What`s upp ?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Toreblom

What`s upp ?

Inläggav Toreblom » 2008-03-18 20:03

joseph

Inläggav joseph » 2008-03-19 00:35

En person gör sitt första inlägg på Carlsson Planet där den frågar vad som händer med nya SSC-högtalare. Sen blir det lite off topic och sju sidors oemotsaggd kritik av SSC och personer inom SSC. Kritiken kommer till stor del från en-två personer (hur länge orkar de fortsätta utan att någon från andra sidan svarar?). Sedan lägger ytterligare en person in sitt första inlägg på faktiskt.se om samma tråd. ? Välkommen!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-19 01:03

Läste igenom tråden och sådär jätte OT är den ju inte då den påvisar några personers syn/oro över utvecklingen hos SSC.

De personerna är förövrigt två personer som mycket varmt talat för Carlssonhögtalare historiskt, vilket åtminstonde för mig är en bekräftelse på deras ärliga uppsåt. Jag äger för övrigt en klon/kombination på olika modeller tillverkad av Naqref och Stefan trodde jag ärligt talat aldrig någonsin skulle släppa något annat än Carlsson genom sin ytterdörr. Kan inte tänka mig någon som har fler OA51:or än han...

Huruvida läget för SSC är så allvarligt som de för fram vet nog bara de initierade, men det är ju lätt att se att den utåtriktade aktiviteten från SSC är ytterst begränsad. Det har lovats nya element, men om de finns eller om det finns försäljningskanaler klara ens vet man inte mycket om.

Trist att de behövt sälja Stig Carlsson egna högtalare för att stötta Carlssonplanet (vad man än anser om det), men det tyder ju på att stiftelsens likvida medel är ytterst begränsade. De hade annars haft en given plats i ett framtida minnesrum, eller på industridesignmuseum.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-19 01:23

hjäsp att de bara orkar och hur hittar de tiden?
får väl tipsa försäkringskassan kanske
arbeta kan de ju inte göra men friska värkar de 8O
et är märkligt att nag lägger sig i
han har förövrigt glömt att skriva i signaturen om sin roll som tillvärkare
och stefan är han anstäld som prman?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-19 01:37

CP har annan policy än här. Och vad står det i signaturen på mig här? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-03-19 09:27

joseph skrev:En person gör sitt första inlägg på Carlsson Planet där den frågar vad som händer med nya SSC-högtalare. Sen blir det lite off topic och sju sidors oemotsaggd kritik av SSC och personer inom SSC. Kritiken kommer till stor del från en-två personer (hur länge orkar de fortsätta utan att någon från andra sidan svarar?). Sedan lägger ytterligare en person in sitt första inlägg på faktiskt.se om samma tråd. ? Välkommen!

Jag har ju också flikat in flera inlägg i den tråden.
Nagrefs och AVR7000:s (Stefan Björklund) ständigt återkommande inlagor och åsikter bör vara glasklara vid det här laget. Det är nästan en historia i historian :wink: (inget ont från min sida om det, börjar bara bli lite ensidigt :lol: ).

För egen del väntar jag mest med spänning på ett samlat och uppstyrt seriöst svar från ssc om vad som händer och sker med deras olika projekt, på ett samlat sätt, som sagt, inte några lösa skott här å där som det varit hitills.

Bör ju gå att klämma fram tycker man.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-19 11:47

jag tyckte nagref redogjorde för problemen med varför det har kört fast rätt så bra
det handlar ju om att de blir så dyra att man prisar sig ur marknaden lite
de blir så dyra så det är bättre att köpa ino istället :lol:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-19 21:59

Profbd...

Vi kan väl säga att jag är PR-man för Larsen :wink: (oavlönad sådan) OM vi samtidigt säger att du är nån sorts "självmordsbombare" åt SSC/Iö som hoppar in o gör en "POFF" i alla såna här trådar :) :wink: :wink:

För övrigt så är jag heltidsarbetande 3-barnsfar (en 3 åring, bara en sån sak). Jag sover helt enkelt färre timmar än er andra och får på så sätt mer tid :wink:

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-03-20 08:56

avr7000 skrev:
För övrigt så är jag heltidsarbetande 3-barnsfar (en 3 åring, bara en sån sak). Jag sover helt enkelt färre timmar än er andra och får på så sätt mer tid :wink:

Mvh

Stefan

:lol:
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-20 10:11

avr7000 sju sidor med stalking?
om jag hade sådana tvivel om en styrelse skulle jag ju göra nåt åt det istället för att gnälla månad in och ut
du kanske själv vill hålla i rodret?

fö kan man ju undra hur stor stig karlsson var som konstruktör när nag lite halvsnabt konstruerar något som slår hans alster
(ingen skygga över anders bara kudos)

Vi kan väl säga att jag är PR-man för Larsen (oavlönad sådan) OM vi samtidigt säger att du är nån sorts "självmordsbombare" åt SSC/Iö som hoppar in o gör en "POFF" i alla såna här trådar

nu är det ju inte jag som ägnat månadsvis på olika fora för att stalka samma personer
Senast redigerad av profbd 2008-03-20 11:29, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-03-20 10:19

Alla konstruktörer fastnar ju lätt i sina egna cirklar och behöver lite nytt "spark i ändan" ibland.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2008-03-20 11:55

profbd skrev:
fö kan man ju undra hur stor stig karlsson var som konstruktör när nag lite halvsnabt konstruerar något som slår hans alster
(ingen skygga över anders bara kudos)

jag kan tänka mig många förklaringar

1, SC använde förmodligen inte datorstöd. Naq är väl rätt familjär med Matlab och har en arsenal med mätprogram. Det borde snabba upp konstruktionsarbetet väldigt mycket.
2, Det är förvånansvärt ofta lätt att förbättra nån annans banbrytande uppfinning samtidigt som samma person som förbättrar aldrig skulle ha kommit på ursprungsiden
3, Uppfinnare fastnar ofta i gamla hjulspår. Kill your darlings är öättare att säga än at göra
4, Vi vet inte hur lång tid det har tagit
5, Naq verkar vara en kompetent och erfaren konstruktör, dessutom med ett mer pragmatiskt angreppsätt än vad vissa andra förespråkar - en riktigt ingenjör mao
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
bobo

Inläggav bobo » 2008-03-20 12:38

när man skriver så att pennan glöder o med dålig stavning o med usel grammatik o allt i en enda mening så är det svårt för andra att förstå vad inlägget egentligen har för mening om det nu har någon mening vilket man väl får hoppas det har i alla fall så tycker jag att lite skärpning kunde anbefallas i detta avseende till allmän glädje för alla som försöker läsa eländet någon syfte borde väl ändå inläggen ha eller är det någon som har avvikande mening stalka mig hit oc stalka mig dit karln måste väl få uttrycka sin mening och gör det dessutom bra om någon kan konstruera högtalare som låter lika bra eller bättre än stig carlssons (med c) so what dennes banbrytande arbete blir ju inte sämre för det :wink:
OA58.2
OA5 II som ev ska uppgraderas till OA5.3

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-03-20 13:31

avr7000:
I den länkade tråden har du missförstått KTH:s valspråk "Vetenskap och konst". Konst syftar här på kunnande eller färdighet (exempelvis "konsten att..."), inte något konstnärligt.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-20 13:44

guldfisk skrev:avr7000:
I den länkade tråden har du missförstått KTH:s valspråk "Vetenskap och konst". Konst syftar här på kunnande eller färdighet (exempelvis "konsten att..."), inte något konstnärligt.

Det är väl ingen konst, när man vet...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2008-03-20 13:51

guldfisk: därav kommer även ordet konstverk och konst så som vi använder det idag
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-20 13:56

kan man säga att sc var nytänkande med sina alster? det andra är ju bara kopior på hans verk
Bikinitider

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-20 13:59

guldfisk skrev:avr7000:

Jag vet :wink: men det passade mig bra att i just det sammanhanget "misstolka" även det... :wink:

Jag arbetar på Högskolan Väst (Trollhättan) och en mycket fyndig kvinna här hos oss tyckte att vi kunde ha valspråket "sience at work" :D

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-03-20 15:28

alla dessa carlsson-talibaner som förordar en negativ eller obefintlig utvekling kan ju skriva om detta på demokratins högborg CP där folk verkar få uttala sig positivt om saker bara det handlar om carlssonhögtalare.
solka inte ner faktiskt som för tillfälligt har en ganska god atmosfär.
och som en liten hintch till de som sitter i ssc ta bladet från mun och besvara kritiken eller avgå.
glöm inte att överantvarda eventuella effekter som tillhör stiftelsen samt redovisa görande och låtande :evil:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-03-20 16:19

Väl talat.

Även om jag inte är mycket för att "hänga folk på spikar" så får jag ändå känslan av att nån j-la ordning får det ju vara på saker å ting 8)
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-20 16:27

Här vill jag nog komma med ett litet inlägg.

Vetenskap och Konst är från engelskan där det heter Science and Art. Den som utövar Science kallas scientist och den som utövar Art kallas för artisan. En artisan är en skicklig hantverkare på det han/hon gör.

Vetenskap och konst, som också är KTHs valspråk, representerar två olika kunskapsformer som båda behövs i ett kvalificerat utvecklingsarbete. Forskningsområdet "Yrkeskunnande och teknologi" utvecklar en tredje kultur som väver samman traditionell vetenskap med konst och humaniora.
Allt enligt fem stycken avhandlingar som är gjorda på KTH.

Det duger således inte med att endast samla en massa kunskapselement på hög utan att också besitta konsten att använda dessa kunskapselement för att i kombination med skickligt hantverk kunna skapa en massa bra saker.

Stig Carlsson hade båda och dessutom väldigt mycket av båda. Det är min personliga uppfattning om den man som jag har umgåtts extremt mycket med under 26 år d v s i nästan halva mitt liv.

Detta har naturligtvis präglat mig och gett mig en inblick i denna ädla konst och vetenskap.

Med vänlig Hälsning
PS

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-03-20 16:36

Episteme och techne, som de gamla grekerna uttryckte det.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-03-20 18:29

Suckaligen...

Konst är det äldre ordet för teknik. Gamle farbror Polhem var konstmästare vid Falu Koppargruva, dvs konstruktionsledaren i modernt språk. Jfr med ordet "konstgjord".

Säg inte emot mig i detta, jag har 20p i ämnet teknikhistoria, 40p allmän historia. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-03-20 22:14

Vee-Eight skrev:Säg inte emot mig i detta, jag har 20p i ämnet teknikhistoria, 40p allmän historia. :wink:

Jag säger inte emot, för jag har läst om "gruvkonst" tidigare. Var tvungen att googla, dock, då jag inte minns var jag läste om det.

"1609
Under kung Carl IX uppfördes med kronomedel en "gruvkonst" för uppfordring av vatten ur gruvorna. Kraften togs från det 5,5 m höga fallet "Sördals kvarnfall" eller "konsthjulsfallet" i Ljusterån ca 2 km sydväst om Storgruvan."

http://www.bergsbruk.se/Dalarna/bispberg/bispbhistorik_16-18t.htm
--

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-20 22:42

Vee-Eight skrev:Suckaligen...

Konst är det äldre ordet för teknik. Gamle farbror Polhem var konstmästare vid Falu Koppargruva, dvs konstruktionsledaren i modernt språk. Jfr med ordet "konstgjord".

Säg inte emot mig i detta, jag har 20p i ämnet teknikhistoria, 40p allmän historia. :wink:
Ja, det stämmer, eftersom jag minsann blev itutad detta på Polhemsgymnasiet/Chalmerska gymnasiet i Göteborg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-20 23:40

Emot mig. 8)

Kunde inte låta bli :D

PS

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-28 12:42

Vee-Eight skrev:

Vi konstnärer ägnade våra poäng åt "riktiga" ämnen såsom fysik, matematik, mekanik, ellära osv. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-28 17:56

tycker det är tråkigt om Carlssons arv inte skötts bättre än så.
Det man kan hoppas är väl att det inte är lika illa som det låter.

Vore jag SSC så skulle jag nog gett upp allt vad utveckling av nya högtalare heter och sett till att dokumentera allt det material som finns.
Det viktigaste måste ju trots allt vara att bevara allt det som Carlsson själv gjorde.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-03-29 00:32

Morello skrev:
Vee-Eight skrev:

Vi konstnärer ägnade våra poäng åt "riktiga" ämnen såsom fysik, matematik, mekanik, ellära osv. 8)

:mrgreen:
11010000

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-03-29 08:12

Morello skrev:
Vee-Eight skrev:

Varför skulle jag isf vara så enkelriktad som "ni konstnärer"? Iaf teknikhistoria är ett nyttigt tvärvetenskapligt komplement för att få perspektiv på det man sysslar med. Och så är det ruggigt kul ämne.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati