:30

De lyssnades på och gick sedan vidare till en annan forummedlem.

För egen del har det varit lite ont om tid för högtalarbyggen under ett antal år men hoppas kunna bygga vidare i närtid. Dock med kon-mellanregister samt annat arrangemang av baselementet.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Inläggav Maarten » 2022-01-27 19:05

Kul Erik, det ser jag fram emot!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re:

Inläggav paa » 2022-01-28 15:54

paa skrev:
avr7000 skrev:Hmmm :P
Jag var och kollade lite när en firma gjorde ett jobb åt mig idag....
Nu ser jag mina trevägare framför mig :P

Baslådan lika naken och brutal som Eriks, svart som natten, men med baselementets ring, "mellanregisterhornet" och diskantens frontplatta vattenskuret i polerad metall (dolt dämpad med bitumen eller nåt naturligtvis...)

Toppdelen även utförd i något mer organiska former...

Stefan


Var är bilderna?

Precis!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Inläggav Nattlorden » 2022-08-31 15:45

Då jag inte hittar någon bättre tråd i ämnet att bumpa...

...någon som vet om det händer något med trevägarna någonstans nuförtiden?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Froggy och 6 gäster