Lite bas kanske?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
partook
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-12-07
Ort: Västerås

Inläggav partook » 2009-01-28 15:13

partook skrev:
Därefter hade jag tänkt mig att transformen ska hjälpa till för att få värdena till:
Fc = 20
Qtz = 0,7


Funderat över att rummet troligen lyfter nivån vid 20hz med 8-10db?

Varför q-värde om 0,7? Med talspoleuppvärmning under spelning ökar det ju, kanske bättre med 0,6?


Hej Kaffekoppen, tack för synpunkterna! Som du märker så är det sluten låda som gäller för mig numer.
Nej, att rummet förstärker har jag inte med i mina beräkningar. Visste inte heller att talspoleuppvärmningen ökar q-värdet.
Jag försökte få till en snygg kurva i excel-arket men tänkte att det kan vara bra om någon som har större erfarenhet kikar på det.

Har även simulerat lite i Basta! men vet inte hur en "bra" systemkurva ska se ut...

Användarvisningsbild
partook
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-12-07
Ort: Västerås

Inläggav partook » 2009-01-29 23:11

Nu har jag simulerat i Basta! och är tacksam för respons.
Lådans parametrar är:
Volym = 27 liter
Fyllning (visio) = 60%
Lådans Q-värde = 0,6


Linkwitz:
Target resonance = 23 Hz
Target Q = 0,4

Har även med rumsstöd.
Bild

mvh patrik

Användarvisningsbild
partook
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-12-07
Ort: Västerås

Inläggav partook » 2009-02-02 16:24

Kom igen, finns det ingen som har Linkwitz-transformat sina Bremen-basar? :roll:

Kör alla med basreflex eller parametrisk EQ?

//patrik

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2009-02-02 16:45

Om du skriver/läser i DIY-delen så hittar du nog svar på frågan.

Användarvisningsbild
partook
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-12-07
Ort: Västerås

Inläggav partook » 2009-02-02 17:38

Ok, tack för tipset. Tänkte inte på att tråden finns i Carlsson Illuminati vilket omfattar basreflex-varianten...

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Kompakt lösning

Inläggav lennartj » 2009-02-14 23:06

Det går framåt i små steg med mitt OB52-projekt.
Mina tummar sitter väl inte mitt i händerna, men någon snickarmästare är jag inte. Som en uppmuntran till tveksamma lägger jag ut några bilder som avslöjar fummel, kladd och andra brister, men lådorna är täta och spelar bra. Kan jag så kan du!

Jag fick låna en kex-fräs, vid torr-montering ser det fortfarande rätt bra ut
Bild

Sedan blev det kris när polyuretanlimmet började expandera innan jag fått alla bitar i läge och tvingarna på plats -kladdigt blev det.
Bild
För säkerhets skull lade jag fogmassa i alla fogar invändigt och tjockt med färg på insidan eftersom obehandlad MDF inte är lufttät.
Finishen blir en senare fråga, efter att lyssningstester och mätningar fått avgöra var de kommer att placeras.

Det har varit lite diskussioner om att använda Biltemas galler till Bremen-basarna och farhågor att fästringen riskerar att skära in i gummiupphängningen vid stora konutslag. Jag har vänt på ringen, vridit 1/16-dels varv, borrat nya hål som stämmer med baselementets hålbild, satt på HiFikits tätningslist på sidan som möter lådan och lagt den under elementet.
Bild

Slutligen tätningslist på elementet

Bild

och HiFikits självgängande skruv i hål förstärkta med superlim enligt Erik Johanssons förträffliga råd.

Högtalarkablarna är provisoriska i väntan på leverans av banankontakter (gruppköpet).
Tillfälliga 3 m långa signalkablar från Kjell&Co för under 100 kr paret, så att jag under injusteringen av ino cr80s+infrafiltret kan ha det inom räckhåll från lyssningsplatsen.
Slutsteget är en ensam Ezon PWM Power Amp med B&O ICEpower1000ASP som driver fyra lådor i serie/parallell-koppling. Det är fullt tillräckligt för mig som bor i lägenhet och energisnålt. Mycket trevligare än PA-steg med brusande fläktar!
Redan med min preliminära placering och en liten nivåjustering låter det hela riktigt bra.

Bild

Sedan ska hörnet röjas och jag ska vända frontmodulerna utåt och kolla om det är bättre.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11475
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-24 19:37

någon som har måttet lätt tillgängliga?

djupet från flänsen till baksida magnet?

nödvändigt håldiameter i baffel?

antar de är 257 mm på yttersidan av korgen.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Re: Kompakt lösning

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-24 20:13

lennartj skrev:Det har varit lite diskussioner om att använda Biltemas galler till Bremen-basarna och farhågor att fästringen riskerar att skära in i gummiupphängningen vid stora konutslag. Jag har vänt på ringen, vridit 1/16-dels varv, borrat nya hål som stämmer med baselementets hålbild, satt på HiFikits tätningslist på sidan som möter lådan och lagt den under elementet.


Skulle man kunna få se en bildserie på monteringen och bilder med galler på?

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inga fler byggbilder

Inläggav lennartj » 2009-02-24 22:00

Jag ville inte utsätta kameran för damm och lim, så jag hade den sällan till hands och har inga fler bilder på lager.

Nu har jag funderat lite på finish, och troligen blir det ekfanér från Bauhaus på lådparet som hamnar i bakre delen av rummet.
Lådorna under OA52 ska givetvis bli vitmålade efter mycket spackling och slipnining.
Vet någon om det går att få Carlssonlik finish med roller?
Mina OA52 har aldrig stått i solljus under sina 25 år, men hur får man exakt rätt färgmatchning på de nya?

När jag mätte vilken håldiameter som skulle behövas i baffeln noterade jag 231 mm, men då nöp elementet. 234 mm fick det bli.
Bild
Elementets höjd eller djup från flänsen mot baffelns utsida är 139 mm.

Färdig låda på högkant med galler ser ut så här:
Bild

Kruka med fat står ovanpå som test på hur lådan rör sig placerad på Tema Isolator-puckar. Inget skrammel från vare sig kruka eller högtalargaller.

Edit: har lagt till en bild.
Senast redigerad av lennartj 2014-02-17 00:31, redigerad totalt 2 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-24 22:06

Mycket likt Hifikits galler - så lika att jag tror det är samma tillverkare!

Det där gallret kommer mina också att få.

Tack Lennart!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11475
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-24 22:09

grazie, grazie för måtten. Det kan få plats...

Användarvisningsbild
mikgr2
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2007-05-29

Inläggav mikgr2 » 2009-02-25 14:34

Hej!

Har blivit nyfiken på detta element, fr.a. i en sluten låda. men mina kunskaper tyvärr väldigt begränsade inom det här området .

Har förstått att man måste kompensera aktivt om man vill ha en sluten låda och det verkar finnas olika sätt att göra detta. Det talas tidigare i tråden om linkwitz transfor, CR80 med infratillsats t.ex.

Pratas även om den inbyggda eq som finns i Hypexstegen (som tydligen är ett dåligt alternativ).)

Eftersom jag inte kan tillverka en linkwitz transofrm eller har möjlghet att ta mig till Stockholm för att köpa ett CR80 med infratillsats, sundrar jag om det skulle funka med en vanlig parametrisk eq?

Har t.ex. sett att XTZ har en subförstäakre med inbyggd DSP med parametrisk eq, skulle den i så fall funka?

MVH

Mikael

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-02-25 14:41

mikgr2 skrev:undrar jag om det skulle funka med en vanlig parametrisk eq?

Har t.ex. sett att XTZ har en subförstäakre med inbyggd DSP med parametrisk eq, skulle den i så fall funka?


Det funkar utmärkt med en parametrisk eq. avr7000 kommer att köra med Behringers variant till sina slutna basmoduler exempelvis.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2009-02-25 14:48

LennartJ:

Jag har kört med Jotun Lady halvmatt vit (glanstal 40 tror jag), till mina Panurge-moduler, applicerad i två lager med skumroller. Färgen är suverän att arbeta med och täcker bra. Det kanske är en aning blankare än carlssonvitt, tål att jämföras. Grundade och spacklade under, givetvis.

Rekommenderas starkt!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
mikgr2
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2007-05-29

Inläggav mikgr2 » 2009-02-25 15:19

Naqref™ skrev:
mikgr2 skrev:undrar jag om det skulle funka med en vanlig parametrisk eq?

Har t.ex. sett att XTZ har en subförstäakre med inbyggd DSP med parametrisk eq, skulle den i så fall funka?


Det funkar utmärkt med en parametrisk eq. avr7000 kommer att köra med Behringers variant till sina slutna basmoduler exempelvis.


Kanon! Tack för svar.

Användarvisningsbild
mikgr2
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2007-05-29

Inläggav mikgr2 » 2009-02-25 16:08

mikgr2 skrev:
Naqref™ skrev:
mikgr2 skrev:undrar jag om det skulle funka med en vanlig parametrisk eq?

Har t.ex. sett att XTZ har en subförstäakre med inbyggd DSP med parametrisk eq, skulle den i så fall funka?


Det funkar utmärkt med en parametrisk eq. avr7000 kommer att köra med Behringers variant till sina slutna basmoduler exempelvis.


Kanon! Tack för svar.


Kollade nu på XTZ`s subförstärkare med inbyggd parametrisk eq, den ger 400 w i 2 ohm, skulle det funka driva två slutna lådor med en sådan eller behöver jag två? Den skall tydligen klara laster ned till 2 ohm.

(Någon som vet vad den slutna lådan med 2 Bremen-basarunder märket SWS kostar?)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Inläggav Erik_Johansson » 2009-02-25 16:09

Vee-Eight skrev:LennartJ:

Jag har kört med Jotun Lady halvmatt vit (glanstal 40 tror jag), till mina Panurge-moduler, applicerad i två lager med skumroller. Färgen är suverän att arbeta med och täcker bra. Det kanske är en aning blankare än carlssonvitt, tål att jämföras. Grundade och spacklade under, givetvis.

Rekommenderas starkt!


Jag har använt Lady och tyckte den blev sådär typiskt "seg" efter torkning som de flesta färger blir.

Jag skulle rekommendera en blockningsfri färg, dvs en som blir hårdare och inte klibbar alls. Flügger har t.ex. en som heter Interiör och som finns i (om jag minns rätt) 50 glans. Caparol har också något alternativ.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
slockna
 
Inlägg: 3687
Blev medlem: 2008-12-18
Ort: ofon OM15

Inläggav slockna » 2009-02-25 16:19

är inte all vattenbaserad färg av den där gummiartade latexmodellen?

man vill ha hård färg !

thinner eller lacknaftabaserat gäller !

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Inläggav Erik_Johansson » 2009-02-25 16:53

slockna skrev:är inte all vattenbaserad färg av den där gummiartade latexmodellen?

man vill ha hård färg !

thinner eller lacknaftabaserat gäller !


Nej det är det som är det fina! Flüggerfärgen är inte sådär gummiaktig.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39774
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2009-02-25 17:17

mikgr2 skrev:(Någon som vet vad den slutna lådan med 2 Bremen-basarunder märket SWS kostar?)


Företaget heter SMS. Woofern ingick i ett hembiosystem med fronthögtalarna inbyggda i ramen till en fast uppspänd bioduk. Då basarna såldes separat var priset 25 000 kr/basmoul. Modulen var på 40 liter och sluten låda. Den hade frekvenskompensering och ICEpower slutsteg på 500 W vid 4 ohm. Basarna var parallellkopplade med en total DC resistans på 1,7 ohm och det vållade inga som helst problem.

Själv så föredrar jag 50 liter för 2 Bremenbasar i sluten låda, men 50 liter bedömdes av SMS kunder som varandes för stort d v s för låg WAF faktor.

MvH
Peter Steindl
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

OlA-68
Mr. Muzic
 
Inlägg: 3212
Blev medlem: 2004-12-26

Inläggav OlA-68 » 2009-02-25 17:57

petersteindl skrev: WAF faktor.

MvH
Peter Steindl

Wife Acceptans Factor-faktor 8)
herr eggdolf ägnar sig åt tårtologi :wink:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2009-02-25 18:40

Erik_Johansson skrev:
Vee-Eight skrev:LennartJ:

Jag har kört med Jotun Lady halvmatt vit (glanstal 40 tror jag), till mina Panurge-moduler, applicerad i två lager med skumroller. Färgen är suverän att arbeta med och täcker bra. Det kanske är en aning blankare än carlssonvitt, tål att jämföras. Grundade och spacklade under, givetvis.

Rekommenderas starkt!


Jag har använt Lady och tyckte den blev sådär typiskt "seg" efter torkning som de flesta färger blir.

Jag skulle rekommendera en blockningsfri färg, dvs en som blir hårdare och inte klibbar alls. Flügger har t.ex. en som heter Interiör och som finns i (om jag minns rätt) 50 glans. Caparol har också något alternativ.

/Erik


Seg?! Tycker den är stenhård. Du får väl känna å klämma om du är tveksam. Förvisso, lady-färg tar tid på sig att härda, men ger man sig till tåls så är det fortfarande bästa färgen. Sådeså! :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: 2007-09-12
Ort: ett kök i tätort 4398

Re: Inga fler byggbilder

Inläggav misanplass » 2009-02-25 22:36

lennartj skrev:Mina OA52 har aldrig stått i solljus under sina 25 år, men hur får man exakt rätt färgmatchning på de nya?


Så här gjorde jag:

Jag håller på med ett projekt(OA51-kloner + OB51) som kommer att bli "carlssonvitt". För att jag skulle få den rätta kulören och det rätta glanstalet lånade jag ut en originalvit OA12 till färghandlaren som han kunde ha som referens när han blandade till färgen.

Säkert har mina OA12:or ändrat kulör med åren men en någorlunda likhet med den carlssonska originalfärgen hoppas jag i alla fall på. Jag vet inte resultatet ännu...

Vet någon förresten om det var det samma vita kulör på sjuttiotalarna som på åttiotalarna?

Jag tog kort på etiketten då det enligt lackeringsfirman skulle vara en smal sak att bryta mer färg i framtiden med hjälp av den unika färgkoden. Högtalarna kommer att sprutlackeras.

Bild
//Robert

Somnabula
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2004-07-11
Ort: Lund

Inläggav Somnabula » 2009-03-21 22:49

Bremenbasarna verkar ju väldigt bra, har en 88 liters låda med två 10"or här hemma som jag skulle vilja byta element i, dessa skulle nog kunna funka riktigt fint. Är det möjligt att få tag på element månne?

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Roller

Inläggav lennartj » 2009-05-21 12:39

Det är väl dags att visa lite resultat.
Jag tog med en OA52 och fick färgen mätt med en Jotun Multicolor.
Blandningen jag fick har beteckningen
Kulörnamn: EGGVIT
Kulörkod: 0502-Y 1001
som jag lagt på i två lager med filtroller efter grundning.
Så här ser det ut:

Bild

lite närmare

Bild

Den rollade ytan är inte riktigt lika slät som OA52, men går man inte fram och granskar märks inte skillnaden.

Användarvisningsbild
Frodrak
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Pungkulebro, Västra götaland.

Inläggav Frodrak » 2009-05-21 13:12

Det vart ju toksnyggt!
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-05-21 14:27

Håller med, väldigt snyggt jobbat.

Men måla bottenplattan (kanten) på 52:orna i mattsvart, så blir det fullständigt perfekt. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2009-05-24 23:02

Tjusigt Lennart! (Håller med om att en svart nedre kant kanske gör det lite "piffigare", dra en svart eltejp runtom och se vad det skulle bidra med estetiskt)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Roller

Inläggav Bill50x » 2009-05-24 23:27

lennartj skrev:Det är väl dags att visa lite resultat.
Bild


Skitsnyggt.

Men jag är lite frågande till anslutningen, kunde inte denna gjorts på baksidan?

/ B

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2009-05-25 23:48

Jo, visst kunde jag placerat anslutningen på andra sidan, men då kan jag ju inte klämma in de två andra OB52-lådorna ända in i hörnen för att anslutningarna är i vägen. Dessutom har jag inte bestämt mig om OB52 under OA52 ska spela utåt eller inåt ännu. Vänder jag dem hamnar ju anslutningarna på samma sidor som OA52. Därför standardiserade jag att ha anslutningarna på elementsidan på alla fyra.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Froggy, juanth och 5 gäster