Dämpskiva till OA-51

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Densen

Dämpskiva till OA-51

Inläggav Densen » 2008-02-28 22:29

Jag har fått lite material hemkört. Av detta tänkte jag bygga dämpskivor att ha bakom ”Karneolerna”/OA-51.

Anledning
Då dämpvingen inte finns att köpa som reservdel. Och det s.k. elefantörat, tycker/tror jag inte blir lika snyggt som att ha dämpskivor bakom hela högtalaren. Och förhoppningen är också att med användande av dessa dämpskivor så blir det ljudliga resultatet än bättre än utan dessa.

Utförande
Dämpskivorna tänkte jag bygga liknande de jag har sett information om här på Faktiskt.se.
I lager sett från väggen bakom dämpskivorna, så blir det en träram med djup på ca 50mm, som jag tänkte ha lufttom, (kanske att jag lägger stenullskivor i denna, har inte riktigt bestämt mig än). S.a.s. ovanpå träramen tänkte jag ha stenullsskivor om ca 50mm, och utanpå dessa tänkte jag lägga profilerad skumplast, ( har Biltema-varianten hemma) och klä det hela med något tyg. Saknar hålad masonit, så som stöd till stenullsskivorna, om jag väljer att ha ramen lufttom tänkte jag ha tyg, (det kan ju vara bra som hinder för lösa fibrer att sprida sig fritt i rummet, är tanken).

Måttsättning
Nu är det så efter vad jag har förstått att varje rum kräver olika mått och utförande på dessa dämpskivor, men man kan nog åtminstone prata om min. storlek på dessa, om man ser till vad IÖ har skrivit om lämpliga storlekar till Ino-högtalarna. Så detta borde väl också gälla OA-51? Dämpskivorna borde då kanske som min. höjd ha ett mått motsvarande vad det s.k. elefantörat når över OA-51. Vilket väl handlar om 155mm? OA-51 mäter ju 295mm i höjd, så i mitt fall med 50cm höga stativ skulle då min. höjden bli 950mm. Angående bredden, så är väl OA-51 med vingen ca 700mm bred, så detta borde då kunna motsvara min. bredd? Men jag har ändå för avsikt att öka måtten till höjden 110 – 120cm och bredden 80cm. Helst så skall väl dämpskivan täcka ända upp till takhöjd, om jag har förstått saken rätt?

Nackdelar
Att man i.o.m. användande av sådana här dämppaneler förlorar stödet av väggen för basen, kan jag nog leva med. Då förhoppningen för övrigt är, bättre ljudåtergivning i de övre registren.

Förfrågan
Är det någon som ser fördelar eller nackdelar med detta arrangemang?

Densen

Inläggav Densen » 2008-03-01 15:42

Undrar vad jag har råkat ut för här, med detta inlägg.
Tystnaden kanske är total för som någon skrivit i annan tråd, (dock ej ordagrant) man ändrar bara inte på original Carlsson högtalare, därför får man inga svar.
Ämnet är uttjatat?
Ointresse av ämnet?
Kunskap saknas?
Utfrysning av debattör?

Visserligen bygger forumet på frivillighet, så gilla läget, Dude. Men nog trodde jag alltid att det skulle finnas något allmäninresse av detta ämne alltid.

Kan väl i varje fall nämna att fronttyg nu införskaffats. Det blev gardintyg på rea med lövmönster. Nepp inte som Kanadick flaggan. Skulle nog heslt vilja haft något Marimeckomönster eller liknande, men hittade inget sådant, men fronttyget blir ju ganska lätt att byta om man skulle hitta något med mer manligt mönster.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-01 16:12

Eller: ingen vet riktigt..

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-01 19:51

man bör nog vara försiktig och inte dämpa för mycket och för djupt i frekvens, är det under 300hz man inte vill dämpa?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-01 20:46

Densen skrev:Kan väl i varje fall nämna att fronttyg nu införskaffats. Det blev gardintyg på rea med lövmönster. Nepp inte som Kanadick flaggan. Skulle nog heslt vilja haft något Marimeckomönster eller liknande, men hittade inget sådant, men fronttyget blir ju ganska lätt att byta om man skulle hitta något med mer manligt mönster.

Eftersom jag inte kan nåt om OA-51 så kan jag ju ta detta istället (Välkommen hit förresten!) :D

Jo, man kan ju hitta massvis med tyg på ställen som Tradera ex.vis - folk köper 70-talstyger för att göra hippa barnkläder av osv. Kanske ett tidsenligt brunt 70talsmönster vore coolt? :) Finns det inte nån sån där Marimekko-affär där du bor? Inte säker på om de säljer tyger, annars hade du kunnat slakta en kudde eller nåt därifrån :)

Återgå till Carlsson Illuminati