Renovera SC-165 med gummikant, bra eller dåligt?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Rishna

Renovera SC-165 med gummikant, bra eller dåligt?

Inläggav Rishna » 2008-03-06 20:00

Som rubriken antyder:

Blir det pannkaka av att förse ett SC-165 serie 3 (OA50 original) med ny kant av gummi (samma kant som finns på de nyare varianterna av SC-165)?

Erfarenheter någon?

Mvh: Fredrik

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2008-03-07 13:07

Det beror på vem du frågar.

Enligt CP och dess redaktör är skillnaderna enorma med loudness bas och alla andra otrevligheter som är beskrivna på sedvanligt balanserat sätt.

Själv hade jag svårt att mäta fram någon större skillnad. Nu var det en en enklare svepmätning som genomfördes så det är möjligt att skillnaden finns där.

Vid jämförelse upplevde jag en fastare bas. Någon kastade fram teorin att gummikanten "håller" konen bättre och att därmed uppbrytningar kommer senare. Det är möjligt, jag vet inte.

Vad jag däremot vet är att det är enklare att kanta om med gummi än skumkant. Samt att jag verkligen uppskattade ljudet efter kantbyte.

Man kan också fråga sig om moderna skumkanter verkligen håller så mycket längre än dom gamla. Annars så blir det ju ett evigt bytande.

Men varför inte prova? Sist jag såg skulle Hifi Micke ha 75 kronor för en gummikant. Lim och några timmars arbete så kan du bedömma själv sen.

Sten R

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2008-03-07 13:21

Hej Rylandes!

Tack för ditt svar. Det känns betryggande att du inte märkte någon större skillnad med gummikant. Jag läste nämligen på just Carlssonplanet att det skulle bli rena katastrofen med gummikant men kunde inte riktigt förstå vad som skulle kunna bli så mycket sämre. Hur som helst är det så att min far, som är mästare inom omkantning :) , har satt gummikanter på ett par SC-165 III som snart ska tillbaka för tjänstgöring i ett par OA50 som står i garderoben. Det vore ju synd om det skulle bli pannkaka, men nu känns det genast bättre!

Mvh: Fredrik

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-03-07 13:29

Måste ju vara "fjäderkonstant" och fjädrad vikt som spelar roll. Så petar du dit en gummikant med samma mjuk/hårdhet som en skumkant lär det inte göra något skillnad tycker jag.......

Tror skillnaden är större mellan olika gamla element då spindeln ju är olika "sliten". Men kanterna har ju olika egenskaper så en tjock fet kant liknande det som sitter på t:ex seas från 70 talet gör nog inte gott för egenskaperna på ett sc165.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-03-07 16:01

Min erfarenhet är inte stor särskilt endast ett par OA50.2 med gummikant från en slavbas som vi körde mot ett par OA50.3 Jag upplevde ett mer återhållet mellanregistrer, inte alls samma släpp i röster. Men att kalla det loudness är att ta i. Det är dessutom inte samma element (B65 i 50.3) så det är ingen riktig A-B test

Jag skulle iaf montera skumkant eftersom dom faktiskt finns och rekommenderas av CP, men det är jag det..

/robban

Återgå till Carlsson Illuminati